Jump to content
Annons

JVC som mikrofontillverkare?

Mannen i svart

Recommended Posts

Hittade en mikrofon på loppis idag. Kostade inte mycket och jag köpte den mest för att de såg snygg ut. Tycker också den känns rätt billig, men man kan ju inte vara helt säker så jag vänder mig till er experter.

Vid en kontroll visade den sig vara lite defekt, så jag undrar - lönar det sig att laga den?

Märket är JVC Model MU-201

mic001.jpg

mic002.jpg

Redigerat av Mannen i svart
Dela på andra sajter

Annons
Hittade en mikrofon på loppis idag. Kostade inte mycket och jag köpte den mest för att de såg snygg ut. Tycker också den känns rätt billig, men man kan ju inte vara helt säker så jag vänder mig till er experter.

Vid en kontroll visade den sig vara lite defekt, så jag undrar - lönar det sig att laga den?

Märket är JVC Model MU-201

mic001.jpg

mic002.jpg

sälj den till mig annars.. 😄

Dela på andra sajter

Den kanske behöver fantommatning?

Ja, fantommatning kanske är svaret...

men då uppstår ett problem - hur gör jag? (jag är hejdundrande oteknisk, märker jag)

Är det XLR-kontakt på mikrofonen? I så fall kanske den behöver fantommatning. Är det tele-kontakt så kanske det är så enkelt att det behövs ett batteri i den? Har du tittat ifall det går att skruva upp "handtaget" på mikrofonen och ifall det sitter något batteri där?

/H.

Dela på andra sajter

]
Är det XLR-kontakt på mikrofonen? I så fall kanske den behöver fantommatning. Är det tele-kontakt så kanske det är så enkelt att det behövs ett batteri i den? Har du tittat ifall det går att skruva upp "handtaget" på mikrofonen och ifall det sitter något batteri där?

/H.

Ja,m titta. När jag glodde lite närmare så såg jag att något oxderat i botten på micken - antagligen ett batteri.

Tyvärr lyckas jag inte komma på nåt sätt att öppna den, och jag vill inte vålda för mycket..

Dela på andra sajter

det brukar gå att skruva upp den med handkraft där inne sitter antagaligen ett 1,5 volts AA batteri och det byts helt enkelt mot ett nytt.. ser ut som en electretmikrofon så därför tror jag det sitter ett batteri innuti!!

låt mig få veta om du vill sälja den dyrare än du köpte den!! :rolleyes:

peace

Dela på andra sajter

jag hittade lite info på ryska som översattes till eng.

Condenser type professional, vocal- musical, cord microphone from the Japanese company JVC. is intended for the record of music or of vokala in the stereo regime. There is a switch for the different it is specific use. Frequency characteristic: 40 Hz - 18 kHz, sound pressure 133 dB, signal-to-noise ratio are more than 47 dB, sensitivity -81 dB, resistance 600 Ohm, directivity of 120 degrees, weight - 376 deg. Stereo-wnur in the complete set! Price 99 to u.e.

babel fish är inte bäst.. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Ah, tackar så mycket för hjälpen. Ska försöka lite till med att få upp den (mikrofonen alltså)

Vill gärna prova den innan jag säljer för att se om den låter bättre än den jag har.

😉

jag tycker att gamla electretmickar är typ det snyggaste som finns!!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.