Jump to content
Annons

Bygga flightcase för datorn?

Torwald

Recommended Posts

Annons
Tänkte bygga ett rejält case, typ flightcase, för min stationära studiodator. Någon som har någon erfarenhet av casebygge? Har någon något tips på vad man bör tänka på? Gärna bilder!

jag har byggt några kejsar..

det viktiga är ju att tänka på att bygga en stabil ram innuti, o sen vinklarna, alltså hörnen, ska helst vara förstärkta med hörnbeslag. går o köpa på claes ohlsson billigt!!

sen måla den i en söt färg o ett gulligt klistermärke på så får du en bra låda.. 😎

isolering innuti, typ gammla liggunderlag så datorn inte dör under frakt!!

peace

Dela på andra sajter

Låter ju inte alltför svårt! Materialval? Något i stil med 12-16mm ply?

Just inredningen är ju det jag tänker mest på när det gäller datorcaset. Jag bygger det ju för att det ska gå att frakta utan problem.

Har du eller någon annan byggt något case för mer "ömtåligt" innehåll, som är menat att sluta an tätt kring innehållet?

Dela på andra sajter

Låter ju inte alltför svårt! Materialval? Något i stil med 12-16mm ply?

Just inredningen är ju det jag tänker mest på när det gäller datorcaset. Jag bygger det ju för att det ska gå att frakta utan problem.

Har du eller någon annan byggt något case för mer "ömtåligt" innehåll, som är menat att sluta an tätt kring innehållet?

njae det behöver inte alltid vara svårt..

Låda:

jag byggde ett case till en polare som ville banda alla lajvspelningar vid en mindre turné en gång. tog jag datorn satte lösa reglar runt omkring så jag fick en kvadrat och hade en dm spel åt alla håll. sen limmade jag ihop dom och sen byggde jag på höjden (fortfarande med datorn innuti) så att jag fortfarande har cirkus en dm spel mellan själva datorn och lådan, satte ihop så jag fick en kub (limmade), sen om man är sugen kan man skruva med träskruv aswell för att stadga den lite mer!!

sen sågade jag ur lagom stora bitar i plywood som jag skruvade fast med träskruv, förborrade innan då, så inget spricker! nu har vi en låda framför oss, fast utan lock! det är viktigt.

alla hörnen sätts beslag på, förutom "ovansidan" då det ska sitta lock på den delen!

och ett lock får man bygga en ram till. denna ram ska vara samma storlek som den undre ramen(den som byggdes först!) och sen sågar man upp kortsidor som är lagoma i höjd så att det blir ett lite högre lock. sen kan man på classe o tex köpa kantbeslag, samt hörnbeslag, och dessa sätts fast på locket, och butterflylås monteras det med. butterfly lås finns även hos classe o!

måla ngn söt färg som sagt och sätt ett gulligt klistermärke på så har du en färdig flightcase. det behöver inte vara dyrt att ha skojiga prylar!!!

innehåll:

liggunderlag, el. dylikt. jag har använt skumplast och frigolit.

1.)frigoliten= skär den i lagoma bitar som monteras tvärs över lådans botten. cirka tre st. sen fyller man på mellan med skumplas/liknande. men se för guds skulle till att själva datorn passar perfekt. annars är det omöjligt att ta i o ur o frakta.. 🥰

om man tycker att man ska kunna öppna upp o stänga igen den kan man tänka sig lådan på höjd. dvs. bygga den stående och ha öppet på kortsidorna så att luft kan strömma, samt att man kan starta/stänga av den!

jag hoppas du gör en blogg om detta.. 😆

edit: upptäckte att jag skrivit väldigt konstigt..

jag skyller på ovädret...!! 😕

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

Woho! Sitter på jobbet nu, men ska ta och läsa det där mer noggrant när jag kommer hem. Klart det ska bloggas 😳

Kan nog ta hem plywood lite billigt från jobbet också, där kan man ju spara en femtilapp, hehe! Tack för det utförliga svaret (bruksanvisningen?).

Dela på andra sajter

Woho! Sitter på jobbet nu, men ska ta och läsa det där mer noggrant när jag kommer hem. Klart det ska bloggas 😆

Kan nog ta hem plywood lite billigt från jobbet också, där kan man ju spara en femtilapp, hehe! Tack för det utförliga svaret (bruksanvisningen?).

fan va skoj! jag får hem mina nya högtalare idag. tre stycken från svt, o dom står packade i flightkäjsar.. kan ta lite bilder´om du vill ha!! !? 🙂

najs. det är alltid skoj att spara in lite pengar!!

du är välkommen! (direkt översatt!! 😆 )

Dela på andra sajter

Klart du ska ta bilder! Att du ens frågar! 😆

Hoppas kunna sätta igång och bygga nästa vecka. Håller på med så många projekt samtidigt att det blir svårt att få tid 😠

chefen var i sthlm så jag tvingade honom o ta hem dom, men han har inte åkt neråt än, så jag får vänta lite till!!!

😉

jag meckar dom så fort han kommer hit merom!

ok, hoppas det går bra!!! 😄

jag vet hur det är med många projekt samtidigt.. jag arbetar på några nya låtar o målar om i hallen samtidigt. grejjen med hallen o resten lägenheten förresten, är att alla som bott här bara tapetserat på hela tiden, o inte tagit ner bakgrunden, så det är typ tre miljarder lager av tapet som jag fått ta bort. under 40 år har de tapetserat på dom jävlarna. så jag har ryckt alla tapeter o slipat o sen spacklat nu ska slipa imorgon, o sen kanske spackla några lager till o sist måla två-tre lager med färg. beror på hur mkt den täcker. sen möblera.. 😆

skoj ska det bli när det blir färdigt!!!!

sen nästa projekt blir vardagsrummet, och vi har myyyyyyyyyyyyyycket saker på liten yta där. så det blir ett hårt arbete.. 🙂

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ja men på riktigt, blir det bra? Det blir stort, tungt och klumpigt väl? Plus att i en riktig låda behöver du inte "plocka fram" datorn, den är ju där redan, fullt användbar?

I många fall är DIY bra, men i detta fall verkar det ju ganska tokigt tycker jag. Som att sätta Viking Line på en trailer och köra mellan H:fors och Sthml via Haparanda istället för att..tja...åka vattenvägen liksom!

Dela på andra sajter

Haha, såklart att du har rätt. Men som en sann DIY-entusiast kan man helt enkelt inte erkänna det. Fast det är ju idén om cash, såklart. För ett 3U rackcase lär man ju få pynta 1500-2000 spänn?

För övrigt är det ju ingen som säger att man inte kan bygga ett case med öppningsbar front och bakdel, som ett "riktigt" case 😕

EDIT: Enligt 19"-racktråden är ju en rackenhet ungefär 47.5cm bred, eller något liknande. Min dator är 51.8 * 51.8 * 20.5. Så det funkar ju inte så bra i alla fall... :rolleyes:

Redigerat av Torwald
Dela på andra sajter

håller med torwald till punkt och pricka!!!

det är definitivt roligare att bygga själv. 🙂

och det är inte så najs o punta ut swå mkt cash när man kan bygga ett bra o stabilt case för en betydlig del av den summan!!!!!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.