Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejsan hejsan...

jag undrar om man måste ha ett separat slutsteg för att kuna ha medhörning (monitorer)??

Annons
Postat

medhörning till vad? en mixer med en alternativ stereoutgång och separat fader är en bra utgångspunkt om du vill ha medhörning...

..eller menar du för att driva monitorer? ska du driva monitorer är det nog att rekommendera ett slutsteg som är matchat till dom, alternativt ett par aktiva monitorer d.v.s med ett slutsteg inbyggt i varje monitor.

Postat (redigerat)

ja jag menar medhörning som vi skall ha när vi lirar live. 3-4 st

blir det nog.. men då krävs det mer än ett slutsteg eller?

så jag måste ha en mixer med alternativ stereoutgång å separat fader för att det skall bli bra?

måste man man ha massa annat tjofs emellan slutsteget å mixern oxå eller?

kan nån rekomendera nån bra mixer som inte är allt för dyr 🙂 måste dock ha minst 16 kanaler

Redigerat av foten
Postat

Du kan tappa medhörning från mixern via aux send eller effect send (om du har send till externa effekter) .. Skaffa sen aktiva monitorer och plugga helt enkelt in en kabel mellan send från mixern och monitorn..

Postat (redigerat)

Som VacUm påpekar kan du använda effect-send utgångarna, då behöver du 4 sådana om varje person ska få egen lyssning.. det funkar oavsett om du använder monitorer eller lurar..

Flera slutsteg behöver du bara om medhörningen ska komma från separata monitorer.. alltså om basisten , gitarristen, sångaren och trummisen enbart ska höra sitt eget instrument i sina monitorer utan att höra dom andra i bandet...

edit: kom just på att om du använder effect-send kan du ju skicka signalen från dom andras instrument oxå och på så sätt få lite läck om ni spelar med lurar

Redigerat av demoniqus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.