Lemmi (oregistrerad) Postat 14 augusti 2006 Dela Postat 14 augusti 2006 Hej har köpt ett M-audio DETLA 1010LT och jag skulle behöva ha hjälp med några grejer. 1. Hur gör man om man vill spela upp/göra MIDI-filer? Man vill ju inte använda "Microsoft GS Wavetable SW Synth" den låter ju förjävligt. 2. Om jag nu vill använda "Microsoft GS Wavetable SW Synth" ändå så låter det helt konstigt när jag spelar på mitt midikeyboard som att ljudet klipps av efter den spelat halva tonen. 3. "Out 1/2" har jag kopplat till mina monitorer och "Out 3/4" går till en hörlursförstärkare som jag har mina hörlurar inkopplade. Men fattar inte hur jag växlar till hörlurarna så jag får ljud i dom istället för monitorerna. 4. Om jag kopplar in hörlurarna i "Out 1/2" istället så funkar de fast det brusar lite i vänstra luren och hur närmare hörlurarna är förstärkaren desto mer brusar det och om jag sätter handen på förstärkaren så brusar det oxå mer , varför då? (brusar inget om jag kopplar in dom till t.ex. TVn). 5. Kan man på något sätt koppla in hörlurarna i uttaget för hörlurar på framsidan av datorn och få det att funka? Tack på förhand. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 14 augusti 2006 Dela Postat 14 augusti 2006 (redigerat) Börja med att uppdatera till senaste drivisarna...Finns på deras hemsida.. 1:...Deltat har ingen egen inbyggd GM MIDI synt så det kan du slopa med en gång. Alt ladda hem en SoundFont player och en bunke SoundFonts. 2:...Har ingen aning vad det beror på faktiskt.. 3:...Har du aktiva monitorer? Om inte bör du ha förstärkare alt mixer. I deltans mixerpanel aktiverar du kanalerna samt ställer ljudnivåer.. Kolla där. 4:...Ja du, det har aldrig jag råkat ut för under mina år med Delta. 5:...Det där får du förklara närmare, har du hörlurs uttag på framsidan?? Redigerat 14 augusti 2006 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richard Olsson Postat 14 augusti 2006 Dela Postat 14 augusti 2006 4. Om jag kopplar in hörlurarna i "Out 1/2" istället så funkar de fast det brusar lite i vänstra luren och hur närmare hörlurarna är förstärkaren desto mer brusar det och om jag sätter handen på förstärkaren så brusar det oxå mer , varför då? (brusar inget om jag kopplar in dom till t.ex. TVn). Det där låter som ett jordfel. Om du har möjlighet att beskriva lite dina jordförhållanden i utrustningen så kan någon säkert hjälpa dig. 1. Sitter all utrustning i jordade eller ojordade uttag? 2. Använder du eller använder du inte balanserade signalkablar mellan dina enheter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lemmi (oregistrerad) Postat 15 augusti 2006 Dela Postat 15 augusti 2006 (redigerat) 3. Har aktiva monitorer. 5:...Det där får du förklara närmare, har du hörlurs uttag på framsidan?? När jag hade Audigy 2 förut så gick det en sladd inuti datorn från ljudkortet fram till hörlursuttaget på framsidan på datorn så man kan koppla in hörlurarna där. 1. Sitter all utrustning i jordade eller ojordade uttag?2. Använder du eller använder du inte balanserade signalkablar mellan dina enheter? 1. Ser nu att de som sitter direkt i väguttaget är ojordade men sen har jag en skarvsladd och de är jordade. 2. Använder obalanserade kablar. Redigerat 15 augusti 2006 av Lemmi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 15 augusti 2006 Dela Postat 15 augusti 2006 KÖR INTE DATORER OJORDAT!!!!!!!! LIVSFARLIGT OM DET ÅSKAR!!! Take care! /Cruncharn' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 15 augusti 2006 Dela Postat 15 augusti 2006 5'an : Låter som om du har en stationär pc med inbyggt ljudkort, där det finns uttag på fronten? Om du använder 1010-kortet så är det ju det kortet som hanterar ljudet, vilket är något man ställer in i ljudprogrammet. Ett tips är att helt stänga av inbyggt ljudkort i bios! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lemmi (oregistrerad) Postat 15 augusti 2006 Dela Postat 15 augusti 2006 Det är helt avstängt i BIOS. Men hur katten gör man för att växla mellan lyssning i monitorer eller hörlurar, jag fattar ingenting. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 Det är helt avstängt i BIOS. Men hur katten gör man för att växla mellan lyssning i monitorer eller hörlurar, jag fattar ingenting. Har du aktiva monitorer så stäng av dem vet ja... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 När jag hade Audigy 2 förut så gick det en sladd inuti datorn från ljudkortet fram till hörlursuttaget på framsidan på datorn så man kan koppla in hörlurarna där. Mmmm, men det funkar nog inte med Deltat det är först och främst helt skilda kort sen är ju inte framsidans panel kopplat me Deltat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dancedancedance Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 jag tycker du ska ha hörlursstärkaren och högtalarna till out 1/2 och koppla från högtalarna när du ska lyssna i lurarna annars måste du ställa om utgångarna i programmet du jobbar med varje gång du ska byta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 24 augusti 2006 Dela Postat 24 augusti 2006 Nu har det ju gått en tid, har det löst sig? Jag har en liten mixer dit jag kör "main out" från ljudkortet. I mixern så har jag kontroll över både hörlurar och volym i monitorerna. Easypeasy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.