SirAlex Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Hej! Nu är det dags att göra om källarrummet till en studio. Ambitionen med studion är att kunna spela sjysta demos. Vi har en budget till själva bygget på ca 10k. Börjar med att lägga upp en skiss och bilder, sen har vi ett gäng frågor. A B C D E Tak Nu kommer frågorna 😉 - Golvet är i betong och ojämnt. Vi funderar på att regla, lägga ut spånskivor med sågspån eller cellplast (eller nåt annat?) mellan betongen och spånskivorna, sen lägga linoliumgolv. Kommer detta funka ljudmässigt? - Väggarna är även dom i betong. Vad är rimligt här? Duger det med absorbenter av något slag, eller är även en träpanel att föredra? - Taket är i trä (hallelujah). Här borde det duga med absorbenter? - Hörn E. Kommer detta utskott att påverka ljudet (däcken ska bort 😳) - Vi ska spela in trummor (det blir inget digitalt). Läser lite att man inte behöver dela upp rummet med förutsättningen att man har täta hörlurar. Jag är 100% säker på att jag glömt nämna något, men det kommer väl snart upp det med. 😄 På återseende! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 (redigerat) Det ser fuktigt ut...?! Är det dåligt dränerat? 😄 Edit: Det var inte för att vara neggo 😎, bara en reflektion Redigerat 9 augusti 2006 av Lilleman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sounden Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 (redigerat) - Vi ska spela in trummor (det blir inget digitalt). Läser lite att man inte behöver dela upp rummet med förutsättningen att man har täta hörlurar. Låter som ett fint projekt! Hade jag varit dig så hade jag inte delat upp rummet och istället jobbat med att ta bygga bort paralella väggar. Och lägg tid och pengar på att det blir bra lyssning också. //S Redigerat 9 augusti 2006 av sounden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreasb Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Fråga: vad har du för ambition med lokalen? Ska du isolera för att inte störa grannar? Ska du isolera för att inte bli störd? Vad finns runt omkring = bor/arbetar det någon ovanför/i anslutning? Vi har en budget till själva bygget på ca 10k. räcker till reglar och några rullar roxull...that's it. höj ribban!! Det ser fuktigt ut...?!Är det dåligt dränerat? ja fan det ser ju tom. ut som vatten på golvet!!! där kan du INTE bygga, blir mögel på en kvart! Om det bara är något temporärt eller en synvilla så är det ju uppenbarligen en källare vi talar om här. Och när man bygger under markplan så MÅSTE du bygga med fuktspärr, i ditt fall förmodligen med Platon mattor på golv och en bra bit upp på väggen (kanske tom. hela beroende på markhöjd) SEN kan du lägga reglar och höja golvet osv. men svara först på de första frågorna så man vet vad det är man har att göra med här. a 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 10 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 10 augusti 2006 Fråga: vad har du för ambition med lokalen? Ska du isolera för att inte störa grannar? Ska du isolera för att inte bli störd? Vad finns runt omkring = bor/arbetar det någon ovanför/i anslutning? En av bandmedlemmarna bor i detta hus. Den enda som man inte vill störa är en gubbe som hyr på övervåningen. Vi vill inte att det ska störa två våningar upp, men det behöver inte heller vara en "ljudkammare" (eller vad man nu kallar det..) räcker till reglar och några rullar roxull...that's it. höj ribban!! så är det inte. vad jag dock inte nämnde att pappan i huset är snickare, varav vi har tillgång till alla möjliga verktyg samt 15% rabatt på ByggMax (vilket blir några tusenlappar). ja fan det ser ju tom. ut som vatten på golvet!!! där kan du INTE bygga, blir mögel på en kvart!Om det bara är något temporärt eller en synvilla så är det ju uppenbarligen en källare vi talar om här. Och när man bygger under markplan så MÅSTE du bygga med fuktspärr, i ditt fall förmodligen med Platon mattor på golv och en bra bit upp på väggen (kanske tom. hela beroende på markhöjd) ja, jag håller med. bilderna ser hemska ut på den biten, men det är mkt synvilla. det är kruttort i rummet, men jag ska kolla upp om det kan vara en vattenskada ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
