Jump to content
Annons

"30 tips för bättre ljud" - verkar heltossigt


tbruce

Recommended Posts

Vi kom på ett tips här!

"Ett tips är att fukta en handduk och vira runt högtalarna där diskantelementen sitter. I diskanten har ljudvågorna minst energi och dör därför mer över avstånd än bas- och mellanregister. Eftersom ljud färdas snabbare i vatten så kommer diskanten behålla sin ursprungliga energi över ett längre avstånd från högtalaren och blir klarare. Vi säljer även särskilda "treble towels" som bevarar fukt bättre, för just detta ändamål."

Helt fel!

Det du ska ha är en speciell luftfuktare med speciellt "Audiovatten". Det bästa vattnet kommer från en bergsby i Himalaya och det är även "dopats" med en homeopatisk blandning av järn/grafit... 😮

Luftfuktaren ska också stå på speciella spikes (som råkar vara ruskigt dyra) som frikopplar fukten från golvet (annars kommer basen bli otydlig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hägglund (oregistrerad)
Istället för att löjla er så kan du/ni ju säga vad du/ni tycker är så kontroversiellt med de andra 27 tipsen och varför de inte skulle fungera enligt er.

Vilken typ av kraftverk har bästa ljudet?

Jag inbillar mig att vattenkraft ger bättre upplösning i diskanten än kärnkraft. mjau

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att löjla er så kan du/ni ju säga vad du/ni tycker är så kontroversiellt med de andra 27 tipsen och varför de inte skulle fungera enligt er.

Jag kan inte hitta några tips som jag inte tycker var kontroversiella (om nu skivan är så pass ren att den inte ger läsfel pga av en fet pommes mitt över el dyl.).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte hitta några tips som jag inte tycker var kontroversiella (om nu skivan är så pass ren att den inte ger läsfel pga av en fet pommes mitt över el dyl.).

Så du tycker det är kontroversiellt att vinkla in högtalare för att få bättre ljud? Eller att CD och vinylspelare ska stå i våg? Eller att man bör rengöra sin pick up och sin anläggnings kontakter om man inte gjort det på ett längre tag? m.m.m.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tycker det är kontroversiellt att vinkla in högtalare för att få bättre ljud? Eller att CD och vinylspelare ska stå i våg? Eller att man bör rengöra sin pick up och sin anläggnings kontakter om man inte gjort det på ett längre tag? m.m.m.

OK, vinkla högtalare kan jag absolut gå med på!

CD-spelare i våg? Varför? Den snurrar ju som sagt på rätt bra ...

Du får gärna försöka övertyga mig om att du hör skillnad på om du lägger in en mellanbit under din CD-spelares ena sida…

Cheers!

Tycker snart att det är dags för dig att lista de 2/3 som du inte finner ens kontroversiella...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vetenskapligt sett så blir givetvis ett runt objekt mer balanserat när det roterar ju exaktare det är rundformat. När en skiva snurrar så fort som en CD gör så behövs det extremt lite för att få den obalanserad, när färgtryck kom på CD för länge sedan så wobblade som sagt länge skivorna för att färgen gav obalans, ganska snabbt löste CD-tillverkarna det genom att balansera färgen genom att trycka olika tjockt för att balansera. Tyvärr så slipar de inte CD i fabrikerna (ordentligt) och dessutom lägger de oftast på ett skyddande vaxlager som påverkar CD-laserns avläsningsförmåga.

...men om det nu är som du säger, att de balanserar färgen på fabriken; förstör man då inte den balanseringen genom att svarva av kanten på skivan i efterhand...?

Det handlar kanske om en "humla"...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

...men om det nu är som du säger, att de balanserar färgen på fabriken; förstör man då inte den balanseringen genom att svarva av kanten på skivan i efterhand...?

Nej de balanserar alltså färgen på skivan vid framställning/tryck för att undvika wobble. CD skivorna i sig anser CD tillverkarna nog vara tillräckligt balanserade även fast det i verkligheten skiljer en del mellan olika exemplar och olika utgåvor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej de balanserar alltså färgen på skivan vid framställning/tryck för att undvika wobble. CD skivorna i sig anser CD tillverkarna nog vara tillräckligt balanserade även fast det i verkligheten skiljer en del mellan olika exemplar och olika utgåvor.

Var hittar man fakta om detta - och var hittar man en utförd blindtest som tydligt visar att CD-svarven verkligen gör nytta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt fel!

Det du ska ha är en speciell luftfuktare med speciellt "Audiovatten". Det bästa vattnet kommer från en bergsby i Himalaya och det är även "dopats" med en homeopatisk blandning av järn/grafit... 😮

Luftfuktaren ska också stå på speciella spikes (som råkar vara ruskigt dyra) som frikopplar fukten från golvet (annars kommer basen bli otydlig).

Vi kan inte annat än applådera och buga oss!! Audiovatten är det naturligtvis som gäller!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Helt fel!

