Jump to content
Annons

Sampla tal och liknande

gsol

Recommended Posts

Med risk för att göra mig jättedum, men får man använda ljudklipp ur t.ex offentliga tal, tv-intervjuer, presskonferenser och den typen av sammanhang?

Har alltid tänkt att "självklart får man det", men hur är det egentligen? Ett tal är väl inte betraktat som ett "verk" på samma sätt som t.ex en film eller en låt? Jag hade tänkt sno en del ur ett tal av George W Bush till en låt... 🙁

Redigerat av gsol
Dela på andra sajter

Annons

Rättigheterna till klippet äger ju den tv/radio-station som spelat in det. Men om det är ett tal som upptagits av många mikar så kan det ju bli lite svårt att bevisa vems det är.

Hursomhelst tror jag inte nån bryr sig om det inte blir en internationell hit, och knappt då.

Jag la också in georgieboy i en låt för ett par år sen 🙁 har ingen aning om vart klippet kom ifrån så det var lite svårt att kolla upp rättigheter. Men ingen lär ju bry sig som sagt.

Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt inte att man får använda samplingar från ett tal utan att cleara det med talaren, utan att det också omfattas av upphovsrätt - men kanske inte på samma sätt som musik... Om du tänker använda det bara för ditt eget nöjes skull hemma, så är det förstås inga problem, men om du ska presentera det offentligt på något sätt, så ska du nog tänka dig för och verkligen kolla upp om talaren tycker att det är ok.

Om du exempelvis använder ett tal av Schlaug i ett sammanhang där du förespråkar kärnkraft, så blir han förmodligen lite lätt upprörd - och om du använder ett tal av Bush där ditt syfte är att svärta ner USA, så blir han nog inte särskilt glad när FBI eller CIA spelar upp det för honom och skickar SÄPO för att hämta dig mitt i natten. 😄 Om du publicerar någonting offentligt (t ex på Internet), så kan användningen av ett tal säkert bli grund för en stämning mot dig, om du inte har clearat det. 😳

Dela på andra sajter

Var inte så melodramatisk Claes! 😳

Men jag är också nyfiken på det här, t ex om jag samplar nån som blir intervjuad på radio, måste jag snacka med både SR och personen som pratar isf? Ett svar på en fråga i ett intevjusammanhang kan väl knappast uppnå "verkshöjd"?

Dela på andra sajter

🙂

Jag tror att det viktigaste är att cleara det med personerna som pratar. Om deras uttalanden sätts in i ett sammanhang som kan uppfattas på ett sätt som de inte önskar, så kan det ju falla under rubriker som förtal, ärekränkning eller liknande - och då kan det ju t o m bli frågan om rättsliga påföljder och inte "bara" bli en upphovsrättslig fråga... 😉

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
🙂

Jag tror att det viktigaste är att cleara det med personerna som pratar. Om deras uttalanden sätts in i ett sammanhang som kan uppfattas på ett sätt som de inte önskar, så kan det ju falla under rubriker som förtal, ärekränkning eller liknande - och då kan det ju t o m bli frågan om rättsliga påföljder och inte "bara" bli en upphovsrättslig fråga... 😉

bra pr! - studionörd i sverige blev stämd av presidenten, här är låten.

Claes har rätt vad gäller upphovsrätt. Finns där för att skydda våra sinande muntliga poeter och andra föredragshållare. Men jag tycker verkligen inte det ska hindra dig.

Man får däremot citera fritt, så om du vaknar en morgon och känner att du låter som bush så är det bara att köra.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Minns en låt som spelades flitigt någon gång när jag gick i mellanstadiet (det vill säga nångång på 90-talet 😉) där Martin Luther Kings "I have a dream"-citat från hans berömda tal var samplat.

Huruvida det var en sampling av den äkta Luther King, eller om det var någon annan som uttalade orden är jag osäker. Men om det nu var så att det var originalet undrar man vem som äger rättigheterna till det, eftersom karln i fråga är död?

Redigerat av gsol
Dela på andra sajter

Minns en låt som spelades flitigt någon gång när jag gick i mellanstadiet (det vill säga nångång på 90-talet 😉) där Martin Luther Kings "I have a dream"-citat från hans berömda tal var samplat.

Huruvida det var en sampling av den äkta Luther King, eller om det var någon annan som uttalade orden är jag osäker. Men om det nu var så att det var originalet undrar man vem som äger rättigheterna till det, eftersom karln i fråga är död?

Det gör säkert hans fru eller barn - precis som det är med musik...

Dela på andra sajter

Det gör säkert hans fru eller barn - precis som det är med musik...

Ah.. det är ju klart. Ibland tänker man inte längre än näsan räcker.. 😉

Tack för upplysningen 🙂

Dela på andra sajter

The 1988 Copyright Act states that if someone's words are recorded, that person gains an automatic copyright in the recording. This means that if you sample some speech from the TV, you infringe two copyrights: that of the speaker and that of the TV company which made the program. If you sample music featured in a film broadcast on TV, there are five copyrights involved: one in the script of the film; one in the music on the soundtrack; another in the recording of the music; yet another in the film itself; and finally one in the TV broadcast. Of course, if you're caught and brought to book, the "substantial part" criterion always has to be proved, but think of all those people you might have to answer to...
Dela på andra sajter

The 1988 Copyright Act states that if someone's words are recorded, that person gains an automatic copyright in the recording. This means that if you sample some speech from the TV, you infringe two copyrights: that of the speaker and that of the TV company which made the program.

