adama Postat 9 augusti 2006 Postat 9 augusti 2006 Tjena. Jag har ett rum som ska bli inspelningsrum. Det jag behöver råd om är akustiken. Hur/ Var jag ska sätta upp absorbenter och diffusorer för bästa effekt. Jag har nedan skrivit ut det mesta fakta jag kan komma på. Antagligen onödigt mycket, men men…. Rummet ser ut såhär. Vägg A: 344 cm Vägg B: 311 cm Vägg C: 344 cm Vägg D: 362 cm Från golv till tak: 222 cm. Som ni ser är rummet konstigt ut byggmässigt, detta efter ljudisolering. Som ni säkert hajjar så är det ett trumset som står vid vägg D. Det finns även en gitarrstärkare samt en basstärkare som jag skulle vilja ha förslag på vart i rummet de bör stå. Jag har 6 stycken diffusorer som ska sättas upp. 4 stycken är efter denna modell som Vogel här på forumet har tipsat mig om. Den är 20 cm djup och 55 cm lång och bred. Jag har också två andra diffusorer. En som är 60x140 cm. Den är mycket detaljerad med små träklossar. 4 cm djup. Och en som är 20x100. 10 cm djup. Vart ska jag sätta upp dessa diffusorer för bästa effekt? Höjd/plats osv. Det är sång, akustiska instrument, trummor, elgitarr och elbas som ska spelas in. Jag kommer inte att sätta upp några i taket. Jag har byggt två stycken absorbenter som ska stå i hörnen. Hörnet A/B och B/C. Dessa är inte mina, men såhär ser dom ut. Jag har mycket absorberande akustikmaterial i olika tjocklekar, så ös gärna på med tips på hur jag ska sätta upp dom. Hade tänkt mig 5 cm tjockt absorberande skumgummi ovanför trumsetet. Och en hemmabyggt absorbent (byggd på samma princip som hörnabsorbenten ovan) bakom trumsetet. Låter det som en bra idee? Har också byggt en sådan absorbent som är 9 cm tjock som jag ställer bakom förstärkarna när jag spelar in. Verkar det bra? Som sagt så undrar jag vart jag bör ställa stärkarna (gentemot diffusorer/absorbenter mm) för bästa effekt. Vart ska jag stå när jag sjunger? Har ni övriga synpunkter eller ideer? Ja, som ni märker har jag alla möjliga frågor om allt möjligt. Vore jättetacksam om ni kunde svara på det ni kan. Tack på förhand / adama
adama Postat 9 augusti 2006 Trådstartare Postat 9 augusti 2006 hoppsan 😎 bilderna blev lite små, men klicka på dom så blirom stora 😱
andreasb Postat 9 augusti 2006 Postat 9 augusti 2006 uj, sent det blev.. bara några korta frågor: Som ni ser är rummet konstigt ut byggmässigt, detta efter ljudisolering. hur ser ljudisoleringen ut? Kan inte avgöra på skissen hur tjocka dina väggar är. Svårt att få grepp om vad du ska ha rummet till; ie. är det ett inspelningsrum eller ska du ha kombinerat kontroll/inspelningsrum? Efter vad du beskrivit så verkar det som du tänker dig detta som ett inspelningsrum med tanke på att du inte nämnt var/hur du ska sätta upp den utrustningen. Så jag fortsätter att svar med det i åtanke. Så med det i åtanke blir dina frågor angående diffusorer aningen diffusa 🙂 har du tänkt att sätta upp de i ditt live rum? väntar på svar, kan kanske svara imorgon eller så... a 😛
adama Postat 10 augusti 2006 Trådstartare Postat 10 augusti 2006 uj, sent det blev.. bara några korta frågor: Som ni ser är rummet konstigt ut byggmässigt, detta efter ljudisolering. hur ser ljudisoleringen ut? Kan inte avgöra på skissen hur tjocka dina väggar är. Svårt att få grepp om vad du ska ha rummet till; ie. är det ett inspelningsrum eller ska du ha kombinerat kontroll/inspelningsrum? Efter vad du beskrivit så verkar det som du tänker dig detta som ett inspelningsrum med tanke på att du inte nämnt var/hur du ska sätta upp den utrustningen. Så jag fortsätter att svar med det i åtanke. Så med det i åtanke blir dina frågor angående diffusorer aningen diffusa har du tänkt att sätta upp de i ditt live rum? väntar på svar, kan kanske svara imorgon eller så... a 🙁 tjabba. Det ska bara vara ett inspelningsrum. Jag har inte ritat ut vart förstärkarna ska stå för att jag inte ännu har bestämt mig vart de ska stå. Vill höra runt lite först vad folk har att säga om det. Vart blir det bäst? Rummet har två väggar (eller vad man ska säga). Den "gamla" befintliga väggen samt den nya isolerade väggen. Den nya isolerade väggen är 17 cm tjock. Har använt 12 cm tjock glasullsisolering i väggen. (15 cm tjock stenull i taket). Har två lager gips. Vad menar du med liverum? Inspelningsrum eller? Det jag främst vill ha svar på är vart jag bör sätta upp mina diffusorer. Vilken höjd, vilken vägg osv. Och vart jag bör ställa stärkarna därefter. hoppas jag gav dig den info du behöver. tack för svaret / adama
