Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mitt Soundblaster Audigy ZS 2 uppför sig underligt.

Plötsligt en dag ville det inte längre ta emot någon insignal. Jag hade vad jag vet inte gjort något konstigt utan som jag förstår situationen bara flippade det ur.

Efter ominstallation etc. har jag uppnåt lite. Nämligen: Jag kan välja 4 olika typer av ASIO i Cubase och uppnår följande:

1. ASIO DirectX Full Duplex: Väsande rundgång.

2. ASIO Multimedia: Väsande Rundgång.

3. Creative ASIO: Jag hör signalen svagt, mycket svagt i bakgrunden, blandat med en massa brus.

4. SB Audigy 2 ZS ASIO: Jag hör signalen svagt, mycket svagt i bakgrunden, blandat med en massa brus.

Så jaha.. What to do?

Jag har rensat från gamla drivrutiner och installerat originalrutinerna. Avinstallerat och återinstallerat.. Kan det vara ett hårdvarufel?

Uppskattar er hjälp!

Annons
Postat
prova att ladda hem nya drivrutiner från soundblasters hemsida.

Been there, done that.

Kör du hörlurar direkt i ingången på ljudkortet?

Menar du om jag kan köra hörlurar från hörlursutgången eller från själva ingången? I så fall Ja, respektive Nej.

Postat

Låter som ett hårdvarufel. Annars generellt så lönar det sig att byta från Sounblasters sugiga drivrutiner till KX-drivers. Ett annat alternativ är ASIO for all.

Det finns en massa trådar om det här på forat!

Postat

...men Audigy har ju egna ASIO-drivers - och då bör man använda dem, enligt vad jag har förstått.

Det är inte så, att du har lyckats få någon skum rundgång genom att spela in "what u hear", eller vad det nu brukar stå i Creatives egen mixer...?

jensak (oregistrerad)
Postat

...men Audigy har ju egna ASIO-drivers - och då bör man använda dem, enligt vad jag har förstått.

Det är inte så, att du har lyckats få någon skum rundgång genom att spela in "what u hear", eller vad det nu brukar stå i Creatives egen mixer...?

EXAKT DETTA PROBLEM HAR JAG NÄR JAG SKA SPELA IN AUDIO SÅ KOMMER PRESIS ALLT LJUD MED SYNTAR OCH TEMPO CLIK HUR AVHJÄLPS DETTA JAG HAR ETT LIKADANT LJUDKORT OCH ÄR NUBÖRJARE I CUBASE

Postat

Nej jog tror inte det... 😎

Postat

EXAKT DETTA PROBLEM HAR JAG NÄR JAG SKA SPELA IN AUDIO SÅ KOMMER PRESIS ALLT LJUD MED SYNTAR OCH TEMPO CLIK HUR AVHJÄLPS DETTA JAG HAR ETT LIKADANT LJUDKORT OCH ÄR NUBÖRJARE I CUBASE

Hej och välkommen till forumet jensak 😆

Kolla följande: Start -> Kontrollpanelen -> (Växla till klassiskt läge, om du inte redan är i det) -> Ljud och ljudenheter. Under fliken "Ljudenheter", delen "Inspelning av ljud" hittar du en "Volym"-knapp. Då får du upp vad du spelar in. Klicka i "Välj" på det du vill spela in (linjeingång, mikrofon och vad det nu är). Se till att du inte har den på "What you hear", eller "stereo mix", eller vad det nu står.

// David

PS. Om inte det du vill spela in syns, så kan man ibland få fram fler mätare genom att välja "Alternativ" -> "Egenskaper" och kryssa i några små rutor.

Postat

Tror ni verkligen att det är hårdvarufel?

Problemet är att det sitter fastmonterat i chassit (det är en HP-dator för kommunalanställda) och chassit är liksom gjutet efter kortets plats, så jag kan inte byta plats på det. Rumpa 😆

Postat
Tror ni verkligen att det är hårdvarufel?

Problemet är att det sitter fastmonterat i chassit (det är en HP-dator för kommunalanställda) och chassit är liksom gjutet efter kortets plats, så jag kan inte byta plats på det. Rumpa 😆

Har du kollat what-you-hear-grejen då? Den kan göra skillnad när det gäller rundgången åtminstone...

jensak (oregistrerad)
Postat
😄 Ack så enkelt TACK för hjälpen nu fungerar det 😛
Postat

Mitt Audigy hände det exakt samma sak med. Andra ljudkort fungerar i datorn utom mitt soundblaster.

Problemet är att kör jag lurarna direkt i ljudkortet så hör man ingenting. Provar man strömförsörjda högtalare så får jag däremot ut ljud. Även små öronsnäckor kan ej drivas av kortet.

Antar att problemet är typiskt hårdvaru fel så jag får väl köpa nytt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.