Jump to content
Annons

Digitaldist!?

Danny Cort (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Egentligen borde jag väl kunna det här efter alla dessa år, men jag får inte rätt på det & är i stort bhov av tips & hjälp.

Senaste gångerna jag har spelat in sång så har jag fått någon form av digaldist på sången. Den är liten men väldigt besvärande. Det låter digitalt & lite metalliskt om sången, typ.

Jag spelar in som jag har gjort länge, med samma inställningar & utrustning.

JJ-Labs stora Kondis

Studio Project VTB1 Preamp

TC Electronic Triple-C Kompressor

Spelar in direkt i SX2 via Audiphilekortet

Har nån haft samma problem? Vet nån vad det är frågan om? Kan det vara så att det är dåliga kablar?

Desperat nu för jag skickade en skiss på en vinjett till Adidas nästa stora reklamkampanj, & fick tillbaka sångfilerna av den Holländska producenten.

Dessutom vore jag tacksam om någon skulle vilja ringa körtjejen, så hon kan köra 35 mil för en timmes spek-jobb. Igen.

Jag vågar nämligen inte.

Tack på förhand då, gänget.

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Jättegrattis till Adidaskontraktet.

Postat

Ja, verkligen konstigt. Om det verkligen vore så att det verkligen var digital distortion så borde det vara enkelt att lokalisera. Prova med ett annat ljudkort.

Fast som du beskriver det "metalliskt" så misstänker man ju att det inte är någon vanlig distortion det är frågan om. Prova annars byta de olika sakerna i kjedjan, en efter en och lyssna.

Inget kul svar, men ändå.

Postat

Jag har andra grejer än du, så jag vet inte hur det här kan stämma för dig. Jag har märkt att om jag har preampens gain lite för högt ställd (även om preampens mätare håller sig inom det gula området och inte rör det röda) så kan jag få något som låter som digitaldist på inspelningen. Drar jag ner preampen och drar upp volymen på ljudkortets mic-ingång (break-out-box) så blir det hur bra som helst även om insignalen till cubase blir den samma. Kanske värt ett test.

Postat
Jag har andra grejer än du, så jag vet inte hur det här kan stämma för dig. Jag har märkt att om jag har preampens gain lite för högt ställd (även om preampens mätare håller sig inom det gula området och inte rör det röda) så kan jag få något som låter som digitaldist på inspelningen. Drar jag ner preampen och drar upp volymen på ljudkortets mic-ingång (break-out-box) så blir det hur bra som helst även om insignalen till cubase blir den samma. Kanske värt ett test.

Absolut värt ett test. Låter rimligt. Tack

Nu är det bara körsångerskan kvar...

& Nattis, kontraktet är långt ifrån klart så du behöver inte vara spydig än. Det är ännu bara på pitchstadiet.

Postat

Testat att stänga av Triple-Cns digitala rördist-simulator? Den ligger lite hemligt gömd i editmenyn som "DRG".

Postat

ok...

Har jag faktiskt inte testat. låtr skumt med rördistsimulator..hehe.

Hoppas du inte skojar med mig för då kommer jag känna mig jävvligt dum.

Ska kolla direkt...

Tack

Postat (redigerat)
ok...

Har jag faktiskt inte testat. låtr skumt med rördistsimulator..hehe.

Hoppas du inte skojar med mig för då kommer jag känna mig jävvligt dum.

Ska kolla direkt...

Tack

Nope skojar inte. Vissa presets har den på som standard. DRG står för Digital Radiance Generator, och låter som en rördist/harmonizer med digital klang. Jag tror man kan ställa den i nivå mellan 1-10. Bla bla bla bla...

Redigerat av dbd
Postat

You're the man!

Det verkar ha grejat sig. Ska nog kolla igenom manualen en gång till, kanske.

Man köper ju inte en burk för 6000 spänn för att det ska låta sämre...

Tack igen. I'll put you up for royalties!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.