neriks Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 - Golvet är i betong och ojämnt. Vi funderar på att regla, lägga ut spånskivor med sågspån eller cellplast (eller nåt annat?) mellan betongen och spånskivorna, sen lägga linoliumgolv. Kommer detta funka ljudmässigt? Jag skulle vilja rekommendera att ni reglar upp ett golv med Nivell-reglar. Då får ni ett jämnt golv samt slipper eventuella fuktproblem ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreasb Postat 11 augusti 2006 Dela Postat 11 augusti 2006 Jag skulle vilja rekommendera att ni reglar upp ett golv med Nivell-reglar. Då får ni ett jämnt golv samt slipper eventuella fuktproblem ... Jag skulle VARNA för Nivell golv! För att deras system ska fungtera kan du inte ha isolering under golvet så att luft kan passera och dra ur evevtuell fukt, så det är en NO NO, kommer dunsa och bumla och ha en direkt motsatt verkan, jobbar mer som en resonanslåda istället för dämpning. Visst Nivells jättehöga golv med ljudskruv och gjuten Betong platta, då kan det funka annars inte värt besväret och kostanden. Det du vill ha är ett stumt golv som inte ger dig "Flanking" alltså att ljudet i golvet trnasporteras vidare, t.ex till väggar/tak. Så mitt tips är, platon, stepisol eller ännu hellre neopren på träreglar, isolering emellan och sen dubbla lager 2mm spånskivor som du limmar ihop med dämplim. Sen vad gäller din design lurade jag på ifall du tänkt att ägna dig mycket åt editering eller om du vill ha det mer för att repa i? Alltså, större kontrollrum med ett bås eller liten kontroll i rummet och ingen separering. Det där är ju så olika, de flesta spelar ju in och spenderar mesta tiden framför editering och prioiterar därför det framför stort inspelningrum. Så jag tänkte så här: a 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
neriks Postat 11 augusti 2006 Dela Postat 11 augusti 2006 Jag skulle VARNA för Nivell golv! För att deras system ska fungtera kan du inte ha isolering under golvet så att luft kan passera och dra ur evevtuell fukt, så det är en NO NO Hehe ... då kanske man ska riva sin lilla studio och bygga om då! 😄 I mitt fall fungerar det kanonbra. Mitt golv är isolerat och luften kan ändå passera helt fritt under golvet. Mellanrummet mellan golvet och betongplattan är mellan 30 - 60 mm vilket i.o.f.s minskar takhöjden i rummet med runt 100 mm 😏 Ljudmässigt upplever jag inte heller några problem. Reglarna ligger på CC 30 och själva golvet ovanpå Nivell-reglarna består av ett massivt ekgolv med en tjocklek på 22 mm. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 11 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 11 augusti 2006 (redigerat) tack, var bra förslag. vi klurar ganska mycket fram och tillbaka. andreasb, vilket program gör du skisserna i? blir nyfiken 🤪 EDIT: tänkte bara påminna att vi ska spela in trummor i rummet (tänkte på ritningen). vill dock påpeka att jag uppskattar den gravt. Redigerat 11 augusti 2006 av SirAlex Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 11 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 11 augusti 2006 Så mitt tips är, platon, stepisol eller ännu hellre neopren på träreglar, isolering emellan och sen dubbla lager 2mm spånskivor som du limmar ihop med dämplim. stepisol - är det verkligen nödvändigt med stegljudsisolering på ett betonggolv i en källare? sen är vi oroliga för taket. taket är i trä och läcker ljud som inget annat (damsugning på övervåningen sprakade in till rummet). vi funderar på att regla, trycka in isolering mellan reglarna och sen sätta upp gipsskivor. funkar det, eller blir det för mycket flanking? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 11 augusti 2006 Dela Postat 11 augusti 2006 hej siralex kul att du går i bygga studio tankar, det har nog många men för många blir det inte riktigt av det är lätt att säga att man ska bygga en studio utan att riktigt tänka sig för, man måste veta vad man ska göra där, vilken typ av utrustning etc. etc. sånt är mycket viktigt att ha koll på innan man börjar. sedan så måste man sätta upp budget och det finns ju många olika poster som man måste spendera pengar på, mickar, kablar, prylar plus isolering etc etc. tycker att du gör helt rätt i att komma hit och söka svar, här finns mycket matnyttigt som du kan läsa och säkert får du många frågor så då är det bara att skriva. LYCKA TILL!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gsol Postat 11 augusti 2006 Dela Postat 11 augusti 2006 SirAlex > Skissen ser ut att vara gjort i Google SketchUp (gratisversion finns här!). Otroligt bra och lättarbetat program! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 11 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 11 augusti 2006 Sitter och pillar i detta nu 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 12 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 12 augusti 2006 (redigerat) Vad tros om detta? Det röda är tjocka draperier. Redigerat 12 augusti 2006 av SirAlex Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 12 augusti 2006 Dela Postat 12 augusti 2006 Vad tros om detta?Det röda är tjocka draperier. Du bör kanske vinkla väggarna mer!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 12 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 12 augusti 2006 det ska alltså inte vara för fyrkantigt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 12 augusti 2006 Dela Postat 12 augusti 2006 det ska alltså inte vara för fyrkantigt? De som förstår sig på sådant brukar vilja att man undviker parallela ytor. (Om rummet är väldigt litet o totalt dödämpat så har det nog mindre betydelse). