Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, det var inte igår man var här.

Men nu gott folk har jag hamnat i knipa. Mina kära mor har köpt sig en beggad dator nydligen, och nu när jag lyssnar på musik så upptäcker jag att ljudet är helt förvrängt. Allt panorerat ljud i musiken har extremt mycket högre volym än alla centrerade ljud. Misstänkte fasfel, men ack så fel jag hade. Det är nästan som om det lite en kraftig stereobreddning påslagen. Har provat att byta högtalarsystem men problemet kvarstår. Det är alltså ett integrerat SoundMax kort som sitter i burken. Någon som stött på samma problem?

Mvh Ken

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Nån drivrutinsrelaterad grej där du har kopplat på nån ultrahyperfinaljuds-mojäng som gör ljudet 100 gånger bättre i controlpanelen?

drloop (oregistrerad)
Postat

Sond max har väl sådan däringa DSP i sig som gör stereobreddning. Kolla efter nåt som heter sound manager för ditt kort, där finns inställningar för "ljudförbättring". Stäng av allt sådant.

Postat
Nån drivrutinsrelaterad grej där du har kopplat på nån ultrahyperfinaljuds-mojäng som gör ljudet 100 gånger bättre i controlpanelen?

Funderade på samma sak, men hittar ingen "exklusiv" kontrollpanel för ljudkortet.

Det är som sagt drivrutinerna som jag kan prova att uppdatera, men mitt problem är ju att det enda jag vet om ljudkortet är att det är ett SoundMax Integrerat. Jag har inte en blekaste aning om något mer specifikt ang. modellen på kortet. Vad föreslår ni att jag ska göra? :rolleyes:

Postat
Sond max har väl sådan däringa DSP i sig som gör stereobreddning. Kolla efter nåt som heter sound manager för ditt kort, där finns inställningar för "ljudförbättring". Stäng av allt sådant.

Tack för tipset. Söker just nu, men har inte hittat något sådant tidigare när jag letat. :rolleyes:

drloop (oregistrerad)
Postat

Köp ett beggat M-Audio Audiophile.

Postat

Kontrollpanelen - Ljud och ljudenheter

Där tittar du närmare på Högtalarinställningar så det inte är nåt lurt där...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Du har någonslags youghurtburkar till högtalare med en 3.5mm stereoplugg? Kolla att den med säkerhet är klämd i botten på ljudkortet.

Postat
Kontrollpanelen - Ljud och ljudenheter

Där tittar du närmare på Högtalarinställningar så det inte är nåt lurt där...

Vart där och kikat. Det finns inställningar för "bordshögtalare", "Hörlurar", "5.1 surround" osv osv... Men det blir inte någon som helst förändring när jag provar de olika inställningarna. :rolleyes:

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Kollat med hörlurar redan?

Postat

Lyssnar du på musiken i nån speciell spelare? T.ex. Windows Media Player?

Postat

Jag har ett Soundmax på jobbet. Ikonen som ligger i systray ser ut som en gul varningstriangel med blå bakgrund. Den har också en ikon i kontrollpanelen. Om du mot förmodan inte skulle hitta den så leta efter filen SMax4.exe.

Och jodå, den verkar ha gott om konstiga surroundinställningar...

// David

Postat (redigerat)

De är inte så att ljudkortet på nåt sätt är inställt på att ha en centerkanal?

Redigerat av Phobos
  • 1 månad senare...
Postat
Jag har ett Soundmax på jobbet. Ikonen som ligger i systray ser ut som en gul varningstriangel med blå bakgrund. Den har också en ikon i kontrollpanelen. Om du mot förmodan inte skulle hitta den så leta efter filen SMax4.exe.

// David

Låter som det stämmer, men ajg hittar itne filen... 😛

help me! 😆

Postat
Jag har ett Soundmax på jobbet. Ikonen som ligger i systray ser ut som en gul varningstriangel med blå bakgrund. Den har också en ikon i kontrollpanelen.  Om du mot förmodan inte skulle hitta den så leta efter filen SMax4.exe.

// David

Låter som det stämmer, men ajg hittar itne filen... 😎

help me! 😛

Om du inte hittar SMax*.exe någonstans på datorn (prova sökfunktionen) så kanske den inte är installerad? Du kan ju se om du hittar Soundmax hemsida och via den tanka hem senaste drivrutinerna för soundmax.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.