Jump to content
Annons

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Från sidorna ovan

"While this concealment will not "fix" the error, it will make it inaudible, offering a graceful degradation of audio quality as clicks and pops are avoided."

Översättning "döljandet (felkorrigeringen) kan inte laga felet men det kan göra det så gott som ohörbart med en måttlig försämring av ljudkvaliten."

Men hallå!

Översätt åtminstone korrekt och modifiera inte vad det står.

I den engelska texten står det "it will make it inaudible", vilket betyder att det blir ohörbart - och inte som du skriver, att det blir "så gott som ohörbart".

Vidare står det inte ett dugg om att det är en "måttlig försämring av ljudkvaliteten", utan snarare att det är ett fungerande sätt att maskera de fel som uppkommer. För att ta det mer ordagrant, så står det "graceful degradation", vilket betyder att det blir en "elegant försämring" (som ju inte hörs, enligt första delen av citatet).

Det handlar alltså om att leta efter ett fel som man tror ska finnas, trots att det är meningslöst att leta efter det eftersom det inte hörs, tack vare felkorrigeringen.

Varför hålla på och argumentera på det sättet som du gör, när det gäller något som ändå inte hörs...?

Men snälla Claes hur kan man göra något ohörbart om det samtidigt påverkar ljudkvaliteten? Det som menades i originaltexten var att felet inte hörs men ljudet påverkas...

Hör du inte hur orimligt du resonerar? Om ljudet påverkas, så hörs det självkklart också.

Det står ju klart och tydligt i ditt citat, att det är OHÖRBART. Vilket ord är det som är svårt för dig att förstå...?

Du missförstår med flit men det som sägs är att FELET vid avläsningen inte hörs men det påverkar ljudkvaliteten något, ska jag repetera?? Lika bra jag repeterar : det som sägs är att FELET vid avläsningen inte hörs men det påverkar ljudkvaliteten något, ska jag repetera??

Ju mer felkorrigeringskretsarna jobbar desto mer påverkar det självklart ljudåtergivningen, avancerade CD spelare har ofta mindre påverkande felkorrigeringskretsar och hey presto hörbart bättre ljud.

Du har nog snarare bättre omvandlare i dyrare CD-spelare - och det påverkar tveklöst ljudet.

Det ska till flera borttappade samplingar i rad för att man ska kunna uppfatta det - och eftersom felkorrigeringen slätar ut de borttappade lösningarna och ger dem ett medelvärde som är relevant, så blir det en elegant försämring som är OHÖRBAR! Allt enligt citatet som du själv har valt, som du tydligen vill tolka till en annan betydelse... Hur gärna du än vill, så går det inte att tolka till något annat med den lydelsen som citatet har.

NEJ NEJ NEJ ljudkvalitetsförsämringen blir inte ohörbar det är FELET som blir det...läs om och gör rätt. Och ju fler fel desto mer jobbar felkorrigeringskretsarna vilket påverkar ljudkvaliten. Du verkar ju vilja argumentera för att digitalt CD ljud är perfekt och att allt låter likadant men så är det ju inte....sen verkar du fortfarande inte vilja inse att externa DACar ofta låter bättre för att de har riktigt bra felkorrigeringskretsar.

Redigerat av Glaskatten
Annons
Postat (redigerat)
NEJ NEJ NEJ försämringen blir inte ohörbar det är FELET som blir det...läs om och gör rätt. Du verkar ju vilja argumentera för att digitalt CD ljud är perfekt och att allt låter likadant men så är det ju inte....sen verkar du fortfarande inte vilja inse att externa DACar ofta låter bättre för att de har riktigt bra felkorrigeringskretsar.

Det handlar ju inte om att det låter likadant, utan att det låter rätt. Det vill säga, man märker inte att det är fel någonstans.

Men du har rätt angående att dyrare spelare inte behöver använda korrektion lika mycket eftersom de är bättre på att läsa av skivan.

Men du verkar tro att den oftare läser fel än rätt?

Redigerat av rainydays
Postat
Allt jag länkade till, är bondfångeri av grövsta slag och visar på Svalanders mikroskopiska trovärdighet.

Vilka mikrofoner vill du påstå är bondfångeri? Jag låter dessutom folk ta del av testinspelningar av de flesta modellerna, så att de själva kan avgöra om det låter bra eller inte. Är det bondfångeri...?

DAC1 bondfångeri? Du ska nog läsa på lite mer innan du yttrar dig om sådant. Även Bob Katz (vars namn du så fint fick in i ett citat från Svalanders site), har uttalat sig MYCKET positivt om DAC1 - och eftersom du tror stenhårt på allt som Svalander säger, så måste ju de han hänvisar till också vara trovärdiga, eller gäller det bara sådant som DU väljer att tro på...?

