Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nån som vet om några sådana? Dom ska låta lite äldre, som nåt Commodore-aktigt eller i Sega-stuk. Ett plus om det inte är dyrt, helst gratis 🤪

Tack på förhand,

Henk

Annons
Postat

Fann en som hette QuadraSid, som faktiskt emulerar SID-chippet som satt i c64orna. Men har ingen lust att köpa den. Istället fann jag en liten gratissynth vid namn SE64, som bättre passade mintt ändamål. Tack för mig, lås tråden om ni vill.

Postat

QuadraSID är väl om jag inte minns fel ett PCI-kort till datorn med riktiga SID-chip, alltså ingen emulering.

Det ska förresten finnas fler C64 och NES emulatorer att få tag på (om du känner att du vill ha nåt mer än den du redan hittat). Borde inte va så svårt att hitta antingen här på forumet (tror bestämt att det tagits upp ett antal gånger) eller via google...

Men nu måste jag gå ut med vovven! 😕

Postat
QuadraSID är väl om jag inte minns fel ett PCI-kort till datorn med riktiga SID-chip, alltså ingen emulering.

QuadraSID är VST-plugg/emulering.

Jag tror att du tänker på HardSID.

Postat (redigerat)

Det ska förresten finnas fler C64 och NES emulatorer att få tag på (om du känner att du vill ha nåt mer än den du redan hittat). Borde inte va så svårt att hitta antingen här på forumet (tror bestämt att det tagits upp ett antal gånger) eller via google...

Men nu måste jag gå ut med vovven! 😉

Lite skryt: Jag känner en av snubbarna som utvecklade SID Station som du förmodligen tänker på. En svindyr apparat som blivit otroligt svårtillgänglig eftersom det inte tillverkas 6502 (!?!?!?) processorer längre. Eller var det själva SID-chippen som inte tillverkades? Jag minns faktiskt inte.

QuadraSID som är en VSTi låter alla tiders tycker jag.

edit: Och hade jag läst ordentligt vad du skrev så hade jag hursomhelst fel ändå. Linus har rätt. Doh! Jag är trött. Hard SID hade jag inte hört talas om, men det känns ju ganska meningslöst att köpa.

Redigerat av VacUm
Postat

Men nu måste jag gå ut med vovven! 😉

Lite skryt: Jag känner en av snubbarna som utvecklade SID Station som du förmodligen tänker på. En svindyr apparat som blivit otroligt svårtillgänglig eftersom det inte tillverkas 6502 (!?!?!?) processorer längre. Eller var det själva SID-chippen som inte tillverkades? Jag minns faktiskt inte.

edit: Och hade jag läst ordentligt vad du skrev så hade jag hursomhelst fel ändå. Linus har rätt. Doh! Jag är trött. Hard SID hade jag inte hört talas om, men det känns ju ganska meningslöst att köpa.

hes, quadrasid låter gott om du ska göra 70-80 tal 😄.... Gjorde faktiskt en hel låt med enbart dena synthen, inget vettigt då förståss 😉

Postat (redigerat)
hes, quadrasid låter gott om du ska göra 70-80 tal :rolleyes:....

70-tal!?!?!?

Redigerat av mornel
Postat

Sedärja! Jag känner flera av dem 🙂 Även om det inte tillverkas några 6502/10-or längre så spelar det ingen roll då det inte är en sådan [utan en 68HC11] som styr SID-chipet (6581) i synthen. Och 6581/8580 produceras inte längre.

QuadraSID låter jättebra - och så gör även ljudmotorerna i flera av de C64-emulatorerna som finns. Men trots allt låter de inte exakt som ett riktigt SID, med all den dynamik och "analog-feeling" som finns i dem. Å andra 'sidan' så låter inte SID-chipen lika varandra heller. De olika revisionerna har "sitt" sound, och dessutom så varierar de inom dem också...

Jag äger själv ett HardSID Quattro, som har plats för fyra SID-chip (varav tre just nu är fyllda). Mycket mer meck att spela in i sin DAW än från ett VST-plugin dock :rolleyes:

Postat
hes, quadrasid låter gott om du ska göra 70-80 tal 😄....

70-tal!?!?!?

**host** Överdrev jag mycket där? 😳 **Host**

Postat
hes, quadrasid låter gott om du ska göra 70-80 tal 😎....

70-tal!?!?!?

**host** Överdrev jag mycket där? 😄 **Host**

Ja det gjorde du... 😳

Postat (redigerat)

QuadraSID är VST-plugg/emulering.