andreasb Postat 10 augusti 2006 Postat 10 augusti 2006 Rummet har två väggar (eller vad man ska säga). Den "gamla" befintliga väggen samt den nya isolerade väggen. Den nya isolerade väggen är 17 cm tjock. Har använt 12 cm tjock glasullsisolering i väggen. (15 cm tjock stenull i taket). Har två lager gips. Så du har byggt reglar firstående från de befintliga väggarna med en luftspalt? eller direkt mor väggen? Vad menar du med liverum? Inspelningsrum eller? Ja, separat från kontrollrum där du har inspelningsrum/monitorer etc. Det jag främst vill ha svar på är vart jag bör sätta upp mina diffusorer. Vilken höjd, vilken vägg osv. Och vart jag bör ställa stärkarna därefter. Ojdå, det var det här jag hoppats slippa....men nu vet jag iaf. att du inte vet vad du ska ha en diffusor till. Spara de till kontrollrummet! Ska du spela in hela rumsklangen? du lär få en hel del problem runt 100 och 154Hz, se här: Och det lär inte hjälpa med en diffusor om man säger så. Du borde ha byggt rummet assymetriskt så att du slapp de där låga stående frekvenserna, men du kan kanske rädda det hela med att vinkla någon vägg i efterhand (du har ju nu 6 st. paralella) och jobba med basfällor som går ner runt 100-200Hz, annars lär det bli jävligt rumligt i den där lådan. 😄 Stärkarna ställer du där de låter bäst 😆 helt enkelt. Men har du tänkt spela in de med rumsmickar eller med en mer konventionell närmickning av konen i stärkaren? Testa med en sjysst billig bandmick hellre en en sunkig SM 57:a.. kostar lika mycket låter minst dubbelt så klart. a 😎
adama Postat 10 augusti 2006 Trådstartare Postat 10 augusti 2006 Rummet har två väggar (eller vad man ska säga). Den "gamla" befintliga väggen samt den nya isolerade väggen. Den nya isolerade väggen är 17 cm tjock. Har använt 12 cm tjock glasullsisolering i väggen. (15 cm tjock stenull i taket). Har två lager gips. Så du har byggt reglar firstående från de befintliga väggarna med en luftspalt? eller direkt mor väggen? Vad menar du med liverum? Inspelningsrum eller? Ja, separat från kontrollrum där du har inspelningsrum/monitorer etc. Det jag främst vill ha svar på är vart jag bör sätta upp mina diffusorer. Vilken höjd, vilken vägg osv. Och vart jag bör ställa stärkarna därefter. Ojdå, det var det här jag hoppats slippa....men nu vet jag iaf. att du inte vet vad du ska ha en diffusor till. Spara de till kontrollrummet! Ska du spela in hela rumsklangen? du lär få en hel del problem runt 100 och 154Hz, se här: Och det lär inte hjälpa med en diffusor om man säger så. Du borde ha byggt rummet assymetriskt så att du slapp de där låga stående frekvenserna, men du kan kanske rädda det hela med att vinkla någon vägg i efterhand (du har ju nu 6 st. paralella) och jobba med basfällor som går ner runt 100-200Hz, annars lär det bli jävligt rumligt i den där lådan. 😄 Stärkarna ställer du där de låter bäst 😆 helt enkelt. Men har du tänkt spela in de med rumsmickar eller med en mer konventionell närmickning av konen i stärkaren? Testa med en sjysst billig bandmick hellre en en sunkig SM 57:a.. kostar lika mycket låter minst dubbelt så klart. a 😎 1. Den information jag fått är att en diffusor ger ett fylligare ljud i rummet. Jag ogillar det dämpade döda ljud jag får nu genom mina skumgummiplattor, och hade tänkt att sätta upp lite mer diffusorer och ta ner lite absorberande material. Säg såhär: Jag tänker inte ändra rummets form, med tanke på att det är ett rätt litet rum, samt en kostnad jag inte orkar med just nu. Är mina diffusorer helt meningslösa? 2. Jag har byggt reglarna fristående från de befintliga väggarna JA. Hur påverkar det akustiken förresten? 3. De hörnabsorbenter jag byggt. Kommer dom fungera som basfälla som går ner till 100-200hz?? tack för svaret / adama
andreasb Postat 11 augusti 2006 Postat 11 augusti 2006 1. Den information jag fått är att en diffusor ger ett fylligare ljud i rummet. Jag ogillar det dämpade döda ljud jag får nu genom mina skumgummiplattor, och hade tänkt att sätta upp lite mer diffusorer och ta ner lite absorberande material. Säg såhär: Jag tänker inte ändra rummets form, med tanke på att det är ett rätt litet rum, samt en kostnad jag inte orkar med just nu. Är mina diffusorer helt meningslösa? Ja en diffusor sprider ljudet mer jämt över ett beräknat frekvensområde (beroende på djup, bredd, position etc.) men i ditt fall så har jag svårt att se vad de diffusorer du nämner ska ha någon effekt på ett live rum speciellt på trummor och gitarr. För att diffusera ljudet från dina monitor kan de däremot fungera alldeles utmärkt. Vet du vad ett moln är? Cloud, vinklade skivor i taket för att få bort reflexer (diffusera kan man säga) mellen de ytor som oftast är mest paralella; golv-tak. Kan vara ett alternativ ifall du vill Skumgummiplattor? Var har du satt de och varför? så nej diffusorerna är inte meninglösa i ditt kontrollrum. 2. Jag har byggt reglarna fristående från de befintliga väggarna JA. Hur påverkar det akustiken förresten? Inte nämnvärt men det var ju betryggande att du har byggt de fristående. 3. De hörnabsorbenter jag byggt. Kommer dom fungera som basfälla som går ner till 100-200hz?? Njae, kanske, vad du borde tänke på är en absorbent som sitter i de hörn där tre väggar möts. det är där de låga frekvenserna kan stoppas, men en panel absorbent som de där på bilden dämpar nog inte tillräckligt. En sån här gör det dock: a 😆
