James Blansing Postat 11 april 2010 Dela Postat 11 april 2010 Med din oförskämda ton får du inte fler svar. Fast det stämmer ju du dumförklarar vetenskap utan att själv ha någon koll, de 30 tipsen för bättre ljud är absolut inte dynga som du påstått. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 11 april 2010 Dela Postat 11 april 2010 Nej men du saknar koll! Många av tipsen är 100% vetenskapliga. Men eftersom du tydligen saknar ALL vetenskaplig kunskap så kan du inte förstå det. Claes däremot skrev följande efter att verkligen ha läst tipsen: "Jag har faktiskt inte läst igenom tipsen tidigare, men jag får nog hålla med dig om att det faktiskt finns en del av tipsen som inte är fel" Varför citerar du inte hela meningen, utan stympar den och väljer ut enbart den del som passar din agenda...? Jag har faktiskt inte läst igenom tipsen tidigare, men jag får nog hålla med dig om att det faktiskt finns en del av tipsen som inte är fel, men det finns också flera som är helt uppåt väggarna. En av forumreglerna säger att man måste citera korrekt om man citerar... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Varför citerar du inte hela meningen, utan stympar den och väljer ut enbart den del som passar din agenda...? Varför sågade du först 30 tips listan innan du ens hade läst den? Runt två tredjedelar av tipsen är rätt okontroversiella och garanterat fungerande. Så jag förstår inte riktgt varför Gilbert vill framstå som en ännu större i än vad han är. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Varför citerar du inte hela meningen, utan stympar den och väljer ut enbart den del som passar din agenda...? En av forumreglerna säger att man måste citera korrekt om man citerar... 😆 Där måste jag försvara katten. Han citerade dig helt korrekt. Han valde ut en korrekt sammanhängande sats från ditt inlägg. Inget fel i det han gjorde mao. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Slog samman en annan tråd med denna då de tycks handla om samma ... ämne. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Om ingen står emot stolligheterna så är detta forum snart lika snedvridet som ett hifi-forum där vetenskap och kvasihittepå friskt blandas. Tror faktiskt inte risken är överhängande. Dom flesta känner till Glaskatten / Blansing och hans spastiska vurmande för HiFi-produkter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Tror faktiskt inte risken är överhängande. Nattvaktaren så du menar precis som Gilbert att de 30 tipsen inte gör någon positiv ljudskillnad? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Slog samman en annan tråd med denna då de tycks handla om samma ... ämne. Oj vad mycket trådar du iså fall borde slå ihop. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ONSatan Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Varför sågade du först 30 tips listan innan du ens hade läst den? Runt två tredjedelar av tipsen är rätt okontroversiella och garanterat fungerande. Så jag förstår inte riktgt varför Gilbert vill framstå som en ännu större i än vad han är. Vilka är okontroversiella? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Vilka är okontroversiella? Har du inte läst tipsen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Runt två tredjedelar av tipsen är rätt okontroversiella och garanterat fungerande. vi väntar nu med spänning på din vetenskapliga redovisning av vilka som garanterat fungerar varsågod Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 vi väntar nu med spänning på din vetenskapliga redovisning av vilka som garanterat fungerarvarsågod Så du har inte heller läst dom? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Så du har inte heller läst dom? nej jag har inte läst din vetenskapligt belagda redovisning vilka som funkar å inte jag ser fram emot det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Har du inte läst tipsen? han vill ju veta vilka Du anser vara okontroversiella eftersom det enl din egen utsago bara är vissa - inte alla Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 nej jag har inte läst Du har tydligen inte läst tipsen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Du har tydligen inte läst tipsen. rent hypotetiskt; har det nån betydelse för vilka du kan redovisa vetenskapligt fungerar eller inte? och jo, jag har läst listan det stod inte vilka du skulle reovisa dock - därför frågar jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 (redigerat) rent hypotetiskt; har det nån betydelse för vilka du kan redovisa vetenskapligt fungerar eller inte? det stod inte vilka du skulle reovisa dock - därför frågar jag Jag vänder på det och skriver de kontroversiella eftersom de är färre, De enda kontroversiella är nog egentligen bara 3 tips mässingskruvarna, fläta kablarna och slipa CDs men även dessa 3 är baserade på vetenskap. Redigerat 12 april 2010 av James Blansing Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Jag vänderpå de och skriver ut de kontroversiella eftersom de är färre, De enda kontroversiella är nog egentligen bara 3 mässingskruvarna, fläta kablarna och slipa CDs men även dessa 3 är baserade på vetenskap. hur menar du att dom slipade kanterna är baserad på vetenskap? