Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har varit sugen på en vevlira ett tag nu. Har dock bara testat instrumentet ett par gånger, men är klart intresserad av att spela lite mer på det.

Har försökt kolla runt lite vad gäller tillverkare och prissättning och kommit fram till att Helmut Gotschy är för dyr och den klassiska byggsatsen från Lark in the Morning för osäker. Kan tänka mig att lägga max 6000-8000 (helst mindre) för en "Bosch"-typ eller Gotchys Novello eller motsvarande.

Tips?

(Helst inom EU)

Annons
Postat

Om någon hade frågat mig "vilket är det värsta instrument du vet? som skrämmer dig mest?", ja... då hade jag svarat "vevliran!".

Postat
Men man vill ju skrämmas ju!

Har ingen vevlire-tillverkare att rekomendera men kan väl slänga in en vevlire-effekt-onani-länk:

http://www.myspace.com/hurdygurdyprototyp

Alla ljud är vevlira!

I all sanning skrämmande. Nu måste jag verka för att få detta konto på Myspace avstängt för alltid.

Postat (redigerat)

Man kan ju alltid bygga en själv. Har funderat många gånger på att bygga ett instrument eller två. Finns coola ritningar på musikmuseet. En ritning kostar inte många hundralappar och fult kommer det nog att låta ändå i början.. (he he)

Det finns ju instrumentbyggare som gör det åt en men då kostar det nog många tusenlappar.

Ritning finns här:

http://stockholm.music.museum/museibutik/i...v=2&buti_open=1

edit.stavning

Redigerat av Egghuvud
Postat
Trummorna oxå?

Jajjamän. Så vitt jag förstått det...naturligtvis samplat och effektat och pitch shiftat och trixat så åt helsike mycket....

Postat
I all sanning skrämmande. Nu måste jag verka för att få detta konto på Myspace avstängt för alltid.

Ingen idé...liran kommer smyga sig in i ditt rum, gömma sig under sängen och därifrån spela lågfrekventa borduner och spöklika knarr resten av natten... 😠

Postat
Man kan ju alltid bygga en själv.

Jo jag har funderat lite på att bygga en själv, men jag tror det är enklare om man då väljer ett Symphonium istället för den fiol- eller lutformade vevliran.

Early Music Shop har ett kit man kan köpa för en billigare penning, ja eller runt en 4500:-

Har inte hittat några uppgifter om den är kromatisk och inte diatonisk dock.

EMS verkar ha problem med sin e-post för tillfället, men jag hoppas på svar senare i veckan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.