adama Postat 11 augusti 2006 Trådstartare Postat 11 augusti 2006 (redigerat) 1. Den information jag fått är att en diffusor ger ett fylligare ljud i rummet. Jag ogillar det dämpade döda ljud jag får nu genom mina skumgummiplattor, och hade tänkt att sätta upp lite mer diffusorer och ta ner lite absorberande material. Säg såhär: Jag tänker inte ändra rummets form, med tanke på att det är ett rätt litet rum, samt en kostnad jag inte orkar med just nu. Är mina diffusorer helt meningslösa? Ja en diffusor sprider ljudet mer jämt över ett beräknat frekvensområde (beroende på djup, bredd, position etc.) men i ditt fall så har jag svårt att se vad de diffusorer du nämner ska ha någon effekt på ett live rum speciellt på trummor och gitarr. För att diffusera ljudet från dina monitor kan de däremot fungera alldeles utmärkt. Vet du vad ett moln är? Cloud, vinklade skivor i taket för att få bort reflexer (diffusera kan man säga) mellen de ytor som oftast är mest paralella; golv-tak. Kan vara ett alternativ ifall du vill Skumgummiplattor? Var har du satt de och varför? så nej diffusorerna är inte meninglösa i ditt kontrollrum. 2. Jag har byggt reglarna fristående från de befintliga väggarna JA. Hur påverkar det akustiken förresten? Inte nämnvärt men det var ju betryggande att du har byggt de fristående. 3. De hörnabsorbenter jag byggt. Kommer dom fungera som basfälla som går ner till 100-200hz?? Njae, kanske, vad du borde tänke på är en absorbent som sitter i de hörn där tre väggar möts. det är där de låga frekvenserna kan stoppas, men en panel absorbent som de där på bilden dämpar nog inte tillräckligt. En sån här gör det dock: a 😆 tja, tack för svaret. Det du talade om angående assymtriska väggar. Det är väl till för att bryta ljudets raka "väg" eller vad man säger? Då borde väl en diffusor ha samma effekt, fast inte i samma grad? Eftersom den bryter den raka banan ljudet annars studsar i. Bara spånar. Tänk dig en vägg smockfull med massa diffusorer, olika vinklade mm. Då bör det väl ha liknande sorts effekt som det "moln" du talar om. Moln ideen har jag för övrigt faktiskt tänkt på en del. Ska det vara plattor över hela taket? Hur stora skivor? Hur ska de vara vinklade? Skumgummiplattor har jag använt bakom och ovan trumset, just för att dämpa reflektionerna från cymbalerna. Jag har förresten testat vad jag själv tycker 😳 . Jag satte upp diffusorer parallelt i rummet. En ställde jag på golvet ca: 3 meter från min gitarrförstärkare när jag spelade gitarr. Jag tog också ner en del skumplast. Jag upplevde att ljudet blev mer "levande" och bekvämt. (Så svårt att förklara ljud"). Fick helt enkelt en skönare klang. När jag sedan tog ut diffusorerna och spelade in utan dem, och utan det skumplast jag tidigare tagit ner, så blev det inte samma resultat. Jag har inga monitorer i inspelningsrummet. Kör lurar. Att mina "basfällor" kanske inte funkar som fälla ner till 100-200hz var ju synd 😆 men funderar på ifall det går att fixa i efterhand. hmm, säg att man sätter upp två st boxningssäckar längst in i hörnet, sen lägger plattan utanför som jag hade tänkt. Funkar det då??? Inte för att jag tänker bränna mina välsparade pengar på boxningssäckar, men bara drog det som exempel. 😆 tack än en gång / adama Redigerat 11 augusti 2006 av adama
andreasb Postat 12 augusti 2006 Postat 12 augusti 2006 tja, tack för svaret. Det du talade om angående assymtriska väggar. Det är väl till för att bryta ljudets raka "väg" eller vad man säger? Då borde väl en diffusor ha samma effekt, fast inte i samma grad? Eftersom den bryter den raka banan ljudet annars studsar i. Bara spånar. Tänk dig en vägg smockfull med massa diffusorer, olika vinklade mm. Då bör det väl ha liknande sorts effekt som det "moln" du talar om. Ja, en vägg med diffusorer kontra en vinklad vägg..!! vad tror du blir billigast? Moln ideen har jag för övrigt faktiskt tänkt på en del. Ska det vara plattor över hela taket? Hur stora skivor? Hur ska de vara vinklade? Ja, du kan täcka stora delar av taket, skivorna kan vara så stora du vill, vinklarna ska vara assymetriska. Sen hänger du de ner en bra bit från taket så har du en hyffsad kontroll av låga frekvenser. Jag har inga monitorer i inspelningsrummet. Kör lurar. Så du HAR allt i ett och samma rum??? Att mina "basfällor" kanske inte funkar som fälla ner till 100-200hz var ju synd men funderar på ifall det går att fixa i efterhand. hmm, säg att man sätter upp två st boxningssäckar längst in i hörnet, sen lägger plattan utanför som jag hade tänkt. Funkar det då??? Ja om dina boxningssäckar har låg densitet och släpper igenom luft. a 😮
adama Postat 12 augusti 2006 Trådstartare Postat 12 augusti 2006 Tänk dig en vägg smockfull med massa diffusorer, olika vinklade mm. Då bör det väl ha liknande sorts effekt som det "moln" du talar om. Ja, en vägg med diffusorer kontra en vinklad vägg..!! vad tror du blir billigast? Du kanske inte fattade att jag bara försöker få ur dig att en diffusor trots allt har liknande sorts effekt som en vinklad vägg. Alltså drog jag exemplet: Diffusor över en hel vägg bör göra samma sorts effekt som en vinklad vägg. Alltså kan de inte vara meninslösa i mitt "Liverum" som du sa från början. Alltså: Nej, jag ska inte täcka en hel vägg med diffusorer. Jag har ett väldigt litet rum och vill inte göra det ännu mindre genom att vinkla en vägg. Hur mycket vinkel menar du att det bör vara på väggen? När jag säger inspelninsrum så menar jag nog samma sak som du menar med Liverum. Iaf, har jag nu ändrat mig och det ska inte bli kontrollrum verse inspelningsrum. Utan båda i ett. I det rummet på ritningen alltså. Har du några vidare förslag på vad jag ska göra utifrån det material jag har NU!! Det som jag skrivit ut att jag har. Efter min ritning och FORMEN på rummet. Som sagt kontrollrum/liverum i ett.