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 hur menar du att dom slipade kanterna är baserad på vetenskap? CD skivan blir genom slipningen mer balanserad och lättare för lasern att läsa = mindre avläsningsfel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 CD skivan blir genom slipningen mer balanserad och lättare för lasern att läsa = mindre avläsningsfel. Hur vet du det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Hur vet du det? Enkel fysik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ONSatan Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Enkel fysik. Shit vad taskigt ljud det måste vara på skivor där trycket inte är jämnt fördelat på skivan .... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Shit vad taskigt ljud det måste vara på skivor där trycket inte är jämnt fördelat på skivan .... 😆 Roligt att du säger det för när de trycker på CD så fördelar/balanserar de oftast färgen jämnt annars wobblar CD'n. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 CD skivan blir genom slipningen mer balanserad och lättare för lasern att läsa = mindre avläsningsfel. slipar man olika eller lika mycket runt om? hur mycket obalans är det i en normal cd? kan du visa på nåt vetenskapligt test som gjorts om detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Roligt att du säger det för när de trycker på CD så fördelar/balanserar de oftast färgen jämnt annars wobblar CD'n. så den är balanserad då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 så den är balanserad då? Färgen ja men ofta inte CD:n. Om man tar fram en CD och känner längs kanten så känner man ofta att den inte är helt jämn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ONSatan Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Färgen ja men ofta inte CD:n. Om man tar fram en CD och känner längs kanten så känner man ofta att den inte är helt jämn. Men hur vet du att du inte slipar den MER ojämn än vad den var innan? Den lilla bulan kanske totalt sett balanserade mer än den gjorde skivan obalanserad (det kan ju vara större "negativa bulor" runt om som du inte ser då de har jämnare kanter).... Btw, är det bättre att rippa en CD'n med tex CDex (med tex flera inläsningar) till FLAC än att köpa en CD-spelar för 100 lakan? Cheers! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johnny Boi Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 (redigerat) Vi kom på ett tips här! "Ett tips är att fukta en handduk och vira runt högtalarna där diskantelementen sitter. I diskanten har ljudvågorna minst energi och dör därför mer över avstånd än bas- och mellanregister. Eftersom ljud färdas snabbare i vatten så kommer diskanten behålla sin ursprungliga energi över ett längre avstånd från högtalaren och blir klarare. Vi säljer även särskilda "treble towels" som bevarar fukt bättre, för just detta ändamål." Redigerat 12 april 2010 av Johnny Boi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 (redigerat) Men hur vet du att du inte slipar den MER ojämn än vad den var innan? Den lilla bulan kanske totalt sett balanserade mer än den gjorde skivan obalanserad (det kan ju vara större "negativa bulor" runt om som du inte ser då de har jämnare kanter).... Vetenskapligt sett så blir givetvis ett runt objekt mer balanserat när det roterar ju exaktare det är rundformat. När en skiva snurrar så fort som en CD gör så behövs det extremt lite för att få den obalanserad, när färgtryck kom på CD för länge sedan så wobblade som sagt länge skivorna för att färgen gav obalans, ganska snabbt löste CD-tillverkarna det genom att balansera färgen genom att trycka olika tjockt för att balansera. Tyvärr så slipar de inte CD i fabrikerna (ordentligt) och dessutom lägger de oftast på ett skyddande vaxlager som påverkar CD-laserns avläsningsförmåga. Redigerat 12 april 2010 av James Blansing Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Vi kom Har du ens läst tipsen? De flesta är som sagt utan tvivel vettiga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.