Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej everyhopa!

Har ett litet rum pÄ ca 8 kvm med trÀvÀggar och betonggolv som jag tÀnkte anvÀnda som studio. Nu vill jag ju inte stjÀla för mycket av rummet med toktjocka vÀggar, sÄ min tanke Àr följande:

Jag bygger akustikplattor av mineralull eller glasfiber med en tjocklek pÄ 45 mm och lÀmnar en liten luftspalt bakom.

Jag bygger smÄ plattor som jag placerar i hörnen för att fÄ nÄn form av basfÀlla.

Jag lÀgger en tunn skiva cellplast i golvet och tÀcker med 22 mm golvspÄnskiva.

Vill inte lÀgga för mycket jobb dÄ vi planerar att flytta inom typ ett par Är sÄ det fÄr bli lite "halvdant".

Tror ni detta fungerar eller blir dÀmpningen liten?

Och i sÄ fall...hur mycket dÀmpning krÀvs det för att det ska göra nÄn nytta?

//Jocke

Redigerat av Tellskog
Annons
Postat

Är det ljuddĂ€mpning eller akustikbearbetning du behöver? Om det bara Ă€r akustikbearbetning Ă€r 45 mm Gullfiber definitivt bĂ€ttre Ă€n inget. Kapa gĂ€rna hörnen med mineralull, och Ă€ven skĂ€rningen tak/vĂ€gg. Beroende pĂ„ hur mycket du kan kapa, kan du ju köra tjockt med Gullfiber dĂ€r. Har du rĂ„d Ă€r nĂ„gon akustikskiva bĂ€ttre Ă€n bara Gullfiber, och dĂ„ kan du fĂ„ jĂ€mnare och djupare dĂ€mpning men ta upp mindre plats.

Om rummet mest Àr till för lyssning kan du dÀmpa frÀmre halvan (dÀr du har högtalarna), och göra bakre halvan sÄ diffuserande det gÄr. BÀst Àr förstÄs med riktiga diffusorer, men t.ex hyllor med lite slumpvis utspridda prylar i gör ocksÄ en del om du har en budget att ta hÀnsyn till. Dock skulle jag nog Àven i bakÀnden kapa hörnen och skÀrningen tak/vÀgg om möjligt. Ditt rum Àr sÄ litet och du kommer att behöva jÀmna ut basen sÄ gott det gÄr.

HĂ€lsningar

/Henrik

Postat

Hej Vogel!

Det jag Àr ute efter Àr en sÄ rÀttvis lyssning som möjligt för att kunna sÀtta alla nivÄer utan att fÄ en smÀrre chock nÀr jag testar mina lÄtar i stora PA:n och andra system.

Har Àven tÀnkt spela in ac.gitar och sÄng i samma rum och vill ju dÄ fÄ ett enligt min smak ett sÄ snyggt ljud som möjligt.

//Jocke

Postat

DÄ borde det kunna bli nÄgot vettigt om du följer de rÄd jag har skrivit ovan. Har du nÄgon budget? Har du rÄd skulle jag rekommendera dig att anvÀnda "riktiga" ljudskivor istÀllet för Gullfiber. TÀnk pÄ att rummet spelar nÀstan lika stor roll för lyssningen som sjÀlva högtalarna gör.

Vad har du för högtalare, förresten?

/H

Postat
DÄ borde det kunna bli nÄgot vettigt om du följer de rÄd jag har skrivit ovan. Har du nÄgon budget? Har du rÄd skulle jag rekommendera dig att anvÀnda "riktiga" ljudskivor istÀllet för Gullfiber. TÀnk pÄ att rummet spelar nÀstan lika stor roll för lyssningen som sjÀlva högtalarna gör.

Vad har du för högtalare, förresten?

/H

Hmm.... en smula pinsamt...min lyssning gÄr just nu genom ett par gamla JPW hi-fi högtalare...inte direkt hög nivÄ men dom stod ÀndÄ och samlade damm sÄ jag testade och upptÀckte vÀl ganska snart att det inte var det jag letade efter. Jag bruka Àven testa att lyssna genom mitt HK-audio PA, det brukar ge en nÄgot mer rÀttvis lyssning men rÀcker inte Ànda fram kÀnns det som. Har kikat lite pÄ EVENT typ TR6 eller TR8 eller rent av 20/20. Tycker Àven M.audio har en del som ser intressant ut. Har du nÄgra bra tips?

Budgeten ligger nog runt 3000-5000 kr för monitorer sen fÄr vÀl kostnaden bli det den blir för akustiken, bara inte rummet blir för litet. DÀr kan jag Àven göra plattorna sjÀlv för att fÄ ner kostnaden.

Just basen Àr det som jag tycker Àr svÄrast att lÀgga rÀtt. Blit sÀllan nöjd nÀr jag kör det genom PA:t.