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 12 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 12 augusti 2006 okej. tror faktiskt det är fallet här 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 augusti 2006 Dela Postat 12 augusti 2006 det ska alltså inte vara för fyrkantigt? De som förstår sig på sådant brukar vilja att man undviker parallela ytor. (Om rummet är väldigt litet o totalt dödämpat så har det nog mindre betydelse). precis.. för att undvika stående vågor i rummet.. du kan ju bygga väggarna aningen vinklade. alla snackar om att 14graders lutning är magiskt!! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 12 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 12 augusti 2006 kingen 😛 tack, ska prova det när det blir av. väggarna lär ju ska stå fritt, dvs inte sitta fast i golvet, så det ska ju inte vara några problem. kan väl vara bra med absorbenter bakom monitorerna, eftersom de är så nära väggen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreasb Postat 12 augusti 2006 Dela Postat 12 augusti 2006 stepisol - är det verkligen nödvändigt med stegljudsisolering på ett betonggolv i en källare? Sepisolen i detta fall använder du istället för reglar, det är stabilt nog för att du ska kunna lägga ett par lagar spån och sedan bygga väggarna på det. Tänkte att du var rädd om den ringa takhöjd du har. sen är vi oroliga för taket. taket är i trä och läcker ljud som inget annat (damsugning på övervåningen sprakade in till rummet). vi funderar på att regla, trycka in isolering mellan reglarna och sen sätta upp gipsskivor. funkar det, eller blir det för mycket flanking? Jo det ser ut som ett golv i taket, ta bort en bit och kolla om du hittar ett hålrum och reglar isåfall går det att rädda: Beefa upp hålrummen med 1-2 lagar 13mm gips, fyll utrymmet med isolering och sen finns det två alternativ. Alternativ 1 ger dig bäst isolering men sänker ditt tak betydligt. Nummer två gör att din grannes golv blir fortfarande ditt tak men du har bättre isolering. Alt1: bygg golv och väggar och montera ett tak flytande på väggarna med 5-6cm luftspalt mellan grannen golv och ditt tak. Alt2: Sätt 2 lager 13mm gips direkt på reglarna (förutsatt du kollat med byggtekniker att de håller för de så att inte grannen kommer farandes genom taket. a 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 12 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 12 augusti 2006 (redigerat) Sepisolen i detta fall använder du istället för reglar, det är stabilt nog för att du ska kunna lägga ett par lagar spån och sedan bygga väggarna på det.Tänkte att du var rädd om den ringa takhöjd du har. Ah. Vad kostar det? Har inte hittat pris nånstans. Jo det ser ut som ett golv i taket, ta bort en bit och kolla om du hittar ett hålrum och reglar isåfall går det att rädda:Beefa upp hålrummen med 1-2 lagar 13mm gips, fyll utrymmet med isolering och sen finns det två alternativ. Alternativ 1 ger dig bäst isolering men sänker ditt tak betydligt. Nummer två gör att din grannes golv blir fortfarande ditt tak men du har bättre isolering. Alt1: bygg golv och väggar och montera ett tak flytande på väggarna med 5-6cm luftspalt mellan grannen golv och ditt tak. Alt2: Sätt 2 lager 13mm gips direkt på reglarna (förutsatt du kollat med byggtekniker att de håller för de så att inte grannen kommer farandes genom taket. Ska isoleringen vara utanpå gipset i tomrummet? Alt 2 lät skönare. Lite kuriosa är att dom som bor ovanför är våran sångare och hans familj (skönt) och att farsan är snickare och kan kolla sånt där. Intressesmurfen antecknar 🙁 Edit: Ångrar mig, jag kom på vad du menade. Redigerat 12 augusti 2006 av SirAlex Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jacvenza Postat 25 september 2006 Dela Postat 25 september 2006 MEN SNÄLLA! Du tänker väl inte börja bygga och lägga ner en massa pengar på insidan av källaren innan du åtgärdat fuktorsaken. Om inte kommer du garanterat få en massa problem i framtiden. Dränera på utsidan och sätt upp typ platonmatta ämnad för källarväggsinsida under reglarna samt golvplaton för källargolv under golvet, se till att ha ventilerade socklar så att luften kan röra sig fritt under golv och i väggar, annars kommer du garanterat få problem med möggel och dyl. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreasb Postat 25 september 2006 Dela Postat 25 september 2006 jo, en fuktmätning vore kanske på sin plats. se till att ha ventilerade socklar så att luften kan röra sig fritt under golv och i väggar, annars kommer du garanterat få problem med möggel och dyl. NEJ, inga ventilerade socklar. Det motverkar ljudisoleringen kraftigt. Lufttätt ska det vara inte ventilerat.... man får bygga så att det ventilerar runt rummet och ut genom ventilation, det är det enda sättet om man har problem med kondens eller mögel. a 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.