Jump to content
Annons

"30 tips för bättre ljud" - verkar heltossigt


tbruce

Recommended Posts

Annons
Den frågan har redan svarats på ett otal gånger men felkorrigeringskretsarna får ofta jobba hårdare när laserns avläsningsfunktion försvåras = sämre ljud.

Sämre i realiteten eller bara teoretiskt?

Var snäll och beskriv hur det låter när felkorrigeringskretsarna jobbar hårdare, så att man vet vad man ska lyssna efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felkorrigeringskretsar jobbar inte ”olika hårt”, antingen så är felen mindre än vad algoritmen klarar av att rätta (och då sker ingen förlust) eller så är felen för stora och då måste ett värde skapas. Antingen så används föregående sample-värde eller ett snitt mellan föregående och nästa läsbara sample.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämre i realiteten eller bara teoretiskt?

Var snäll och beskriv hur det låter när felkorrigeringskretsarna jobbar hårdare, så att man vet vad man ska lyssna efter.

Det borde du veta, skillnaderna är ofta inte stora men iblnad blir det ju ett mer odistinkt ljud om felkorringeringskretsarna jobbar hårt hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felkorrigeringskretsar jobbar inte ”olika hårt”, antingen så är felen mindre än vad algoritmen klarar av att rätta (och då sker ingen förlust) eller så är felen för stora och då måste ett värde skapas. Antingen så används föregående sample-värde eller ett snitt mellan föregående och nästa läsbara sample.

Öh tror du att det bara är ett fel det handlar om? Ju mer fel desto hårdare måste felkorrigeringskretsarna jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh tror du att det bara är ett fel det handlar om? Ju mer fel desto hårdare måste felkorrigeringskretsarna jobba.

Algoritmen jobbar "lika hårt" hela tiden. All data går igenom och rättas och det är endast när felen är för stora (och ett värde måste ”hittas på”) som en faktisk skillnad från original uppstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Algoritmen jobbar "lika hårt" hela tiden. All data går igenom och rättas och det är endast när felen är för stora (och ett värde måste ”hittas på”) som en faktisk skillnad från original uppstår.

Men menar du att kretsen inte jobbar hårdare när den jobbar mer med att korrigera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den rättar allt hela tiden även om det inte är några läsfel. Tror du att kretsen hoppar in ibland bara när den behövs?

Beror på vilken konstruktion CD spelaren har men menar du att en korrigeringskrets som belastas av mycket fel inte jobbar hårdare än en som bara skyfflar normaldata?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde du veta, skillnaderna är ofta inte stora men iblnad blir det ju ett mer odistinkt ljud om felkorringeringskretsarna jobbar hårt hela tiden.

Kan du förklara lite mer detaljerat. Jag har nämligen aldrig hört hur sådant låter och har aldrig funderat över det eftersom skivorna ju låter bra hela tiden hos mig. Vad blir det för sorts påverkan av ljudet? "Odistinkt" kan tolkas på femtielva sätt, så om man ska försöka lyssna in sig på det, så måste man nog ha en lite bättre beskrivning... Några speciella artefakter man ska lyssna efter, dyker det upp problem i vissa frekvensområden - eller hur kan man hitta det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Han påstod iofs att hans spelare läste skivorna felfritt när den stod fel. Tycker du att det är fel att ge ett råd om spelaren ska stå korrekt?

du läste visst lite slarvigt - alt tolkade lite som du ville

hur låter min cd spelare om den läser felfritt när den inte står i våg jämfört med om den läser felfritt när den står helt i våg?

hur låter skillnaden?

det här handlade ju om 30 tips för att ljudet (det man hör) skulle förbättras

inte hur mycket felkorrigeringen jobbar eller inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jag undrar om tvätten blir renare om man kopplar in tvättmaskinen med en sån däringa dyr supernätkabel? 🙂

Möjligen så kommer dina kallingar lukta mindre flänsost med kraftbalsam-kablar. Det kanske lyfter självkänslan något.... jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Vilken klassisk tråd. Underbar läsning.

Intressant med att cd-spelare ska stå i våg och det ska helst stå marmorskivor på dem.

En gång i tiden, innan mp3-eran, var det populärt med portabla CD-spelare.

Jag investerade stolt dryga 3000:- sådan.

Minns att jag ofta låg i timmar och lyssnade musik med den innan jag somnade.

Samtidigt som man roterade spelaren i handen, upp o ner och i alla möjliga riktningar.

Har dock inget minne av att ljudet skulle blivit sämre i något av lägena.

Allt var ju knäpptyst. Enbart jag i mörkret med mina hörlurar.

Borde ju märkt nåt tycker man.

Men billiga spelare, liksom portabla, kanske låter för dåligt allmänt att de skillnaderna inte går att uppfatta som man annars skulle göra med Hifi-spelare?

Kanske skillnaderna maskeras av de billiga kretsarna och hörlursanslutningarna.

I vilken prisklass börjar man hitta spelare som kan märkbart återge skillnaderna mellan en svagt lutande spelare och en som står perfekt i våg med en marmorksiva på topp?

Hur skiljer sig ljudet från en spelare som är upp-och-ner eller på sidan från en som ligger perfekt i våg?

Dvs var infinner sig skillnaderna i det hörbara frekvensspektrumet?

Hur låter det när kretsarna jobbar hårt?

Vad ska man lyssna efter?

Edit: Vore också trevligt att veta vad man behöver för lyssning för att höra skillnaderna med. 🙂

Redigerat av rankey
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga brukar du se lilla Omega symbolisera Ohm? Nej precis. För Ohm är ett namn!

Diskussionen handlar inte om det.

Eftersom du inte tror på att symbolen "Ω" blev "w" när jag kopierade från en PDF så försöker jag att få dig att inse varför detta är fallet. Att du inte kommer att godta detta är det väl ingen som tror men vem som helst kan testa att kopiera stycket till notepad så kommer samma sak att ske och detta beror givetvis på att "w" och "Ω" är samma bokstav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
"Inom elektricitetsläran symboliserar Ω ohm, som är enheten för resistans."

Ω står också för omega vilket är 2πf

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken klassisk tråd. Underbar läsning.

Intressant med att cd-spelare ska stå i våg och det ska helst stå marmorskivor på dem.

En gång i tiden, innan mp3-eran, var det populärt med portabla CD-spelare.

Jag investerade stolt dryga 3000:- sådan.

Minns att jag ofta låg i timmar och lyssnade musik med den innan jag somnade.

Samtidigt som man roterade spelaren i handen, upp o ner och i alla möjliga riktningar.

Har dock inget minne av att ljudet skulle blivit sämre i något av lägena.

Allt var ju knäpptyst. Enbart jag i mörkret med mina hörlurar.

Borde ju märkt nåt tycker man.

Portabla spelare har ju ofta inbyggda antiskakbuffertar och ja portabla CD-spelare har ju aldrig varit de som låtit bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Vilken klassisk tråd. Underbar läsning.

Intressant med att cd-spelare ska stå i våg och det ska helst stå marmorskivor på dem.

Glöm inte det viktigaste.... Audiovattnet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...