Jump to content
Annons

Sämre anläggning ju äldre man blir

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat
Jag är ju ganska kass på att mecka och mixa till låtarna även om jag har haft förbaskat stor nytta och glädje av artickelserien i Studio men fan det är svårt ändå. Jag vill inte säga att dom råd man får där är fel utan det handlar nog om att man måste använda dom på det sätt som gör att man kommer dit man själv vill med mixen. Nåväl under tiden som jag fixat och trixat och försökt efter bästa förmåga att hitta fram till nått som liknar det där man hör på skivor ljudmässigt sett så har den här tanken växt fram att (typ när man hör en skiva eller en låt på radio/tv) fan så här kan det ju aldrig låta i en naturlig lyssningsmiljö typ på riktigt. Det verkar som om man försöker skapa en miljö ett rum som fan inte existerar nånstans på planeten. På nått sätt så är ju musik i varje fall ur ett filosofiskt perspektiv nått som borde vara nära oss och bekant, nått som vi kan koppla till verkligheten vi lever i. Fan va djupt 😆😄 nä men ta typ electronica eller annan experimentell musik som försöker utforska nya rum, kan man säga där att det finns ett mer eller mindre bra sound. Iofs. är det ju bra om man kan höra låten 😄 men annars kanske allt kan gå man skapar ju ändå ett rum som då verkligen inte finns. Kort sagt så kanske man borde ställa sig frågan och överväga lite grann precis som musik säger hur skulle det här låta om dom kom och spelade låten för mig här i mitt vardagsrum med den volym som man normalt sett har på stereon. Kan hålla på så här en stund men lägger ner nu, bara några tankar från en gammal man 😎 .

Tror att lagom bra lyssning är bäst och att det inte finns nån anledning att försöka få in mer i mixen än vad konsumenten faktiskt kan uppfatta.

Göran

Det som glöms bort är tyvärr rummets naturliga efterklang. Ta in, reflektera...stäm av..ta ett andetag, det räcker så... Vila.

Rummets naturliga efterklang.

Eller inspelning av instrument på lite längre avstånd. Djupet om man så vill.

Det blir inte mycket till äkta djup när man trängs framför miken och stoppar den i munnen nästan.

🙂

:musik

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)
Postat
Vad har Atomic Swing på Niklas Frisk röst egentligen? Annars är soundet ok, eller ja det är väl rätt ok med det på rösten också....annars hade det ju inte varit Atomic Swing s.a.s. Det är ju ganska kännetecknande för bandet med den sångeffekten. En gång lär han ha sagt att man får göra så om man inte kan sjunga.

Hmm, dom har inget speciellt väl? 😆

Eehhh...jo.

Lyssna t.ex. på "Envy moon". Eller egentligen på vilken låt som helst...

😄

Postat
Tror att lagom bra lyssning är bäst och att det inte finns nån anledning att försöka få in mer i mixen än vad konsumenten faktiskt kan uppfatta.

Göran

Om man har som målsättning att ALLA ska kunna njuta av musiken, så är det bättre att ha en så bra lyssning som möjligt vid mixning och mastering. Annars finns ju risken att någon lyssnare har en bättre lyssningsanläggning, som avslöjar alla de detaljer som du inte har en chans att uppfatta i den sämre lyssningen du har i studion och som kan förstöra nöjet att lyssna på din musik... 😛

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Göran

Om man har som målsättning att ALLA ska kunna njuta av musiken, så är det bättre att ha en så bra lyssning som möjligt vid mixning och mastering. Annars finns ju risken att någon lyssnare har en bättre lyssningsanläggning, som avslöjar alla de detaljer som du inte har en chans att uppfatta i den sämre lyssningen du har i studion och som kan förstöra nöjet att lyssna på din musik... 🙁

Njae Claes jag tror att gemene man lyssnar på ett helt annat sätt än vi här det är det jag syftar på. Andelen audiofiler eller vad man ska kalla konsumenterna av högkvalitativ hifi världen över är nog trots allt ganska liten.

Göran

Postat
Vad har Atomic Swing på Niklas Frisk röst egentligen? Annars är soundet ok, eller ja det är väl rätt ok med det på rösten också....annars hade det ju inte varit Atomic Swing s.a.s. Det är ju ganska kännetecknande för bandet med den sångeffekten. En gång lär han ha sagt att man får göra så om man inte kan sjunga.

