Jump to content
Annons

Jag fick till en gitarrgrund

Zyan

Recommended Posts

Mina två tidigare låtar har jag i princip gjort så gott jag kunnat innan jag har lagt upp dem. Och då är det för mycket kritik så jag tänkte be om hjälp i uppbyggnadsfasen så kanske jag får hjälp att röra mig åt rätt riktning och undvika att det blir pannkaka av allt.

Så denna gång tänkte jag jobba anorlunda, jag har tagit några enkla ackord och room reverb på min lajnade ack gura som normalt låter skit. Men jag är ändå ganska nöjd med soundet för att vara den.

Vad är det för brister i grunden....det är lite otight på sina ställen och capon är inte tillräckligt spänd, ska göra en ny inspelning, men först vill jag veta andra brister. Och framför allt hur man avhjälper dessa.

LÅTNAMN: 😄

ARTIST/GRUPP: Zyan och hans skruttiga gitarr

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 2:02

KOMPOSITÖR: Inget komponerat än, bara grundackord...

PRODUCENT: Ehh...jag när

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: em-pe-tre

STORLEK: 1.87

STATUS: Skiss

So long...och thanks for the fish 😛

Smile.mp3

Dela på andra sajter

Annons

Tycker det låter bra. Kanske lite för mycket reverb. Men det smälter nog in sen i resten. Det är jävligt snygga ackord. Mitt tips är att dubba guran och pannorera ut dom. Men gör det först på refrängen och ligg sen kvar där. Vad ska det bli sen på det här? Bas trummor keyboard? Sång?

Dela på andra sajter

Jag vet inte...vill bara inte lägga på bas, sång och piano som jag brukar. Vill se från nya vinklar.

Hur menar du att dubbla guran, spela in det igen och panorera spåren, eller kopiera det inspelade och sen lägga olika eq på dem och kanske lite olika automatiseringar av faders för att få dynamik?

Dela på andra sajter

Japp, spela in den igen så att du har två tagningar. Sen lägger det ena åt höger och den andra åt vänster. Om du kopierar och lägger dom isär så får du egentligen ingen dubb. Men om man då flyttar det ena spåret (fördröjjer eller förtidigare eller vad man ska kalla det) så får du en dubbeffekt. Fast den brukar bli så att den ena guran "tar över" så att den andra känns lägre i volym. Brukar inte låta så bra. Så spela in den igen så att du får två riktiga guror så kommer det att låta fett ska du se.

Dela på andra sajter

Ta ner reverbet så att det inte låter som om du spelade i en körka.

Och spela in ett till spår med samma sak och så panorerar du ut båda 🙂

EDIT: Kill han före 😛

Det är reverbet som gör soundet...men ska exprimentera lite med det när fler saker kommer....så det inte tar all plats...ska tänka på det.

Imorgon ska jag dubba..så får vi se hur det låter 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.