Felkorrigering i en CD-spelare är dessutom inte samma sak som filter i en omvandlare...

Ju fler inlägg du kommer med, desto mer trasslar du in dig i din egen märkliga argumentation, så det bästa för din trovärdighet, är nog egentligen om du håller tyst... 🙂

Det lustiga är att det är du som har trasslat in dig för du säljer ju själv produkter som du tydligen inte kan stå för jag drog ju upp DAC-1 just för att visa din dubbelmoral å ena sidan spelar inte felkorrigeringskretsar någon roll men när det gäller att sälja produkter så gör dom det....

Felkorrigeringarna och filterna i DACen jobbar ju ihop för att åstadkomma bästa ljud, men det kanske var för mycket begärt att du ska veta det...

Vad gäller bondfångar mikrofoner så kan man ju klart påstå att Violet Designs uppfyller många av de kraven för de låter ju knappast för de pengarna superbra eller håller en jättekvalitet men de ser ju roliga ut.

Menar du att de kablar som Svalander säljer är dåliga?

Säljer produkter som jag inte kan stå för? Jag använder DAC1 själv - och du kan fortfarande inte jämföra felkorrigering i en CD-spelare med filter i en omvandlare, eftersom det inte alls handlar om samma sak.

DU kanske tycker att Violet-micarna inte passar din smak och vill påstå att det bara handlar om design och inte ljud - men det är ju bara DIN åsikt. Det är väldigt många som gillar både ljudet och designen och tycker att de är prisvärda. Det är ruskigt långt kvar till att påstå att det handlar om bondfångeri.

Man kan ju säga samma sak om Neumann, som är onödigt dyra och inte ger så mycket bättre ljud som priset säger att de borde - men även Neumann har köpare som tycker att de är prisvärda.

Vad jag menar är att Svalanders högtalarkablar för 20000:- är bondfångeri, eftersom de är svindyra och inte ger ett dugg förbättring jämfört med vanlig elkabel. Det har inte heller kunnat påvisas skillnader mellan högtalarkablar vid blindtester. Jag menar också att nätkabel för 5000:- eller om det var 10000:- också är bondfångeri, eftersom det inte kan påverka ljudet ett dugg. Det är ju horribelt att påstå att de sista två metrarna elkabel skulle kunna påverka ljudet, när det ligger tiotals eller hundratals meter vanlig sketen elkabel i väggarna - och billigaste tänkbara kabel från transformatorstationen till huset - för att inte tala om luftledningarna med oisolerad tråd som går kors och tvärs över landet och levererar till transformatorstationerna. Det du var inne på i ett annat svar angående detta, handlar ju om att separera nätkablar från signalkablar - men det har ju inget med själva nätkabeln att göra, utan det handlar bara om sådant som redan är självklart...

Det fantastiska och dyra materialet Corian, som används i högtalarkabel-vaggorna, är inget annat än det anti-exotiska och skitbilliga material som anvämds till köksbänkar. Detta har blivit utrett i en tråd för länge sedan.

• Gilla 1
Postat

Vill bara påpeka att ifall man påstår att ngt är hörbart måste minst en nu levande människa kunna höra skillnaden... blint 🙂!

En del av de saker som Svalander har till försäljning kan man ifall man blint kan höra skillnad på dem, i en seriös utmaning få $1000,000 som belöning.

Kan inte adressen med den kan säkert ngn annan här.

Om en ngt är teoretiskt bättre kan detta vara gott nog. Allt som låter bättre måste inte kunna höras, (många bäckar små) kan det inte höras

kan dock skillnaden samtidigt inte vara enorm och då heller kanske inte värd 1000-tals kr.

Postat (redigerat)

Jag har för mig att Ingvar Öhman för länge sedan bjöd in till något sådant när det gällde högtalarkablar, där det också var fråga om att få betalt om man lyckades pricka rätt - men det var ingen bland alla "guldöron" som vågade anta utmaningen... 🙂

Redigerat av Claes
Postat
Allt jag länkade till, är bondfångeri av grövsta slag och visar på Svalanders mikroskopiska trovärdighet.

Vilka mikrofoner vill du påstå är bondfångeri? Jag låter dessutom folk ta del av testinspelningar av de flesta modellerna, så att de själva kan avgöra om det låter bra eller inte. Är det bondfångeri...?

DAC1 bondfångeri? Du ska nog läsa på lite mer innan du yttrar dig om sådant. Även Bob Katz (vars namn du så fint fick in i ett citat från Svalanders site), har uttalat sig MYCKET positivt om DAC1 - och eftersom du tror stenhårt på allt som Svalander säger, så måste ju de han hänvisar till också vara trovärdiga, eller gäller det bara sådant som DU väljer att tro på...?