Hmm, dom har inget speciellt väl? 🙂

Eehhh...jo.

Lyssna t.ex. på "Envy moon". Eller egentligen på vilken låt som helst...

🙂

Aha. Den effekten. Men den har dom väl inte på så många låtar?

Har inte låten i närheten just nu men det är väl typ dist och flanger eller nåt?

Postat

Göran

Om man har som målsättning att ALLA ska kunna njuta av musiken, så är det bättre att ha en så bra lyssning som möjligt vid mixning och mastering. Annars finns ju risken att någon lyssnare har en bättre lyssningsanläggning, som avslöjar alla de detaljer som du inte har en chans att uppfatta i den sämre lyssningen du har i studion och som kan förstöra nöjet att lyssna på din musik... 😛

Njae Claes jag tror att gemene man lyssnar på ett helt annat sätt än vi här det är det jag syftar på. Andelen audiofiler eller vad man ska kalla konsumenterna av högkvalitativ hifi världen över är nog trots allt ganska liten.

Göran

Med andra ord så tycker du att man alltid borde mixa och mastra med typ stormarknads-hifi och skita i alla de som vill ha en bra lyssningsupplevelse...? 🙂🙂

Postat

Göran

Om man har som målsättning att ALLA ska kunna njuta av musiken, så är det bättre att ha en så bra lyssning som möjligt vid mixning och mastering. Annars finns ju risken att någon lyssnare har en bättre lyssningsanläggning, som avslöjar alla de detaljer som du inte har en chans att uppfatta i den sämre lyssningen du har i studion och som kan förstöra nöjet att lyssna på din musik... 🙁

Göran

Med andra ord så tycker du att man alltid borde mixa och mastra med typ stormarknads-hifi och skita i alla de som vill ha en bra lyssningsupplevelse...? 😲😮

Nej for hellvitte!

Det blir ju som att det bara finns Eldorado-produkter att handla i affären. Menlöst och livet tråkigt tråkigt.

Postat

Claes (struntar i det där quote det blir så långa grejor då) om du kollar på vad jag skrev tidigare så kanske du begriper vad jag menar. Jag tror kort sagt att det produceras musik som ofta helt enkelt inte går att framföra live med samma sound som man skapar på en skiva. Musik för mig är en personlig sak inte en vetenskap, det kan allt vara utflummat och experimentellt häftiga ljud och så men en visa eller en rocklåt eller liknande mår nog bäst av att låta levande. Det blir lite sterilt och overkligt med det här överproducerade som råder nu har jag börjat tycka. Gränsen är liksom nådd på nåt sätt nu är vi på väg över i nått overkligt idealtillstånd när det gäller akustiska miljöer som inte existerar.

Och när det gäller stormarknadshifi och mixning o mastring så är det så vitt jag vet väl känt att ljudtekniker genom tiderna experimenterat med att mixa i allt från bergssprängare till mormors gamla ångmono radio. Läser man Sveriges radios utbildningsmaterial så framgår det oxå ganska tydligt att glöm inte att det ska låta bra i alla typer av anläggningar, stereo som mono. Kort sagt, man måste redan från början av mixprocessen ta hänsyn till en återgivningssituation som inte är optimal.

Själv har jag ett par AKG nånting lurar (kostade en 12 hundring) som väl ska vara ganska bra i amatör samanhang. Det låter så jävla bra i dom så att det är ett helvete att få till en bra mix, får ofta gå över till mina gamla Philipslurar från OK macken för att checka om det låter ok. Det blir en jäkla fin diskant i dom men för mycket diskant för verkligheten så jag får ta ner på den. Har börjat lära mig nu på ett ungefär hur jag ska mecka för att få till det. Men kort sagt jag har ju ingen nytta av att det låter bra hos mig om det låter för jäkla taskigt hos nån annan så har jag nån riktig nytta av dom dyrare lurarna, ja det är frågan. Dom är jäkligt sköna att ha på men ska man behöva pröjsa 1100 kr. för det. Philipslurarna kostade 90 spänn har en mono knapp och separat volym justering för varje lur och återger verkligheten bättre men skaver på örona 😠 .

Nåväl så tycker jag och jag kommer nog att tänka så i framtiden när jag gör låtar och spelar in dom. Och här får du dina smileys tillbaka 😏😏 så är det förstår du.

