Jump to content
Annons

Bas preamp?

Newsec

Recommended Posts

Nu har jag endast kvar basinspelningen kvar till studion. Eftersom jag inte spelar bas själv så är jag mycket dålig på denna sidan och söker svar här på forumet.

Vad använder man idag till basen när den spelas in?

Ska man köpa en preamp? Och isåfall vad för preamp?

Hoppas någon kan komma med lite tips. Vore evigt tacksam för det.

//Mikael

Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag bruker spela in genom en ART TPS som har Hi-Z -inputar, köra ut genom en ART PRO VLA. That's it, jag tycker basen blir fet och bra. Spelar jag bara för övningens skull, utan att behöva fundera på mixning etc., kör jag skräpet genom en stereophaser för att få lite bredare sololjud.

Detta stör inte grannarna heller.

Bandar jag in, lämnar jag stereophasern bort, och lägger möjligen lite simulerad dist på istället (VST) efter inbandningen.

Redigerat av tsmalmbe
Dela på andra sajter

Kör en EBS 1:a för den har en så go kompressor som knappt märks förän man stänger av den!! Sen har den ju förvisso en hög med svepbara filter men försök ratta så lite som möjligt, bättre att ratta vid mixning.

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Bara för att vara nyfiken så... vinner man nånting med en basdedikerad DI jämfört med min setup (ART TPS, ART PRO VLA)?

Dela på andra sajter

har kört med en art rörpreamp, och inget annat, jo förresten höjt med cubase sx:s egna eq runt 150 Hz, för o få lite kött i botten.

fast det är inte min setup, det är vid universitetets DAW:s. hemma kör jag genom GT3:ans stämapparat! låter najs som fan. in i digirack eq:n höjer med den runt 150 Hz me. sväng är det!

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Tycker denna Sansamp låter grymt bra sen är den ju inte så dyr heller 🙂

tycker den låter ganska trist!

Jag körde jazzbass - DBX163x - sansamp - ampeg rörtopp - direktutgång och blev nöjd med det ljudet.

Köra preamp är ett (oftast billigt och) bra alternativ om man inte har stärkare och mickar.

Det går att få till riktigt bra ljud med bra stärkare och mickar (och uppmickning), det kräver en hel del jobb också, men det är jävligt kul 😄

Redigerat av Elof
Dela på andra sajter

Tycker denna Sansamp låter grymt bra sen är den ju inte så dyr heller 😄

tycker den låter ganska trist!

Jag körde jazzbass - DBX163x - sansamp - ampeg rörtopp - direktutgång och blev nöjd med det ljudet.

Köra preamp är ett (oftast billigt och) bra alternativ om man inte har stärkare och mickar.

Det går att få till riktigt bra ljud med bra stärkare och mickar (och uppmickning), det kräver en hel del jobb också, men det är jävligt kul 😄

men dt är lite skillnad om kör med en apmeg rörhäck, säkert en svt me 😛

(avis!)

jag menar pedalen REN låter illa.. sen om man kombinerar den med andra saker som är tusen ggr bättre låter det säkert bra, och man låter bli Gainfunktionen!!

de sansamp pedaler jag har använt distar DIREKT, man behöver knappt kolla på knappen. surt.. kanske jag som använt skumma versioner/modeller etc.

jag säger som förrut, fast med en rättelse. GENERELLT tycker jag sansamp låter trist!

😳

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.