Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Mitt första inlägg och en riktigt novice nybörjare. Jag har fått tag på magix m, m 2005, av en kompis som lagt det hela på hyllan. Egentligen var jag ute efter magix m,m 11 deluxe.

Ni som kan lite om detta. Är den versionen bättre än den jag har? Är det värt att skaffa den? Vad jag förstår så kan man även spela in egen sång med ...11 deluxe(?)

Borde jag ha nåt annat prog istället? Å om ni tycker det så berätta också varför ni tycker att jag ska ha nåt annat. Att kunna sjunga själv är ganska viktigt. Ge mig lite vinklar!

Mvh

Annons
Postat

Program är inte alltid det viktigaste för en nybörjare.

Vilka krav har du? Vad vill du spela in? Vilka instrument?

Vilken utrustning/ljudkort/mikrofon använder du?

Postat

Det jag vill göra är tex att spela in något kul när kompisar fyller år, en hejjaramsa till mitt inte allt för seriösa fotbolls lag å liknande. Men också ge mig på att göra lite seriösare försök att få till någon liten låt, eftersom min sambo gärna vill sjunga själv.

Mikrofon har jag ej för tillfället. Jo förresten ett headset förstås(billigt) men det kan väl knappast duga. Ljudkortet heter sound blaster audigy 2 ZS.

Jag kan inte spela in egen röst med magix m.m 2005 va?

Postat (redigerat)

Audacity är ett bra och lättförståeligt program som duger fint om man inte har så stora krav, utan mest vill spela in lite enkelt som du sa. I Audacity kan du spela in i flera kanaler, och det är helt gratis 🙂

http://audacity.sourceforge.net/

Redigerat av gsol
Postat
Audacity är ett bra och lättförståeligt program som duger fint om man inte har så stora krav, utan mest vill spela in lite enkelt som du sa. I Audacity kan du spela in i flera kanaler, och det är helt gratis 🙂

http://audacity.sourceforge.net/

bra program! Fins även på svenska dessutom!

Vad gäller din mic: Klart att det funkar, men dock kan du ju inte räkna med någon kvalitet 😄😳🙂🙂

Postat

Jo jag förstår ju att den funkar, men jag menade ju naturligtvis det där med kvaliteten... Men jag har provat programmet lite nu. skapligt, men de där silver synth och den där andra synthen är antingen tråkig att hålla på med eller också är den svår. Jag får inte till de ljud ja vill ha. Eller finns det andra sätt. tips?

Postat (redigerat)

spana in reason... det går visserligen inte att spela in. Men allt annat går att göra.

Det är ju lite mer avancerat, men väldigt lätt att komma igång med. Så du har nåt att "växa i". Jag höll på med det flera år innan jag kände att jag behövde uppgradera och jag satt med det nästan varje dag. Vet inte vad det kostar nu. 3-4000 kanske och där har du de flesta ljud. Det tar nog ett tag innan du ledsnar på ljuden.

Om du kombinerar det och nåt billigt/gratis inspelningsprogram så blir det ju inte så stor kostnad.

Det finns både analogsynth simuleringar och diverse andra ljud (de typ vanligaste ljuden).

Sen går det lätt att få tag på både gratis ljud till reason från diverse hemsidor på internet (vissa gratis ljud finns på prophellerheads hemsida för de som köpt en laglig version) och självklart finns det större och mer "exklusiva" ljudbibliotek att köpa...

Redigerat av pennudd
Postat

Tack för tipsen, men 3-4000 låter väl saftigt med tanke på hur lite jag hållit på med min ny gammla (hade ett magix m.m för ca 10 år sedan) outforskade hobby. Jag får kanske gneta på lite till innan jag kapitulerar och går vidare. Jag kan ju inte ha lärt mig programmet på en vecka så det finns nog mycket mer för mig att kräma ur det.

• 2 veckor senare...
Aurora (oregistrerad)
Postat

Hej! Jag har också MAGIX music maker, version 10 deluxe och jag tycker att den är mycket trevlig 😆. Nu har jag även köpt ett midikeyboard och jag skulle vilja veta exakt hur man bär sig åt för att integrera den i programmet? Steg för steg liksom, är så himla otecknisk och helt grön på detta område... så jag vore mycket tacksam om någon ville hjälpa mig!

Hälsningar Aurora

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.