Jump to content
Annons

TOBAKSRÖKARNA


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag såg just nyss på ett bra TV-program på SVT1. I ett inslag så fanns transparenta rökarbås utsatta på en grässlänt, dit in de kunde gå för att röka. Tänk vad bra det vore, så de inte förpestade luften vartän de tar sig fram, på uteserveringar och annorstädes.

Eller skulle man sätta ut skyttar på taken, en på varje hustak? Njaa...blev väl kladdigt...

Eller tvinga tobaksindustrin att framställa verksamma men ofarliga cigaretter både för rökare och icke-rökare, som inte ens för vana rökare gick att skilja från äkta cigaretter?

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt förslag blir att alla rökare börjar röka cigarr.

Det är ett dyrt nöje och det skulle leda till mindre tobaksmissbruk.

En bra cigarr kostar ungefär som fem paket cigaretter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skjuter ju av andra skadedjur, så... 😛

Nåja - man får väl vara tacksam att man numera äntligen slipper skiten på restauranger, så att man kan våga sig ut ibland.

Ett stort problem som kvarstår, är ju att för att komma in till den rökfria restaurangen, så måste man gå via uteserveringens bolmande marodörer. Samma problem finns utanför väldigt många köpcentra och butiker, där man "smart" nog placerar de stinkande askfaten precis bredvid dörrarna, så att man måste gå igenom stanken både på väg in och på väg ut... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag brukar hålla andan när jag passerar de som röker vid ingångarna till restauranger, vid busshållplatser eller vid ingången till större köpcentra. Även om det finns stora askkoppar utanför livsmedelsbutiker (Hemköp, ICA etc) så har jag inte tänkt specifikt på just de platserna. Vill man så kan man försöka hålla andan hela vägen in i butiken, hämta de 2-3 prylar man ska ha och andas ut vid kassan. Som en lek bara. Det kanske förbättrar syreupptagningsförmågan.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ganska lätt avhjälpt.

gasmask%20m45VPU-1.jpg

Lysande idé. Alla rökare kunde ha en sådan dräkt på sig när de röker, så slipper de helt ifrån att dela med sig av sina droger och gifter till omgivningen - och kan få ordentlig valuta för sina pengar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Många säger att det inte är lika farligt att vara passiv som aktiv rökare. Visst statistiskt generellt stämmer det säkert, men i lumpen i Norrland fick vi lära oss att det bildas 13 cancerogena ämnen i utandningsluftens rök från rökarna som de passiva rökarna tar del av, men som de som röker är immuna emot, eftersom de också drar in andra livsfarliga ämnen som neutraliserar dessa 13 ämnen.

Och det var då det...undrar hur många nya ämnen de nu hittat? Och om tobaksindustrin skapat andra livsfarliga ämnen som är beroendeframkallande och stoppat in i cigaretterna?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ganska lätt avhjälpt.

gasmask%20m45VPU-1.jpg

Lysande idé. Alla rökare kunde ha en sådan dräkt på sig när de röker, så slipper de helt ifrån att dela med sig av sina droger och gifter till omgivningen - och kan få ordentlig valuta för sina pengar... 🙂

Neeeeeej, du förstod ju inte. Tanken var ju att en armé med sådana människor ska gå runt på gatorna och släcka folks cigaretter med en liten såndär ljussläckare. Du vet, en sån här.

ljusslackare.jpg

Då skulle alla problem vara lösta sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte helt lätt detta, å ena sidan hör ju alkohol och tobak ihop, som njutningsmedel, jag röker själc cigariller vid festliga tillfällen varvat med snus.Annars gillar jag inte cigarettdoft så värst mycket och tycker på det hela taget att det är bra att man befriat restauranger och pubar från röken vad gäller personal i minoritet som inte röker, samtidigt som jag förstår mångas vrede över detta-typiskt Sverige ju med all jävla dubbelmoral, låt folk bestämma över sina egna liv istället för att med pekpinnar/lagar och förordnongar reglera livet intill sterila labaratoriemiljöer gällande föda osv samtidigt som man drar in oerhört mycket pengar på både alkohol och tobaksskatter, vidare bensin osv osv, samtidigt som man låter storföretagen förpesta luften samtidigt som man avvecklar den renaste energiformen trots att den är säker i många år till, hyckleri är vad det är-sossejävlar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rökförbudet på pubar/resturanger är helt klockrent. Trots att jag är en ivrig och flitig feströkare (men röker inte alls annars) har mina dagenefterhuvudverkar sen rökförbudet minskat drastiskt. Även om jag allt som oftast springer ut och tar en cigg.