Felkorrigering i en CD-spelare är dessutom inte samma sak som filter i en omvandlare...

Ju fler inlägg du kommer med, desto mer trasslar du in dig i din egen märkliga argumentation, så det bästa för din trovärdighet, är nog egentligen om du håller tyst... 🙂

Det lustiga är att det är du som har trasslat in dig för du säljer ju själv produkter som du tydligen inte kan stå för jag drog ju upp DAC-1 just för att visa din dubbelmoral å ena sidan spelar inte felkorrigeringskretsar någon roll men när det gäller att sälja produkter så gör dom det....

Felkorrigeringarna och filterna i DACen jobbar ju ihop för att åstadkomma bästa ljud, men det kanske var för mycket begärt att du ska veta det...

Vad gäller bondfångar mikrofoner så kan man ju klart påstå att Violet Designs uppfyller många av de kraven för de låter ju knappast för de pengarna superbra eller håller en jättekvalitet men de ser ju roliga ut.

Menar du att de kablar som Svalander säljer är dåliga?

Säljer produkter som jag inte kan stå för? Jag använder DAC1 själv - och du kan fortfarande inte jämföra felkorrigering i en CD-spelare med filter i en omvandlare, eftersom det inte alls handlar om samma sak.

DU kanske tycker att Violet-micarna inte passar din smak och vill påstå att det bara handlar om design och inte ljud - men det är ju bara DIN åsikt. Det är väldigt många som gillar både ljudet och designen och tycker att de är prisvärda. Det är ruskigt långt kvar till att påstå att det handlar om bondfångeri.

Man kan ju säga samma sak om Neumann, som är onödigt dyra och inte ger så mycket bättre ljud som priset säger att de borde - men även Neumann har köpare som tycker att de är prisvärda.

Vad jag menar är att Svalanders högtalarkablar för 20000:- är bondfångeri, eftersom de är svindyra och inte ger ett dugg förbättring jämfört med vanlig elkabel. Det har inte heller kunnat påvisas skillnader mellan högtalarkablar vid blindtester. Jag menar också att nätkabel för 5000:- eller om det var 10000:- också är bondfångeri, eftersom det inte kan påverka ljudet ett dugg. Det är ju horribelt att påstå att de sista två metrarna elkabel skulle kunna påverka ljudet, när det ligger tiotals eller hundratals meter vanlig sketen elkabel i väggarna - och billigaste tänkbara kabel från transformatorstationen till huset - för att inte tala om luftledningarna med oisolerad tråd som går kors och tvärs över landet och levererar till transformatorstationerna. Det du var inne på i ett annat svar angående detta, handlar ju om att separera nätkablar från signalkablar - men det har ju inget med själva nätkabeln att göra, utan det handlar bara om sådant som redan är självklart...

Det fantastiska och dyra materialet Corian, som används i högtalarkabel-vaggorna, är inget annat än det anti-exotiska och skitbilliga material som anvämds till köksbänkar. Detta har blivit utrett i en tråd för länge sedan.

Du kan ju inte jämföra Neumann som är innovatörer med plagiatörer som Violet design, som dessutom tar hutlöst bra betalt för mikrofoner som inte kostar mycket att tillverka.

Andra bondfångeriaktiga produkter som du säljer är väl en del av isoleringsprodukterna som kostar några kronor att tillverka....

Så jäkla dålig elkabel är det inte i de flesta hus som du vill påskina och att de dyra kablarna inte påverkar ljudet någonting kan du knappast påstå eftersom du inte testat...

Klart det har påvisats skillnader mellan högtalarkablar i blindtester men skillnaderna är ju oftast inte så stora om inte kablarna är riktigt långa....vissa är beredda att betala mycket för en iten förbättring..

Sen har du sjlvklart fel om Corian också det är knappast "skitbilligt"

Corian® är ett exklusivt, homogent kompositmaterial, som har många användningsområden både hemma och i offentlig miljö. Från bänkar i kök och badrum till möbler och lampor. Corian® används också i publika utrymmen i kontor, hotell, kaféer, restauranger, offentliga toaletter samt på sjukhus och laboratorier, där man har höga krav på hygien och lättskötthet.

Corian® uppfanns och lanserades av DuPont för mer än 35 år sedan. Det är ett material, som har en enastående hållbarhet och som lämpar sig för exklusiv design både i privata hem och offentlig inredning. I Norden har Corian® fått en nisch i tuffa slitytor i kombination med avancerad design i offentlig miljö, där få andra material håller"

Postat
Jag har för mig att Ingvar Öhman för länge sedan bjöd in till något sådant när det gällde högtalarkablar, där det också var fråga om att få betalt om man lyckades pricka rätt - men det var ingen bland alla "guldöron" som vågade anta utmaningen... 🙂

Öhman är knappast något sanningsvittne, många grodor har det kommit från honom.

