Jump to content
Annons

Industristandard

phillee

Recommended Posts

Hej. Jag har sedan jag börjat producera musik alltid anvÀnt mig av Cubase.. Jobbar just nu med en producent frÄn New York. Han menar att jag skall byta till Protools. Vilket program Àr egentligen industristandard? AnvÀnder vissa producenter som jobbar med vissa genrer olika program? NÄn som vet hur det ligger till?

/ Phille

Dela pÄ andra sajter

Annons

Det var inte lĂ€nge sedan detta var pĂ„ tapeten i nĂ„gon annan trĂ„d hĂ€r o dĂ„ var det just ProTools som nĂ€mndes som standard... nĂ„gon annan kommer sĂ€kert att bekrĂ€fta detta inom kort! 🙁

Dela pÄ andra sajter

Vad spelar det för roll vad som Ă€r industristandard? Är det inte du som skall hitta det som passar dig bĂ€st?

Men, absolut, man skall alltid ha koll pÄ alternativen. Det du bör titta pÄ Àr antagligen ett "riktigt" ProTools system, HD. Kostnaden för att kliva pÄ Àr rÀtt stor, men det man fÄr Àr mycket behandlingskraft som möjliggör mycket lÄg latency.

Den medvetet amputerade versionen LE Àr nÄt annat. DÀr tycker jag Digidesign skjuter sig sjÀlva i foten, om inte annat för att urvalet av hÄrdvara Àr sÄ himla begrÀnsat, antingen Digidesigns tvÄ burkar eller M-Audio, inga andra alternativ. Varför de inte kan slÀppa en version med fritt antal kanaler och fritt anvÀndande av hÄrdvara Àr bortom min fattningsförmÄga.

Gunnar

Dela pÄ andra sajter

Tack för svaren.. Varför jag vill anvÀnda det program som anses vara industristandard Àr pga att om jag skulle göra musik med andra producenter eller om jag vill att nÄgon artist pÄ andra sidan jorden ska spela in pÄ mina lÄtar sÄ kan jag skicka över Protools sessionen istÀllet för att artisten ska flyga hem till mig och spela in. Jag har hört att mÄnga artister aldrig trÀffas vid inspelninga av feat. lÄtar och dylikt, utan dom skickar bara sessionen imellan dem och spelar in pÄ varsit hÄll... vilket leder mig till min nÀsta frÄga, om man skulle ha olika program, gÄr det möjligvis att öppna en cubase fil i Protools eller pÄ nÄgot sÀtt göra en sÄdan fil kompatibel sÄ den kan öppnas i session format sÄ att sÀga i det andra programet?

Dela pÄ andra sajter

Fast det krÀvs inte att skicka hela sessionen. Det rÀcker det att skicka en stereomix av komp med mera, det som finns vid tillfÀllet. Sen kan sÄngaren (eller vad det nu Àr) lÀgga pÄ sin röst och skicka tillbaka som en fil. Du kan sen lÀsa in den och mixa vidare i din session.

Ett alternativ Àr att skicka varje spÄr som en .wav fil, dÄ kan man byta fram och tillbaka. En nackdel med att skicka sessionen Àr annars att bÀgge parter mÄste ha samma plugins. Mixning brukar bara en person ÀndÄ göra i slutet.

Gunnar

Dela pÄ andra sajter

HÀr kan du lÀsa om ett stabilt och myycket bra HD system!!

sen finns ju DigiDelivery om tvĂ„ stycken producenter med PT ska skicka prylar till varandra. verkar bra som fan. snackade med min chef idag om att vi ska införskaffa det till företaget! fĂ„r se va som hĂ€nder! kul att du jobbar med en new yorkare!! 😄

Dela pÄ andra sajter

Ja det Ă€r kul att arbeta med nĂ„gon med lite annorlund perspektiv och metoder eller vad man ska sĂ€ga.. Ja ett HD system Ă€r ju mĂ„let men Ă€n sĂ„ lĂ€nge sĂ„ fĂ„r jag klara mig utan av finasiella skĂ€l 😄 Producerar mest Hiphop och RnB men gillar ocksĂ„ att exprimentera och mixa in andra stilar fast med hiphop/RnB som grund. Vad jobbar du med?