Det tråkiga är att vissa av mina favoritsunkhak knappt längre går att vistas i pga all annan jävla stank som tränger fram sen cigarettröken försvann. Fis, svett och dålig matlukt är ingen höjdare att dricka billiga öl till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte helt lätt detta, å ena sidan hör ju alkohol och tobak ihop, som njutningsmedel, jag röker själc cigariller vid festliga tillfällen varvat med snus.Annars gillar jag inte cigarettdoft så värst mycket och tycker på det hela taget att det är bra att man befriat restauranger och pubar från röken vad gäller personal i minoritet som inte röker, samtidigt som jag förstår mångas vrede över detta-typiskt Sverige ju med all jävla dubbelmoral, låt folk bestämma över sina egna liv istället för att med pekpinnar/lagar och förordnongar reglera livet intill sterila labaratoriemiljöer gällande föda osv samtidigt som man drar in oerhört mycket pengar på både alkohol och tobaksskatter, vidare bensin osv osv, samtidigt som man låter storföretagen förpesta luften samtidigt som man avvecklar den renaste energiformen trots att den är säker i många år till, hyckleri är vad det är-sossejävlar!!!

Problemet med just rökning, är att man tvingar icke-rökare att acceptera att de INTE får bestämma över sina egna liv, utan de blir ofrivilligt passiva rökare - men i övrigt instämmer jag fullständigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Feströkare här, och har full empati för de som inte vill utsättas för rök till bords osv. Har aldrig tänt en cigg i ett sällskap utan att fråga de övriga om det var okej först. Man frågade förstås oftare innan rökförbudet på restauranger trädde ikraft, eftersom nu blir det mest aktuellt att fråga om man sitter på en uteservering. För inomhus röker man aldrig.

Jag tycker det är okej att man som rökare ska vara hänsynsfull och empatisk mot andra - men jag är inte okej med alla fanatiska icke-rökare som tycker att alla rökare ska skjutas i skallen, jagas ut i skogen, hängas i kulorna, och alla andra pubertala uttryck som kräks åt höger o vänster.

Det där med "ofrivillig passiv rökning" är överdrivet primadonnegnäll sedan häxjakten tog över. Den gemene icke-rökaren andas in mer avgaser och utsläpp från långt mer livshotande källor än passiv rökning numera. Lägg energin på att försöka rädda miljön istället, den behöver det mer! Gör en egen insats istället för att bara gnälla över andra.

Sen håller jag med om att det hela med rökförbud är bra i längden. Jag feströker oxå mindre nu, och mår bättre. Tobaksinnehav och rökning kommer definitivt att bli totalförbud om ett decennium eller två. Bara synd att det luktar sju resor värre på krogarna nu sedan rökförbudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog det vettigaste jag sett Hacke skriva 😆 håller med fullt ut.

Slutade röka igår,,,JÄTTEJOBBIGT julli-cry.gif

Jag började röka igen för ett par månader sen. Så jag kompenserar för dig.

Det är inte bra det här, en del av mig sliter o drar o säger "stick till macken o köp cigg" men jag vill INTE röka mer men ändå så vill jag,,, skitjobbigt,,, men jag vill inte få kol om jag inte redan har det... Synd att du började igen, inte bra 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nästan ingen i min släkt har kommit upp till pensionsåldern någonsin. I en del fall har det berott på rökning, som skadat hjärtat (inte lungorna i första hand).

Några av min icke pensionerade pappas sista ord var: "Se nu till att xxxxx slutar röka!" Det tog ett helt liv att inse att det var farligt. Han rökte alltid i bilen, även med medpassagerare.

Kol är den snabbast växande sjukdomen. . Den skördar liv och orsakar ofattbart lidande (som att ha astma, men då ingen medicin hjälper). Man tror att inom bara ett decennium kommer det att vara den vanligaste dödsorsaken av alla.