Postat

38. Vill man ha extra kräm i ljudet så erbjuder vi en smått revoultionerande produkt baserad på NASA forskning.

Krämen kommer i en exklusiv tub som endast kostar 489 kr för 5cl och appliceras rikligt på samtliga kablar, kontakter och skivyta.

Resultatet blir häpnadsväckande krämigt och detaljrikt.

🙂

Postat (redigerat)
Du kan ju inte jämföra Neumann som är innovatörer med plagiatörer som Violet design, som dessutom tar hutlöst bra betalt för mikrofoner som inte kostar mycket att tillverka.

Andra bondfångeriaktiga produkter som du säljer är väl en del av isoleringsprodukterna som kostar några kronor att tillverka....

Så jäkla dålig elkabel är det inte i de flesta hus som du vill påskina och att de dyra kablarna inte påverkar ljudet någonting kan du knappast påstå eftersom du inte testat...

Klart det har påvisats skillnader mellan högtalarkablar i blindtester men skillnaderna är ju oftast inte så stora om inte kablarna är riktigt långa....vissa är beredda att betala mycket för en iten förbättring..

Corian® är ett exklusivt, homogent kompositmaterial, som har många användningsområden både hemma och i offentlig miljö. Från bänkar i kök och badrum till möbler och lampor. Corian® används också i publika utrymmen i kontor, hotell, kaféer, restauranger, offentliga toaletter samt på sjukhus och laboratorier, där man har höga krav på hygien och lättskötthet.

Corian® uppfanns och lanserades av DuPont för mer än 35 år sedan. Det är ett material, som har en enastående hållbarhet och som lämpar sig för exklusiv design både i privata hem och offentlig inredning. I Norden har Corian® fått en nisch i tuffa slitytor i kombination med avancerad design i offentlig miljö, där få andra material håller"

Violet Design är knappast plagiatörer, utan både innovatörer och tillverkare. De har ett stort antal helt egna konstruktioner, även om de fick mycket draghjälp av att de tidigare tillverkade åt BLUE...

Att ta "hutlöst betalt" för produkter som kostar lite att tillverka, är ju knappast någon nyhet. Hur mycket tror du att en mobiltelefon kostar att tillverka...?

Hur mycket tror du att en spis, kyl eller frys kostar att tillverka? Om man ska resonera på det sättet, så stoppar man ju all utveckling. Det tar tid att utveckla produkter och de mantimmarna, experimentmodeller och försök som går åt till utvecklingen, måste också betalas. Det är inte bara materialet och monteringen som kostar, utan hela processen från idé till färdig produkt, med patent och allt annat som kostar - och sedan påverkas prissättningen förstås också av vad kunderna är villiga att betala, men det är ju inte upp till mig som ÅF att bestämma. Jag kan ju knappast gå under mitt inköpspris på någon vara bara för att du tycker att något är onödigt dyrt...

Skumabsorbenterna som jag säljer, är inget jag har hittat på själv, utan det är akustikskum som har en bevisad effekt och även har en utvecklingskostnad bakom sig. Inget packningsmaterial, alltså. Visst hade jag säkert kunnat sälja det billigare om jag utvecklade det själv och beställde hos någon tillverkare, men det gör jag ju inte, utan jag säljer produkter från en av världens ledande tillverkare av akustikskum (Auralex) och som ett budgetalternativ, GoldenAge's modeller.

I båda fallen handlar det om produkter där det är hur enkelt som helst att påvisa funktionen - och det handlar inte om någon skillnad man måste gissa sig till om den finns eller inte - så inte heller här kan du prata om bondfångeri.

Det är vanlig installationskabel i väggarna. Den kostar ett par kronor metern. Jämfört med galenskaperna för 5000:-, är det bara fjant att påstå att de sista två metrarna elkabel skulle påverka ljudet bara för att det är en "finare" kabel. Det faller på sin egen orimlighet.

Corian ÄR skitbilligt (och du behöver inte upprepa användningsområdena efter att ha letat fram det på Nätet och kopiera in en massa text för att framstå som duktigare än du är... :rolleyes: ). Hur mycket kostar en hel köksbänk på ett par kvadratmeter? Jämför med vad vaggorna till högtalarkabel kostar. Du höll ju t o m tidigare med om att det inte var seriöst. Case closed!

Redigerat av Claes
Postat
Jag har för mig att Ingvar Öhman för länge sedan bjöd in till något sådant när det gällde högtalarkablar, där det också var fråga om att få betalt om man lyckades pricka rätt - men det var ingen bland alla "guldöron" som vågade anta utmaningen... 😏

Öhman är knappast något sanningsvittne, många grodor har det kommit från honom.

