Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har läst massor av trådar om latency, men ännu inte riktigt fått svar på min undran (kanske finns det där ute ändå någonstans, hoppas då ni har tålamod med ytterligare en nybörjarfråga...).

Jag har just kopplat ihop Sonar Home Studio 4 med Lexicon Omega och använder ASIO driver mode. Under Audio Options (i Sonar) finns en latency-regel som man kan dra mellan fast och safe, men den verkar inte påverka någonting. Istället kan man gå in i en ASIO-panel, där man ställer in Buffer Settings, och dessa i sin tur ger olika latency.

Under Buffer Settings kan man ställa in både Buffer Size och Number of Buffers, och min fråga är nu, är totala buffern Buffer Size gånger Number of Buffers? Är det isåfall någon skillnad på att ha (tex) 4 st 256 stora buffers, jämfört med att ha 2 st 512 stora buffers? Eller är det istället så att den buffer man anger delas upp ett antal mindre?

Jag har inte kunna se något klart mönster i hur latency ändras beroende på mina inställningar, och är jättetacksam om någon kan reda ut begreppen!

Annons
Postat

Hej,

Jag kan inte ditt program eller ljudkort. Är inte säker på frågan heller, men jag tror inte att Number of Buffers påverkar din latency. Den latency du hör tex från att du spelar en not på ditt keyboard tills ljudet hörs går nog bara genom en buffert.

/D

Postat

Tack för ditt svar Dr. D. Jag tror du har rätt, men förstår inte vad inställningen "number of buffers" då innebär. Någon annan som vet?

Postat

Olika ljudkort och deras drivrutiner ställer in sin latency på olika sätt, så jag har inte heller full koll på just Lexicon Omega.

Men borde du inte kunna testa med två buffers a 256 samples respektive 100 buffers (eller vad som nu är max) a 256 samples för att kolla om det blir någon hörbar skillnad i latency?

Min gissning är att ett högre antal buffertar är "säkrare" på bekostnad av antingen högre latency eller något högre CPU-belastning, där det senare troligen är försumbart.

// David

Postat (redigerat)

Tack Diwic. Skall göra lite sådana systematiska tester ikväll.

(Vore ändå kul att veta hur det var tänkt att fungera..)

Redigerat av Sofie D
Postat
Increasing either the buffer size or the number of buffers produces similar end results — however, with my system, the CPU stresses out less if I increase buffer size and keep a small number of Buffers in the playback queue.

Specifically, my 'low-latency' setting is two buffers with a buffer size of 2.9ms. If I feel like being nice to my CPU, I choose a setting of two buffers with a buffer size of 11.6ms.

Postat

Jag tror att standarden för ASIO-drivrutiner är två buffertar och att det endast är ett fåtal program som låter dig ställa antalet. Tipset är nog att använda två och ändra buffertstorleken för att justera fördröjningen. Först när du stöter på problem med knaster och sprak kanske det kan vara intressant att testa med fler buffertar.

/Majken

Postat

Tack för era svar och tipset om Sound-on-Sounds forum. Jag har nu letat där och i flera andra liknande forum (o på många andra mystiska platser..) o fått en något klarare bild, om än långt ifrån fullständig, som jag gärna för tillbaka hit.

Som jag fattar saken är det nog så att den totala bufferlängden, och alltså det som direkt påverkar latency, är antal buffrar gånger bufferstorleken. Om man ökar endera, ökar latency. Men man kan också öka antalet buffrar och istället minska bufferstorleken, och på det viset bibehålla en viss fördröjning. Vinsten med det skulle vara just en "säkrare" inställning. Med en stor buffer skulle fördröjningen kunna variera, dvs om en händelse inträffar tidigt eller sent under avläsningen av en buffer tar det olika lång tid innan man kan höra effekten. Med ett större antal mindre buffrar skulle man istället kunna få en jämnare fördröjning.

Detta är, som sagt, bara som jag har fattat det - kanske är det helt fel. Tacksam för ytterligare synpunkter. På Lexicon säger de (lustigt nog) att det enda dokument som finns är (den mycket knapphändiga) manualen, och hänvisar mig till eget experimenterande. Det har jag förstås inget emot, men man är ju lite nyfiken!

Postat

Om du är riktigt sugen på att veta mer så skulle jag gissa att Steinberg kan ha en del tekniska dokument eftersom de har utvecklat ASIO-standarden.

/Majken

Postat
Med en stor buffer skulle fördröjningen kunna variera, dvs om en händelse inträffar tidigt eller sent under avläsningen av en buffer tar det olika lång tid innan man kan höra effekten. Med ett större antal mindre buffrar skulle man istället kunna få en jämnare fördröjning.

Jag är lite fundersam till just det där, det känns som något sequencerprogrammen borde kompensera för, så att all fördröjning blir lika lång.

Om de inte gör det så skulle ju effekten bli följande: Antag att jag sitter och spelar på mitt keyboard, live på ett VST-instrument, och att jag spelar lika tajt som en metronom. Om fördröjningen då är olika lång från ton till ton, kommer ju det att låta otajt?

Det skulle man iofs också kunna testa, kanske...om jag nu klarar av att spela så tajt vill säga 😉

// David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.