Jump to content
Annons

Ännu en sommarlåt!


Funkar det?  

26 röster

  1. 1. Funkar det?

    • Jepp! Den sitter som en vegamössa!
      6
    • Jo, finlira lite nån vecka till bara
      12
    • Njaaaeeej
      2
    • Uselt! Kölhala både Hammagrella och Ramona omedelbart!
      2


Recommended Posts

LÅTNAMN: Psykvård i skärgår'n eller Mitt sommarlov med Ramona

ARTIST/GRUPP: Hammagrella

GENRE: Sommarvisa

LÅTLÄNGD: 4:07

KOMPOSITÖR/PRODUCENT/MEDV: Hammagrella

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,7 MB

LÅTLÄNK: Ramona

Grejen var att jag ville skriva en sommarlåt, det gör ju Gesslar och Gärdestäder och Lediner, så varför inte Hammagrellor? Nu urartade det lite som vanligt, men jag är ändå rätt nöjd med själva meloditemat, men körde fast med strukturen och instrumenteringen.

Så - kommentarer tas gärna emot; behövs mera eller mindre av något? Är det värt att bygga vidare på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Refrängen är skön som vanligt! Och jag gillar verkligen dragspelet! 😛

Vers-sången låter lite burkig, och dish ljudet i höger sid i ref harmoniserar inte riktigt med det andra... tycker jag.

I det stora hela låter det inte jättemycket sommar... borde vara lite gladare o glattare o snabbare för det... tycker jag.

Menvafan, jag säger som du sade till mig, den gör inte bort sig på Absolute Hammagrella som väl borde vara på väg? 😎

Du kanske bara ska ändra texten till en snyftig ballad och sen göra en ny och gladare sommarlåt? 😏

edit: ordvims

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå den slingan sitter! Dragspelet låter bra och som ett riktigt (det kanske det är) samt lyfter refrängen effektivt.

Trumrytmen, omväxlande bongosar och synttrummor fungerar bra. Bongosarna är lågt stämda och blir i mina öron ett mörkt bubblande ljud mer än ett realistiskt sound. Testa att byta ut den mörkaste mot en ljusare. Stör mig lite på syntetiska handklappen i högerörat under refrängen. Behövs den? Kanske en tamburin istället?

Dubbelsången på refrängens sista ord "dårar" låter inte bra.

Det låter som om Jaget i sången och Ramona har spännande möten...knivar, våld, tårar, sol och ängar. Bitterljuvt!

Personligen så hade jag tonat ut låten medan saxofonen flippar iväg med ett solo ovanpå dragspelsslingan som ju redan ligger där.

Kanonlåt! 😏

/Swell

Redigerat av Swell
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Pianot är hemskt.

Kan inte höra nåt annat än det där digitala eländet som det är nu.

Återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just i refrängens sista två takter låter du konstigt nog som... Syd Barrett! 😎

Tycker som föregående talare att trummaskinen är lite för påträngande och inte passar ihop med resten.

Bättre sångljud än sist, om än lite burkigt.

Bra bas, tycker jag.

Kör på bara! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra:

Låten, sången

Dåligt:

Håller med nattvaktaren. Lugna ner dig med med pianot. Dra ner velocityn eller byt ljud. Spela helst om rubbet o lägg ner 1/4-dels-pumpandet. Åtminstånde i refrängerna och ersätt med något annat, tenderar att bli tjatigt.

Kasta bort handklappet och röj på nästan alla instrument i låga mellanregistret utom conga-ljudet (eller vad det nu är). Då fyller det en funktion istället för att man ska sitta och undra vad det är för instrument...

Shakern på refrängen blir lite väl mycket shuffle. Kan va snyggt o blanda lite så men då får du placera den lite mer sublimt i mixen.

hmm. fan va jag gnäller.. Men det är ju en bra låt och det är det viktigaste tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det här känns trevligt!

Min uppfattning är att du fegar lite på volymen på sången. Höj sången och låt den komma fram mer, så blir det en bättre balans mot pianot!

Gitarren... aj! Jag skulle ha lagt små lipar med ett renare ljud, men även solot kan vinna på att få ett lite "rundare" ljud.

Dragspelet känns stabilt!

Tror att både shakern och pianot funkar bättre om sången blir starkare, så dem inte slår igenom så mycket!

Sjysst! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för, som vanligt, konstruktiv feedback.

Jag är glad att dom flesta verkar gilla låten, det är liksom huvudsaken för mig.

Är medveten om begränsningarna i produktionen och mottar som sagt glupskt alla era synpunkter med intresse.

Pianot - javisst, vet inte om jag tycker soundet är helt fel (har inte så mycket bättre att komma med faktiskt), men visst är det FÖR MYCKET. Skall lira in det på nytt, sparsammare och inte bara kopiera rakt av.

Synttrummorna och "dishet" (sampletank alltihop) - ska jag nog skrota/byta och fejk-handklappet hänger ihop med en loop jag kör i refrängen, ska nog byta den oxå.

Dragspelet och saxen är sampletank - visst ere rätt autentiskt emellanåt!?

Gitarren, ja, jag är inte direkt nån fills- eller sologitarrist, finns det nån därute? 😎

Tack igen, tillbax in i grottan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt pianot mot en rhodes kanske och byt ut trummorna mot vispade dito och kanske en ståbas, låten har en svag sommarbris över sig som jag tror skulle blomma ut med lite nättare arr över huvud taget... Jag gillade stuket på låten, sång och dragspel..

visst...fortsätt på den här, du börjar ju få snits på det här med sångljudet nu i.a.f tycker jag..* mina öron nickar instämmande *

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, helt klart !! 😄

men låter lite ledsen 🙂

Right on spot! Svenskt vemod. Det var tanken, snarare än "myggbett som svider o Gyllene Tider".

