Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ute efter ett program som finns till mac som har bra inspelningsmöjligheter från ett flerkanaligt ljudkort. Har inte så bra koll på Wavelab, men det lilla jag sett verkar väldigt trevligt. Det finns ju tyvärr inte till mac, så något alternativ i den vägen.

Det får gärna finnas alterativ i programmet att använda reverbs och effekter. Dock kommer jag göra resten av musiken i Reason.

Tacksam för idéer och svar.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Logic Express

Cubase

Pro Tools

Garageband

Redigerat av drloop
Postat

Tracktion? Billigt och enkelt. Men Garageband som följer med din dator kommer definitivt att funka om du inte har så stora krav. Och det är ReWirekompatibelt.

drloop (oregistrerad)
Postat
Tracktion? Billigt och enkelt. Men Garageband som följer med din dator kommer definitivt att funka om du inte har så stora krav. Och det är ReWirekompatibelt.

Garageband är faktiskt riktigt bra att börja med. Med Garageband skissar man snabbt och lätt, inget onödigt klydd här inte.

Postat

Nu kommer jag kanske med en dum fråga men..

Är programmen olika programmerade till mac än till en pc?

Eller kan man använda samma som till pc dvs, protools,cubase,logic och reason.

drloop (oregistrerad)
Postat
Är något av dessa program bättre om man vill hålla högsta möjliga kvlitetsnivå?

I själva inspelningen så har programmet mindre betydelse. Alla låter i princip lika bra. Man skall tänka på att köpa ett ljudkort som låter bra.

En praktisk sak att tänka på är väl att lira in på 24 bitar istället för 16 bitar, enklare att sätta nivåer, med 24 bitar minskar kvantiseringsbruset på låga inspelningsnivåer.

Det man pröjsar för är möjligheter i programmet, användargränssnitt och pluggar som följer med.

Jag kan med stål i blicken påstå att det är strunt det samma vilket program man väljer vad det gäller ljudkvalitén.

drloop (oregistrerad)
Postat
Nu kommer jag kanske med en dum fråga men..

Är programmen olika programmerade till mac än till en pc?

Eller kan man använda samma som till pc dvs, protools,cubase,logic och reason.

Det finns olika versioner av programmen för Windows och MacosX.

Pro Tools, Cubase,och Reason finns både för Mac och PC, men som sagt med olika binärer för de båda plattformarna.

Postat (redigerat)

drloop:

Tackar! Var precis det svaret jag var ute efter, men var osäker på.

Redigerat av Lockspin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.