andreasb Postat 12 augusti 2006 Postat 12 augusti 2006 Du kanske inte fattade att jag bara försöker få ur dig att en diffusor trots allt har liknande sorts effekt som en vinklad vägg. Jo men förstår du att en diffusor inte har samma effekt som en vinklad vägg?? Du kan inte diffusera en basfrekvens som har en 2 meter lång ljudvåg...så vida du har en diffusor med 2m djup och bredd.. förstått?? Jag har ett väldigt litet rum och vill inte göra det ännu mindre genom att vinkla en vägg.Hur mycket vinkel menar du att det bör vara på väggen? 12 grader är standard men bara 4-5 grader kommer göra skillnad, poängen är att du kan göra en helmholtzs resonator av den vinklade väggen så får du två saker i en. Har du några vidare förslag på vad jag ska göra utifrån det material jag har NU!! Det som jag skrivit ut att jag har. Efter min ritning och FORMEN på rummet.Som sagt kontrollrum/liverum i ett. Jodå, sätt all skumgummi bakom trummsetet på bilden, mellan de två utskjutande detaljerna. sätt diffuseringen i taket och placera dina stående paneler 45 grader mot dina hörn. kommer inte göra mycket skillnad, men något lite. Du kan ju annars fundera på att göra en sk. drum-riser till trumsetet för att bli av med bumligheten. a 🙂
adama Postat 13 augusti 2006 Trådstartare Postat 13 augusti 2006 (redigerat) Du kanske inte fattade att jag bara försöker få ur dig att en diffusor trots allt har liknande sorts effekt som en vinklad vägg. Jo men förstår du att en diffusor inte har samma effekt som en vinklad vägg?? Du kan inte diffusera en basfrekvens som har en 2 meter lång ljudvåg...så vida du har en diffusor med 2m djup och bredd.. förstått?? Jag har ett väldigt litet rum och vill inte göra det ännu mindre genom att vinkla en vägg.Hur mycket vinkel menar du att det bör vara på väggen? 12 grader är standard men bara 4-5 grader kommer göra skillnad, poängen är att du kan göra en helmholtzs resonator av den vinklade väggen så får du två saker i en. Har du några vidare förslag på vad jag ska göra utifrån det material jag har NU!! Det som jag skrivit ut att jag har. Efter min ritning och FORMEN på rummet.Som sagt kontrollrum/liverum i ett. Jodå, sätt all skumgummi bakom trummsetet på bilden, mellan de två utskjutande detaljerna. sätt diffuseringen i taket och placera dina stående paneler 45 grader mot dina hörn. kommer inte göra mycket skillnad, men något lite. Du kan ju annars fundera på att göra en sk. drum-riser till trumsetet för att bli av med bumligheten. a 🙂 tack för svaret. Ja, jag förstår att det inte gör SAMMA effekt som en vinklad vägg. Men att den gör liknande SORTS effekt på diskant och mellanregister. (om jag förstått allt rätt). Vinkla en vägg vore kanske inte en så dum idé om det handlar om 4-5 graders vinkling. (Om det gör tillräckligt stor skilllnad vill säga). Vad är en helmholtzs resonator? Ren gissning är väl att jag inte ska fylla luftspalten med isolering för att uppnå en resonanseffekt. Stämmer det och vad är det bra för? Förresten! Hur vore det att vinkla en halv vägg. Flummig idé, men har som sagt ont om plats. Tänk att jag bygger ut en decimeter eller nåt från mitten av väggen. Och sedan bygger snätt inåt mot hörnet. Bara spånar. Eller att jag mellan de utbyggnader jag har mellan trumsetet, vinklar väggen bara där. Att jag längst ut från utbyggnad nr. 1 bygger en vägg som går in till hörnet på utbyggnad nr. 2. Ska jag inte sätta absorbenter framför och ovanför mig där jag mixar också? Jag har ju som sagt ändrat mig och ska ha liverum och kontrollrum i ett. Tänkte ställa bordet mot vägg C. Verkar det okej? Ska all diffusering upp i taket? Inget bakom mig där jag sitter och mixar? Har nu tagit reda på vad en drumriser är 😉 . Har funderat på en sådan tidigare (utan att veta vad det heter), men det har aldrig blivit av. Min basstärkare står på en liknande pryl just nu. Har sett bilder med en halvmeter hög drumriser, vilket inte är ett alternativ för mig. Vad har du för förslag? Vill ha den så liten som möjligt, så jag undrar ifall cymbalerna verkligen behöver stå på denna. Tack för svaren / adama Redigerat 13 augusti 2006 av adama
