Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har införskaffat ett M-Audio 2496. Tyvärr har jag ingen tillgång till ett par tillfälliga monitorer eller någon hörlursmojäng så jag kan använda mig av kortets "output" än. Vad jag har är en midi-kabel och ett digitalt trumset som bara väntar på att få användas.

Kan jag på något sätt använda mitt nuvarande ljudkort (Soundblaster Live5.1) som "outare" av ljudet, och då enbart M-Audio 2496 som mitt inspelningsljudkort?

Anledningen till att jag frågar är att jag vill komma igång med midi-inspelandet så jag kan börja lära mig ett och annat. Om det inte går får kortet ligga kvar i lådan tills nästa löning.

Om det går, är det någonting speciellt jag ska tänka på vad gäller inställningar och sånt? Jag använder Cubase SX3.

Edit: slarvar lite med orden

Redigerat av danieel
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Om du talar om MIDI-out så är det OK. Men du kan inte köra audio från två kort tillika.

Postat
Om du talar om MIDI-out så är det OK. Men du kan inte köra audio från två kort tillika.

Om jag vill spela in midi-trummor till en redan existerande wav-fil, hur går jag tillväga då? Går det ens?

Och ha nu i åtanke att jag bara kan lyssna på ljud från mitt SB-kort.

Postat

🙂 varför? kan du inte använda ditt M-Audio 2496 till det? det har ju både audio och midi I/O.

Postat

🙂 varför? kan du inte använda ditt M-Audio 2496 till det? det har ju både audio och midi I/O.

Om du hade läst den första posten så hade du sett att jag inte hunnit inhandla prylarna jag behöver för att kunna koppla varesig högtalare eller hörlurar till kortet, just nu alltså. Jag ska inhandla det snart, men inte idag. Och det är idag jag vill leka med trummorna 🙂

Postat
Men vad har du för högtalare inkopplade till sb-kortet då?

Ett vanligt 5.1-kit i sunkig kvalité av märket Herkules tror jag. Hur som helst har den ju inte samma kontakter som mitt nya kort vill ha (rca).

Postat (redigerat)
Om du hade läst den första posten så hade du sett att jag inte hunnit inhandla prylarna jag behöver för att kunna koppla varesig högtalare eller hörlurar till kortet, just nu alltså. Jag ska inhandla det snart, men inte idag. Och det är idag jag vill leka med trummorna  😮

Kasta ut SB-kortet och köp en sånhär tills vidare. Skulle jag gjort iaf. Kostar inte många kronor.

EDIT: men visst kan du köra MIDI-in på ditt nya kort och spela upp ljud på det gamla. Ska inte vara några problem. däremot blir det lite struligt om du ska spela in audio på det nya och spela upp med det gamla.

Redigerat av rainydays

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.