Jump to content
Annons

Möjligt att låsa höjd på 1 spår för översiktlighet


suprapappa

Recommended Posts

hallå

ett stort problem för mig är att mina låtar rent grafiskt är väldigt röriga i cubase.

jag försöker hitta ett bra system för att råda bot på detta, t.ex. att olika färger ska ha olika betydelse

jag skulle i min tracklist vilja sätta olika "rubriker"....t.ex. gitarrer, sång, rytm osv., men inte som foldertracks för dessa behövs på en undernivå till och syns inte så väl...

därför har jag skapat ett tomt audiotrack och valt "disable track" då det istället för ljusgrått blir mörkgrått och döpt det.

vad jag skulle vilja är dock att låsa höjden på just det tracket så att det har samma storlek oavsett vilken zoomnivå jag har för tillfället......går det?

har ni andra bra förslag på hur man kan öka tydligheten?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

jag förstår inte riktigt pöäng med den tomma audio spåret, om det är för att skriva olika saker under låtens gång kan man väl använda markers? eller play order?

men men, om du vill låsa höjden, och alltid ha längst upp ditt audio spår (som tyvärr är fortfarande väldigt mystisk för mig, får gärna förklara mera) kan du använda "divide track list", längst upp i kolumnen mellan inspector och projekt yta.

där inne är zoom låst från resten av projektet (finns sen 3, möjlightvis 2.2)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har många spår i ett projekt och det blir oöverskådligt brukar jga lägga ner lite tid och energi på att färgmärka de olika instrumentgrupperna. Det och att välja ett passande namn på varje spår brukar hjälpa en hel del.

Mappar, dummy-spår eller att skapa grupper (utan att använda dem som bussar) tycker jag ofta stjälper mer än det hjälper. Det blir ju bara ännu fler spår och däremd ännu trängre i rutan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...