Dela pÄ andra sajter

Industristandard hit och industristandard dit,what the fuck...who cares... 😛

En snubbe frÄn Florida som jag snackade med sa precis tvÀrtom,jÀvla PT-hype ni har dÀr i Sverige helt enkelt:

Alla kör med Cubase hĂ€r i Staterna osv... 😛

Jag tror dock att de flesta STORA privata/komersiellastudios har PT-HD och att musiker i allmÀnhet har Cubase SX (som Àr mkt bÀttre) och att det trÄkigt nog kan vara vettigt ur kompatibilitets-synpunkt om du kör med LE och sÄ kan de mixa vidare/tracka i andra studios etc etc...sÄ har jag gjort i min studio,trots att jag arbetar i Cubase 99% av tiden eller analogt pÄ TASCAM ATR-60-16 (1"bandare/16 kan.)

Man mĂ„ste altsĂ„ ha samma leksaker som de stora killarna om man vill vara med i sandlĂ„dan, get it?!? 🙂 komersiell bluff hela vĂ€gen,som med allt annat hĂ€r i livet,Ă€cklig planet faktiskt-men rĂ€tt kul med snygga brudar o bira ibland... 😄 och skön musik förstĂ„s!!!

Dela pÄ andra sajter

hÄller med florian att man kan inte prata om standard inom musik, inte riktigt nÀr han pÄstÄr att cubase Àr bÀttre Àn PT...

standard förÀndras mycket pÄ var man Àr: i staterna Àr sonar större Àn cubase, andra sequencer som inte Àr sÄ kÀnda hÀr som sequoia eller digital performer anvÀnds flytande. PT Àr kanske den största bland stora studio, men det Àr inte sÀkert... du kan lika gÀrna trÀffa nÄgon som jobbar med nuendo... det tar aldrig slut

Dela pÄ andra sajter

inte riktigt nÀr han pÄstÄr att cubase Àr bÀttre Àn PT...

:rolleyes: mĂ„ste ju dra till med nĂ„got för sakens skull...Ă€r vĂ€l sak samma tror jag,rent motormĂ€ssigt i dessa bĂ„da system,vem bryr sig om 3 Ă„r/10 Ă„r osv??? 😎

Dela pÄ andra sajter

...Ă€cklig planet faktiskt...

Sorry om jag Àr o.t. men var detta vad du menade att skriva? Annars kan du hojta till nÀr du hittat en bÀttre - jag hÀnger lÀtt pÄ! :rolleyes:

Dela pÄ andra sajter

inte riktigt nÀr han pÄstÄr att cubase Àr bÀttre Àn PT...

😳 mĂ„ste ju dra till med nĂ„got för sakens skull...Ă€r vĂ€l sak samma tror jag,rent motormĂ€ssigt i dessa bĂ„da system,vem bryr sig om 3 Ă„r/10 Ă„r osv??? 🙁

Har för mig att sÄ inte Àr fallet. Tycker dock att det finns roligare pluggar till Pro Tools Àn till Cubase.

Till Pro Tools kan man vÀl skaffa en komplettering som möjliggör anvÀndandet av omf-filer. Steinbergs plattform kan sÄ vitt jag vet spara i det formatet vilket ger dig möjlighet att blanda plattformer.

Dela pÄ andra sajter

"..musiker i allmÀnhet har Cubase SX (som Àr mkt bÀttre).."

🙂

hmm.. vill inte fÄ trÄden att spÄra ur, men detta var det knÀppaste jag lÀst idag!!

edit: inget pĂ„hopp florian! men skoj var det..🙂

Dela pÄ andra sajter

DÀr tycker jag Digidesign skjuter sig sjÀlva i foten, om inte annat för att urvalet av hÄrdvara Àr sÄ himla begrÀnsat, antingen Digidesigns tvÄ burkar eller M-Audio, inga andra alternativ. Varför de inte kan slÀppa en version med fritt antal kanaler och fritt anvÀndande av hÄrdvara Àr bortom min fattningsförmÄga.

Gunnar

Enkelt - vi vill vara sÀkra pÄ att det fungerar, samt att man fÄr ett komplett körklart system med bÄde hÄrd och mjukvara. vad det gÀller hÄrdvaror pÄ LE och M-Powered sÄ blir de ju fler hela tiden..

Mvh,

Micke

Digidesgin

Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
kommunismen lever...tydligen...finns ju bara en standard enl. pro-tools maffian... 😉 hype hype hype sĂ€ger jag bara!!!