Det du ska ha är en speciell luftfuktare med speciellt "Audiovatten". Det bästa vattnet kommer från en bergsby i Himalaya och det är även "dopats" med en homeopatisk blandning av järn/grafit... 😮

Luftfuktaren ska också stå på speciella spikes (som råkar vara ruskigt dyra) som frikopplar fukten från golvet (annars kommer basen bli otydlig).

Kan man med fördel använda audiovattnet tillsammans med kraftbalsam? Mjau

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej de balanserar alltså färgen på skivan vid framställning/tryck för att undvika wobble. CD skivorna i sig anser CD tillverkarna nog vara tillräckligt balanserade även fast det i verkligheten skiljer en del mellan olika exemplar och olika utgåvor.

Jag känner mig nästan lite sugen på att köpa några CD-skivor (2 av varje) och låta Svalander svarva det ena exet av varje par (3st är gratis, förutom portot), så att det sedan går att kolla hur stor den "gigantiska" skillnaden verkligen är... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig nästan lite sugen på att köpa några CD-skivor (2 av varje) och låta Svalander svarva det ena exet av varje par (3st är gratis, förutom portot), så att det sedan går att kolla hur stor den "gigantiska" skillnaden verkligen är... 😲

Rippa båda och gör ett nulltest. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jag känner mig nästan lite sugen på att köpa några CD-skivor (2 av varje) och låta Svalander svarva det ena exet av varje par (3st är gratis, förutom portot), så att det sedan går att kolla hur stor den "gigantiska" skillnaden verkligen är... 😲

Det räcker ju att du köper 1 skiva eftersom du rippar den första gången innan du skickar den på svarvning. Då säkrar du också möjligheten att det skulle kunna skilja mellan 2 ex 😛

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker ju att du köper 1 skiva eftersom du rippar den första gången innan du skickar den på svarvning. Då säkrar du också möjligheten att det skulle kunna skilja mellan 2 ex 🙂

Det hade varit ett väldigt intressant test!

En annan kul sak hade varit om man gör ett nolltest mellan en CD-transport för 100+ lakan och en CD-rom för 150:- (utan att gå över några DA-omvandlare eftersom det är så en CD-transport används).

Btw, nån som testat att lägga ett par böcker under ena sidan på sin CD-spelare? Vilken enorm skilnad det blir på ljudet ;-)

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag listade ju de tips som var mest kontroversiella i princip alla andra är okontroversiella.

cd spelare i våg?

hur låter min cd spelare om den läser felfritt när den inte står i våg jämfört med om den läser felfritt när den står helt i våg?

Link to comment
Dela på andra sajter

cd spelare i våg?

hur låter min cd spelare om den läser felfritt när den inte står i våg jämfört med om den läser felfritt när den står helt i våg?

Det måste förstås bli svåra fasfel eftersom skivan kommer i fel vinkel mot horisontalplanet och lasern då studsar tillbaks lite fel på grund av påverkan från Jordens magnetfält och kraftlinjerna i marken... Har du sedan glömt bort att avmagnetisera CD:n, så kan lasern rentav styras över till fel spår - men om du sedan lägger shakti-stenar på den, så löser det sig i slutänden ändå... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker ju att du köper 1 skiva eftersom du rippar den första gången innan du skickar den på svarvning. Då säkrar du också möjligheten att det skulle kunna skilja mellan 2 ex 🙂

Det har du helt rätt i. Då blir det dessutom billigare att göra testen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste förstås bli svåra fasfel eftersom skivan kommer i fel vinkel mot horisontalplanet och lasern då studsar tillbaks lite fel på grund av påverkan från Jordens magnetfält och kraftlinjerna i marken... Har du sedan glömt bort att avmagnetisera CD:n, så kan lasern rentav styras över till fel spår - men om du sedan lägger shakti-stenar på den, så löser det sig i slutänden ändå... 🙂

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

cd spelare i våg?

hur låter min cd spelare om den läser felfritt när den inte står i våg jämfört med om den läser felfritt när den står helt i våg?

Finns nog inte en enda audio-CD spelare som läser skivor helt felfritt.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inte en enda audio-CD spelare som läser skivor felfritt.

Det var inte det han frågade efter, utan en förklaring angående hur det låter när spelaren inte står i våg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag funderar på att spela in gitarr på ett audiospår, dithra ner till 16 bitar och mixa till en wav-fil.

Den wav-filen bränner jag en audioskiva av, spelar upp skivan på en NAD-spelare med digital signalöverföring till DAW så jag får in spåret den vägen.

Sen gör jag ett nulltest med originalspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på att spela in gitarr på ett audiospår, dithra ner till 16 bitar och mixa till en wav-fil.

Den wav-filen bränner jag en audioskiva av, spelar upp skivan på en NAD-spelare med digital signalöverföring till DAW så jag får in spåret den vägen.

Sen gör jag ett nulltest med originalspåret.

Ja, gör det så kanske vi kan få ett slut på dessa spekulationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...