Göran

Postat (redigerat)

Ett bra liveband blir sällan samma upplevelse på skiva. Det måste helt enkelt höras live (förutsatt att mixerkillen inte tror att de röda peak-ledarna ingår i ljusanläggningen).

Däremot tycker jag att det är helt okej att utnyttja tekniken för att göra ljudlandskap på skiva som inte kan återskapas live. Det blir en annan upplevelse av det. Bara det är smakfullt gjort så.

Mina 12 öre så här på sista semesterdagen 😳

Redigerat av O-Jay
Postat
Claes (struntar i det där quote det blir så långa grejor då) om du kollar på vad jag skrev tidigare så kanske du begriper vad jag menar. Jag tror kort sagt att det produceras musik som ofta helt enkelt inte går att framföra live med samma sound som man skapar på en skiva. Musik för mig är en personlig sak inte en vetenskap, det kan allt vara utflummat och experimentellt häftiga ljud och så men en visa eller en rocklåt eller liknande mår nog bäst av att låta levande. Det blir lite sterilt och overkligt med det här överproducerade som råder nu har jag börjat tycka. Gränsen är liksom nådd på nåt sätt nu är vi på väg över i nått overkligt idealtillstånd när det gäller akustiska miljöer som inte existerar.

Och när det gäller stormarknadshifi och mixning o mastring så är det så vitt jag vet väl känt att ljudtekniker genom tiderna experimenterat med att mixa i allt från bergssprängare till mormors gamla ångmono radio. Läser man Sveriges radios utbildningsmaterial så framgår det oxå ganska tydligt att glöm inte att det ska låta bra i alla typer av anläggningar, stereo som mono. Kort sagt, man måste redan från början av mixprocessen ta hänsyn till en återgivningssituation som inte är optimal.

Själv har jag ett par AKG nånting lurar (kostade en 12 hundring) som väl ska vara ganska bra i amatör samanhang. Det låter så jävla bra i dom så att det är ett helvete att få till en bra mix, får ofta gå över till mina gamla Philipslurar från OK macken för att checka om det låter ok. Det blir en jäkla fin diskant i dom men för mycket diskant för verkligheten så jag får ta ner på den. Har börjat lära mig nu på ett ungefär hur jag ska mecka för att få till det. Men kort sagt jag har ju ingen nytta av att det låter bra hos mig om det låter för jäkla taskigt hos nån annan så har jag nån riktig nytta av dom dyrare lurarna, ja det är frågan. Dom är jäkligt sköna att ha på men ska man behöva pröjsa 1100 kr. för det. Philipslurarna kostade 90 spänn har en mono knapp och separat volym justering för varje lur och återger verkligheten bättre men skaver på örona 😄 .

Nåväl så tycker jag och jag kommer nog att tänka så i framtiden när jag gör låtar och spelar in dom. Och här får du dina smileys tillbaka 😮🙂 så är det förstår du.

Göran

Att referenslyssna i andra anläggningar kan vara en bra idé, men det gör man bara tillfälligt, för att kontrollera att man inte har kört vilse helt under mixningen. Mixningen gör man däremot alltid i ett par ordentliga monitorer. Det finns nog ingen ljudtekniker med självaktning som skulle reducera det förfarandet till att enbart använda skräphögtalare bara för att det förekommer mycket skräplyssning på marknaden, sönderkomprimerat i radio eller förstört med MP3-kodning etc. Då visar man ju ett totalt förakt för de som vill ha en bra lyssningsupplevelse - som upptäcker en massa detaljer som du aldrig har en chans att höra i din dåliga lyssning...

Om man från början räknar med dålig återgivning hos lyssnaren, så gör man bort sig totalt, anser jag. Man måste ju göra ett bra mixjobb för att det ska låta bra överallt. Om man mixar för att den slutliga lyssningen ska vara kass, så förstör man ju ljudet fullständigt för de som har bättre lyssning.

Mixa i lurar? Då förstår jag att det inte låter bra... 😳

De enda lurar jag skulle våga göra en mix som jag inte skulle behöva skämmas för, är Ultrasone Proline 2500 eller Proline 750 - och de ligger på 2750:- resp 2495:-...

Mixa seriöst skulle jag aldrig göra annat än i ett par bra studiomonitorer - men jag är ju intresserad av att det ska låta bra överallt, vilket du tydligen inte är... 😄

Du får förstås göra som du vill, men jag tycker att du är väldigt fel ute om du tänker på det sättet som du verkar göra...

