Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Shaidar (oregistrerad)
Postat

Helt sjukt!

Eller var de rädda att de hade stubintrådar som strängar, kanske?

Postat

Om jag ska vara ärlig så har jag tidigare varit fundersam över varför man inte får ha tagit med sig en nyckelkedja på flyget men det har varit fritt fram för instrumentsträngar. Dessa är ju perfekta att göra strypsnaror av. Har själv varit med om tillfällen där instrument har gått igenom säkerhetskontrollen, men folk som jag känner har blivit av med sina kedjor.

/H.

Postat (redigerat)
Jag väntar till den dagen då en karatemästare kapar ett plan med sina bara händer.

:rolleyes:

såhär?!??

Redigerat av IDF
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Cello som handbagage? Är inte det ett för stort instrument? Har man nånsin fått ta med sig det?

Jag hörde nu förut att man inte ska få ta med sig handbagage ja, men medicin fungerar tydligen!? Tänk om det inte är medicin...

:musik

Postat (redigerat)

Det som styr om du får ha med tex instrument ombord, är, flygbolag, sura kärringen i incheckningen och hur fullbokat planet är.... Jag har flugit två gånger till sydamerika med nyckelharpa i kabinen, men blivit stoppad mellan ume-göteborg, för att det är för stort... nu rymms iof nyckelharpan i kabinbagageutrymmet, förutom på SAAB 340....

En enkel regel är att inte fråga vid incheckning om det är ok att ta med sin gitarr ombord.. häng bara upp den på ryggen, och checka in resväskan... då blir det sällan problem.... Å börja inte käfta med incheckningen, då äre tvärkört. Försök istället vara lugn och diplomatisk (vilket endel passagerare har himla svårt för).

Har själv jobbat inom flyget i åtta år....

EDIT:

Har man sen ett jädra värdefullt instrument, se till att arrangören betalar ett extra flygsäte för tex cello eller kontrabas. Det vet jag att musiker i symfoniorkester o dyl gjort...

EDIT2:

Hmm.. läste precis länken... fattar iof varför det blivit togsträngt, men det är lite synd att det drabbar musikerna...

Redigerat av Umemagnus
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ursäkta mig, men nu är det många år sedan jag flög. Jag undrar var nånstans det är tänkt att man ska ha handbagage i from av en gitarr eller t.o.m. cello nånstans?

Min inskränkta flygerfarenhet sträcker sig till Norrland ett antal gånger och en utlandsresa. Föredrar tåget, så man ser någon under resan. Den är ju halva nöjet.

Måste man flyga första klass för att ha plats med så stora instrument?

😱

Postat (redigerat)

Det är ganska vanligt att de bokar en extra plats för sina instrument. De brukar även sätta fast dem med en förlängning av säkerhetsbältet för att de inte ska flyga runt i kabinen.

Jag skulle inte heller våga överlåta ett så dyrt och kärt instrument till dem med tanke på hur de brukar hantera väskorna.

Redigerat av rainydays
Postat
Hej!

Ursäkta mig, men nu är det många år sedan jag flög. Jag undrar var nånstans det är tänkt att man ska ha handbagage i from av en gitarr eller t.o.m. cello nånstans?

Min inskränkta flygerfarenhet sträcker sig till Norrland ett antal gånger och en utlandsresa. Föredrar tåget, så man ser någon under resan. Den är ju halva nöjet.

😆

Elgitarr går iaf utmärkt... jag brukar flyga mellan Stockholm och Halmstad och då tar jag alltid guran med mig som handbagage, och de planen är små propellerplan (Fokker 50 😳 ). Där får man plats med gitarren i väskluckorna man har ovanför sätena, eller i skåp som flygvärdinnorna har hand om...

När jag flög upp till sthlm förra gången hade jag min pod i en väska, snubben vid röntgenmaskinen såg hyffsat misstänksam ut när jag skulle förklara vad det bombliknande, oidentifierade objektet var... "alltså typ, en effekt, till elgitarr, man typ...eh"

Postat
Hej!

😱

Hej!

Om du besökt norrland så vet du att det finns många hembränningsapparater där. Hembränningsapparater bygger man med fördel av gamla elgittarer, harpor, cellos Ja t.om nyckelharpa går fint som stomme till en dylik apparat. Därav att så många reser med Cello eller basfioler till norrland by plane 🙂

/ Mikke

Postat (redigerat)

Tjosan... om man nu har annat än hembränningsapparater, som man ska lira med, så är ett tips att sätta sig;

1) Längst bak i planet. Brukar oftast finnas plats mellan bakersta stolsraden och WC-väggen... Där ryms en gitarr med hardcase...

2) Om man åker lite större plan, typ Boeing 737 (eller större) , MD 80, Avro RJ100, BAE 146, eller liknande, så finns det en liten garderob vid främre pentryt, där kan man även få in lite blandade instrument ( dock inte cello-size)

Om nu dom nekar till att ta in instrumenten.. Be att få dom separatlastade i ettans lastrum (på inrikesflyg), för där är det oftast bara specialfrakter och står oftast tomt...

Redigerat av Umemagnus
Postat

Jaaaaa, jag har alltid undrat hur många instrument du har slagit sönder under de där åtta åren... Och är det först och främst trummor du har kraschat??? 😲

/H.

Postat

Jaaaaa, jag har alltid undrat hur många instrument du har slagit sönder under de där åtta åren... Och är det först och främst trummor du har kraschat??? 😄

/H.

Har klarat alla instrument, men har hört hårresande storys om hur det kan gå...

Tyvärr så är det svårt att handska allt bagage som om det vore kartonger med ägg, då man hela tiden jobbar mot klockan.. Mycke bagage och korta "turnaround-tider" (från det att planet landar, till det lyfter igen) gör att det blir himla stressigt... Å andra sidan har jag varit med om att folk checkar in gitarrer UTAN fodral... eller tex cello i tygfodral... det är att be om problem... har å andra sidan äåven sett gitarrer med hardcase som fått locket intryckt, eller halsen avslagen...

Postat
Har man sen ett jädra värdefullt instrument, se till att arrangören betalar ett extra flygsäte för tex cello eller kontrabas. Det vet jag att musiker i symfoniorkester o dyl gjort...

När min polare Pettersson jobbade på teater och flög flera gånger i månaden Skellefte-värmland blev han nekad att köpa en plats till sin 40 000 kronors nyckelharpa därför att "det erbjudandet gäller enbart cello"... puh. Helt sjukt. Vi övervägde starkt att modda ett cellofodral så det skulle rymma harpan...

Postat (redigerat)

När min polare Pettersson jobbade på teater och flög flera gånger i månaden Skellefte-värmland blev han nekad att köpa en plats till sin 40 000 kronors nyckelharpa därför att "det erbjudandet gäller enbart cello"... puh. Helt sjukt. Vi övervägde starkt att modda ett cellofodral så det skulle rymma harpan...

Sedärja, bara ett lysande exempel hur okunniga/trångsynta bolagen kan vara...

EDIT:

Kan också avliva myten om "att det blir svinkallt i lastrummen".. på inrikesplanen så är det ungefär samma temperatur och lufttryck som i kabinen... kan doch vara några grader lägre alldeles vid dörren

Redigerat av Umemagnus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.