Jump to content
Annons

KUNSKAP


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

KUNSKAP - Kan den någonsin vara fel att ha?

En sak jag funderat på ett par år minst... Eftersom jag hört en del ha väldigt konstig uppfattning i frågan, enligt mig, men vad värre är har de inte kunnat motivera sin ståndpunkt på något vis.

Jag kan själv inte komma på en enda situation när kunskap är fel att ha.

Det är alltså alltid bättre, säkrare, roligare eller lämpligare att ha information, kunskap, medvetande om en viss sak, ett förhållande, ett tillstånd etc och det är därför motiverat med så stor kunskap som möjligt i varje situation.

Vad tycker ni?

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
näää... Ibland är det ju bättre att inte veta saker 😕

Ge ett enda exempel, trummis! Jag har aldrig kunnat komma på nåt!

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är helt klart intressant!

Man skulle kunna tänka sig ett scenario där en förälder förbjuder sin tonårsdotter att gå på en fest eftersom hon fått kunskapen om att det finns alkohol på festen. Hade tonårsdottern gått på festen hade hon fått sin drömkille och de hade levt lyckliga i alla sina dagar. Typ.

Man kan också tänka sig t ex en diplomat i kriget mellan Israel och Libanon. Om diplomaten inte har så mycket kunskap kanske han har en neutral inställning, vilket är bra. Om diplomaten får en massa kunskap om de dödade israelerna men inget om de dödade libaneserna så kanske diplomaten då får en partisk inställning, vilket är dåligt. Men det bästa är ändå att ha kunskap om både de dödade israelerna och libaneserna.

Slutsatsen av ovanstående exempel är att det är bäst att vara allvetande, men halv kunskap kan kanske vara sämre än ingen kunskap i vissa situationer, där det är svårt/omöjligt att skaffa sig hela kunskapen.

Sedan så kan man ju fråga sig om det blir så mycket mer spännande av att ha kunskap. Om man gillar spänning kanske det inte alltid så bra att veta allt, t ex hur filmen på bio slutar.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite av en klyscha det där; att man aldrig kan få för mycket kunskap.

Men i praktiken vet i fan. Det finns en hel del människor som bränt ett par år på högskola/univeritet på fel kurser. Det kan i efterhand ses som både bortkastad tid och ekonomi. Man sitter där med 120 poäng skit som inte ens hade en ball kursledare. Varken nyttigt eller kul.

Sen kan man ju titta på tragiska "kunskaper" eller snarare erfarenheter, sånt som ingen människa borte genomleva. Jag drar inga exempel, men ni vet vad jag menar. Sån typ av kunskap tillägnad genom egna upplevelser är inte heller kul eller bra.

***

Man kanske ska välja en definition på kunskap innan man tjatar vidare. De fyra f-en kanske?

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Frågan är helt klart intressant!

Man skulle kunna tänka sig ett scenario där en förälder förbjuder sin tonårsdotter att gå på en fest eftersom hon fått kunskapen om att det finns alkohol på festen. Hade tonårsdottern gått på festen hade hon fått sin drömkille och de hade levt lyckliga i alla sina dagar. Typ.

Man kan också tänka sig t ex en diplomat i kriget mellan Israel och Libanon. Om diplomaten inte har så mycket kunskap kanske han har en neutral inställning, vilket är bra. Om diplomaten får en massa kunskap om de dödade israelerna men inget om de dödade libaneserna så kanske diplomaten då får en partisk inställning, vilket är dåligt. Men det bästa är ändå att ha kunskap om både de dödade israelerna och libaneserna.

Slutsatsen av ovanstående exempel är att det är bäst att vara allvetande, men halv kunskap kan kanske vara sämre än ingen kunskap i vissa situationer, där det är svårt/omöjligt att skaffa sig hela kunskapen.

Sedan så kan man ju fråga sig om det blir så mycket mer spännande av att ha kunskap. Om man gillar spänning kanske det inte alltid så bra att veta allt, t ex hur filmen på bio slutar.

// David

Tack!

Diwic tar här upp kunskap som ligger en bit in i FRAMTIDEN. När jag tänker på kunskap så tänker jag mer på kunskap som ligger i nuet eller i dåtiden. Att i förväg veta allt som ska inträffa i ens liv kan säkerligen vara både på gott och ont.

Även om jag själv mer ställer mig på fördelssidan.

Tänker man sig förutsättningslöst frågorna: Hur viktigt är kunskap? Hur viktigt är lidande? Hur viktigt är spänning? Hur viktigt är humor? osv på en 10-gradig skala, så måste jag sätta 10 på kunskap.