andreasb Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Vinkla en vägg vore kanske inte en så dum idé om det handlar om 4-5 graders vinkling. (Om det gör tillräckligt stor skilllnad vill säga). Vad är en helmholtzs resonator? Ren gissning är väl att jag inte ska fylla luftspalten med isolering för att uppnå en resonanseffekt. Stämmer det och vad är det bra för? Sök på Helmholtz Resonator på johnlsayers så får du många många bra svar. Förresten! Hur vore det att vinkla en halv vägg. Flummig idé, men har som sagt ont om plats. Tänk att jag bygger ut en decimeter eller nåt från mitten av väggen. Och sedan bygger snätt inåt mot hörnet. Bara spånar. Jo visst en halv vägg är bättre än ingen vinklad vägg.. men du tänker bakvänt.. bygg ut 1 dm i hörnet och slutta den mot mitten av väggen, du ska undvika vinklar som är mindre än 90 grader då du kommer få en horribel ansamling av ljudet i just det hörnet.. så alla vinklar större än 90 är vad du ska eftersträva. Ska jag inte sätta absorbenter framför och ovanför mig där jag mixar också?Jag har ju som sagt ändrat mig och ska ha liverum och kontrollrum i ett. Tänkte ställa bordet mot vägg C. Verkar det okej? Ska all diffusering upp i taket? Inget bakom mig där jag sitter och mixar? ja sätt bordet där du får plats och kör på med diffusering bakom så får du se vad du tycker, montera inget föränn du har testat, jag misstänker att det hela kommer bli ganska problematiskt med tanke på att du har både trumset och kontrollrum i samma rum men kör på bara. a 😎
adama Postat 13 augusti 2006 Trådstartare Postat 13 augusti 2006 (redigerat) Vinkla en vägg vore kanske inte en så dum idé om det handlar om 4-5 graders vinkling. (Om det gör tillräckligt stor skilllnad vill säga). Vad är en helmholtzs resonator? Ren gissning är väl att jag inte ska fylla luftspalten med isolering för att uppnå en resonanseffekt. Stämmer det och vad är det bra för? Sök på Helmholtz Resonator på johnlsayers så får du många många bra svar. Förresten! Hur vore det att vinkla en halv vägg. Flummig idé, men har som sagt ont om plats. Tänk att jag bygger ut en decimeter eller nåt från mitten av väggen. Och sedan bygger snätt inåt mot hörnet. Bara spånar. Jo visst en halv vägg är bättre än ingen vinklad vägg.. men du tänker bakvänt.. bygg ut 1 dm i hörnet och slutta den mot mitten av väggen, du ska undvika vinklar som är mindre än 90 grader då du kommer få en horribel ansamling av ljudet i just det hörnet.. så alla vinklar större än 90 är vad du ska eftersträva. Ska jag inte sätta absorbenter framför och ovanför mig där jag mixar också?Jag har ju som sagt ändrat mig och ska ha liverum och kontrollrum i ett. Tänkte ställa bordet mot vägg C. Verkar det okej? Ska all diffusering upp i taket? Inget bakom mig där jag sitter och mixar? ja sätt bordet där du får plats och kör på med diffusering bakom så får du se vad du tycker, montera inget föränn du har testat, jag misstänker att det hela kommer bli ganska problematiskt med tanke på att du har både trumset och kontrollrum i samma rum men kör på bara. a 😄 varför skulle det bli problematiskt menar du? Reflektioner från min studioutrustning eller? Men om man ska undvika vinklar som är mindre än 90 grader så borde det ju vara dåligt att vinkla en hel vägg. För då kommer ju ett hörn bli mer än 90 grader, medan det andra hörnet blir mindre. Vore inte det ultimata att bygga ut en decimeter från båda hörn sen bygga inår mitten? Här är en liten budgettanke jag funderat på. Om jag bygger ut ca: 1 dm från båda hörnen sen bygger kanske en meter in mot mitten. Alltså blir det en yta med icke vinklad vägg i mitten. (Där jag tänkte man kunde smälla upp lite diffusorer). Hur verkar det? Och kommer det också ge en Helmholtz Resonans-effekt, då man inte fyller luftglipan med isolation. Och jag var inne på johnsalyers, men hittade ingenting direkt som jag förstod. Jag hittade ritningar ovh dylikt, men inget som beskriver vad det är. Jag är inte speciellt bra på engelska och har kanske missat en del information som fanns där. Vore schysst om du kunde berätta vad det är och vad det gör för nytta. tack för svaren/ adama Redigerat 13 augusti 2006 av adama
Claes Holmerup Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Det här med vinklade väggar är egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstås de stående vågor som annars uppstår i jämna och förutsägbara intervaller mellan parallella väggar - MEN i stället riskerar man att få en stor mängd svagare resonansfrekvenser i stället - som inte är lika lätta att förutsäga. I vissa fall kan det alltså vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfällor som är avstämda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sätta in mer generella basfällor som reducerar det mesta i det låga registret, där man ju alltid får problem i mindre rum... Det beror på hur mycket arbete du vill lägga ner på det. 😉 Att ha samma rum som både kontrollrum och inspelningsrum, kan vara lite knepigt - men om jag skulle ha det så, så hade jag valt att bygga det som ett kontrollrum, med LEDE-konceptet (Live End - Dead End) som de flesta kontrollrum är uppbyggda efter, alltså huvudsakligen absorberande i främre delen (väggen bakom monitorerna och bak till där du sitter) och resten obehandlat eller diffuserande. På väggen bakom din rygg hade jag placerat diffusorer. Kanske hade jag också valt att sätta någon diffusor i taket mellan monitorerna och mixpositionen - och absorbenter runt denna diffusor...
