Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

jag är helt ny här i forumet. Anledningen till att jag är det, är att jag ska köpa en digitalporta. Jag vill ha ett enkelt sätt att få ner låtidéer på, och det får ju gärna bli bra ljud också. Det jag undrar över är vad man ska titta på när man ska köpa en digitalporta. Och om någon har tips på bra märke eller lämplig porta.

Det jag själv känner att jag skulle vilja ha är:

-24-bitars (för det är väl det bästa?)

-cd-brännare

-gärna 8 kanaler (eller fler) med samtidig inspelning på några kanaler

-stor hårddisk (hur stor brukar det vara? kan man byta ut? eller koppla en extern med firewire?)

Vad behöver man mer för att komma igång, förutom instrument och en massa låtar 😳 Sladdar och mickar?

Har tänkt att lägga runt 6.000 på portan, i begagnat skick.

/Jessicka

• 2 veckor senare...
Annons
Postat
Hej,

jag är helt ny här i forumet. Anledningen till att jag är det, är att jag ska köpa en digitalporta. Jag vill ha ett enkelt sätt att få ner låtidéer på, och det får ju gärna bli bra ljud också. Det jag undrar över är vad man ska titta på när man ska köpa en digitalporta. Och om någon har tips på bra märke eller lämplig porta.

-cd-brännare

-stor hårddisk (hur stor brukar det vara? kan man byta ut? eller koppla en extern med firewire?)

Vad behöver man mer för att komma igång, förutom instrument och en massa låtar 😛 Sladdar och mickar?

/Jessicka

Eftersom jag bara har erfarenhet av en Fostex VF160 så föreslår jag en sån. :rolleyes:

Tycker det är en alldeles utmärkt maskin. Oavsett maskin är det alltid en tröskel att komma igång och förstå hur en sån här burk fungerar. Mao kan jag inte säga hur bra och smidig den här är jämfört med andra. Brukar säga att läser man bara manualen så brukar det mesta lösa sig.

Den klarar 8 spår simultant, mixar 16 och lagrar max 24. HD'n (30gb) klarar ca 2 timmars inspelning. Finns uttag för extern SCSI. Har inbyggda effekter.

http://www.fostex.com/support/pdf/fostex/v...rch=%22vf160%22

Tycker inte du ska stirra så blind på antalet bitar och sånt utan snarare vad du behöver. Om du bara ska sitta själv med egna låtideer så kanske du ska fundera över en mindre och billigare maskin?

En mick med sladd kan räcka till att börja med. Du kommer att upptäcka på vägen vad du saknar.

Postat

Började själv spela in på en Fostex VF 16, alltså föregångaren till den rekomenderade 160'n. Lätt maskin att börja med men preamps och AD-omvandling är inte rolig nånstans. Har också ägt en Yamaha AW4416 som var en mycket roligare maskin. 16 kanalers inspelning och 40kanalers mixer. Med andra ord om du skaffa instickskort och en till 16kanals recorder så kan du bygga den till en 32 kanalsstudio väldigt enkelt.

VF160 är liksom take it or leave it.

CABINJAM (oregistrerad)
Postat
Hej,

-cd-brännare

Vad behöver man mer för att komma igång, förutom instrument och en massa låtar :rolleyes: Sladdar och mickar?

/Jessicka

Hej Jessica,

har själv använt en Fostex VF08 (tror jag den hette) för några år sedan när jag var "grön" men bytte snabbt till dator + Cubasis eftersom det var viss inlärningströskel på portan och man ändå gjorde arrangemangen i datorn sedan.

Mitt tips är alltså att istället använda en bärbar dator (om du har en sån eller köpa en begagnad) och köpa ett billigt sequenserprogram (Cubase LE eller Cubasis). Fördelen är att du slipper lära dig två sätt att spela in och kan fortsätta direkt med låtidéerna i datorn. Du har också oftast möjligheten att bränna ner CD från datorn.

Inspelningkvaliteten är viktigast när du spelar in "skarpt", alltså inte när du trycker ner låtidéerna i t ex en porta.

Om du vill ha en riktigt portabel inspelningsenhet finns det för 2-3000 kr från exempelvis Boss ( se nästa nummer av Studio).

Lycka till!

Postat

Tack för alla tips. Jag har gjort lite research på nätet och kollat runt lite. Just nu lutar det eventuellt mot att köpa en sjysst ljudkort, utöka hd och ramminne i datorn, och spela in genom den. Hmmmm... Ja, nu är ju frågan vilket ljudkort man ska välja... ?

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Om du skulle köpa en digitalporta hade jag rekommenderat Tascam i första hand.

Men även Korg, Yamaha eller Zoom kan vara aktuella.

Nu vill du istället ha ett ljudkort, mer RAM och HD. Jag vet inte vilken dator du har och hur den är beskaffad när det gäller anslutningsmöjligheter. Du verkar dock seriös och pratar om 24 bitar, vilket jag alltid spelar in med...

Hårddisk: One Technologies AluDiscar är snabba och prisvärda. De är självnedkylande och utan fläkt. Finns med USB, Firewire eller Combo-varianter som har bäggedera. Skaffa helst Firewire eller Combo.