Jag vet hur svårt det är att sluta röka - och de har min djupaste sympati. Att vara beroende av något man egentligen inte vill vara beroende av är aldrig kul. Man kan inte säga att de röker frivilligt - precis som jag försökt förklara i en annan populär tråd 😆, så finns det inga fria val. Överläkaren på intensiven förklarade för mig att det första hjärtklaffsopererade patienter gör så fort de kan resa sig upp och gå ut i korridoren är att tända en cigarett med darrande hand. En del har varit så svaga att de då dött omgående. Men vi kan inte fysiskt stoppa dem, bara rådgiva. Så man kan inte bara säga: dj**la idiot som röker. Många vet ju inte sitt eget och andras bästa.

Oknytt - älskar dig!

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog det vettigaste jag sett Hacke skriva 😆 håller med fullt ut.

Slutade röka igår,,,JÄTTEJOBBIGT julli-cry.gif

Jag började röka igen för ett par månader sen. Så jag kompenserar för dig.

Det är inte bra det här, en del av mig sliter o drar o säger "stick till macken o köp cigg" men jag vill INTE röka mer men ändå så vill jag,,, skitjobbigt,,, men jag vill inte få kol om jag inte redan har det... Synd att du började igen, inte bra 😳

kämpa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog det vettigaste jag sett Hacke skriva 😆 håller med fullt ut.

Slutade röka igår,,,JÄTTEJOBBIGT julli-cry.gif

Jag började röka igen för ett par månader sen. Så jag kompenserar för dig.

Det är inte bra det här, en del av mig sliter o drar o säger "stick till macken o köp cigg" men jag vill INTE röka mer men ändå så vill jag,,, skitjobbigt,,, men jag vill inte få kol om jag inte redan har det... Synd att du började igen, inte bra 😳

kämpa på!

Tack 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppfattade via hörsägen ganska nyss, att hela ståhejjet kring risken med passiv rökning i stort sett bara är en myt.

Ungefär som att snus skulle orsaka läppcancer, vilket numera även socialstyrelsen fått ge upp.

Nån som har/orkar presentera fakta?

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl hur många källor som helst. Folkhälsoinstitutet t e x : Bör väl anses vara hyfsat seriösa: http://www.fhi.se/templates/Page____770.aspx

eller appropå Hackes inlägg om miljön :

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3590578.stm

Jag är inte fanatisk ickerökare.

Hell, jag har själv rökt i tjugo år, men lyckades till sist bli fri ifrån skiten. Tänker nu främst på barnen. I den drogliberalism som verkar ha pendalt tillbaka de sensate åren bland unga så är det väl inte så svårt att tro att rökning kommer tillbaka vad det lider. Svårt att ta itu med problemet eftersom det lätt blir lite töntstämpel på antirökkampanjer. Jämför med FAMN - Föreningen Artister Mot Narkotika som hade Lasse berghagen som ordförande. Hur mycket street cred gav det?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som jag!

Snusa...

😆

usch har fan snusat i 10 år nu.. inget bra 🙂

Snus luktar också illa, men det är i alla fall inte skadligt för andra än brukaren - så det är ju klart bättre. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nästan ingen i min släkt har kommit upp till pensionsåldern någonsin. I en del fall har det berott på rökning, som skadat hjärtat (inte lungorna i första hand).

Några av min icke pensionerade pappas sista ord var: "Se nu till att xxxxx slutar röka!" Det tog ett helt liv att inse att det var farligt. Han rökte alltid i bilen, även med medpassagerare.

Kol är den snabbast växande sjukdomen. . Den skördar liv och orsakar ofattbart lidande (som att ha astma, men då ingen medicin hjälper). Man tror att inom bara ett decennium kommer det att vara den vanligaste dödsorsaken av alla.

Jag vet hur svårt det är att sluta röka - och de har min djupaste sympati. Att vara beroende av något man egentligen inte vill vara beroende av är aldrig kul. Man kan inte säga att de röker frivilligt - precis som jag försökt förklara i en annan populär tråd 😆, så finns det inga fria val. Överläkaren på intensiven förklarade för mig att det första hjärtklaffsopererade patienter gör så fort de kan resa sig upp och gå ut i korridoren är att tända en cigarett med darrande hand. En del har varit så svaga att de då dött omgående. Men vi kan inte fysiskt stoppa dem, bara rådgiva. Så man kan inte bara säga: dj**la idiot som röker. Många vet ju inte sitt eget och andras bästa.

Oknytt - älskar dig!

🙂

:musik

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...