Jump to content
Annons

Exakt tillbakagivet ljud från Cubase SX 2?

Recommended Posts

Desann (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jo, det var så att jag tänkte ställa en fråga om SX 2.2. Har ställt den i andra forum förut men aldrig fått något riktigt bra svar och detta börjar faktiskt gå mig lite på nerverna och har fått mig att dra ner på producerandet kraftigt då jag helt enkelkt börjat tappa lusten av att först höra ett skönt resultat i SX när man mastrar för att sedan lyssna på mixen i winamp då det låter skit rent utsagt.

Jag har märkt att man aldrig riktigt få lika bra ljud i t ex. winamp när man är klar med sin slutmix som man får då man lyssnar på den i SX.

Jag trodde detta först berodde på någon felaktig inställning i SX när man skulle exportera. Detta visade sig vara felaktigt när jag testade att importera mp3 filen av min slutmix som lät hemskt i winamp tillbaka till SX för att se hur den lät där.

I SX lät mp3filen som den gjorde när jag mastrade och lät ruskigt bra.

Detta uteslöt att det var något med ljudkortet och att det inte var en felaktig inställning i exporteringsprocessen.

Så nu har jag kommit fram till att det antingen måste vara SX som ger en förbättrad ljudbild eller att winamp drar ner ljudkvalitén.

Testa själv att importera era mp3s in i SX och jämför hur dem låter där jämfört med hur dem låter i Winamp. Själv hör jag en stor förändring

Vill tillägga att jag också testat med Windows media player och det lät lika förjävligt där som det gjorde i winamp.

Nå, någon av er som har ett svar vad detta beror på?

Redigerat av Desann
Annons
Postat
Jo, det var så att jag tänkte ställa en fråga om SX 2.2. Har ställt den i andra forum förut men aldrig fått något riktigt bra svar och detta börjar faktiskt gå mig lite på nerverna och har fått mig att dra ner på producerandet kraftigt då jag helt enkelkt börjat tappa lusten av att först höra ett skönt resultat i SX när man mastrar för att sedan lyssna på mixen i winamp då det låter skit rent utsagt.

Jag har märkt att man aldrig riktigt få lika bra ljud i t ex. winamp när man är klar med sin slutmix som man får då man lyssnar på den i SX.

Jag trodde detta först berodde på någon felaktig inställning i SX när man skulle exportera. Detta visade sig vara felaktigt när jag testade att importera mp3 filen av min slutmix som lät hemskt i winamp tillbaka till SX för att se hur den lät där.

I SX lät mp3filen som den gjorde när jag mastrade och lät ruskigt bra.

Detta uteslöt att det var något med ljudkortet och att det inte var en felaktig inställning i exporteringsprocessen.

Så nu har jag kommit fram till att det antingen måste vara SX som ger en förbättrad ljudbild eller att winamp drar ner ljudkvalitén.

Testa själv att importera era mp3s in i SX och jämför hur dem låter där jämfört med hur dem låter i Winamp. Själv hör jag en stor förändring

Vill tillägga att jag också testat med Windows media player och det lät lika förjävligt där som det gjorde i winamp.

Nå, någon av er som har ett svar vad detta beror på?

antagligen problem med mp3-decodingen... låter de skit även som wav-fil i winamp?

Postat

Testa att bounca till wav, bränn en skiva o lyssna. Förmodligen kommer det att låta bra. Har märkt att winamp har lite sämre output än Logic och det lurar nog lite. Kan ju va samma sak med Cubase.

Men tror nog att du ska lita på hur det låter i Cubase mer än hur det låter i Winamp. Testa lite andra codecar annars och kolla så du inte har nårra plugins igång i winamp.

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Andra har redan påpekat det, men Winamp som referens? mmm.

Desann (oregistrerad)
Postat

Carl_B

Mjaaa...encodningen är det inte fel på då det låter exakt som det skall göra när jag importerar tillbaks mp3filen in i SX igen.

En admin på steinbergforumet skrev att han trodde SX kör direkt ifrån ljudkortet vilket menas att Winamp modifierar ljudet. Varför det modifierar ljudet till sämre kvalité kan jag inte riktigt förstå men men.