Postat

Jag tycker att du läser mellan raderna på nått sätt tolkar in nåt som inte finns har väl aldrig sagt att man ska göra en kass mix. Nu blev jag lite trött på dig måste jag säga, gör och tro/tyck du som du vill så gör jag oxå det så tjatar vi inte mer om det.

Göran

musik (oregistrerad)
Postat
Att referenslyssna i andra anläggningar kan vara en bra idé, men det gör man bara tillfälligt, för att kontrollera att man inte har kört vilse helt under mixningen. Mixningen gör man däremot alltid i ett par ordentliga monitorer.

Hej!

"för att kontrollera att man inte kört vilse". Detta är den springande punkten, själva kärnfrågan, huvudet på spiken, locket på burken... 😳

Jag brukar mixa i mina, vad jag tror och anser, frekvensraka finhögtalare. Sedan lyssnar jag både i dem, i en cd-radio, i andra stereoanläggningar också faktiskt. Mono bryr jag mig inte om. Det händer att jag för över det till vhs och hör hur det görs sig i tv:n också.

Om man då "kör vilse", så måste man kompensera i viss mån för det. Så tror jag. Man vill ju inte det ska låta dåligt i allt annat. Ändå måste finhögtalarna styra. Jag vet att det inte alltid är så lätt.

Idag t.ex. så lyssnade jag på en ny egen låt i en annan stereo än min egen. Det lät helt annorlunda kan jag tala om, vissa instrument var faktiskt tydligare. Så brukar det inte vara. Kan bero på att jag använde lite andra instrument denna gången. Stålsträngad gitarr, orgelljud och bongos t.ex. Men även ett större lyssningsrum, lägre i tak, större bredd mellan högtalarna, bättre stereoseparation på spelaren hade nog också inverkan samt inte minst mindre högtalare som inte gick lika långt ned i basen. I mina finhögtalare så "störde" nog en del av basfrekvenserna en del av de andra frekvenserna.

😆

Postat
Jag tycker att du läser mellan raderna på nått sätt tolkar in nåt som inte finns har väl aldrig sagt att man ska göra en kass mix. Nu blev jag lite trött på dig måste jag säga, gör och tro/tyck du som du vill så gör jag oxå det så tjatar vi inte mer om det.

Göran

Mixen har ju inga förutsättningar att bli annat än kass om man har kass utrustning för sin lyssning medan man mixar, men det kanske inte ses som självklart...?

Jag läser faktiskt inte in någon annan betydelse än precis det du själv har skrivit; att det inte är lönt att anstränga sig med att göra en bra mix i bra utrustning, eftersom det ändå sedan kommer att lyssnas under dåliga förutsättningar - men som sagt, så är det fritt fram att göra som man vill. Gör på ditt sätt, så får resten av världen göra på ett annat sätt - bara du trivs med ditt sätt, så är det ju bra för dig. 😆

Det finns ingen anledning att bli trött på hur jag resonerar. Jag trodde att en stor anledning att hänga på ett musikerforum, var att lära sig mer och kanske också lära sig av andras misstag och slippa göra om samma fel som andra har gjort...?

Du skriver dessutom själv att du "är ganska kass" på mixning - och då finns det väl desto större anledning att ta till sig av andras betydligt större erfarenhet på området, även om det inte passar den budget du så gärna vill att allt ska fungera på...?

Nåja - som du säger, så har du ju hittat det ultimata sättet för dig att jobba - så vi behöver inte tjafsa om det. Ursäkta att jag lade mig i och försökte komma med nyttiga synpunkter... 😳

Postat

Hur som helst är diskussionen intressant och fyller kunskapluckor och bröd för tanken hos såna som mig som är mixnings-illiterata. Så sura inte ihop i onödan. Det är intresant att läsa ju!

Postat
Hur som helst är diskussionen intressant och fyller kunskapluckor och bröd för tanken hos såna som mig som är mixnings-illiterata. Så sura inte ihop i onödan. Det är intresant att läsa ju!