Så om nån känner sig lite lessen i ögat av "jag" och Ramona där på ön - perfekt! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, helt klart !! 😄

men låter lite ledsen 🙁

Right on spot! Svenskt vemod. Det var tanken, snarare än "myggbett som svider o Gyllene Tider".

Så om nån känner sig lite lessen i ögat av "jag" och Ramona där på ön - perfekt! 😄

Åhåå... så det var meningen... då får jag väl ta tillbaka att det "borde vara lite gladare o glattare o snabbare"... 🙂 men det är mest det att jag förknippar glada spralliga toner med våren/sommaren och ledsna långsamma med hösten/vintern... förmodligen för att det är precis så jag själv är. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja (pust) ute ur studion och klar med version 2 av den här lilla sommarvisan.

Jag har lyssnat på era mycket vettiga synpunkter och gjort en del ändringar.

Försökt få till mer lo-fi stuk på'ren så att den funkar bättre på dansbanan 😉 . Bort med alla loopar och synttrummor således. Bytte oxå basen mot en ståbas.

Pianot, ja, inte så mycket att göra åt det, skiftade balladflygeln mot ett standardpiano och försökte få till det mindre kantigt i början iallafall, vet inte hur det gick. Få se vad ni tycker. Ny länk i början av tråden.

Gla' sommar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart bättre, bra jobbat!

Om man får tycka nåt så är kanske trummorna (virveln) lite lite hög ibland.

Kanske.

Och är sången samma som sist?

Inbillar mig att s-ljuden tjuter lite mer.

Men klart bättre ljudbild!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men... vart tog pianot vägen??? 😉

Nu blev det nog lite väl lågt! Men det var en smaskig kagge! ...gitarren som sagt lite ont i mina gitarröron(men det känns inte lika vasst som sist? jag kanske inbillar mig?), men jag kanske kan lira in ett spår åt dig om jag får tid..! 🙂

Det ÄR (som vanligt) en jäkligt go låt, men det känns som om ljudet är klart bättre den här gången än vanligt? Början känns riktigt proffsig!

Edit: jo, sången är fortfarande lite låg så kaggen överröstar, men det är lätt fixat

Nää... dags att sova!

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

en fråga: Vad gör den distade gitarren där??

Bra fråga! Är lite osäker själv. Var ute efter en typ Dave Stewart-Maybe my heart is made of stone-gura där, men det kanske skulle passa bättre med en halvakustisk sommarplanka, vad vet jag. Andreas L har nästan lovat att komma med ett nytt gitarrspårsförslag snart 😉 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, strålande. Akustisk ringelrangel == sommar. På slutet kan det nog passa med lite dist, men solot och fillsen efter solot är jag lite skeptisk mot. Ränga ingeom låten två gånger med en ackgura, panorera ut spåren och på med en liten kompressor så kommer nog Ledin på en fika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör den distade gitarren där??

Gästspel ? :rolleyes:

Just precis Rockis, jag behöver en gästspelare på denna, helt klart!

VacUm, det ligger faktiskt en agura där redan, lite mjäkigt svagt men ändå. Kanske ska lyfta fram den lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

VacUm, det ligger faktiskt en agura där redan, lite mjäkigt svagt men ändå. Kanske ska lyfta fram den lite...

vahaa?? Måste lyssna igen.. (skärpning vacum! sånt missar man inte ostraffat)

*lyssnar*

Ja fanimej! :rolleyes: Hör den på refrängen, men dedär får du göra nåt åt!!!! Hör den faktiskt inte på verserna, möjligens om den ligger så ihop med pianot att jag förväxlar med pianoreverbet eller nåt. Dubba på några till och ta fram den lite mer (inge längst fram, men så att den hörs lite bättre).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Awhhhright...när reffen drar i gång kan jag t.o.m se myggorna runt dansbanan i skärgår'n..

Nu när du ändå kommit så här långt och gjort en så pass bra ny mix, borde du inte

försöka hitta en äkta klarinettist?

virvelsmäcket är en aning starkt och elgura-fills'en låter lite yxiga över lag..

Men trots det är den här låten störtskön i sin nya version..

Ger jag något annat än en 5:a blir jag tvungen att ge mig själv rött kort

edit: slarv i stavningsformuleringsarbetet

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

jodå, goare balans nu 🙁

gnälltime,

guran's fuzz känns lite för "hård" i denna sametsmjuka komposition,

jag tror en ren gura med med chorus skulle sitta som en "K" i "F"

(kork i flaska, din snuskhummer 😄 )

men för övrigt så är det en sedvanlig Hamma kvalité 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoho! Du har så rätt Rockis. Gitarren som den är nu måste jag nog inse själv att den är mer "rolig att lira in" än den faktiskt låter bra.

MEN hjälp är på väg, ny gura under inspelning - alldeles strax!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på låten på repeat nu medan jag duschade... Jag hörde aldrig den första versionen men jag måste säga att denna är riktigt bra.

Jag letade genom hammagrellasidan på jakt efter mer men måste nog säga att jag inte hittade så mycket som jag gillade lika skarpt som denna. Man märker också hur mycket en bra produktion faktiskt gör...

Gör mer sånt här och ge ut en skiva så köper jag den direkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...