Magpie Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Såg just på nyheterna att jägarna snart ska få skjuta med ljuddämpare för att minska risken för hörselskador vilket jag tycker är bra. Men ser man till polisens insatsstyrka mfl som får använda ljudbomber för att förvirra misstänkta gärningsmän så är det värre. Slänger man in sådana bomber genom ett fönster in i en lokal så riskerar alla därinne att drabbas av permanenta hörselskador, tinnitus och dövhet. Detta måste väl ha inträffat ett flertal gånger och drabbat både gärningsmän och oskyldiga. Stämmer de drabbade polisen för permanent lidande och handikapp? Någon som vet hur det fungerar? En anledning till att polisen slutade med att provtesta pepparspray på sig själva är för att den ibland gav permanenta ögonskador. Ljudbomber skulle nog inte komma på fråga att testas. Är det någon som stödjer användandet av ljudbomber? Det känns mest som ett väldigt kostnadseffektivt och vansinnigt dumt påfund som inte alls borde få förekomma. I framtiden hoppas man att de använder smartare vapen som kan imobilisera utan dessa risker. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 En del anser att det är böttre att vara döv än död. En del anser att det är bättre att vara blind än död. Fan vet, och han tilkännager först då det senarenämnda inträffar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 (redigerat) ..ja, men när det gått så långt att dom använder ljud (och ev ljus)-bomber, så är nog läget så, att man som oskyldig, har betydligt mer att oroa sig för.... å ang gärningsmännen så skulle jag fullständigt skita i hur dom klarar sig... Tycker att polisen i största allmänhet är alldeles för mesiga och daltar för mycket, redan... Mera batong! EDIT: Och ang om man spelar för högt i replokalen, kan jag nästan garantera att polisen inte kommer att använda ljudbomber... förutom om det är en dragspelsklubb som övar då.... 😕 Redigerat 9 augusti 2006 av Umemagnus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 I vissa extrema fall tycker jag det är berättigat. Larm kan ju också ge hörselskador.. /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Borde inte alla poliser vara starkt beväpnade med en varsin djupfryst Gös? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DåligtGehör Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Det vore bättre om man försökte finna andra sätt att lösa situationen än att skada människor; t.ex. deras hörsel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Ja, man kan ju hota att, om dom inte kommer ut, så kommer polisen in och gör "tusen nålar" på armarna på gärnigsmannen, de borde ta skruv.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Ja, man kan ju hota att, om dom inte kommer ut, så kommer polisen in och gör "tusen nålar" på armarna på gärnigsmannen, de borde ta skruv.. 😳 Hatar tusen nålar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Såg just på nyheterna att jägarna snart ska få skjuta med ljuddämpare för att minska risken för hörselskador vilket jag tycker är bra. Men ser man till polisens insatsstyrka mfl som får använda ljudbomber för att förvirra misstänkta gärningsmän så är det värre. Slänger man in sådana bomber genom ett fönster in i en lokal så riskerar alla därinne att drabbas av permanenta hörselskador, tinnitus och dövhet. Detta måste väl ha inträffat ett flertal gånger och drabbat både gärningsmän och oskyldiga. Stämmer de drabbade polisen för permanent lidande och handikapp? Någon som vet hur det fungerar? En anledning till att polisen slutade med att provtesta pepparspray på sig själva är för att den ibland gav permanenta ögonskador. Ljudbomber skulle nog inte komma på fråga att testas. Är det någon som stödjer användandet av ljudbomber? Det känns mest som ett väldigt kostnadseffektivt och vansinnigt dumt påfund som inte alls borde få förekomma. I framtiden hoppas man att de använder smartare vapen som kan imobilisera utan dessa risker. Javisst. Och polisen använder ibland skjutjärn för att "imobilisera", Borde inte det förbjudas också? Jag är övertygad om att helmantlade pistolkulor är hyfsat skadliga för hälsan. Vad fan svamlar du om, egentligen? "ljudbomber" används i extrema fall när inte tårgas hjälper polisen att utföra sitt uppdrag och är