Word.

Som jag har fattat det sÄ Àr industristandard att göra riktigt bra musik och bry sig mindre om viken miljö man jobbar i...

Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
jag tycker det Àr skitviktigt att man kör det som Àr branschstandard. Speciellt om man ska vara kompatibel och arbeta med andra studios.

Protools och Logic 4-evah

Jag tycker att det Àr skitviktigt att man gör bra musik. Speciellt om man ska vara kompatibel och arbeta med andra studios.

Dela pÄ andra sajter

jag tycker det Àr skitviktigt att man kör det som Àr branschstandard. Speciellt om man ska vara kompatibel och arbeta med andra studios.

Protools och Logic 4-evah

Jag tycker att det Àr skitviktigt att man gör bra musik. Speciellt om man ska vara kompatibel och arbeta med andra studios.

😉😆😼

Dela pÄ andra sajter

Pro Tools LE kan vÀl inte exportera till OMF? Inte som standard vÀl iaf? KÀnns som det viktigaste om man ska byta studios en massa.

Redigerat av Phobos
Dela pÄ andra sajter

kommunismen lever...tydligen...finns ju bara en standard enl. pro-tools maffian... 😉 hype hype hype sĂ€ger jag bara!!!

😆

there is no such thing as the mafia!!!

Dela pÄ andra sajter

DÀr tycker jag Digidesign skjuter sig sjÀlva i foten, om inte annat för att urvalet av hÄrdvara Àr sÄ himla begrÀnsat, antingen Digidesigns tvÄ burkar eller M-Audio, inga andra alternativ. Varför de inte kan slÀppa en version med fritt antal kanaler och fritt anvÀndande av hÄrdvara Àr bortom min fattningsförmÄga.

Gunnar

Enkelt - vi vill vara sÀkra pÄ att det fungerar, samt att man fÄr ett komplett körklart system med bÄde hÄrd och mjukvara. vad det gÀller hÄrdvaror pÄ LE och M-Powered sÄ blir de ju fler hela tiden..

Mvh,

Micke

Digidesgin

tycker bÀttre om PT o dess hÄrdvara pga. att det (som tidigare nÀmnts!!) Àr bara att plugga in o köra.. till o frÄn kommer det ju alltid uppdateringar, o dÄ Àr det bara att punga ut. sen vet man att det funkar!!

sen hur anvĂ€nder sköter sig, Ă€r en annan sak..!!! 😉

dÄ Àr det bara att hoppas pÄ ett LE-system i framtiden som bygger pÄ DSP-kraft!!!

peace!

edit:(förresten Àr cubase fult!)

Dela pÄ andra sajter

nej cubase Àr mkt snyggare men smaken...

visst fasen Àr musiken viktigast och det hÀr med att byta studios hit och dit bla bla bla Àr vÀl mest ett gissel fÄr jag som studioÀgare anse,Àven om det givetvis finns mÄnga fördelar med att jobba med nÄgon pÄ andra sidan jorden men det Àr ju som herrn sade,bara att skicka wav,superenkelt helt enkelt...

varför Àr det dÄligt med att jobba med ett projekt i olika studios dÄ???

Jo för att det blir för mĂ„nga kockar inblandade, varför funkar inte detta med gemenskap och kollektivt arbete lĂ€ngre, i dessa tider dĂ„ ingen har tid för nĂ„got lĂ€ngre, Ă€r just det jag vĂ€nder mig emot samt att jag tycker en producent/tekniker skall ha ansvaret hela vĂ€gen dĂ„ detta Ă€r mkt bĂ€ttre för kĂ€nslan i produktionen och trots att mĂ„ngas uppfattning Ă€r den rakt motsatta pga att de anser det nyttigt med olika öron etc sĂ„ Ă€r det Ă€ndĂ„ fel enl. Florian och nĂ„gra till tekniker (I England finns en kĂ€nd och mkt trevlig sĂ„dan) pĂ„ jorden...lĂ„t folk ta sig ut pĂ„ landet och glömma allt annat för en vecka eller 2---dĂ„ jĂ€vlar blir det grejer gjorda i en skön anda,tro mig-det Ă€r min affĂ€rs och kreativitetsidĂ© ju... đŸ€Ș

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.