Jump to content
Annons

Per_J (oregistrerad)

Recommended Posts

Per_J (oregistrerad)

Hej!,

Jag undrar om någon kan ge mig något bra tipps inför slutmix.

Jag arbetar i Cakewalk Sonar 3 med audio och externa syntar.

Jag har tidigare jobbat så att jag linear allt in i mixern, rattar tills jag är nöjd och kör ut mastern till minidisk.

Efter detta kör jag tillbaka materialet ifrån minidisken till datorn igen för att kunna efterarbeta slutmaterialet i Sonic Foundry. Detta är känns väldigt omständigt!

Jag har gjort ett antal försök att spela in mastern direkt i Cakewalk som ett enskillt stereotrack i realtid, men detta medför vissa problem vid lyssning.

Hur gör ni?

Tacksam om ni kan ge mig några förslag på detta banala problem

Hälsningar

Per

Dela på andra sajter

Annons

Vet inte riktigt hur Sonar funkar, men borde det inte finnas någon "Bounce to Disk" funktion i programmet som gör att du kan spara mixen direkt på hårddisken som en stereo-wavefil?

Minidisc kanske man ska undvika eftersom den inte håller samma ljudkvalitet som en CD utan snällt nog "räknar ut" vilken information ditt öra inte kan uppfatta och sedan helt sonika utan att fråga raderar den.

EDIT:

Prova ställa frågan i Forumen "Cakewalk/Sonar" eller "Mixning/Mastering" så kanske de kan hjälpa dig bättre.

Redigerat av brojd
Dela på andra sajter

Jag kör 2 datorer..vilket i ditt fall verkar uteslutet med tanke på vad det kostar 🙂

Undvik MD i vilket fall som helst eftersom den använder en komprimeringsalgoritm liknande MP3 för att göra ljudfilen mindre i datastorlek=du tappar en del upplösning.

Hur många in och utgångar har du på ljudkortet? vilket märke? har du digitalt in o ut?

Tråden borde flyttas till rätt rubrik

Dela på andra sajter

På den tiden jag använde externa synthar så loopade jag tillbaka rubbet till ljudkortet och spelade in det när mixen var klar. Annars går det ju lika bra att göra som Disco Dan säger, spela in syntharna och mixa sen. Beror lite på hur man tänkt gå tillväga när man mixar...

Dela på andra sajter

Jag har gjort ett antal  försök att spela in mastern direkt i Cakewalk som ett enskillt stereotrack i realtid, men detta medför vissa problem vid lyssning.

Vad får du för problem vid lyssning? Jag jobbar också med Sonar och externa synthar. Jag har kopplat sub bussen på mixern till en DAT (för A/D omvandling) och DAT:en till ljudkortet. Men det borde funka lika bra att använda analoga ingångar. Sedan väljer jag i mixern vad som ska spelas i Sonar på ett stereospår. Blir dock liten förskjutning mot andra audiospår i Sonar, men det är bara att justera. Sedan är det bara att exportera allt till en ljudfil och fixa resten i soundforge.

Dela på andra sajter

Per_J (oregistrerad)

Tack för att ni tog er tid att svara. 🙂

demoniqus: Tack för tipset att undvika MD, man kanske skall satsa på en DAT istället. Ljudkortet jag har är ett Wamirack 192L med 4 in och 8 ut.

Kan man flytta en hel tråd??

Disco Dan: Visst kan man spela in alla externa grejer som audio spår, men då mister man ju hela grejen med analogmix med reglar och effekter.

P3t3r: Problemet som uppstår vid lyssningen är att jag får allt i ett dvs. alla audiospår ifrån ljudkortet + master (inge vidare).

Självklart kan jag sköta lyssningen direkt ifrån bordet och köra blint in i ljudkortet igen, men på något sätt låter det anorlunda i ljudkortet än mot mixern.

Svårt att förklara riktigt.

Det går jättebra att köra in mastern i ljudkortet och dirigera om lyssningen till två tomma utgångar. Problemet uppkommer dock om man använder alla 8 utgångar.

Hmm. Jag tror jag köper mig en DAT.

/ Per

Dela på andra sajter

Disco Dan: Visst kan man spela in alla externa grejer som audio spår, men då mister man ju hela grejen med analogmix med reglar och effekter.

Med risk för att framstå som en riktig datorfascist så tänker jag att du inte behöver dina analoga effekter eller analoga mix, egentligen.

Eller du kanske sitter på ett Space Echo i mint skick och en Neve-bord eller så? 🙂

Allvarligt talat så kanske datorn kan mer än du tror?

Dela på andra sajter

Tack för tipset att undvika MD, man kanske skall satsa på en DAT istället. Ljudkortet jag har är ett Wamirack 192L med 4 in och 8 ut.

Kan man flytta en hel tråd??

Det är ju ett rätt kompetent kort du har...jag laddade hem manualen o gluttade lite i den..och ställde mig frågan: Hur många syntar och externa grejer har du?

Du har ju 4 stereokakor in i Wamirack och har du bara 3 syntar + sång skulle jag stoppa dom direkt i Wamirack och strunta i mixern helt och hållet, du kan ju tappa ut kanal 1 o 2 och använda den signalen direkt till dina högtalare/monitorer..internt ska du ju kunna routa om 3,4,5,6,7 och 8 och få ut dom på Master/monitor utgången 1 o 2 sen skapar du bara ett masterspår i Sonar som du routar input 1 och 2 till och trycker på REC...?? eller cyklar jag med fyrkantiga hjul nu?

Att tråden skulle flyttas, menade jag att någon moderator skulle göra... till Sonar-gruppen alltså. 🙂

p.s Du har ju digitalt in o ut oxå

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
DarthPimpf (oregistrerad)

Vet ej hur tillämpbart det är för dig, men jag brukar bara spela upp låten i Sonar, köra Creative Recorder och spela in "What You Hear". Funkar finfint. Förutsätter dock att externa synthar etc. är kopplade till ljudkortets input.

Ett litet tips. Om Sonar börjar hacka (kan hända om man har en slö PC) så gå in i aktivitetshanteraren och sätt processprioriteten till Realtime.

Dela på andra sajter

• 3 månader senare...
Vet ej hur tillämpbart det är för dig, men jag brukar bara spela upp låten i Sonar, köra Creative Recorder och spela in "What You Hear". Funkar finfint. Förutsätter dock att externa synthar etc. är kopplade till ljudkortets input.

Brukade också göra så... har dock inte kommit på hur jag smidigast skall lösa detta nu när jag bytt till ett ljudkort som inte har "What you hear" som inspelningsalternativ (E-MU 0404). Jag körde intern midi (soundfonts) tidigare... vet inte riktigt hur jag skall mixa ner dem nu dock. Att byta till en sampler (Battery/Kompakt) löser väl heller ingenting, förutom att man kanske kan få det att låta bättre med en sån möjligen.

Redigerat av Xipe
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.