//Jocke

Postat

Det blir ju lite av en utmaning att bygga sĂ„ lite som möjligt men Ă€ndĂ„ fĂ„ ut sĂ„ mycket möjligt. 😆

//Jocke

Postat

Monitorer har ju stötts och blötts. Men i mina ögon finns det bara ett alternativ, och det Àr Ino Audio piP. De kan köpas i byggsats för cirka 4000 kr/par. KrÀver ett slutsteg, och byggsatsen Àr i rÄ MDF, sÄ man bör mÄla dem. Men de Àr lÀtta att sÀtta ihop, och jag skÀmtar inte nÀr jag sÀger att de spöar monitorer som Àr tio gÄnger dyrare.

Postat

Tack för tipset Vogel!

Ska kolla in dom. SÄg Àven ett tips nÄnstans om Valutronic SQ50 som visst ska vara ett otroligt prisvÀrt val om man kan tÀnka sig att bygga lite sjÀlv. TÀnkte ta mig en titt Àven pÄ dom.

Tillbaka till huvudÀmnet....

Kommer nog att göra sÄ hÀr:

Golv: Platonmatta/ÅldersbestĂ€nding plast - Cellplast ca 12mm - GolvspĂ„nskiva - NĂ„n form av matta - Ventilerade socklar.

VÀggar:Ca 50 mm luftspalt - 45 mm mineralull i ramverk - SkÀra av ltie i hörnen för att dÀmpa lite bas.

Eventuellt kanske jag kör med draperi istÀllet för ramverk.

Borde det inte vara sÄ att rummets storlek avgör hur mycket som behöver byggas bort?

Kom gÀrna med synpunkter!

//Jocke

Postat
Golv: Platonmatta/ÅldersbestĂ€nding plast - Cellplast ca 12mm - GolvspĂ„nskiva - NĂ„n form av matta - Ventilerade socklar.

Platonmatta, stepisol, spÄnskiva, 50mm luftspalt frÄn vÀgg lÄter bra. Ventilerade socklar???? du vill ha ett lufttÀtt rum annars kan du strunta i att bygga.

VÀggar:Ca 50 mm luftspalt - 45 mm mineralull i ramverk - SkÀra av ltie i hörnen för att dÀmpa lite bas.

Visst, om du bygger direkt pÄ golvet och ger det hela en luftspalt runt om. TÀcker allt med gips och akustikspacklar alla fogar sÄ det blir lufttÀtt.

Borde det inte vara sÄ att rummets storlek avgör hur mycket som behöver byggas bort?

Jo, men 8kvm sÀger inte hur rummet ser ut.. behöver lÀngd, bredd och höjd.

a

🙁

Postat

Platonmatta, stepisol, spÄnskiva, 50mm luftspalt frÄn vÀgg lÄter bra. Ventilerade socklar???? du vill ha ett lufttÀtt rum annars kan du strunta i att bygga.

Visst, om du bygger direkt pÄ golvet och ger det hela en luftspalt runt om. TÀcker allt med gips och akustikspacklar alla fogar sÄ det blir lufttÀtt.

Jo, men 8kvm sÀger inte hur rummet ser ut.. behöver lÀngd, bredd och höjd.

a

😎

Ventilerade socklar Àr till för att ventilera bort eventuell uppstigande fukt frÄn betongplattan. Fast det kanske man kan hoppa över om lÀgger fuktspÀrren tillrÀckligt bra.

Vad gÀller rummets utformning sÄ ser det ut enligt följande:

Bredd 2 m

Djup 4 m

Höjd 2,2 m

Ett fönster pÄ ena lÄngsidan och tvÄ dörrar, en pÄ ena kortsidan och en i nedre Ànden av ena lÄngsidan.

Det Àr inte mycket yta att bygga pÄ dÀrför behöver det vara sÄ "light" som möjligt. SÄ med tanke pÄ att rummet Àr litet sÄ kÀnns det som att man inte behöver bygga sÄ mycket.

//Jocke

Postat
Ventilerade socklar Àr till för att ventilera bort eventuell uppstigande fukt frÄn betongplattan. Fast det kanske man kan hoppa över om lÀgger fuktspÀrren tillrÀckligt bra.

Ja du kanske tÀnker pÄ traditionella byggmetoder, glöm de, hÀr ska det vara lufttÀtt. PLatonmattan lÀgger du sÄ att den gÄr upp minst 200mm upp pÄ vÀggarna och se till att skarvarna Àr tÀta. sen lÀgger du golvet sÄ att det inte gÄr hela vÀgen ut till vÀggarna, typ 50-60mm ifrÄn.

Vad gÀller rummets utformning sÄ ser det ut enligt följande:

Bredd 2 m

Djup 4 m

Höjd 2,2 m

Okej en stÄende frekvens vid 120,3 Hz dÄ.

sen har du de hÀr:

waves.jpg

a

😎

Postat

Varför ska golvet lÀggas pÄ socklar, byggas lufttÀtt etc? Det var ju inte ljudisolering det var frÄga om?