Jag tror att du tänker på HardSID.

Oj, jag mindes visst fel ändå... 🙂

😆

Redigerat av android
Postat (redigerat)
hes, quadrasid låter gott om du ska göra 70-80 tal 🙂....

70-tal!?!?!?

**host** Överdrev jag mycket där? 😆 **Host**

Ja det gjorde du... 😄

😲

Talar du med dig själv? 😄

Personligen tycker jag att SID-ljuden, Game Boy (LSDJ) etc. känns ganska 2000-tal. Det är ju först nu som hela tvspelsretrogrejen verkligen har blossat upp.

Edit: men det kanske är jag som är ignorant?

Redigerat av mornel
Postat

70-tal!?!?!?

**host** Överdrev jag mycket där? 😆 **Host**

Ja det gjorde du... 😄

😲

Personligen tycker jag att SID-ljuden, Game Boy (LSDJ) etc. känns ganska 2000-tal. Det är ju först nu som hela tvspelsretrogrejen verkligen har blossat upp.

Är inte Nexustwin två pers på ett konto? Jag kan ha blandat ihop koddarna med morötterna dock.

Postat

70-tal!?!?!?

**host** Överdrev jag mycket där? 🙂 **Host**

Ja det gjorde du... 😕

🙂

Är inte Nexustwin två pers på ett konto? Jag kan ha blandat ihop koddarna med morötterna dock.

Nej & ja. Jag snackar bara med mig själv, alltså vi är inte två på kontot 😛... Min bor har nicket "Dj sound" här på forumet om någon undrar. 🙂

Postat

Kul att många svarar, tack för informella och matnyttiga tips 🙁

Håller just nu på med nån slags remix av en gammal låt från Sonic 2, därför ville jag öppna lite nya möjligheter.

Postat (redigerat)
Kul att många svarar, tack för informella och matnyttiga tips 😕

Håller just nu på med nån slags remix av en gammal låt från Sonic 2, därför ville jag öppna lite nya möjligheter.

Om det är flera som är intresserade av datorspelsremixer kan jag varmt rekommendera remix.kwed.org - med mängder av remixer av klassiska C64-spelslåtar. Flera av dem är riktigt, riktigt bra!

Redigerat av Thomas
Postat

Gör som jag, bygg en egen hårdvarusid....

Byggde en med 2st 6581 och 2st 8580 chip låter kanon...

www.ucapps.de

😕

Postat
För den som vill ha ett Nintendosound....Låt mig tipsa om ett blogginlägg jag gjort.

Klick it!

Ja, magical 8bit plug är lite skön 😉

Postat (redigerat)
Om det är flera som är intresserade av datorspelsremixer kan jag varmt rekommendera remix.kwed.org - med mängder av remixer av klassiska C64-spelslåtar. Flera av dem är riktigt, riktigt bra!

Den sidan är jag faktiskt redan bekant med. Kika upp Binster - Ghouls And Ghosts Poltergeist Mix. Underbar låt 😆

Sen kan jag tipsa om www.SLAYRadio.com. Det är en webbradiokanal som spelar C64 remixer med en låtrotation från just R:K:O (remix.kwed.org). De kör liveshower ganska ofta. Rekommenderas! Det är för övrigt dom som är upphovsmän till det fruktansvärt roliga inslaget Mastering Swedish, där en engelsman försöker prova på lite svenska

Redigerat av Krokodil
Postat

Den sidan är jag faktiskt redan bekant med. Kika upp Binster - Ghouls And Ghosts Poltergeist Mix. Underbar låt :rolleyes:

Sen kan jag tipsa om www.SLAYRadio.com. Det är en webbradiokanal som spelar C64 remixer med en låtrotation från just R:K:O (remix.kwed.org). De kör liveshower ganska ofta. Rekommenderas! Det är för övrigt dom som är upphovsmän till det fruktansvärt roliga inslaget Mastering Swedish, där en engelsman försöker prova på lite svenska

Det här lät riktigt kul! Några timmars gott vid den sidan 😕

Postat

Här är några av mina spel låtar.

[a tuneplay]

[journey to silius, sample remake]

[leading]

[it was a dream] <- spel synth-

Jag använder mig mycket av samplar som ni kanske märker.

Jag får tipsa om

JXSynth

Quantrum 64

quadraSID

Impulse

quadraSID är dock bara en demoversion jag fått tag på =p men de andra är gratis.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.