Det kvittar ju vad han har sagt eller gjort, som du tycker är konstigt. Det var inte det frågan gällde, utan att ingen vågade anta hans utmaning med blindtester. :rolleyes:

Postat

Violet Design är knappast plagiatörer, utan både innovatörer och tillverkare. De har ett stort antal helt egna konstruktioner, även om de fick mycket draghjälp av att de tidigare tillverkade åt BLUE...

Att ta "hutlöst betalt" för produkter som kostar lite att tillverka, är ju knappast någon nyhet. Hur mycket tror du att en mobiltelefon kostar att tillverka...?

Hur mycket tror du att en spis, kyl eller frys kostar att tillverka? Om man ska resonera på det sättet, så stoppar man ju all utveckling. Det tar tid att utveckla produkter och de mantimmarna, experimentmodeller och försök som går åt till utvecklingen, måste också betalas. Det är inte bara materialet och monteringen som kostar, utan hela processen från idé till färdig produkt, med patent och allt annat som kostar - och sedan påverkas prissättningen förstås också av vad kunderna är villiga att betala, men det är ju inte upp till mig som ÅF att bestämma. Jag kan ju knappast gå under mitt inköpspris på någon vara bara för att du tycker att något är onödigt dyrt...

Skumabsorbenterna som jag säljer, är inget jag har hittat på själv, utan det är akustikskum som har en bevisad effekt och även har en utvecklingskostnad bakom sig. Inget packningsmaterial, alltså. Visst hade jag säkert kunnat sälja det billigare om jag utvecklade det själv och beställde hos någon tillverkare, men det gör jag ju inte, utan jag säljer en av världens ledande tillverkare av akustikskum (Auralex) och som ett budgetalternativ, GoldenAge's modeller.

I båda fallen handlar det om produkter där det är hur enkelt som helst att påvisa funktionen - och det handlar inte om någon skillnad man måste gissa sig till om den finns eller inte - så inte heller här kan du prata om bondfångeri.

Det är vanlig installationskabel i väggarna. Den kostar ett par kronor metern. Jämfört med galenskaperna för 5000:-, är det bara fjant att påstå att de sista två metrarna elkabel skulle påverka ljudet bara för att det är en "finare" kabel. Det faller på sin egen orimlighet.

Corian ÄR skitbilligt (och du behöver inte upprepa användningsområdena efter att ha letat fram det på Nätet och kopiera in en massa text för att framstå som duktigare än du är... :rolleyes: ). Hur mycket kostar en hel köksbänk på ett par kvadratmeter? Jämför med vad vaggorna till högtalarkabel kostar. Du höll ju t o m tidigare med om att det inte var seriöst. Case closed!

Först: Corian är inte skitbilligt som du tidigare påstod det kostar ungefär 6000 spänn för en bordsskiva, visar bara hur du gång på gång slänger ur dig rena felaktigheter. Hade konstruktörerna velat tjäna maximalt med pengar så hade de säkerligen valt ett betydligt billigare och enklare material...vad jag och andra tycker om vaggorna är oväsentligt för om du ska hitta på eller inte.

En spis eller ett kylskåp har inte i närheten så stor andel luft i priset som billiga östatsmikar som plötsligt blev dyra...lustigt nog så stod andra för utvecklingskostnaden...

Vad gäller Öhman så är det ju många myter och fabler när gick han ut med blindtestutmaningen och vilka var villkoren? Han vägrar ju tydligen själv att låta sina högtalare testas av någon tidning utan att han själv är med.

Vae gäller strömkablar så ska man inte glömma att kombinationen höga effektuttag växelspänning och jordning kan ställa till lite lustiga(eller inte) effekter ibland..

Postat (redigerat)

who knows?

ljud är en sak, information/program en annan...jag vet inte vad jag skall säga men visst låter en del här helt tossigt medans annat ju är självklart, Claes säger rätt vad gäller audiofilers liv i blind tro på en massa hokus-pokus som bara är BULL som de desuutom lagt ut en mindre förmögenhet på ,hela branschen har ju länge levt på en massa lurendrejeri och vet inte ens själv om betydelsen av många begrepp de använder sig av i säljande syfte,många ggr rena felanvändnig av begrepp som konsumenterna köåer direkt likt en religion,stackare därute 😏

Varför är Violet design plagiatörer förresten,de är ju ingenjörer som brutit sig loss från BLUE vilka är USA-proddade,är det inte bättre med en firma som vill stå på lokal förankring och egna ben? :rolleyes:

Redigerat av Florian le Sage
Postat
34. Diska dina skivor i diskmaskin med Yes. Yes skyddande lager hindrar repor från att uppstå på skivan!

Asså, YES är jävligt bra mot inbrännt fett. ANVÄND INTE YES PÅ DINA CD. FET BAS ÄR JU DET MAN VILL HA!

