Jump to content
Annons

"30 tips för bättre ljud" - verkar heltossigt


tbruce

Recommended Posts

Annons
Nej men du saknar koll! Många av tipsen är 100% vetenskapliga. Men eftersom du tydligen saknar ALL vetenskaplig kunskap så kan du inte förstå det.

Claes däremot skrev följande efter att verkligen ha läst tipsen:

"Jag har faktiskt inte läst igenom tipsen tidigare, men jag får nog hålla med dig om att det faktiskt finns en del av tipsen som inte är fel"

Varför citerar du inte hela meningen, utan stympar den och väljer ut enbart den del som passar din agenda...?

Jag har faktiskt inte läst igenom tipsen tidigare, men jag får nog hålla med dig om att det faktiskt finns en del av tipsen som inte är fel, men det finns också flera som är helt uppåt väggarna.

En av forumreglerna säger att man måste citera korrekt om man citerar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför citerar du inte hela meningen, utan stympar den och väljer ut enbart den del som passar din agenda...?

Varför sågade du först 30 tips listan innan du ens hade läst den? Runt två tredjedelar av tipsen är rätt okontroversiella och garanterat fungerande. Så jag förstår inte riktgt varför Gilbert vill framstå som en ännu större i än vad han är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Varför citerar du inte hela meningen, utan stympar den och väljer ut enbart den del som passar din agenda...?

En av forumreglerna säger att man måste citera korrekt om man citerar... 😆

Där måste jag försvara katten. Han citerade dig helt korrekt. Han valde ut en korrekt sammanhängande sats från ditt inlägg.

Inget fel i det han gjorde mao. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ingen står emot stolligheterna så är detta forum snart lika snedvridet som ett hifi-forum där vetenskap och kvasihittepå friskt blandas.

Tror faktiskt inte risken är överhängande. Dom flesta känner till Glaskatten / Blansing och hans spastiska vurmande för HiFi-produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför sågade du först 30 tips listan innan du ens hade läst den? Runt två tredjedelar av tipsen är rätt okontroversiella och garanterat fungerande. Så jag förstår inte riktgt varför Gilbert vill framstå som en ännu större i än vad han är.

Vilka är okontroversiella?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har tydligen inte läst tipsen.

rent hypotetiskt; har det nån betydelse för vilka du kan redovisa vetenskapligt fungerar eller inte?

och jo, jag har läst listan

det stod inte vilka du skulle reovisa dock - därför frågar jag

Link to comment
Dela på andra sajter

rent hypotetiskt; har det nån betydelse för vilka du kan redovisa vetenskapligt fungerar eller inte?

det stod inte vilka du skulle reovisa dock - därför frågar jag

Jag vänder på det och skriver de kontroversiella eftersom de är färre, De enda kontroversiella är nog egentligen bara 3 tips mässingskruvarna, fläta kablarna och slipa CDs men även dessa 3 är baserade på vetenskap.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vänderpå de och skriver ut de kontroversiella eftersom de är färre, De enda kontroversiella är nog egentligen bara 3 mässingskruvarna, fläta kablarna och slipa CDs men även dessa 3 är baserade på vetenskap.

hur menar du att dom slipade kanterna är baserad på vetenskap?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkel fysik.

Shit vad taskigt ljud det måste vara på skivor där trycket inte är jämnt fördelat på skivan .... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

CD skivan blir genom slipningen mer balanserad och lättare för lasern att läsa = mindre avläsningsfel.

slipar man olika eller lika mycket runt om?

hur mycket obalans är det i en normal cd?

kan du visa på nåt vetenskapligt test som gjorts om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Färgen ja men ofta inte CD:n. Om man tar fram en CD och känner längs kanten så känner man ofta att den inte är helt jämn.

Men hur vet du att du inte slipar den MER ojämn än vad den var innan? Den lilla bulan kanske totalt sett balanserade mer än den gjorde skivan obalanserad (det kan ju vara större "negativa bulor" runt om som du inte ser då de har jämnare kanter)....

Btw, är det bättre att rippa en CD'n med tex CDex (med tex flera inläsningar) till FLAC än att köpa en CD-spelar för 100 lakan?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kom på ett tips här!

"Ett tips är att fukta en handduk och vira runt högtalarna där diskantelementen sitter. I diskanten har ljudvågorna minst energi och dör därför mer över avstånd än bas- och mellanregister. Eftersom ljud färdas snabbare i vatten så kommer diskanten behålla sin ursprungliga energi över ett längre avstånd från högtalaren och blir klarare. Vi säljer även särskilda "treble towels" som bevarar fukt bättre, för just detta ändamål."

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur vet du att du inte slipar den MER ojämn än vad den var innan? Den lilla bulan kanske totalt sett balanserade mer än den gjorde skivan obalanserad (det kan ju vara större "negativa bulor" runt om som du inte ser då de har jämnare kanter)....

Vetenskapligt sett så blir givetvis ett runt objekt mer balanserat när det roterar ju exaktare det är rundformat. När en skiva snurrar så fort som en CD gör så behövs det extremt lite för att få den obalanserad, när färgtryck kom på CD för länge sedan så wobblade som sagt länge skivorna för att färgen gav obalans, ganska snabbt löste CD-tillverkarna det genom att balansera färgen genom att trycka olika tjockt för att balansera. Tyvärr så slipar de inte CD i fabrikerna (ordentligt) och dessutom lägger de oftast på ett skyddande vaxlager som påverkar CD-laserns avläsningsförmåga.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...