Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har ett problem. Det har slagit sig en knut i mitt huvud.

Jag håller på att synca min Sid Station till en Electribe Korg trummaskin.

Klarade nyss av att synca MicroKorgen till den, körde bara midi out från Electribe till midi in på Micron Och satte trummor på master och Micro på slave.

Efter att jag firat min seger över den elektroniska världens gåtor gick jag vidare till Sidstation och kopplade trummorna till midi in på siddan.

Men vafan då slog det mej! jag behöver ju koppla ett midi klaviatur till midi in för att kunna spela på den! Och nu kommer problemet!

Testade att lägga trummaskinen på out och throu och på alla möjliga sätt men vet inte om den inte sycar för att jag inte ställt in rätt på sid. eller för att jag kopplat fel!

Är det nån som har syncat en Sidsation förut eller bara är allmänt bra på att synca grejer snällla hör av er.

M.V.H. Dennis Lundkvist

Annons
Postat

Alltså för att förtydliga och uppdatera lite.

jag vet att sidstation nu är syncat närjag kopplar än out från trummaskinen till Sidstations in men hur ska jag kunna spela på den när MIDI IN är upptaget?

Hur ska man koppla så att sidstation både tar emot sync midi clockan och tar emot så jag kan spela på den?

har tillgång till MIDI IN, OUT och Throu

• 4 veckor senare...
Postat

Kanske lite begreppsförvirring helt enkelt?

Vill du skicka en midisignal så sker detta genom midi out,, vill du ta emot så sker det genom midi in.

Midi har ett antal kanaler. 1-16. All information skickas genom en och samma kabel, och det är mottagaren som avgör om det är information som mottagaren skall hantera eller ej.

Om du har ett klaviatur med midi out kopplat till en racksynt t.ex. och du vill spela på den så måste racksynten vara inställd på samma kanal som klaviaturen skickar data på. (Krångligt?)

Synk däremot och hanteras av alla oavsett midikanal, det är då i stället "local sync" eller "external sync" som gäller. Det finns ett par olika mer eller mindre avancerade varianter på det, men intern eller extern synk.

För att synka så skall endast 1 pryl vara master, dvs "intern" synk. Resten skall vara extern synk.

När man då trycker på start på en seq som är master så kommer allt som är slave att starta och hålla samma tempo som master. (I teorin i alla fall)

Hoppas att det kastade lite ljud över mididjungeln

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.