/ Mikke

Postat
34. Diska dina skivor i diskmaskin med Yes. Yes skyddande lager hindrar repor från att uppstå på skivan!

Asså, YES är jävligt bra mot inbrännt fett. ANVÄND INTE YES PÅ DINA CD. FET BAS ÄR JU DET MAN VILL HA!

/ Mikke

Jag älskar att se ett tips utvecklas på det viset, så får man ju lixom 2 i 1! 😏

Apro på byta ut volymkontrollen för att få bättre ljud, som Svalander tipsar om... vad skall man byta ut kontrollerna för bas/diskant till för att få till dessa frekvenser bättre? :rolleyes:

Postat

Först undrar jag lite försynt om det är så att om man hör skillnad på en normal högtalarkabel och en dyr. Vad händer när man flyttar soffan lite ? Borde påverka mycket mer ?!

För att öka förvirringen måste jag även nämna en test elektroniktidningen (eller HiFi magasinet) gjorde på 80-talet. En referensgrupp med guldöron (eller silver i alla fall) fick testa om dom hörde skillnad på om man fasvände högtalarkablarna. Ingen i gruppen kunde det :-) Dom hade samma fel/rätt-procent som om dom skulle gissat. Fast för säkerhets skull brukar jag sätta kablarna rätt i alla fall :-)

Rengöring: Om jag inte rengjorde mina CD (och dvd) med tvål eller diskmedel skulle dom inte gå att spela alls. Mina tre små underbara barn vet inte riktigt hur man gör när man tar i CD/DVD. Fingrarna är för tunna för att få tag i mitthålet och dom räcker inte tvärs över... inte ens från mitthålet till kanten klarar dom av. Inte att döma av kladdet dom lämnar efter sig på skivorna ibland i alla fall 😆

-Pappa, den här skivan fungerar inte ! Du måste tvätta den !!

Sedan när man äntligen uppnått nirvana och det perfekta lyssningsrummet med den ultimata stereoanläggningen. Så inträffar det lustiga 😄 åldern tar ut sin rätt och man inte hör ett skvatt över 19000 Hz dvs om man är över 15 år (eller så)... Ibland inte ens så gammal för man har fått tinitus av pappas värstinganläggning 😆:rolleyes:

drloop (oregistrerad)
Postat

Har alltid haft svårt för esoterisk hifi.

Det har sagts tidigare, när man spelar in så har man inte 5000:- nätkablar till sina prylar...

Flertalet gånger har jag försökt höra skillnad på olika tokiga idéer som kommit från hifi tokar. Utan att höra ett skvatt skillnad.

En favorit är att tyngden på förstärkaren ger bättre ljud. Det beror på vikt i kilogram inte på vad som sitter i den enligt hifi kännaren...

En annan aspekt är kablage, när man köpt sin 1000:-/meter kabel så går den in i högtalaren där det oftast sitter små skitkablar, hur hänger det ihop?

Men jag skall erkänna att jag har blivit överbevisad några gånger också på grejer som jag dissat som mumbo jumbo. Så fan vet om man kan säga rätt eller utan att testa.

Men nu skall jag ta fram popcorn och bevaka tråden, lite sent tyvär :-)

Postat

Glaskatten - fattar du inte att audiofilgrejerna på den där sajten är båg? 😆

Claes har naturligtvis rätt i att CD-svarven, kabelstöden (😆herreguuuud :rolleyes: ) och högtalarkablar tjocka som barnaben inte är något annat än ett riktigt raffinerat sätt att lura nördar på pengar.

Alla här fattar utom du. 😄

Postat

Det är ju självklart att om det är någon som försvarar Svamlanders bullshit så är det Glaskatten. :rolleyes:

Och återigen snackar du skit om Ingvar Öhman.

Den person som verkligen har djuplodande kunskaper om ljudlära, akustik och elektronikkonstruktion.

Skrattretande men ändå sorgligt.

Svalanders påhitt och bluffar har genomskådats flera gånger om i olika tester.

Att du tror på dessa bluffar bevisar hur lite du kan, katten.

Man behöver inte ens vara kunnig för att förstå hur mkt nonsens som kommer från Svalander - det borde räcka med sunt förnuft.

Men om man gillar placebo och vill bli lurad så är det upp till var och en.

Vi har mätutrustning till förfogande om ngn vill göra tester.

Återigen Glaskatten.

Ta och skaffa dig lite kunskaper och sluta snacka så mkt skit. 😆

Postat

En sån här jättediskussion om något som möjligen intresserar 1 promille av befolkningen. Hur intresant är det egentligen? Och det verkar vara mer intressant att höra det optimala ljudet ur stereon än att faktiskt LYSSNA på det som kommer ut. Att leta fel kan man göra tills man dör, jag njuter hellre.