När jag tänker på kunskap som exceptionellt viktigt, så menar jag att det är viktigt att busschauffören vet vilka alkoholregler som gäller, piloten likaså, att kirurgen har lämplig utbildning. Jag menar att det också är bättre att veta om otrohet som inträffat, än att leva i ett bluff-förhållande. Det är viktigt med kunskap om att man måste sätta på spisplattan för att vattnet ska kunna koka upp. Det är viktigt att veta att man ska koppla miken till mik in. Det är viktigt att veta var man bor om man varit ute en sväng. Listan kan göra hur löjligt lång som helst... 😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns den känslomässiga aspekten också, dvs om man är mitt uppe i en skilsmässa och får kunskapen om att en närstående har dött kanske man blir så ledsen att man inte orkar med. Då är det kanske bättre att få den kunskapen just då, utan senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

KUNSKAP - Kan den någonsin vara fel att ha?

En sak jag funderat på ett par år minst... Eftersom jag hört en del ha väldigt konstig uppfattning i frågan, enligt mig, men vad värre är har de inte kunnat motivera sin ståndpunkt på något vis.

Jag kan själv inte komma på en enda situation när kunskap är fel att ha.

Det är alltså alltid bättre, säkrare, roligare eller lämpligare att ha information, kunskap, medvetande om en viss sak, ett förhållande, ett tillstånd etc och det är därför motiverat med så stor kunskap som möjligt i varje situation.

Vad tycker ni?

🙂

:musik

Även om de flesta säkert föredrar att ha kunskap om saker och ting så är vi knappast alltid rationella. Ibland så vill vi inte veta vissa saker som drastiskt kan påverka vårt liv. Är vi sjuka, är vår älskade på väg bort...

Även om jag håller med om att så stor kunskap som möjligt är att föredra så är det ändå inte oproblematiskt. När har vi kunskap? Hur vet vi hur mycket kunskap om något vi har? När blir vi bekväma i den kunskap vi innehar? etc.

Filosofen Martin Heidegger (ja han som var med i Naziztpartiet 33-45) skrev någonstans att vi ofta frågar (kunskapssökandet) utan att egentligen fråga. Våra frågor förutsätter ofta svaren - vad vi vill veta. Vi har redan bestämt oss för något. Föredrar något. Han menade - om jag minns rätt - att lite tänkade lätt kan leda oss vilse och det ofta krävs ett långt tänkande för att nå något som kan likna klarsyn. Lite som att bonden måste så och ha tålamod att vänta innan han kan skörda.

Man kan lätt se exempel på frågor som frågar utan att vilja veta. I politiken handlar det mer om retorik för att framhålla sin redan klara uppfattning, i nyhetssändningar handlar det om att ganska okritiskt utgå från populära uppfattningar men framför allt om underhållning - frågan är egentligen inte viktig.

-------

Många gånger tycker jag man saknar en hållning som är mer långsam. Vi skall göra allt snabbare samhällsförändringar. Oftast utan att veta särskilt mycket om vad det kommer att innebära. Vi skall ta ställning till saker. Vi måste hoppa på tåget nu, nu innan det går. Tänk t.ex. EU. En mer långsam hållning skulle säkert vara mindre dynamisk men troligen mer human och ekologisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Sedan finns den känslomässiga aspekten också, dvs om man är mitt uppe i en skilsmässa och får kunskapen om att en närstående har dött kanske man blir så ledsen att man inte orkar med. Då är det kanske bättre att få den kunskapen just då, utan senare.

Det liknar situationen om man har en sjukdom att brottas med och får eller inte får reda på ännu en sjukdom...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Även om de flesta säkert föredrar att ha kunskap om saker och ting så är vi knappast alltid rationella. Ibland så vill vi inte veta vissa saker som drastiskt kan påverka vårt liv. Är vi sjuka, är vår älskade på väg bort...

Även om jag håller med om att så stor kunskap som möjligt är att föredra så är det ändå inte oproblematiskt. När har vi kunskap? Hur vet vi hur mycket kunskap om något vi har? När blir vi bekväma i den kunskap vi innehar? etc.

Filosofen Martin Heidegger (ja han som var med i Naziztpartiet 33-45) skrev någonstans att vi ofta frågar (kunskapssökandet) utan att egentligen fråga. Våra frågor förutsätter ofta svaren - vad vi vill veta. Vi har redan bestämt oss för något. Föredrar något. Han menade - om jag minns rätt - att lite tänkade lätt kan leda oss vilse och det ofta krävs ett långt tänkande för att nå något som kan likna klarsyn. Lite som att bonden måste så och ha tålamod att vänta innan han kan skörda.

Man kan lätt se exempel på frågor som frågar utan att vilja veta. I politiken handlar det mer om retorik för att framhålla sin redan klara uppfattning, i nyhetssändningar handlar det om att ganska okritiskt utgå från populära uppfattningar men framför allt om underhållning - frågan är egentligen inte viktig.