JAG surar aldrig ihop, så i mitt fall behöver du inte vara orolig... 😉

Postat
Har börjat lära mig nu på ett ungefär hur jag ska mecka för att få till det. Men kort sagt jag har ju ingen nytta av att det låter bra hos mig om det låter för jäkla taskigt hos nån annan så har jag nån riktig nytta av dom dyrare lurarna, ja det är frågan. Dom är jäkligt sköna att ha på men ska man behöva pröjsa 1100 kr. för det. Philipslurarna kostade 90 spänn har en mono knapp och separat volym justering för varje lur och återger verkligheten bättre men skaver på örona 😉 .

To each his own I guess. Men jag känner att ju mer man lär sig om ljudbearbetning desto mer uppskattar man en bra lyssning. Sen kan jag förstå att man gärna går över till en dålig lyssning där en dålig mix låter bättre istället för att försöka rätta till felen. För att kunna rätta till felen måste man ju höra dem ordentligt, och då behövs bra lyssning. Det handlar ju inte om att få ett kliniskt och tekniskt korrekt slutresultat, utan att höra vad man gör så att man kan få det sound man är ute efter.

Men visst kan man göra bra mixar med billiga grejer, fast jag skulle vilja påstå att det kräver betydligt mer talang och erfarenhet för att göra något som låter bra överallt eftersom man tvingas fumla runt i mörkret.

Givetvis går ett bra framförande med känsla framför en bra mix. Men det hör ju knappast till saken.

Postat (redigerat)

Ja du får nog helt enkelt finna dig i att jag inte tycker som du claes och som du kanske förstår så kan jag inte på något sätt inse att just dina synpunkter skulle vara speciellt nyttiga, inte för mig i alla fall (återigen så skippar jag quoten) så enkelt är det. Jag tror heller inte att resten av världen resonerar som du och en intressant iaktagelse det är att upphovsmannen till den här tråden verkar ju tycka lite som jag får jag för mig.

Kort sagt igen med risk för att bli övertydlig, så tycker jag att det finns en risk för att musiken hamnar i ett alltför tekniskt och kliniskt sound och att man förmodligen bör tänka på det. Man löper en risk att hamna i en återvändsgränd där allt låter plastigt och fabriksmässigt och frågan är som sagt om vi inte redan är där. Känner i alla fall många konsumenter speciellt i min ålder som tycker att musiken låter lite väl konstgjord man vill ha det där att det ska låta på riktigt.

Och du kan vara helt säker på att jag kommer att göra precis som jag vill när det gäller mitt musikskapande, ta dom råd eller tips jag anser jag behöver och inte lägga så stor vikt vid sånt som jag är tveksam till. Kort sagt så tror jag inte att du kommer att sälja några monitorer till mig 😄 . Men du ha det så gött och lycka till med affärerna 😛

Göran

Visst fan glömde lägga till att jag är trött på att tjafsa om det här nu men kör på om du vill jag har sagt vad jag vill. Så nu bugar jag och överlåter tråden till andra att utveckla jag är säker på att dom är ganska trötta på det här nu. Och javisst fan lite mer till 😄. Min budget är ganska ok ingen miljonär direkt men det hankar sig allt fram vi har mat på bordet, två bilar, villa och lite stålar över till leksaker ja du vet.

Redigerat av Burnin Sven
Postat
Kort sagt igen med risk för att bli övertydlig, så tycker jag att det finns en risk för att musiken hamnar i ett alltför tekniskt och kliniskt sound och att man förmodligen bör tänka på det. Man löper en risk att hamna i en återvändsgränd där allt låter plastigt och fabriksmässigt och frågan är som sagt om vi inte redan är där. Känner i alla fall många konsumenter speciellt i min ålder som tycker att musiken låter lite väl konstgjord man vill ha det där att det ska låta på riktigt.

Låt mig gissa att "konsumenter i din ålder" enbart lyssnat på hitlistmusiken, fnyst och sagt att "allt låter så plastigt idag". För jag håller verkligen inte med dig. Det görs så mycket musik idag som är "äkta och nära" både musikaliskt och produktionsmässigt. Men om man väljer att bara röra vid ytan så kommer man aldrig i kontakt med den.

Min poäng med mitt förra inlägg var att det är du som bestämmer precis hur din produktion ska låta, vill du ha en skitig och personlig produktion så gör du det, vill du ha en plastig och steril produktion så gör du det. Det ska vara du som bestämmer, inte begränsningarna i verktygen. Som i vilket annat hantverk som helst så behöver man bra verktyg för att kunna bygga som man vill, inte verktyg som bara låter en bygga på ett sätt.