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tips 39: Köp en liten eller stor (ju tyngre, desto bättre) katt av glas, gärna i turkos färg, och ställ på förstärkaren eller CD-spelaren, eller varför inte högtalaren. Ljudet kommer vid höga volymer märkbart förbättras, då glaskatten kommer att lägga till de förlorade resonansfrekvenser som går förlorade i sämre anläggningar, kablage, hus, öron, musik etc etc. Ju högre man spelar, desto mer kommer katten att vibrera i takt med musiken. Glaskatter kan med fördel hittas på loppmarknader.

Redigerat av MrPhil
Postat (redigerat)

Det finns säkert psykoakustiska effekter man kan uppnå med vissa kablar o tillsatser ( fråga mej inte hur ) men att det skulle göra nån skillnad ifall lampan i studiorummet lyser med blåttsken är naturligtvis bull.

Man ska kanske inte helt avfärda kablars betydelse eftersom de flesta här ( tror jag ) vet att det faktiskt har betydelse vilken kvalitet mik kablar ja signalkablar i allmännhet har. Att strömkablar ( till strömförsörjningen ) skulle ha betydelse betvivlar jag starkt.

Dax att ta bort damstrumpan som jag drog över TV'n för att få FärgTV....

/ Mikke

edit: satningvsfle

Redigerat av MikkeÖland
Postat
En sån här jättediskussion om något som möjligen intresserar 1 promille av befolkningen. Hur intresant är det egentligen? Och det verkar vara mer intressant att höra det optimala ljudet ur stereon än att faktiskt LYSSNA på det som kommer ut. Att leta fel kan man göra tills man dör, jag njuter hellre.

Bra sagt av Neko. Fast jag är fascinerad över att det finns en del som är så ... jag vet inte vad jag skall kalla det, dumma? - att de ens tänker tanken på att köpa en j-a kabel för 10000 kr när folk på andra kontinenter svälter ihjäl. Jodå, jag kan själv köpa en och annan hyfsat dyr pryl men jag lägger inte pengarna på vad som helst. Claes argument för elkablarna visar ju vad det handlar om. Om du har en fem kilometer långsträng av koskit och låter de sista 50 cm vara av guld så kommer det icke att påverka något alls.

Postat

😳

Du måste ju va rätt bra dum i huvudet du!

Kan du förklara varför du tycker detta o lite fakta som stöder dina teorier?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kan höra skillnad mellan olika cd-spelare. Inte varenda en av dem, men... om man t.ex. tar en för 700 SEK och jämför med hur en för 25000 SEK låter.

Kan du höra skillnad på dem om du inte vet vilken som är vilken?

Hej!

Jajamen! Och när jag refererar till att jag hör skillnad så menar jag just i blindtestsammanhang. Men jag vill hävda att skillnaden mellan olika renodlade cd-spelare inom 3-5 tusenkronorsklassen kan vara mycket liten eller oftast obefintlig. Många gånger blir det då anslutningsmöjligheter och finesser eller design man betalar extra för.

Samma kul grej när jag gjorde högtalartester. Jag var t.ex. inne i en butik här i stan där man kan höra en hel del högtalarpar efter varann. Också en sån där "fina butiken", där man knappast inte har någon kund mitt på dagen. Blindtest där är enkel att göra, de har kopplat en massa högtalare till samma förstärkare och cd och de går däremellan till en slags kontrollstyrenhet. Sätter sig i soffan och blundar (eller så sätter han för/släcker ned vilket högtalarnummer på displayen som är aktiverat). Jag var inne där flera gånger. Det slutade alltid med att jag prickade in från lägsta till dyraste högtalare. Dock var jag tveksam mellan det näst dyraste och det tredje dyraste högtalarparet varje gång. Slumpmässig uppspelning naturligtvis, alltså hoppande mellan högtalarnumren.

Men inte bara bland högtalare hör jag skillnad. Det gäller även kassettdäck. Men även högtalarkablar och signalkablar. Ljudet i riktigt tunna högtalarkablar är tunnare och spretigare, med en tjockare kabel är ljudet fylligare. Så har iaf jag upplevt det i mina blindtester. Men vad jag pratar om här är då skillnaden mellan den där jättebilliga kabeln ni vet (grå gammal telefontråd) och en tjockare vit till hyfsat pris. Skillnaden finns där, men den gör kanske "bara" 10% av ljudet?! Att det skulle vara befogat att lägga ut 10.000 kr på högtalarkablar vet jag inte, men att lägga en 70 kr metern kan det vara värt för att ta steget upp. Jag köpte 10 meter totalt. Påstår inte att jag i en blindtest skulle kunna rangordna tio olika högtalarkablar från den billigaste till den dyraste.