-------

Många gånger tycker jag man saknar en hållning som är mer långsam. Vi skall göra allt snabbare samhällsförändringar. Oftast utan att veta särskilt mycket om vad det kommer att innebära. Vi skall ta ställning till saker. Vi måste hoppa på tåget nu, nu innan det går. Tänk t.ex. EU. En mer långsam hållning skulle säkert vara mindre dynamisk men troligen mer human och ekologisk.

Hej!

Vet inte hur man quoterar ett litet stycke i taget och svarar bara på det, därför så quoterar jag hela inlägget direkt från D Gehör. 🙂

Nej, att veta allt i förväg, gör oss säkert neurotiska, speciellt om det är dåliga nyheter. Vill man veta hur man ska dö? Ja, kanske ändå. Om det ligger en bra bit in i framtiden och inte innebär att man kommer att avlida av den sjukdom man kanske har, trots läkares prognos.

Jag anser att "När har vi kunskap", "Hur vet vi hur mycket kunskap om något vi har?" etc är frågor som är intressanta. När jag ställde huvudfrågan så var tanken att vi inte skulle behöva ställa oss så många följdfrågor dock. Osäkerhetsfaktorer finns ofta, därför är det många gånger svårt att veta hur mycket kunskap vi egentligen har. I huvudfrågan får vi föreställa oss hypotetiskt att vi har kunskapen till 100% eller inte alls. Ett slags ceteris paribus, som inte påverkas av andra förhållanden.

Det stämmer säkert för många att de frågar, även om de vet. Exempelvis så ställer man frågor i detta Forum, när man redan själv vet svaret, iaf gör jag så regelmässigt. Men däremot känner man ju inte till andras uppfattningar och de är ju minst lika intressanta och viktiga.

Att folk fattar beslut INNAN de har kunskap är något som D G berör avslutningsvis. Där ser man åter igen hur viktigt det faktiskt är med kunskap. När kunskapen ligger i framtiden, så blir dock frågan: Kunde man göra något för att få del av den kunskapen i nutiden?

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
näää... Ibland är det ju bättre att inte veta saker 🙂

Ge ett enda exempel, trummis! Jag har aldrig kunnat komma på nåt!

😛

Om man råkar ha en kunskap som tillåter någon annan att Döda massa människor... Då är det inte så bra at tha den... 😉

VEM eller VAD ger den tillåtelsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte orkat läsa hela den här tråden men...

Det finns ju olika sorters kunskaper. 1. Livserfarenhet. 2.... vet jag inte vad det kallas. Det vore roligt att kunna sätta namn på allt... 3. ...eh...

Ja jag har inte så mycket kunskap men nog faan har jag roligt ändå... 🙂

Eller ja!

Det här är ett skitinlägg. Ignorera om ni vill. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

näää... Ibland är det ju bättre att inte veta saker 😎

Ge ett enda exempel, trummis! Jag har aldrig kunnat komma på nåt!

🙂

Om man råkar ha en kunskap som tillåter någon annan att Döda massa människor... Då är det inte så bra at tha den... 😱

VEM eller VAD ger den tillåtelsen?

alltså... Jag tar ett exempel. Om du råkar vara grymm på biologi och kemi. och av en slump råkar du framställa ett virus som kan döda allting. Den kunskapen är inte direkt bra att ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

näää... Ibland är det ju bättre att inte veta saker 😎

Ge ett enda exempel, trummis! Jag har aldrig kunnat komma på nåt!

🙂

Om man råkar ha en kunskap som tillåter någon annan att Döda massa människor... Då är det inte så bra at tha den... 😱

VEM eller VAD ger den tillåtelsen?

alltså... Jag tar ett exempel. Om du råkar vara grymm på biologi och kemi. och av en slump råkar du framställa ett virus som kan döda allting. Den kunskapen är inte direkt bra att ha...

Jorå, den kunskapen kan väl vara bra att ha... men kunskapen om att du har kunskapen är mindre bra. Eller? 🙂

"Information i fel händer"

Link to comment
Dela på andra sajter

näää... Ibland är det ju bättre att inte veta saker 😎

Ge ett enda exempel, trummis! Jag har aldrig kunnat komma på nåt!

🙂

Om man råkar ha en kunskap som tillåter någon annan att Döda massa människor... Då är det inte så bra at tha den... 😱

VEM eller VAD ger den tillåtelsen?

alltså... Jag tar ett exempel. Om du råkar vara grymm på biologi och kemi. och av en slump råkar du framställa ett virus som kan döda allting. Den kunskapen är inte direkt bra att ha...

Jorå, den kunskapen kan väl vara bra att ha... men kunskapen om att du har kunskapen är mindre bra. Eller? 🙂

"Information i fel händer"

ja precis! De var så jag menade! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte orkat läsa hela den här tråden men...