ett alldeles utmärkt alternativ till att skjuta ihjäl folk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Ljudbomber är självfallet inte acceptabelt, de kan lätt drabba oskyldiga och de kan ge permanenta men. Finns massa med hyffsat ofarliga vapen som är bättre lämpade, elpistol som är helt förlamande samt helt ofarlig eller pistol med polisens gamla ammunition exempelvis. D.v.s. inte den ammunitionen som är förbjuden att använda i krig men tillåten att användas utav Svenska Polisen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Bör ni inte göra en bakgrundskoll innan ni skriver inlägg som i den här tråden? Hur menar du att polisens insatsstyrka ska lösa en gisslansituation med elpistol? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 9 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 9 augusti 2006 De visade ett reportage om detta mm på TV för ett antal år sedan. Man använde inte dessa enbart i extremsituationer utan även i vanliga utryckningar. Som överrumpligsmoment hos sovande som skulle gripas mm. Inte bara liv och död situationer alltså. Barn, grannar och anhöriga blev drabbade. Det kan nog vara ett ok vapen i extremfall riktat mot en noga utvald kriminell grupp, men att göra oskyldiga handikappade för resten av livet känns inte genomtänkt alls, bara klumpigt. Kul om de väljer fel lägenhet. Tårgas eller nåt är nog bättre i många fall för man kan återhämta sig. Det kan man inte riktigt säga om polisens nya kulor, huga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 De visade ett reportage om detta mm på TV för ett antal år sedan. Javisst. Uppdrag Granskning eller nåt? Ungefär lika tillförlitligt som....Jehovas Vittnen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Förresten - borde inte poliser förbjudas? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Förresten - borde inte poliser förbjudas? Men vem ska då sätta dit de som vägrar bli förbjudna, de själva? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Förresten - borde inte poliser förbjudas? Men vem ska då sätta dit de som vägrar bli förbjudna, de själva? Tänkte inte på det... Stan skulle krylla av arbetslösa motherfuckers i uniform som reclaimar makten över vårat privatliv och våra skattepengar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 (redigerat) Det finns ingen respekt för höga ljud i samhället i över huvud taget. Gå bara in på valfri klubb eller bar till exempel. Det är garanterat på tok för högt. Folk fattar inte att man kan bli hörselskadad. Redigerat 10 augusti 2006 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 Det finns ingen respekt för höga ljud i samhället i över huvud taget. Gå bara in på valfri klubb eller bar till exempel. Det är garanterat på tok för högt. Folk fattar inte att man kan bli hörselskadad. För att inte tala om folk som skriver i VERSALER. Kan inte någon uppfinna e-Öronproppar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 Det finns ingen respekt för höga ljud i samhället i över huvud taget. Gå bara in på valfri klubb eller bar till exempel. Det är garanterat på tok för högt. Folk fattar inte att man kan bli hörselskadad. För att inte tala om folk som skriver i VERSALER. Kan inte någon uppfinna e-Öronproppar? Firefox + Greasemonkey + CSS Lägg till en css-fil med body { text-transform: lowercase; } p { text-transform: lowercase; } table { text-transform: lowercase; } ...och så ser du nog aldrig versaler i en hemsida. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DåligtGehör Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 Ja, man kan ju hota att, om dom inte kommer ut, så kommer polisen in och gör "tusen nålar" på armarna på gärnigsmannen, de borde ta skruv.. Inte i armen då va, men tusen nålar i pungen 🙂 vad säger du om det då 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 Mer bomber, högre ljud! Jag tar gärna lite tinnitus av en "flashbang" ifall den kan rädda mitt och/eller flera andras liv i en gisslansituation. Och eftersom den kan rädda polisens liv vid ett vanligt gripande bör den användas även där om personen i fråga anses farlig. Jag vill även kunna gå på konsert utan att behöva hyscha de som står runt mig, musiken skall kännas lite också, det behöver knappast vara kanonhögt men en gräns på 100 db på en rockkonsert är rentutav löjligt. Så smäll på med ljudbomber och blås ut öronen på de dumma djävlarna som går på motörheadkonsert utan öronproppar trots att de delas ut gratis! