Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är många i forumet som diggar Guitar Hero till PS2.

Nu kan PC-användare gå loss på en freeware-klon för Windows eller Linux!

Dessvärre får ni stå ut med att använda datorns tangentbord istället för en gitarrkontroller. 😱

Så rippa Lordi-plattan till OGG, ladda hem spelfilerna för Hard Rock Hallelujah från sajten Keyboards On Fire och lägg in dem i spelmappen. Sen är det dags att rocka! 😎

Spelets hemsida: http://louhi.kempele.fi/~skyostil/uv/fretsonfire/

En demonstrationsfilm finns hos Google Video

Annons
Postat

När vi ändå tipsar om PC-kloner av populära spel, ska vi heller inte glömma UltraStar.

Som man kan vänta sig, fungerar det likt karaokespelet SingStar. Du kopplar in mikrofonen och sjunger så gott du kan till låtarna.

Till skillnad från SingStar är du inte bunden till några speciella mikrofoner. Samla ihop dina vänner, några SM58:or via mixern in i ljudkortet och sjung!

Spelets hemsida: http://ultrastarhome.xardas.lima-city.de/html/index_se.html

detgoront7ovbw6.png

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag tycker det här spelet är tokskojjigt ( frets on fire, alltså ), men jag antar att man inte på något sätt kan köra Linuxversionen på OS X ( Jag vet inte ens varför jag frågar 🙂 ). Dumt att man inte tillåts att rocka bara för att man har en riktig dator 🙂😄

Redigerat av Pluffo
Postat
Jag tycker det här spelet är tokskojjigt ( frets on fire, alltså ), men jag antar att man inte på något sätt kan köra Linuxversionen på OS X ( Jag vet inte ens varför jag frågar 🙂 ). Dumt att man inte tillåts att rocka bara för att man har en riktig dator 🙂😄

Det använder ju SDL som finns till de flesta plattformar. Såvida de inte har någon annan plattformsspecifik kod så borde det inte vara svårt att kompilera på OSX.

Känner du nån macanvändare som är haj på programmering så är det nog snabbt fixat.

Postat
Dumt att man inte tillåts att rocka bara för att man har en riktig dator 😄🙂

Köp 'en riktig dator'™ av den nya modellen som kan köra Windows, Linux och OS X. 🙂

Eller så skaffar du PS2:a och Guitar Hero. För inget går egentligen upp mot gitarrenkontrollern...

• 3 veckor senare...
Postat

Har spelat Frets On Fire ett tag nu och det är en klockren hit på fester med hyfsat musikaliska deltagare 😏 Har man dessutom tillgång till Guitar Hero DVD'n från PS2:an så är det bara att importera dem och rocka loss med PC-keyboardet. Men det är även enkelt att göra egna "banor" med valfria låtar. Fantastiskt roligt, helt enkelt!

Postat

Hmmm, jag har ju en PS2->USB-adapter som jag har för att koppla in Playstation-dansmattan till StepMania i datorn.

Undrar om den skulle funka med Guitar Hero-gitarrerna? Måste kika närmare på FOF:s inställningar. 😏

Postat

Japp, den ska enligt uppgift funka. Man installerar bara ett program som låter kontrollern skapa tangentbordstryckningar!

Följande finns att läsa på FoF-forumet:

For those of you interested, you CAN play this with a guitar hero SG controller with a ps2->USB adapter.

Download joy2mouse3.exe at http://atzitznet.no-ip.org/Joy2Mouse3/

It allows you to map any joystick function or mouse function to a key on the keyboard. It didn't work for me mapping the fret buttons to function keys but when I mapped them to buttons 1-5 and mapped the strum bar up and down to the enter key, and then set the fret buttons to 1-5 in the keyboard options it worked perfectly 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.