För att kunna göra en mix som låter "äkta och live" krävs mycket kunskap och bra utrustning. Om man vill skapa ett rum och ha bra separation av instrumenten precis som om du lyssnade på dem i en lokal så måste man kunna höra vad man gör med eqn tex. pch det är svårt med dålig lyssning. Annars sitter man där med en grötig mix som inte låter annat än inspelat.

Postat
Ja du får nog helt enkelt finna dig i att jag inte tycker som du claes och som du kanske förstår så kan jag inte på något sätt inse att just dina synpunkter skulle vara speciellt nyttiga, inte för mig i alla fall (återigen så skippar jag quoten) så enkelt är det. Jag tror heller inte att resten av världen resonerar som du och en intressant iaktagelse det är att upphovsmannen till den här tråden verkar ju tycka lite som jag får jag för mig.

Nej - men en av hans bekanta hade tydligen slängt fram en sådan vild teori... :rolleyes:

Visst förlorar man med åren en del av högfrekvensen - speciellt om man inte har varit försiktig med sin hörsel, men bra lyssning gör så mycket mer än att leverera diskant, så man har nytta av bättre lyssning även när man blir äldre. En bättre lyssning innebär att man hör detaljer utan att ljudet smetas ut och tappar tydlighet - och det är inget som hörseln blir sämre på förrän man närmar sig nittio eller något... 😳 Man hör ju fortfarande alla fundamentala frekvenser, men missar en del av övertonerna - något som kan göra det svårare att skilja mellan vissa instrument, vars grundljud ligger väldigt nära varandra och lättare identifieras med övertonerna. Att man kanske inte hör frekvenser över 15kHz när man går i pension, är en sak - men upplösning är alltså en helt annan sak...

En sak som kan vara viktig att hålla i minnet, är också att från 15kHz till 30kHz är det bara en oktav - alltså precis samma intervall som från 50Hz till 100Hz...

Nu har du tappat bort mig - och förmodligen alla andra som bryr sig om ljudet alls... Varför skulle det bli plastigt och kliniskt bara för att man hör alla detaljer när man mixar? Med en bättre lyssning, så blir det snarare tvärtom - eftersom man ju verkligen hör vad man håller på med och har en chans att rätta till fel som gör att det låter illa på olika sätt.

Om det låter plastigt och okänsligt ändå, så kan man inte skylla på annat än musiken - men där kan jag verkligen hålla med dig om att det ofta låter plastigt, okänsligt och tråkigt i många fall nu för tiden...

Och du kan vara helt säker på att jag kommer att göra precis som jag vill när det gäller mitt musikskapande, ta dom råd eller tips jag anser jag behöver och inte lägga så stor vikt vid sånt som jag är tveksam till. Kort sagt så tror jag inte att du kommer att sälja några monitorer till mig 😄 . Men du ha det så gött och lycka till med affärerna 😄

Göran

Du är som sagt fri att göra som du tror blir bra, men jag tycker det är synd att du går in i en diskussion med en så felaktig bild av verkligheten och sedan vägrar ta till dig av de tips du får - men var och en blir salig på sin tro... 😎

Sedan verkar du helt ha missförstått mitt syfte med att svara. Jag är här huvudsakligen för att dela med mig av min erfarenhet och försöka hjälpa till på bästa sätt - och inte för att pracka på dig prylar. Jag lever inte på min firma, så jag är inte beroende av att hela tiden sälja, utan jag kan ta mig tid att ge tips även om jag vet att någon kommer att handla hos någon annan eller inte kommer att handla någonting alls - något som de flesta andra i forumet redan känner till... 😄

Postat
Då skulle alla producenter/mixare/mastrare över en viss ålder då bara sluta? fyfan va dumt, de flesta som varit med länge i svängen är också de mest ertertraktade, kanske nåt att fundera på! be din kompis träffa nån läkare som kan hjälpa honom med hans problem!

Just precis, riktigt jävla dumt påstående må jag säga...

Min farfar hörde inte pippi-fåglarna på äldre dar...min kompis Peter S. (KSMB-gitarrist)

hör idag inte syrsorna osv...andra har det precis tvärtom, bl.a. många veteraner/producenter etc...det här med hörselnedsättningar är som allt annat inom medicinen,drabbar vissa helt enklet,absolut ingen generell företeelse men dock vanlig hos de individer som arbetat på verkstäder/industri stått på en rockscen halva sitt liv etc av förklarliga skäl!!!