Curt Nicolin köpte f.ö. högtalarkablar för 200.000 SEK till sin anläggning, läste jag. Undrar om han blev nöjd den gången...

Håller med Claes om att det kan finnas mycket hokus pokus inom branschen.

😳

:musik

Redigerat av musik
Postat

Det var en intressant länk till wikipedia om CIRC lite tidigare i den här tråden.

http://en.wikipedia.org/wiki/CIRC

Jag har inte orkat läsa hela, men den inledande sammanfattningen tycker jag är intressant:

Overview

Reed-Solomon codes are specifically useful in combating mixtures of random and burst errors. CIRC corrects error bursts up to 3,500 bits in sequence (2.4 mm in length as seen on CD surface) and compensates for error bursts up to 12,000 bits (8.5 mm) that may be caused by minor scratches.

CIRC rättar alltså fel upp 3500 bitar i rad! Detta är en matematisk operation med hjälp av den redundans som finns i Reed-Solomon kodningen. Ordet rätta betyder att infomationen återställs till 100%. Det är alltså inte frågan om kamouflering eller degradering.

Degradering sker först om det är fler än 3500 bitar i rad som är felaktiga. Slumpvisa fel som man skulle kunna gissa uppkommer av ströljus eller vibrationer kommer att rättas till 100%!!!

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Jag kan höra skillnad mellan olika cd-spelare. Inte varenda en av dem, men... om man t.ex. tar en för 700 SEK och jämför med hur en för 25000 SEK låter.

Kan du höra skillnad på dem om du inte vet vilken som är vilken?

Hej!

Jajamen! Och när jag refererar till att jag hör skillnad så menar jag just i blindtestsammanhang. Men jag vill hävda att skillnaden mellan olika renodlade cd-spelare inom 3-5 tusenkronorsklassen kan vara mycket liten eller oftast obefintlig. Många gånger blir det då anslutningsmöjligheter och finesser eller design man betalar extra för.

Samma kul grej när jag gjorde högtalartester. Jag var t.ex. inne i en butik här i stan där man kan höra en hel del högtalarpar efter varann. Också en sån där "fina butiken", där man knappast inte har någon kund mitt på dagen. Blindtest där är enkel att göra, de har kopplat en massa högtalare till samma förstärkare och cd och de går däremellan till en slags kontrollstyrenhet. Sätter sig i soffan och blundar (eller så sätter han för/släcker ned vilket högtalarnummer på displayen som är aktiverat). Jag var inne där flera gånger. Det slutade alltid med att jag prickade in från lägsta till dyraste högtalare. Dock var jag tveksam mellan det näst dyraste och det tredje dyraste högtalarparet varje gång. Slumpmässig uppspelning naturligtvis, alltså hoppande mellan högtalarnumren.

Men inte bara bland högtalare hör jag skillnad. Det gäller även kassettdäck. Men även högtalarkablar och signalkablar. Ljudet i riktigt tunna högtalarkablar är tunnare och spretigare, med en tjockare kabel är ljudet fylligare. Så har iaf jag upplevt det i mina blindtester. Men vad jag pratar om här är då skillnaden mellan den där jättebilliga kabeln ni vet (grå gammal telefontråd) och en tjockare vit till hyfsat pris. Skillnaden finns där, men den gör kanske "bara" 10% av ljudet?! Att det skulle vara befogat att lägga ut 10.000 kr på högtalarkablar vet jag inte, men att lägga en 70 kr metern kan det vara värt för att ta steget upp. Jag köpte 10 meter totalt. Påstår inte att jag i en blindtest skulle kunna rangordna tio olika högtalarkablar från den billigaste till den dyraste.

Curt Nicolin köpte f.ö. högtalarkablar för 200.000 SEK till sin anläggning, läste jag. Undrar om han blev nöjd den gången...

Håller med Claes om att det kan finnas mycket hokus pokus inom branschen.

😳

:musik

Mm, intressant att du kan rangordna olika saker efter vad de kostar.

Kan du rangordna dem efter prestanda oxå, eller är det per automatik så att prislappen och kvaliteten alltid följs åt?

Postat

MrPhil:

Tips 39: Köp en liten eller stor (ju tyngre, desto bättre) katt av glas, gärna i turkos färg, och ställ på förstärkaren eller CD-spelaren, eller varför inte högtalaren. Ljudet kommer vid höga volymer märkbart förbättras, då glaskatten kommer att lägga till de förlorade resonansfrekvenser som går förlorade i sämre anläggningar, kablage, hus, öron, musik etc etc. Ju högre man spelar, desto mer kommer katten att vibrera i takt med musiken. Glaskatter kan med fördel hittas på loppmarknader.

😉

Mkt bra inlägg! Jag ska genast prova den tweaken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.