Det finns ju olika sorters kunskaper. 1. Livserfarenhet. 2.... vet jag inte vad det kallas. Det vore roligt att kunna sätta namn på allt... 3. ...eh...

Ja jag har inte så mycket kunskap men nog faan har jag roligt ändå... 😎

Eller ja!

Det här är ett skitinlägg. Ignorera om ni vill. 😱

julli-baby.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Pazo, Pico, attans! Det är detta med ondskefullhet som jag alltid glömmer av...

😎

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan kunskap är man ingenting enl. mig, det vissa här tar upp behandlar ju framtid osv vilket måste betraktas som sieri eller spådom.

Ödet rår ingen på, om någon närstående dör mitt i din skilsmässa etc är ju bara sådant som förhoppningsvis gör dig starkare som individ.

Jag reflekterar nu på det här med ljudteknik tex-om alltfler vore lite mer intresserade av att verkligen lära sig mikrofonteknik, akustik och dynamik i musikaliska sammanhang på ett djuplodande och genuint sätt, ja då vore framtiden räddad, nu finns det som tur är ett fåtal sådana själar men jag tror ändå att fler utav er här skulle ha god nytta av detta om ni bara gav er tid och intresse för detta.

Det är ju väldigt enkelt att sitta hemma med en dator och snickra ihop rätt ok musik faktiskt, bara plugga in en Kinamick och åka med sequensers osv, men det som KUNSKAP för med sig är ju på ett högre och klart mer intressant plan vilket alla borde vara överrens om, man har ju oändligt mycket mer och fler verktyg att jobba och experimentera med utifrån denna tes än om man inte vet vad som händer om man tex placerar en närmick på det sättet och en distansmick på ett annat och hur man kombinerar dom för ljust det där rätta dynamiskt laddade soundet...gäller för övrigt allt här i livet om man vill dra det vidare, recept på mat, meka bil osv osv!

😉

Kontentan är att alltför många inte orkar ta till sig kunskap samt anamma kristiskt tänkande i de nyare generationerna vilket sannolikt kommer att medföra en förblindad och lat framtida folkmassa som just pga sin bekväma och bortskämda natur inte har verktygen att handskas med verkligheten på ett sådant sätt som vi äldre med vår kunskap/erfarenhet har.

Läs böcker, läs manualer, gå på utbildningar i de områden ni vill förkovra er och arbeta i, kasta inte bort er dyrbara tid på skit och fördummande verksamhet såsom dagens mediakanaler vill fånga er i, det är mkt farligt och ni blir snart de redskap som kommer att stå och se på när allt går ¨t helvete istället för att ingripa i tid!!!

Civilkurage och medvetenhet leder till tänkande människor som kan påverka och förhindra det ytterst dumma och farliga som många utav dagens politiker i många länder just nu snärjer/stjälper världen med, börja på hemmaplan, säg till idioten som slår sin tjej/man/fru/barn/hund i affären eller t-banan eller i ditt hus, är fräck mot äldre eller på något sätt beter sig illa mot sina medmänniskor, säg ifrån och ingrip så sprider sig detta, jag menar inte att alla skall leka polis och börja puckla på varandra men det tror jag ni fattar...

Peace & disciplin & nöje i fin kombination, rösta på Florian Le Sage :rolleyes:

(ris & ros i lagom dos- kommer bli mitt slagord)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Precis det som Florian talar om skrämmer mig lite. Kunskap verkar ha tappat i "status" lite grann. Iaf så har genomsnittet av människorna "kunskap" längre ned på viktighetsskalan, jämfört med mig. Men det kan också gälla äldre personer har jag märkt. Men de kanske inte är lika nyfikna längre heller å andra sidan.

Livets mening är kunskap. Så långt vill jag sträcka mig. Tokigt? Kanske.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara berätta en liten rolig grej!

Min mammas väninna har en son som är 8 år och heter Olof. När de åkte bil för ett tag sedan så var det en låt på radion och då sade Olof: "Han har fått barn nu". Mamma Tina visste inte ens vem det var som sjöng :rolleyes:😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Historien tenderar även att upprepa sig, så "spådomen" skulle i så fall kunna ligga i när det inträffar, snarare än om. (Nostradamus?)

Sen kan man fundera om någon som behöver byta bromsbackar verkligen behöver lära sig om laddtryck och dumpventiler?

Intressen har ju sina begränsningar också. I ovanstående exempel antar jag att intresset skulle vara att spara in pengar

snarare än att veta hur det fungerar bara för kunskapens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Intressant grej jag kom på...

Om man visste ALLT om alla människor man möter - undrar hur det skulle påverka ens sätt att bemöta dem...

ALLT: brott de begått, perversioner, politisk och religiös åsikt, fobier, planer och drömmar, hur de ser ut invärtes...samt inte minst vad de verkligen anser om DIG!

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...