:rolleyes:

Postat
För att kunna göra en mix som låter "äkta och live" krävs mycket kunskap och bra utrustning. Om man vill skapa ett rum och ha bra separation av instrumenten precis som om du lyssnade på dem i en lokal så måste man kunna höra vad man gör med eqn tex. pch det är svårt med dålig lyssning. Annars sitter man där med en grötig mix som inte låter annat än inspelat.

Den uppmärksamme kanske la märke till att det jag menar är att ett "skapat rum" låter fel på nåt sätt helt enkelt. Det låter inte på riktigt och det är där jag menar att man kanske går och under en tid har gått åt ett håll som kanske visar sig vara olyckligt i slutet. Och jag tror att vi över 50 hör tillräckligt bra och verkar inte vara ensam om det. Många av oss har fortfarande nyfikenheten på ny musik kvar, jag gillar ny musik i alla dess former betydligt mycket bättre än den musik som gjordes på "min" tid.

Fan nu är jag här och tjabbar igen nä nu får det vara nog. Härmed ger jag mitt fulla stöd till att köpa vilka monitorer ni vill det är helt OK för mig. Det är oxå helt OK att inte dela min uppfattning kom bara ihåg 80 tals soundet det var väl där det började dra iväg lite galet. Men iofs. så var det ju rätt häftigt då.

Göran

Postat (redigerat)

Jag tror heller inte att resten av världen resonerar som du och en intressant iaktagelse det är att upphovsmannen till den här tråden verkar ju tycka lite som jag får jag för mig.

Nej - men en av hans bekanta hade tydligen slängt fram en sådan vild teori... :rolleyes:

Blev lite fundersam och var tvungen att kolla om jag faktiskt skulle ha sagt att man skulle satsa på en kass mix. Letade förgäves Sorry Lorry 😲 hittar det inte. Gjorde ett utdrag av det viktigaste. Huvuddelen i det jag säger går ut på att man kanske bör vara kritisk och ifrågasättande för att nå vidare.

Och det är rätt att jag säger att jag tycker att det räcker att ha frekvenserna representerade på ett sådant sätt som konsumenterna har nån nytta av.

Tycker oxå att det är fantastiskt bra att lågbudgetmarknaden för musikprylar formligen exploderat, kort sagt musikskapande till folket. Jämlikhet är min grej och det har på många sätt banat väg för det här forumet och tidningen Studio som vi förhoppningsvis alla läser, bra tidning. Det i sig skapar inget Eldoradoliknande monopol utan ett mångfald som vi all får ta del av och njuta av utifrån egna preferenser och val.

Göran

Här börjar det för den som giter:

Skulle tro att större delen av världens musik konsumenter hör i genomsnitt lika bra eller dåligt på så sätt att dom inte lyssnar så noga efter om alla frekvenser är representerade fullt ut. Har oxå börjat fundera en del nu på sistone om det verkligen är rätt att producera/processa så hårt i musiken när det gäller att få bort allt i ljudet som är levande och påminner om en livesituation. Man meckar ju inte så mycket med körer typ kyrkokörer och sånt och inte heller speciellt mycket med orkestermusik meningen är att återge det som det hördes på plats.

Det var det här jag syftade på Claes:

QUOTE (Burnin Sven @ 5 August 2006, 18:26)

Har oxå börjat fundera en del nu på sistone om det verkligen är rätt att producera/processa så hårt i musiken när det gäller att få bort allt i ljudet som är levande och påminner om en livesituation.

Svar:

Nej, det är åt hillvette!

Äntligen nån som funderar/tycker som jag. Det är just därför jag spelar in nya skivan på ett mer naturligt sätt - rakt av i rum med naturlig klang. Inte så mycket kompressorer och annan skit. Tanken är att när man lyssnar sedan ska det låta som om de som spelar befann sig inne i ens egna vardagsrum.

Nåväl under tiden som jag fixat och trixat och försökt efter bästa förmåga att hitta fram till nått som liknar det där man hör på skivor ljudmässigt sett så har den här tanken växt fram att (typ när man hör en skiva eller en låt på radio/tv) fan så här kan det ju aldrig låta i en naturlig lyssningsmiljö typ på riktigt. Det verkar som om man försöker skapa en miljö ett rum som fan inte existerar nånstans på planeten.