adama Postat 13 augusti 2006 Trådstartare Postat 13 augusti 2006 Det här med vinklade väggar är egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstås de stående vågor som annars uppstår i jämna och förutsägbara intervaller mellan parallella väggar - MEN i stället riskerar man att få en stor mängd svagare resonansfrekvenser i stället - som inte är lika lätta att förutsäga. I vissa fall kan det alltså vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfällor som är avstämda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sätta in mer generella basfällor som reducerar det mesta i det låga registret, där man ju alltid får problem i mindre rum... Det beror på hur mycket arbete du vill lägga ner på det. Att ha samma rum som både kontrollrum och inspelningsrum, kan vara lite knepigt - men om jag skulle ha det så, så hade jag valt att bygga det som ett kontrollrum, med LEDE-konceptet (Live End - Dead End) som de flesta kontrollrum är uppbyggda efter, alltså huvudsakligen absorberande i främre delen (väggen bakom monitorerna och bak till där du sitter) och resten obehandlat eller diffuserande. På väggen bakom din rygg hade jag placerat diffusorer. Kanske hade jag också valt att sätta någon diffusor i taket mellan monitorerna och mixpositionen - och absorbenter runt denna diffusor... tack så mycket för svaret! Kontrollrumskoncept alltså 🙂 Skönt att höra det iaf. lite mindre jobb än andreasbs förslag. Vilken höjd bör jag sätta diffusorerna i? Ska jag tänka ENDAST kontrollrumkonceptet eller bör jag sätta upp diffusorer och absorbenter lite efter vart trummor och förstärkare står osv? Som sagt. Hade tänkt att ha bordet vid vägg C. Varför är det ett problem med kontrollrum och liverum i ett? För reflektioner från utrustning eller annan anledning? tack så mycket / adama
Claes Holmerup Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Det här med vinklade väggar är egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstås de stående vågor som annars uppstår i jämna och förutsägbara intervaller mellan parallella väggar - MEN i stället riskerar man att få en stor mängd svagare resonansfrekvenser i stället - som inte är lika lätta att förutsäga. I vissa fall kan det alltså vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfällor som är avstämda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sätta in mer generella basfällor som reducerar det mesta i det låga registret, där man ju alltid får problem i mindre rum... Det beror på hur mycket arbete du vill lägga ner på det. 😉 Att ha samma rum som både kontrollrum och inspelningsrum, kan vara lite knepigt - men om jag skulle ha det så, så hade jag valt att bygga det som ett kontrollrum, med LEDE-konceptet (Live End - Dead End) som de flesta kontrollrum är uppbyggda efter, alltså huvudsakligen absorberande i främre delen (väggen bakom monitorerna och bak till där du sitter) och resten obehandlat eller diffuserande. På väggen bakom din rygg hade jag placerat diffusorer. Kanske hade jag också valt att sätta någon diffusor i taket mellan monitorerna och mixpositionen - och absorbenter runt denna diffusor... tack så mycket för svaret! Kontrollrumskoncept alltså 😛 Skönt att höra det iaf. lite mindre jobb än andreasbs förslag. Vilken höjd bör jag sätta diffusorerna i? Ska jag tänka ENDAST kontrollrumkonceptet eller bör jag sätta upp diffusorer och absorbenter lite efter vart trummor och förstärkare står osv? Som sagt. Hade tänkt att ha bordet vid vägg C. Varför är det ett problem med kontrollrum och liverum i ett? För reflektioner från utrustning eller annan anledning? tack så mycket / adama Höjden på diffusorerna bör vara i öron- och monitorhöjd när du sitter och mixar. Eftersom du ska ha det som både och, så skulle det kunna vara lämpligt att ha ett antal absorberande skärmar på någon form av stativ, som du kan placera ut efter behov. Problemet om du gör en hörna för trummor och kanske har den mer absorberande än den andra hörnan, så kommer du att riskera obalans i ljudbilden när du mixar. Det är därför jag tycker det är lämpligare med flyttbara skärmar - för då kan du dämpa precis som du behöver när du spelar in - men när du sedan ska mixa, så kan du placera skärmarna så att du behåller symmetri i rummet. Har du trumsetet uppställt, så kan det ju vara smart att dämpa framför det med hjälp av skärmarna, så att du inte får ringningar från cymbaler och stativ när du sitter och mixar. Hörnet där trummorna inte står, bör du i så fall sätta upp skärmar på samma sätt som i trumhörnet...