Fast bara för man är med i radio eller teve så är det v äl ingen som frågar om det är okej att de får sända de ord som personen i fråga yttrar...? Om Janne Josefson t ex stegar in i en valstuga med dold kamera och får någon att säga något rasistiskt, och sedan sänder det gissningsvis utan deras välvilliga tillstånd, så har SVT brutit mot nån upphovsrättslag? Festligt.

Iofs gissar jag att citatet gäller amerikansk lagstiftning, men om vi låssas att samma gäller i Sverige... Det här är ju faktiskt intressant. Kan jag helt bestämma själv över om något jag säger ska få vara med i teve eller radio?

Vad händer om det är många personer? En skrikande publik t ex, ska man fråga varenda kotte om lov då? 😄

Hmm, komplicerat.

Dela på andra sajter

Nick Mason skriver om The Wall i sin biografi. Mellan två låtar hörs en pjäs på TV. Nick skriver att en av skådisarna hörde av sig och ville ha pengar. Floydarna svarade "OK, du får ersättning. Vi dubblar summan om du skänkter allt till välgörenhet". Killen tog det första erbjudandet och behöll allt själv.

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Fast bara för man är med i radio eller teve så är det v äl ingen som frågar om det är okej att de får sända de ord som personen i fråga yttrar...? Om Janne Josefson t ex stegar in i en valstuga med dold kamera och får någon att säga något rasistiskt, och sedan sänder det gissningsvis utan deras välvilliga tillstånd, så har SVT brutit mot nån upphovsrättslag? Festligt.

Talets upphovsrätt skyddas av att det är ett på förhand skrivet manus, enligt vad jag har förstått.

Dela på andra sajter

Talets upphovsrätt skyddas av att det är ett på förhand skrivet manus, enligt vad jag har förstått.

Ah, makes sense. Betyder det att om jag samplar ur ett random radioprogram (endast tal) så är det bara SR som har nåt att säga till om?

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...
Psyience (oregistrerad)

Intressant..

Ibland händer det ju att man samplar något citat eller liknande från någon film för att använda i en låt. Teoretiskt sett är det ju förstås inte helt lagligt men i praktiken kan det väl inte vara någon som orkar bry sig om det, så länge man inte är någon känd artist och bara lägger upp några låtar på tex sin hemsida?

Dela på andra sajter

precis. och om man sitter och snackar med en kompis och har tänkt att slänga ur sig några längre meningar, så vill det till att kolla så att ingen annan har sagt samma sak och dokumenterat det. då kan man åka dit för plagiat.

eller om du säger några förföriska saker till din flickvän och det visar sig att per gessle redan skrev det -87.

rätt ska va rätt.

Dela på andra sajter

Om Janne Josefson t ex stegar in i en valstuga med dold kamera och får någon att säga något rasistiskt, och sedan sänder det gissningsvis utan deras välvilliga tillstånd, så har

...man sänt ut samtalet mellan reportern och politikern.

Reportern är självklart medveten om att inspelningen görs ( 😄 ) och ger sitt välvilliga tillstånd att deras samtal sänds ut. En av parternas tillstånd räcker.

Hade reportern gömt mikrofonen i valstugan, gömt sig några buskar bort, och politikern hade sagt nåt rasistiskt till sin partikamrat - då hade det varit olaglig buggning.

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
The 1988 Copyright Act states that if someone's words are recorded, that person gains an automatic copyright in the recording. This means that if you sample some speech from the TV, you infringe two copyrights: that of the speaker and that of the TV company which made the program.

Iofs gissar jag att citatet gäller amerikansk lagstiftning, men om vi låssas att samma gäller i Sverige... Det här är ju faktiskt intressant. Kan jag helt bestämma själv över om något jag säger ska få vara med i teve eller radio?

Vad händer om det är många personer? En skrikande publik t ex, ska man fråga varenda kotte om lov då? 😄

Hmm, komplicerat.

Nej, så är det inte.

Journalistiska syften går under andra regler - tryckfrihetsförordningen etc.

Dela på andra sajter

Jag hade tänkt sno en del ur ett tal av George W Bush till en låt... 😳

Snart kommer du sitta i en orange dräkt på guantanamo och fundera på hur livet kunde blir så fel så fort...

😄 Och släktens tillgångar mer djupfrysta än en sejfilé på Hemköp

Men jag funderar lite faktiskt. Hade en låt med på ett par samlingsplattor för några år sen där vi samplade när John Travolta prisade scientologi. Låten var väl en diss åt hela den "religionen" om något är det och kära scientologkyrkan är väl historiskt sett en av de mer förföljelsebenägna sekterna som finns men vi hörde inget. Det kom ut i usa t.o.m. De kanske inte bryr sig om små metalband? Fritt fram i så fall, tills man säljer 😄😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.