Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som kan tipsa om ett bra verktyg för att rädda data från en gammal hårddisk? Misstänker att filsystemet är kasst.

Det är en FAT32-disk och jag har satt den i en XP-maskin.

Annons
Postat

tja!

jag hade en kass FAT32-disk och räddade 95% av filerna med programmet

File Scavenger..det finns tudligen i versioon 3 nu så borde väl rent av vara ännu bättre.

lycka till!

Postat

Ser ut som det skulle lösa problemet, men jag glömde nämna att jag i första hand tänkte mig freeware...

Vet du hur demoversionen är begränsad?

Postat

OM du orkar och kan så finns det både Ubuto och Knoppix. Två gratisversioner av Linux som botar från CD - fördel: kraschad windowspartion spelar ingen roll, har du bara ett USB-minne så fixar du biffen. Förutsatt att det inte handlar om riktigt stora mängder data (fast det går att lösa det med förstås...).

Postat (redigerat)

Många bra tips här!! Uppskattas! 🙂

Eftersom XP säger att disken är oformatterad så misstänker jag att det är filsystemet som är kasst, och min fromma förhoppning är att filerna ligger kvar därinne och väntar på mig... 😎

Edit: Systemdisken är alltså ok, det är en annan disk som strular...

Redigerat av Gote
Postat

Jag har grävt lite mer, och det ser ut som bootsektorn är korrupt. Inte en siffra rätt.

Några tips om hur man fixar den? 😆

Postat

Om det handlar om Master Boot Record (MBR), kan du återställa den med en vanlig XP installationsskiva. Vid första menyn som dyker upp, välj att gå ut i kommandoprompten (kanske heter något med reparation, förresten), vilket tar dig ut ut installationen till en svart kommandotolk. Där kör du kommandot

fixmbr [enhet]:

Är du osäker på vilka kommandon du kan använda, skriv istället

help

Postat

Tackar! Det får jag testa ikväll. 😄

Heter det MBR även när det inte är systemdisken? Och klarar XP att reparera en FAT-disk?

Postat

MBR är något som finns på varje hårddisk och är oberoende av vilket filsystem som ligger på den. Så svaret är ja, XP kan reparera MBR på en FAT-formaterad hårddisk 😄

Beroende på hur felet ser ut, vågar jag ju dock inte lova att det fungerar. Förhoppningsvis är det bara där felet ligger. Det borde kunna bli problematiskt om hårddisken hade flera partitioner, vågar inte säga hur XP hanterar den situationen.

Postat

Låter lovande! Och jag hade bara en partition så det behöver jag inte oroa mig för.

Det kan ju mycket väl vara mer som är korrupt, men man får väl ta ett steg i taget... 😄

Postat

körde getdataback härom dagen.

funkade bra hade en 250 gb hd som hade kraschat.

jag hade spelat in en grupp med cubase sen kraschade disken körde getdataback MEN det gick inte att öppna cubase filen igen kanske hade med att göra att den låg på en annan partition eller nott.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.