adama Postat 14 augusti 2006 Trådstartare Postat 14 augusti 2006 Det här med vinklade väggar är egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstås de stående vågor som annars uppstår i jämna och förutsägbara intervaller mellan parallella väggar - MEN i stället riskerar man att få en stor mängd svagare resonansfrekvenser i stället - som inte är lika lätta att förutsäga. I vissa fall kan det alltså vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfällor som är avstämda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sätta in mer generella basfällor som reducerar det mesta i det låga registret, där man ju alltid får problem i mindre rum... Det beror på hur mycket arbete du vill lägga ner på det. 🙂 Att ha samma rum som både kontrollrum och inspelningsrum, kan vara lite knepigt - men om jag skulle ha det så, så hade jag valt att bygga det som ett kontrollrum, med LEDE-konceptet (Live End - Dead End) som de flesta kontrollrum är uppbyggda efter, alltså huvudsakligen absorberande i främre delen (väggen bakom monitorerna och bak till där du sitter) och resten obehandlat eller diffuserande. På väggen bakom din rygg hade jag placerat diffusorer. Kanske hade jag också valt att sätta någon diffusor i taket mellan monitorerna och mixpositionen - och absorbenter runt denna diffusor... tack så mycket för svaret! Kontrollrumskoncept alltså 😄 Skönt att höra det iaf. lite mindre jobb än andreasbs förslag. Vilken höjd bör jag sätta diffusorerna i? Ska jag tänka ENDAST kontrollrumkonceptet eller bör jag sätta upp diffusorer och absorbenter lite efter vart trummor och förstärkare står osv? Som sagt. Hade tänkt att ha bordet vid vägg C. Varför är det ett problem med kontrollrum och liverum i ett? För reflektioner från utrustning eller annan anledning? tack så mycket / adama Höjden på diffusorerna bör vara i öron- och monitorhöjd när du sitter och mixar. Eftersom du ska ha det som både och, så skulle det kunna vara lämpligt att ha ett antal absorberande skärmar på någon form av stativ, som du kan placera ut efter behov. Problemet om du gör en hörna för trummor och kanske har den mer absorberande än den andra hörnan, så kommer du att riskera obalans i ljudbilden när du mixar. Det är därför jag tycker det är lämpligare med flyttbara skärmar - för då kan du dämpa precis som du behöver när du spelar in - men när du sedan ska mixa, så kan du placera skärmarna så att du behåller symmetri i rummet. Har du trumsetet uppställt, så kan det ju vara smart att dämpa framför det med hjälp av skärmarna, så att du inte får ringningar från cymbaler och stativ när du sitter och mixar. Hörnet där trummorna inte står, bör du i så fall sätta upp skärmar på samma sätt som i trumhörnet... okej, tack för svaret. Jag kan ta ner cymbelerna vid mixning, så just det är inget problem. Men att jag ska fixa skärmar är nog kanske den bästa lösningen. Men inte för mig eftersom det kostar och tar tid att göra dessa. Tid jag inte längre har. Hur vore det att sätta bordet vid vägg C? Dämpa bakom monitorerna och ovanför mig. Duffusorer bakom. Hörnabsorbenterna som på bilden ovan vid hörn A/B & B/C. (de två möjliga). Och sedan diffusorer på vägg B (väggen framför trumsetet), och diffusorer till höger och vänster om trumsetet. (Närmast trumsetet vägg A & C). Och absorbenter bakom och ovan trumsetet. verkar inte det som en rätt bra komprimiss mellan kontrollrum och liverum?? Kanske bygga en drum-riser också. (när jag får tid). 😛 tack än en gång / adama
Claes Holmerup Postat 14 augusti 2006 Postat 14 augusti 2006 Som jag ser det, så borde du ha vägg B bakom monitorerna, eftersom det är där du kommer att få mest symmetriskt - och eftersom dina basfällor bara kan placeras mellan A/B och B/C. Risken är att du får ganska stor obalans i ljudet när du mixar om du placerar dig mot vägg C... Du har dessutom ett fönster på vägg C - något som blir besvärligt, eftersom man oftast vill placera absorbenter hela vägen mellan monitorerna - och då kommer du att behöva täppa till fönstret om du placerar dig mot den väggen... Monitorerna är ju i princip rundstrålande i basen, även om de inte har någon basreflexport som är bakåtriktad - och därför behövs oftast dämpning bakom dem, med god marginal... De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, så där skulle du nog gärna sätta upp några skärmväggar med tjock mineralull, så att du skapar något av en enkel basfälla där. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har så mycket tid nu, men jag tror att det är ganska angeläget att göra det också, så vänta inte för länge... 😳
adama Postat 15 augusti 2006 Trådstartare Postat 15 augusti 2006 Som jag ser det, så borde du ha vägg B bakom monitorerna, eftersom det är där du kommer att få mest symmetriskt - och eftersom dina basfällor bara kan placeras mellan A/B och B/C. Risken är att du får ganska stor obalans i ljudet när du mixar om du placerar dig mot vägg C...Du har dessutom ett fönster på vägg C - något som blir besvärligt, eftersom man oftast vill placera absorbenter hela vägen mellan monitorerna - och då kommer du att behöva täppa till fönstret om du placerar dig mot den väggen... Monitorerna är ju i princip rundstrålande i basen, även om de inte har någon basreflexport som är bakåtriktad - och därför behövs oftast dämpning bakom dem, med god marginal... De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, så där skulle du nog gärna sätta upp några skärmväggar med tjock mineralull, så att du skapar något av en enkel basfälla där. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har så mycket tid nu, men jag tror att det är ganska angeläget att göra det också, så vänta inte för länge... 😉 tack så mycket. jo, får nog ta och bygga det också. Angående att ha monitorerna med vägg B bakom mig vore INTE helt omöjligt. Men vart skulle jag då ha trumsetet? Skulle kunna ha kvar trumsetet (där det står nu) vid hörnet vägg A/B, men då täcks ju ändå hörnabsorbenterna av setet. Det stället trumsetet då skulle kunna stå vid är vägg C, och det är ett ganska osmidigt sätt, eftersom rummet då kommer att kännas ännu mindre. Är det verkligen så att ens lyssningmiljö är viktigare än ens inspelningsmiljö? Har insett att det är så, men är nog inte erfaren nog att förså varför. tack för svaret/ adama
Claes Holmerup Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Som jag ser det, så borde du ha vägg B bakom monitorerna, eftersom det är där du kommer att få mest symmetriskt - och eftersom dina basfällor bara kan placeras mellan A/B och B/C. Risken är att du får ganska stor obalans i ljudet när du mixar om du placerar dig mot vägg C...Du har dessutom ett fönster på vägg C - något som blir besvärligt, eftersom man oftast vill placera absorbenter hela vägen mellan monitorerna - och då kommer du att behöva täppa till fönstret om du placerar dig mot den väggen... Monitorerna är ju i princip rundstrålande i basen, även om de inte har någon basreflexport som är bakåtriktad - och därför behövs oftast dämpning bakom dem, med god marginal... De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, så där skulle du nog gärna sätta upp några skärmväggar med tjock mineralull, så att du skapar något av en enkel basfälla där. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har så mycket tid nu, men jag tror att det är ganska angeläget att göra det också, så vänta inte för länge... 😉 tack så mycket. jo, får nog ta och bygga det också. Angående att ha monitorerna med vägg B bakom mig vore INTE helt omöjligt. Men vart skulle jag då ha trumsetet? Skulle kunna ha kvar trumsetet (där det står nu) vid hörnet vägg A/B, men då täcks ju ändå hörnabsorbenterna av setet. Det stället trumsetet då skulle kunna stå vid är vägg C, och det är ett ganska osmidigt sätt, eftersom rummet då kommer att kännas ännu mindre. Är det verkligen så att ens lyssningmiljö är viktigare än ens inspelningsmiljö? Har insett att det är så, men är nog inte erfaren nog att förså varför. tack för svaret/ adama Du kanske missförstod mig... Vägg B ska vara bakom monitorerna - inte bakom dig. Väggen bakom dig är ju framför monitorerna... 🙂 Liverummet kan man dämpa betydligt friare, eftersom det där är en fråga om vad man är ute efter för ljud - men kontrollrummet ska helst vara så noga som möjligt, eftersom det ju är där man måste höra alla detaljer och ställa rätt nivåer, rätt eq, rätt effekter etc...