Ljudkort: Här finns ett antal. Själv har jag erfarenhet av Turtle Beach och nu senast E-mu. Jag har ett E-mu 1616, externt PCMCIA-ljudkort. En fördel med E-mu är att man får med Production Tools till ljudkortet, vilket är ett mjukvarupaket med 9 program man behöver, bl.a. lättviktsversioner av Cubase och Wavelab.

Tar ett tag att lära och går att uppgradera om man vill, men jag har inte funnit det behovet hos mig och min musik. Man kan spela in 48 audiospår och minst 1000 MIDI-spår.

RAM: Köp så mycket du kan! Köp helst det som är specifikt för din dator.

😄

:musik

Postat
Hej!

Om du skulle köpa en digitalporta hade jag rekommenderat Tascam i första hand.

Men även Korg, Yamaha eller Zoom kan vara aktuella.

Nu vill du istället ha ett ljudkort, mer RAM och HD. Jag vet inte vilken dator du har och hur den är beskaffad när det gäller anslutningsmöjligheter. Du verkar dock seriös och pratar om 24 bitar, vilket jag alltid spelar in med...

Hårddisk: One Technologies AluDiscar är snabba och prisvärda. De är självnedkylande och utan fläkt. Finns med USB, Firewire eller Combo-varianter som har bäggedera. Skaffa helst Firewire eller Combo.

Ljudkort: Här finns ett antal. Själv har jag erfarenhet av Turtle Beach och nu senast E-mu. Jag har ett E-mu 1616, externt PCMCIA-ljudkort. En fördel med E-mu är att man får med Production Tools till ljudkortet, vilket är ett mjukvarupaket med 9 program man behöver, bl.a. lättviktsversioner av Cubase och Wavelab.

Tar ett tag att lära och går att uppgradera om man vill, men jag har inte funnit det behovet hos mig och min musik. Man kan spela in 48 audiospår och minst 1000 MIDI-spår.

RAM: Köp så mycket du kan! Köp helst det som är specifikt för din dator.

😆

:musik

Hallå, det låter intressant.

One Technologies AluDisc, finns dom bara som externa? Verkar vara bra pris på dom.

Turtle Beach, verkar finnas lite olika, vilket har du använt?

Angående externa ljudkort så undrar jag över fördröjningen, latencyn. Jag fick för mig att man eventuellt skulle kunna minska den genom att använda ett internt...? Kanske inte alls är så...? Låter bra att man får med lite mjukvaror också. Samma sak undrar jag över hårddiskar, om det är så att man kan få en piggare dator om de är interna?

Det som sitter i datorn är (datorn är stationär) AMD XP 2100 processor, moderkort KT 400 Ultrachip (märke?), 256 mb ramminne. Så jag behöver sätta in en intern hårddisk. Behöver jag snabbare processor? Kanske kan börja med denna alla fall...

Var kan man köpa hårdvaror billigt?

Tack för alla tips! Mvh/Jessicka

Postat

du behöver inte bekymra dig om latency när du köper dedikerade musikljudkort.

om du behöver snabbare processor beror på hur du tänkt arbeta med dina inspelningar. det som suger processorkraft är mjukvarueffekter och vst-instrument. arbetar man mycket med effekter så kan man inte få för mycket processorkraft.

men du klarar dig säkert till en början med den du har; du kan spela in flera spår och mixa med några mindre krävande effekter. du kommer säkert att ha jättekul.

ramminnet skulle jag börja med att utöka en skvätt. minst 512, men gärna 1gb eller mer. -men, det beror som sagt på hur du arbetar med datorn. samplingsbaserade vst-instrument kräver mycket ram, men du kanske inte alla använer sådana.

Postat
du behöver inte bekymra dig om latency när du köper dedikerade musikljudkort.

om du behöver snabbare processor beror på hur du tänkt arbeta med dina inspelningar. det som suger processorkraft är mjukvarueffekter och vst-instrument. arbetar man mycket med effekter så kan man inte få för mycket processorkraft.

men du klarar dig säkert till en början med den du har; du kan spela in flera spår och mixa med några mindre krävande effekter. du kommer säkert att ha jättekul.

ramminnet skulle jag börja med att utöka en skvätt. minst 512, men gärna 1gb eller mer. -men, det beror som sagt på hur du arbetar med datorn. samplingsbaserade vst-instrument kräver mycket ram, men du kanske inte alla använer sådana.

Tjena tjena,

jag kommer mest spela in med "linead" synth, trummaskin och även micka instrument och sång. Inte jobba med så mycket effekter till en början. Så då räcker nog min processor ett tag. Ramminne tänker jag köpa ganska mycket.

Börjar få koll på det mesta nu, men ljudkortet kräver lite mer research, ska läsa lite mer på forumet också 😆 Men jag tar så klart gärna mot fler tips! Tack för all hjälp!

Postat

Hej hej!

Nu har jag fått tips från er, men också fått bra tips från en kille på Jam (angående ljudkort). Det kommer att bli ett Focusrite Saffire LE. Verkar som att det är ett prisvärt alternativ.

http://www.focusrite.com/product/saffire_le/

Så köper jag till Cubase SE3. Så snart är det bara att plugga in och köra 😳 *längtar*

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.