Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag och några kompisar gjorde en kortfilm på elva minuter där vi använde fem kända låtar från fem kända artister. Nu funderar vi på att skicka in den till en filmfestival i göteborg men jag måste ha tillstånd från stim för att få använda musiken i filmen, plus att jag först måste kontakta varje artists skivbolag och få tillstånd från dom först innan jag kan fylla i en ansökan till stim. Har någon här haft samma problem?

Det är ganska stressigt för filmen skall vara hos tävlingen senast den 23/8...

tacksam för svar!

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Ja. Min skiva kommer inte ut, för att jag ännu inte fått tillstånd av skivbolaget att använda två ljudeffekter från två ljudeffekt-cd:s jag köpte och hade med på två låtar av plattans 13 alster. Den som hade svenska ansvaret för de Holländska skivorna när det gäller utfärdande av tillstånd har precis gått i pension och företaget har upphört. Han har lämnat över det till andra som inte är insatta i mitt ärende. Får börja om liksom. Jag fick nämligen tillståndet för några år sedan redan, men när mer än 3 år passerat och man inte har tryckt skivorna så går tillståndet ut. Dessutom är saken i ett annat läge nu. Jag tänkte göra en musikvideo på en av de två nämnda låtar det gäller. Den musikvideon tänkte jag sedan skicka till TV-bolag och ha på min kommande hemsida, där jag även tänkte ha mp3-ljudklipp från låtarna. Då kanske det blir ett helt annat avtal. När jag fick tillståndet för några år sedan var det gratis att få det och gällde under förutsättning att jag gjorde max 300 cd-exemplar och inom tre år. Nu har det gått för lång tid som sagt och låtarna ska användas till mer än 300 ex på cd.

Nån erfarenhet från film har jag inte, mer än nämnda kommande musikvideo då, som också alltså lär kräva tillstånd...

Lycka ytterligare!

🙂

:musik

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.