adama Postat 15 augusti 2006 Trådstartare Postat 15 augusti 2006 (redigerat) Som jag ser det, så borde du ha vägg B bakom monitorerna, eftersom det är där du kommer att få mest symmetriskt - och eftersom dina basfällor bara kan placeras mellan A/B och B/C. Risken är att du får ganska stor obalans i ljudet när du mixar om du placerar dig mot vägg C...Du har dessutom ett fönster på vägg C - något som blir besvärligt, eftersom man oftast vill placera absorbenter hela vägen mellan monitorerna - och då kommer du att behöva täppa till fönstret om du placerar dig mot den väggen... Monitorerna är ju i princip rundstrålande i basen, även om de inte har någon basreflexport som är bakåtriktad - och därför behövs oftast dämpning bakom dem, med god marginal... De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, så där skulle du nog gärna sätta upp några skärmväggar med tjock mineralull, så att du skapar något av en enkel basfälla där. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har så mycket tid nu, men jag tror att det är ganska angeläget att göra det också, så vänta inte för länge... 🙂 tack så mycket. jo, får nog ta och bygga det också. Angående att ha monitorerna med vägg B bakom mig vore INTE helt omöjligt. Men vart skulle jag då ha trumsetet? Skulle kunna ha kvar trumsetet (där det står nu) vid hörnet vägg A/B, men då täcks ju ändå hörnabsorbenterna av setet. Det stället trumsetet då skulle kunna stå vid är vägg C, och det är ett ganska osmidigt sätt, eftersom rummet då kommer att kännas ännu mindre. Är det verkligen så att ens lyssningmiljö är viktigare än ens inspelningsmiljö? Har insett att det är så, men är nog inte erfaren nog att förså varför. tack för svaret/ adama Du kanske missförstod mig... Vägg B ska vara bakom monitorerna - inte bakom dig. Väggen bakom dig är ju framför monitorerna... 😱 Liverummet kan man dämpa betydligt friare, eftersom det där är en fråga om vad man är ute efter för ljud - men kontrollrummet ska helst vara så noga som möjligt, eftersom det ju är där man måste höra alla detaljer och ställa rätt nivåer, rätt eq, rätt effekter etc... hoppsan.. ja, jag missförstod dig 😆. Men det blir ungefär samma sak där tyvärr. Trumsetet kommer att hamna bakom ryggen på mig då. Det blir rätt svårt att placera det någon annanstans då. Är det ändå att föredra? Förresten claes. Du som är mikrofonexpert. Andreasb nämnde tidigare i tråden att jag inte bör använda någon "sunkig sm57a" på gitarrstärkare utan istället en bandmikrofon i samma prisklass. Låter minst dubbelt så klart för att citera andreasb. Vad har du att säga om det? tack / adama Redigerat 15 augusti 2006 av adama
Claes Holmerup Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Eftersom du får bäst symmetri i rummet på det sättet, så bör det bli bästa att göra så. Sedan angående mikrofoner, så är det ju i mångt och mycket en smakfråga. Traditionellt brukar man ha en SM57 för närmickning och en stormembrans kondensatormic för avståndsmickning, men visst kan man få ett trevligt resultat med en bandmic också. De billiga bandmicarna är lite väl skurna i toppen, men de som är lite dyrare, ger ett riktigt härligt ljud på i princip allt... Ett annat alternativ, skulle kunna vara att närmicka med en småmembrans kondensatormic i stället - kanske en Line Audio Design CM3 eller Oktava Mk012...
adama Postat 15 augusti 2006 Trådstartare Postat 15 augusti 2006 Eftersom du får bäst symmetri i rummet på det sättet, så bör det bli bästa att göra så. Sedan angående mikrofoner, så är det ju i mångt och mycket en smakfråga. Traditionellt brukar man ha en SM57 för närmickning och en stormembrans kondensatormic för avståndsmickning, men visst kan man få ett trevligt resultat med en bandmic också. De billiga bandmicarna är lite väl skurna i toppen, men de som är lite dyrare, ger ett riktigt härligt ljud på i princip allt... Ett annat alternativ, skulle kunna vara att närmicka med en småmembrans kondensatormic i stället - kanske en Line Audio Design CM3 eller Oktava Mk012... kul att höra, då jag sen tidigare bestämt att jag ska kila iväg och köpa ett par CM3or om någr dar. Tack för all hjälp / adama
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.