Jump to content
Annons

"brum"från mitt ljudkort

Recommended Posts

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Förstår det inte riktigt. Har precis lagt in en fräsch installattion av win och har säkert installerat om ljudkortet tiotal gånger utan detta problem. Kan det bero på moderkort eller annat som kan strula? Har ett emu 0404 som jag är jättenöjd med men nu brummar det när jag drar upp volymen. Har dragit ner alla reglar som inte används så vitt jag vet.. och kopplingen är datorn till mixerns tape in och tape out till stereon. Även testat att koppla direkt till stereon och lyssnat i lurar så jag vet att det kommer från datorn. Något tips? Majken, du har juh hjälpt mig innan, du kan säkert 😄

Det kan som sagt vara något annat i datorn med, den har inte varit helt frisk på senare, men det borde väl inte skapa "brummande" för ljudkortet?

Plz help!

Annons
Postat

Och hela datorn är jordad ordentligt?

Sitter det några kablar till ljudkortet internt? T.ex. ljud från CD/DVD in till ljudkortet.

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Jordad.. ja det tror jag 🙁 Det är sådana där sladdar som är sådär stora och sådär 😛 Det är inget ojordat såvitt jag vet. CD eller DVD-rom sitter inte i ljudkortet.

Postat

Men är själva uttaget du tar strömmen ifrån jordad? Jag sitter med ojordat uttag till datorn, och jag får mycket brummade om jag ska spela in. Men som tur är sitter jag mest och mixar här hemma. Så jag störs inte så mycket.

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Det har jag ingen aning om, hur kollar jag upp det och på vilket sätt kan det påverka datorns ljudkort? Misstänker att det är jordat men huset är inte direkt nytt.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Tvättmaskinsuttaget är alltid jordat. Dra en låååång skarvsladd därifrån, och kolla om du får nån skillnad (tillfällig lösning endast för att utesluta andra problem).

Postat
Tvättmaskinsuttaget är alltid jordat. Dra en låååång skarvsladd därifrån, och kolla om du får nån skillnad (tillfällig lösning endast för att utesluta andra problem).

köket brukar väl också alltid vara jordat?

Postat
Det har jag ingen aning om, hur kollar jag upp det och på vilket sätt kan det påverka datorns ljudkort? Misstänker att det är jordat men huset är inte direkt nytt.

Det är väl bara att kolla på uttaget, kolla efter de två piggar som ska finnas på ett jordat uttag. Ett ojordat uttag är ju ofta ett helt "platt", där det inte finns några mettalpiggar.

Hoppas du förstår vad jag menar, är ju inte elektriker så jag vet inte vad allt heter.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag har gjort en del eletriska installationer och sett ännu fler existerande i mina dagar. Piggar hit och dit betyder ju inte ett skit, därav rekommenderade jag tvättmaskinen som nästan 100% säkert har jordat uttag. På riktigt. Alltså inte bara ett uttag som ser ut att vara jordat, utan så att det verkligen har dragits en jordkabel vidare från själva uttaget till elcentralen.

Postat
Det är sådana där sladdar som är sådär stora och sådär 😛

Jättebra! Inget kan bli fel om du har stora kablar och sådär!!

Formatera om datan med Windows en gång till istället.

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Kablarna är jordade.

Vägrar lägga in win igen. Det var ett helvete.

Har precis fått in alla program igen.

Låter som om det kan finnas en annan lösning. Hur är ni så säkra på att det är strömkablarna.. har fått liknande problem med tidigare ljudkort som inte varit sådant.

Postat
Kablarna är jordade.

Vägrar lägga in win igen. Det var ett helvete.

Har precis fått in alla program igen.

Låter som om det kan finnas en annan lösning. Hur är ni så säkra på att det är strömkablarna.. har fått liknande problem med tidigare ljudkort som inte varit sådant.

Han skämtade...

Han syftade på att en nyinstallation av Windows eller tjocka kablar inte påverkar ifall ljudet brummar eller inte.

Mitt tips är att du öppnar volymkontrollen i Windows och stänger av alla portar som du inte använder.

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Har gjort det.. Kollat mixern som jag har som mjukvara och datorns volymreglage.

Postat

Jordslinga mellan mixern och ljudkortet? I så fall behöver du kanske klippa skärmen på väg till mixern, i både vänster och höger kabel. Samma sak om du har fått en jordslinga mellan mixern och någon extern effekt som är inkopplad, då du klipper skärmen i kabeln på returkablarna för att eliminera jordslingan.

Kör annars först så basic som möjligt och koppla sedan in mer efter hand, alltså mixern bortkopplad från allt annat - och enbart kabel mellan ljudkortets utgång och mixerns ingång - och lyssna i lurar. Brummar det fortfarande, så testa att vända på nätkontakten på mixern och se om det blir bättre. JO - det kan visst hjälpa! 😆 Kolla också så att inte signalkablarna ligger intill nätkablar - för om de gör det, så är det stor risk att du får in 50Hz-brum därifrån. Blir det inte bättre, så ligger kanske felet i mixern? Annat som är bra att kolla, är om du har lysrör, lågenergilampor eller dimmer någonstans i närheten. De kan nämligen också bjuda på brum... 🙂

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Eliminera då resten av möjligheterna, en efter en. Typ, sätt kortet in i en annan maskin och testa.

