Jump to content
Annons

Coyntrynew wavenånting


dede

Recommended Posts

Kompositor: dede nåntong

Längd) Under tre minuter

Format; mp3

Status; Skissernas skiss

Detta är en skiss som jag gjorde i Sonar 3. Är det något att lägga krut på?

Fyller på med lite texidéer oxå.

Svenskt

Se på alla glada människor (som har nånstans at gå)

Solen som lyser på sin väg (från öst till väst)

Bilar som tutar och gasar iväg

Alla andra har nånstans att gå

Jag blev lämnad att se på

Så jag drar för fönstren

Släcker och tittar på mina spöken

De lösgör sig från fotografier

Telefonen som aldrig ringer

Disken som svämmar över

Räkningar vid brevlådan

....

VÄNTA BLOTT SNART FALLER ALLT TILL RO

...

Engelska:

Locking weed in chameleons deed

Surealistic phantoms makes

my vision clear

Anthems of the phantom

Ravaging my state of mind

What is it you hear?

Deeds from the present

Blood from the past

Bleed from never drying veins

Mother, It all came to fast

Wrath is an act of god

Laughter is defending the good

In every box is a treasure

You erge to reveal

Whether it´s Pandora´s or not

Coyntryballad.mp3

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

onekligen orginellt... och jag hittar inte riktigt countryn i det... förutom midi-banjon då. Otroligt mycket ångest i det, mår inget vidare alls när jag lyssnar på den. Om det är den känslan du vill förmedla, så gör du det väldigt bra. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

onekligen orginellt... och jag hittar inte riktigt countryn i det... förutom midi-banjon då. Otroligt mycket ångest i det, mår inget vidare alls när jag lyssnar på den. Om det är den känslan du vill förmedla, så gör du det väldigt bra. 😉

Tack, fidden! Nä så mycket country blev det nog inte. Ursprungsidéen fick jag dock från "Dueling banjos" i "Den långa färden" - En stark och, ja, jag antar ångestfylld 70-talsfilm. Rekomenderas till er som inte sett den! Jag tolkar ditt omdöme som en uppmuntran att jobba på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Märklig soppa du kokat ihop. 😉 Den spejsade synthen och taktfasta basen ger en rätt skön, kuslig stämning som en blandning av Kraftwerk, Depeche Mode och nåt mer...Ralph Lundsten? Originellt och intressant, fortsätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Märklig soppa du kokat ihop. 🙂 Den spejsade synthen och taktfasta basen ger en rätt skön, kuslig stämning som en blandning av Kraftwerk, Depeche Mode och nåt mer...Ralph Lundsten? Originellt och intressant, fortsätt!

Tack, equility! Tänker du på Ralph Lundsten så får jag väl rodna! 😉

Har laddat in projektet i Sonar 5 nu och försöker asigna ljud. 😉 Banjon som är typ generalmidi får vara kvar. Likaså den spacade melodisynten. Försöker hitta något vettigt basljud nu. Det är rätt marigt. Det ska vara både coolt och lyfta det andra. Jo, jag jobbar på! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, jag gillar båda... fast förmodligen passar den engelska bättre. Fast den svenska texten tycker jag beskriver bilden jag fick i huvudet när jag lyssnade på låten i morse. (om man nu kan kalla 14:20 för morgon... jo, jag är ledig. Då kan man det)

Den engelska texten känns som en dikt som en dramatiker i Shakespeare-utstyrsel skulle kunna läsa på ett sådär brittiskt sätt... jag roade mig själv med att läsa den högt så med musiken i bakgrunden. Lät ganska roligt när jag gjorde det.

Hur som helst, är det meningen att detta är ett projekt som vi får följa hela vägen här på forumet? Tycker det verkar spännande. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det här är konst(igt)! Dammsugarljudet - fyller det någon hemlig funktion som jag inte förstår? Bah... det är lika bra att erkänna att jag inte förstår det här alls. Det låter som om någon har lekt med en midifunktion på en SE-mobil. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Neg:

Tycker du tappar i trovärdighet över att använda programmerade miditrummor med reverb på. Med jävligt tråkiga ljud. Mickad spaghetti är tillochmed bättre. Stilmässigt suger det egentligen överlag, ljuden är skittöntiga. Men det lyckas ändå göra sitt för det som är..

Bra:

Det enda som är bra, och det är riktigt bra, är känslan.. att du byter från dur till moll, tycker du kan pusha mer på det - ljus i mörker och tvärtom. Den pumpande basgången gör sitt där, melodin i padsen träffar häftiga toner. Det här är nog det bästa jag hört från dig.

Har svårt att tänka mig hur du ska kunna lägga sång på det här och därför tycker jag att du ska ge lyssnarna texten bredvid istället, och låta läsa dem den samtidigt.

Ger en fyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något att lägga krut på?

Japp!

Utveckla! 😉

Jo det hela - stämningen framförallt - är läckert.

Men ljuden är inget bra. Framförallt på trummor o Banjo. Lite för mycket nintendokänsla. Men gillar du banjon själv så ska den vara kvar.

Jag funderar lite på hur jag ska formulera mig, och jag tror max^3 sätter tummen på rätt grej. Man kan - antar jag - jobba vidare på fler sätt, men jag tror du ska bort från samplingarna och jobba med ren syntet.

Men visst fan är det bra. Och max^3 har fel på en punkt; det är definitivt sångbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden, tack. Den där Shakespearevinklingen ger mig en idé om ett spoken intro (och outro) komplettereat med viskningar. Jo nya versioner kommer garanterat.

Hellpig. Vänta ett par versioner. Många av ljuden här suger. Dammsugarljudet - är det brussynten du menar? Ja den är väl förhandlingsbar.

Maxmaxmax, Trummorna suger och jag kan bättre. Det är väl det jag närmast får jobba med. Men min töntiga Banjo a´la Soundblaster 16...får inte den vara kvar, snälla? Jag gillar kontrasten. Ja, känslan...Det gäller att inte tappa bort den i jakten på att låta coolare. Jämför Suicide; Hemmaorgel med rytmbox och ekosång. Hade de fått samma känsla med "riktiga" ljud. Det blir en delikat uppgift att gå vidare med. Kul att du gillar. Ska jobba på att höja fyran. :rolleyes:

Vallhagen: Tack för att du förstår att det går att sjunga till mina låtar. Det har du bevisat flera gånger vid detta laget.

Mer positiva kommentarer än jag hade räknat med faktiskt! Återkommer när jag har något nytt. Alltid öppen för samarbete om någon skulle tycka det vara kul att bidra med något!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag pillar med det kommer jag ihåg ursprunget: En test av en sån däringa självspelande Bornemarktrummaskin. Som jag satte på country. Varpå jag skrev in edirolbanjon och sen basen. Sen tog jag några glas och tänkte så här jäkla hurfrisk kan ingen mänska vara. Och körde in absynthpadsen via midikeyboard.

Litet helvete nu när man ska reda ut det. 😆

Den version jag jobbar med nu är sämre än ursprunget. Varför vet jag inte 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Pilla inte så jävla mycket. Kör skiten som den är. Faktiskt lite för soft om jag får säga så.

Jag vet inte om jag hänger med riktigt, Tokai: Om det är för soft så måste jag väl pilla? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...