Vad gÀller rumsdimensionerna Àr det ju krallig varningslampa pÄ att en dimension Àr exakt dubbel sÄ stor som en annan (4 resp 2 m). Det finns olika formler pÄ rumsdimensioner som brukar anvÀndas av akustiker för att sprida ut resonanser sÄ mycket som möjligt. En Àr 1: 1,14: 1,89. I ditt fall skulle det innebÀra att du försöker fÄ rummet 2x2,28x3,78 m. 2,2 istÀllet för 2,28 Àr close enough, men om jag vore som du skulle jag bygga en nÄgorlunda kraftig gipsvÀgg (2-3 skikt) som kortade av rummet till cirka 3,78 m.

Andreas, snygga grafer! Vad Àr det för program?

HĂ€lsningar

/Henrik

Postat

grafer hit och dit, varför i helsike skall du bygga med platon INVÄNDIGT för???

det Ă€r ju en fuktspĂ€rr man lĂ€gger utvĂ€ndigt-har inget med ljud att göra 😎

Postat (redigerat)

det Ă€r ju en fuktspĂ€rr man lĂ€gger utvĂ€ndigt-har inget med ljud att göra đŸ„°

Fungerar lika bra som fuktspĂ€rr invĂ€ndigt. Man KAN Ă€ven anvĂ€nda Ă„ldersbestĂ€nding plast typ TENO TÄT. Hur som helst sĂ„ har det inget med vare sig ljudisolering eller akustik att göra eller nĂ„t annat med ljud heller för den delen, utan har som syfte att agera fuktspĂ€rr.

Man borde nog ha koll pÄ vad man har för grundlÀggning i sin studio. Och det skadar inte att ha lite koll pÄ byggnormer och annat. Det kan leda till en riktigt sur utgift om det bli oönskade fuktproblem.

Vad har du sjÀlv för grundlÀggning i Camelot Studios, Florian?

//Jocke

Redigerat av Tellskog
Postat

det Àr ju en fuktspÀrr man lÀgger utvÀndigt-har inget med ljud att göra

OMG!

Man borde nog ha koll pÄ vad man har för grundlÀggning i sin studio. Och det skadar inte att ha lite koll pÄ byggnormer och annat. Det kan leda till en riktigt sur utgift om det bli oönskade fuktproblem.

Precis

Vad har du sjÀlv för grundlÀggning i Camelot Studios, Florian?

stampat jordgolv kanske?

Varför ska golvet lÀggas pÄ socklar, byggas lufttÀtt etc? Det var ju inte ljudisolering det var frÄga om?

Nej du har kanske rÀtt, fick intrycket att han ville isolera med tanke pÄ det hÀr:

Kommer nog att göra sÄ hÀr:

eller?

Andreas, snygga grafer! Vad Àr det för program?

Excel 😉hĂ€r har du dokumentet, det sköna Ă€r ju att du kan lĂ€gga ut grafen lĂ€ngs med den vĂ€gg du fĂ„tt ritad sĂ„ kan du se EXACT var du ska ha absorbenter/huvudposition..funkar iofs. inte i ditt surround rum, men iaf..

Du kan du inte posta lite bilder pÄ bygget?? SÄg de dÀr dosfrÀsta hÄlen, mycket bizarr...

a

Postat
Excel  🙂  hĂ€r har du dokumentet, det sköna Ă€r ju att du kan lĂ€gga ut grafen lĂ€ngs med den vĂ€gg du fĂ„tt ritad sĂ„ kan du se EXACT var du ska ha absorbenter/huvudposition..funkar iofs. inte i ditt surround rum, men iaf..

LOL, cool.

Du kan du inte posta lite bilder pÄ bygget?? SÄg de dÀr dosfrÀsta hÄlen, mycket bizarr...

??? Var sÄg du dem??? Jo, det Àr sant att mitt inspelningsrum nu Àr alldeles prickigt...men hur visste du det?

/H

Postat
??? Var sÄg du dem??? Jo, det Àr sant att mitt inspelningsrum nu Àr alldeles prickigt...men hur visste du det?

😉 vi Ă€r ju grannar!

a

😉

Postat (redigerat)

🙂 vi Ă€r ju grannar!

a

😕

LOL, vafan Àr du DEN Andreas!

Det vore kul att se hur det blir dÀrinne hos er! Har inspelning pÄ söndag-mÄndag, och kommer sedan att ta lite time out för dagisinskolning av junior. Har dock en del mixjobb som jag kommer att göra pÄ kvÀllarna. Knacka pÄ nÀsta gÄng ni Àr hÀr, vetja.

Moss,

H

Redigerat av Vogel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.