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Okej.. om jag drar ut allt utom från datorn till mixern så är det inget brus förutom när jag drar upp main.. annars är det tyst och fint.. bruset kommer när jag drar upp main på mixern.. det låter sjukt för när jag kopplade direkt till stereon så brusade det..

• 1 månad senare...
Evildoer (oregistrerad)
Postat

Nu är det såhär...

Om jag kopplad ljudkortet till bara mixern och lyssnar med lurar är allt frid och fröjd.

Kopplar jag ens in förstärkaren så blir det brummande ljud. Alltså, en signal på låg frekvens. Och givetvis då ut från förstärkaren i högtalarna kommer detta ytterst irriterande ljud. Jag har testat att koppla in förstärkaren i ett annat väguttag utan framgång. Jag har testat en annan rca-kabel utan framgång. Andra aparater som sitter i förstärkaren gör inte så att det brummar. Så det logiska vore jul att skylla på sladden?

Men då jag testat två olika, visserligen samma typ, så har de båda brummat. Känns väldigt osäkert på om det skulle sluta om jag köper ytterligare en tredje.

Och ja, det är jordat här överallt och alla mina dosor med kontakter är jordade med.

Vad i hel.. kan det vara? 😉

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Har försökt.. drog den bara rakt ut från datorn till och det verkar inte hjälpa.. jag måste ha rca i ena änden, alltså han-rca till stereon men in i kortet kan jag juh ha större pluggar (stereoplugg heter det va?) kanske kan hitta någon sådan kabel som är mer skyddad någonstans?

Postat

Jag vet inte om detta gäller här i Sverige men i USA med deras elsystem är det så att om man använder olika utag för olika enheter i samma ljudkedja kan sådana fel uppstå men jag antar att du har elliminerat alla andra enheter som tar ström redan.

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Hur menar du? Att mixern, datorn och förstärkaren alla ska till samma dosa? Det vore juh något kanske, det blir ett roligt dragande..😱

Till saken hör att jag inte haft dessa problem innan med samma utrustning och samma kopplingsätt, faktum var att jag då hade en betydligt längre väg att dra sladden med. Därför misstänker jag lite det hus jag bor i nu. Men det känns ändå som att jag eliminerat det med..😛

Postat
Har försökt.. drog den bara rakt ut från datorn till och det verkar inte hjälpa.. jag måste ha rca i ena änden, alltså han-rca till stereon men in i kortet kan jag juh ha större pluggar (stereoplugg heter det va?) kanske kan hitta någon sådan kabel som är mer skyddad någonstans?

Nej - det gör ingen skillnad eftersom du fortfarande har obalanserad överföring. Du har alltså ingenting som kan störa på vägen, som nätkablar e dyl? Går signalkabeln nära datorns nätdel och nätkabeln som går till nätdelen, så är det också en möjlig felkälla, om du inte har tänkt på det...

Du skriver att du drog ut kabeln i datorn. Hängde den alltså lös där och satt fortfarande kvar i förstärkaren? I så fall har den ju fortfarande samma störkällor kvar bredvid kabeln...

Postat

jag har ett liknande problem faktiskt...

min Firepod brummar med. Tänkte att det kunde varit mina Phonic P8A, men jag testade dem och det var inget brum från dem.. funderar på om det kan vara mina CRT-skärmar som kan göra att det blir brum? alla kablar i kortet och högtalare är balanserade.. men Firepod-strömmen är inte jordad.. fransformator med sån ful Euro-plugg... skumt å dumt tycker jag.. all annan utrustning är ju jordad...

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Gick till hifiklubben här i stan och han bakom disken visste direkt exakt vad jag skulle ha, han hade haft samma problem. Något strömfel i huset eller liknande, behöver en sak som han beställde in så ska det nog lösa sig. Och om inte så återkommer jag och gnäller mer. För jäklar vad jag vill kunna lyssna på musik utan 40-60% brummande igen.. 🙁

Tack för hjälpen so far, nu får jag vänta på att det han beställde in ska komma så får vi se om det löser problemet...🙂

Postat
Gick till hifiklubben här i stan och han bakom disken visste direkt exakt vad jag skulle ha

En jordlyft? 😆

Postat
Gick till hifiklubben här i stan och han bakom disken visste direkt exakt vad jag skulle ha

En jordlyft? 😆

kan det hjälpa mitt problem oxå eller?... 🙂

jag har ju som sagt ingen jord på mitt ljudkort av nån konstig anledning... kan det vara brist på jord som gör att det blir fel för min del då..? Finns det nån produkt som lägger dit en jord eller vad gör man åt det då.?

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Jag löste det genom att prata med folk på musikbörsen och köpte en dosa för 220:- från behringer som heter Behringer Destroyer hd 400, nu är det väck. Något elfel i huset eller sådär, de hade samma problem i deras butik sa säljaren, lite kul, de hade också löst det med samma pryl. Älska behringer!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.