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 Man kan alltid ha öronproppar på konserter. HÅller dock med om vid klubbtillfällen. Där borde de sattsa på bättre och mer ljud. inte högre ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Humor Postat 27 augusti 2006 Dela Postat 27 augusti 2006 Mer bomber, högre ljud! Jag tar gärna lite tinnitus av en "flashbang" ifall den kan rädda mitt och/eller flera andras liv i en gisslansituation. Och eftersom den kan rädda polisens liv vid ett vanligt gripande bör den användas även där om personen i fråga anses farlig. Jag vill även kunna gå på konsert utan att behöva hyscha de som står runt mig, musiken skall kännas lite också, det behöver knappast vara kanonhögt men en gräns på 100 db på en rockkonsert är rentutav löjligt. Så smäll på med ljudbomber och blås ut öronen på de dumma djävlarna som går på motörheadkonsert utan öronproppar trots att de delas ut gratis! Tycker 100 dB inte är något problem vid rockkonserter. Om det saknas tryck är det en dålig ljudtekniker. det behöver inte vara starkt för att det ska kännas som att dte är tryck 🙂 . Har varit babysitter ibland åt vissa gästande ljudtekniker och de kranar på som fan. Helt i onödan. Min lilla åsikt 🙂 /Filip Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Något som borde förbjudas däremot är sådana där gastutor som de har på t.ex. motocrosstävlingar och ishockeymatcher. Jag är livrädd att någon jävla galning ska komma med en sån och sätta den mot mitt öra och blåsa av. Skulle fan förstöra hörseln för alltid... :/ /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 ..ja, men när det gått så långt att dom använder ljud (och ev ljus)-bomber, så är nog läget så, att man som oskyldig, har betydligt mer att oroa sig för.... å ang gärningsmännen så skulle jag fullständigt skita i hur dom klarar sig... Tycker att polisen i största allmänhet är alldeles för mesiga och daltar för mycket, redan... Mera batong! ..upp i röven på dem själva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ultravåld Postat 23 juli 2007 Dela Postat 23 juli 2007 Ljudbomber ska självklart INTE förbjudas. Endast tack vare en neslig dolkstöt i ryggen från högre instans nekades polisen att använda ljudbomber vid tillslaget mot the Pirate Bay, vilket hade planerats med syftet att de misstänkta aldrig mer skulle kunna njuta av sin illegalt införskaffade musik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 23 juli 2007 Dela Postat 23 juli 2007 Ljudbomber ska självklart INTE förbjudas. Endast tack vare en neslig dolkstöt i ryggen från högre instans nekades polisen att använda ljudbomber vid tillslaget mot the Pirate Bay, vilket hade planerats med syftet att de misstänkta aldrig mer skulle kunna njuta av sin illegalt införskaffade musik. vilket jävla skitsnack.. så alla som har piratmusik ska vi bränna öronen ur, och alla som inte har hetl legala program på sin studiodator ska vi elda upp fingrarna på!? fy fan vilket skitsnack!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 23 juli 2007 Dela Postat 23 juli 2007 Ljudbomber ska självklart INTE förbjudas. Endast tack vare en neslig dolkstöt i ryggen från högre instans nekades polisen att använda ljudbomber vid tillslaget mot the Pirate Bay, vilket hade planerats med syftet att de misstänkta aldrig mer skulle kunna njuta av sin illegalt införskaffade musik. Labero. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ultravåld Postat 23 juli 2007 Dela Postat 23 juli 2007 vilket jävla skitsnack.. så alla som har piratmusik ska vi bränna öronen ur, och alla som inte har hetl legala program på sin studiodator ska vi elda upp fingrarna på!? fy fan vilket skitsnack!! Det kallas ironi, och anses vara allmänt småroligt, även om det i just det här fallet var mer av ett statement än ett skämt 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 EDIT: Och ang om man spelar för högt i replokalen, kan jag nästan garantera att polisen inte kommer att använda ljudbomber... förutom om det är en dragspelsklubb som övar då.... 😉 Hahahaha! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.