Jag nämnde även Windows media encoder som referens till problemet. Om ni har en bättre spelare att rekommendera så blir jag glad :rolleyes:

Vissa låtar som jag testat nu och köra genom SX kan jag inte längre spela i Winamp då jag tycker ljudkvallen i SX är såååååååååå mycket bättre.

Men att orka dra upp SX för att spela musik varje gång låter lite väl ambitiöst för min del.

Som sagt...Några bra mp3 spelare någon?

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Windows Media Player?

Postat
Carl_B

Mjaaa...encodningen är det inte fel på då det låter exakt som det skall göra när jag importerar tillbaks mp3filen in i SX igen.

:rolleyes:

decoding! alltså antagligen har du en gammal eller jävligt kass version av mp3-decodings-skiten i winamp...... testa att uppdatera den så ska de nog bli bättre... alt. tanka senaste winamp2 kanske räcker...

om alla dina mp3or låter bättre i cubase så är det nästan garanterat decodingen i winamp som spökar.

testa o bounca en wav-fil från cubase o spela upp den i winamp ist för mp3a...

Postat

Carl_B pratade om DEcoding, och jag oxo. Jag misstänker att winamp spelar på andra drivisar än ditt cubase gör, och att det går genom diverse hemska windows-mixrar och liknande. Kollat upp detta? Själv hör jag också en skillnad men tycker inte att den alls är så stor som du beskriver den...

Postat
Carl_B pratade om DEcoding, och jag oxo. Jag misstänker att winamp spelar på andra drivisar än ditt cubase gör, och att det går genom diverse hemska windows-mixrar och liknande. Kollat upp detta? Själv hör jag också en skillnad men tycker inte att den alls är så stor som du beskriver den...

mycke möjligt att du har rätt... finns faktiskt en 'preferences'-ruta i winamp... ändra uppspelnings-mojängen till ljudkortet ist för directx lr va de nu kan vara...

Postat (redigerat)

Hm... begrepp som "skit", "rusikgt bra" och "fördjävligt" är ju ganska relativa och när du säger att det låter "skit" när du kör musiken genom winamp så börjar man ju undra...

Mp3 är en destruktiv komprimering och det finns inga hemligheter som får det att låta som dess okomprimerade förelaga.

Vad är det egentligen som låter illa, och HUR? Är det jitter i diskanten, hack, eller kanske dålig dynamik?

Tycker du att alla mp3-or låter skit när du lyssnar på dem i winamp(borde ju vara så)? Låter det även illa om du lyssnar på wav-filer i winamp?

Det bästa du kan göra är väl att koda av en mp3a, dels när du spelar upp en mp3:a i winamp(diskwriter), och sedan när du importerar samma genom Cubase. Sedan är det bara att sätta sig och mäta skillnader i ex. wavelab.

edit: alternativt, spela in signalen från ljudkortet(spelat med sx och sedan winamp) och sedan jämföra mellan de två "tagningarna".

Redigerat av Andreas L
Desann (oregistrerad)
Postat

Jo jag börjar också tro på detta.

Jag kör ju Winamp 5 med 2.8 modden eller vad det nu är.

Ska testa att dra ner en ny decoderdrivisar för mp3. Ingen av er som har en länk till några sjysta drivisar?

Bara ett problem, jag har för mig (ganska säker) på att jag testat exportera en wav också och det blev samma problem som med mp3 filen. Men även decodern för wav kanske bytts ut även den och ersatts med en sämre.

*Ursäkta för powerpostningen...Sitter på jobbet och detta var den mest intressanta diskussionen idag :rolleyes:"

Postat
Jo jag börjar också tro på detta.

Jag kör ju Winamp 5 med 2.8 modden eller vad det nu är.

Ska testa att dra ner en ny decoderdrivisar för mp3. Ingen av er som har en länk till några sjysta drivisar?

Bara ett problem, jag har för mig (ganska säker) på att jag testat exportera en wav också och det blev samma problem som med mp3 filen. Men även decodern för wav kanske bytts ut även den och ersatts med en sämre.

*Ursäkta för powerpostningen...Sitter på jobbet och detta var den mest intressanta diskussionen idag :rolleyes:"

Wave varken encodas eller decodas.. Det är "rakt" okomprimerat ljud.

Kolla upp vilken drivrutin som spelar upp låten i winamp och byt till samma som cubase använder.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.