Gränsen är liksom nådd på nåt sätt nu är vi på väg över i nått overkligt idealtillstånd när det gäller akustiska miljöer som inte existerar.

QUOTE (rainydays @ 7 August 2006, 02:37)

Svar av mig:

Den uppmärksamme kanske la märke till att det jag menar är att ett "skapat rum" låter fel på nåt sätt helt enkelt. Det låter inte på riktigt och det är där jag menar att man kanske går och under en tid har gått åt ett håll som kanske visar sig vara olyckligt i slutet.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Man tackar Florian le Sage (hoppas det är mig du menar :rolleyes:) ordnade det sig med AC:n på bilen?

Göran

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ibland tror jag konflikter skapas i onödan. Någon säger emot en och man måste vrida till sin replik ännu mer, bara för att jäklas. Egentligen är ni nog mer ense än ni tror.

Och tråden svällde - och allt var mitt fel. Förlåt.

Jag håller med Burnin Sven i att det vore roligt om fler skivor som görs nuförtiden lät lite mer naturligt, att de när de spelade in dem utnyttjade inspelningsrummets egen akustik. Tyvärr är det kanske omöjligt i de fall då inspelningsrummet är döddämpat och inte erbjuder så mycket efterklang. Jag är inte särskilt förtjust i kompressorer heller - och som Claes nämnde så är en hel del radio idag alltför komprimerad. Som exempel. Men sånt där går i vågor också och som Rainydays berörde så finns det bra sådan "naturlig" musik som görs idag också. Jag tror ändå med det längre perspektivet att Burnin Sven har rätt i det att en större andel av musikutbudet sett över tid var inspelat mer "live" eller vad jag ska kalla det, förr.

Jag håller med Claes också om att det är bra att ha så bra utrustning som möjligt då man mixar sin produktion. Därför är det alltså så att jag gör det i mina bättre högtalare, sen låter jag materialet ta en sväng i cd-radion, datorhögtalarna och tv:n också, samt inte minst i ANDRAS stereoanläggningar. Sedan blir det kanske en liten kompromiss - mest beroende på de andra stereoanläggningarna då, men mina högtalare styr ändå helt klart. De är ändå såpass bra, inbillar jag mig. :rolleyes:

Att mixningen görs i riktigt bra naturliga frekvensraka högtalare som inte förvränger ljudet, har ingenting med effekter, kompressorer och brist på lämplig och trevlig inspelningslokal att göra.

Själv använder även jag effekter också, men vill försöka göra lite mer naturligt djup i inspelningarna - så det inte blir platt. Kör man t.ex. Wah-wah på en orgel eller gitarr, så kan man väl ändå göra det i en hyfsat bra inspelningsrum? Lyssnar en del på Katie Melua på sistone. Tycker det materialet är väl avvägd och inte alls sönderkomprimerat. Men det brukar ju inte jazzaktiga grejer vara. Så hela diskussionen om bearbetningen av audiospåren direkt och i efterhand beror ju också till stor del på vilket musikmaterial vi har att jobba med. Naturlig akustisk dynamik som i jazz och klassisk musik kan vara på väg tillbaka. Det är Katie Meluas extrema framgångar ett bevis på om inte annat.

:rolleyes:

Postat

Angående det här med att lyssna i "sämre" anläggningar - stormarknadstjaffs eller riktig lågbudgetstudio.

Om man nu kontrollyssnar (eller för all del mixar) i en eller två sådana anläggningar vet man då hur det låter i den tredje och fjärde osv? Hjälper det en generellt att skapa en bättre mix eller har man bara koll på hur det låter i just den anläggningen?

Jag antar att för varje anläggning har man täckt upp lite mer men... eller finns det några typiska som skall representera "budgetljudet"?

Postat
Man tackar Florian le Sage (hoppas det är mig du menar 😄) ordnade det sig med AC:n på bilen?

Göran

håller just på och fnular med detta,lutar åt att min granne får svetsa/löda ihop kopplingen från den gamla till den nya vilket blir bra hoppas jag...på verkstaden etc säger dom förstås att det inte går eller att jag skall ha rätt del...sälj sälj sälj...idioter...i övrigt är det precis samma kondensor,ha det!!! 😎

musik (oregistrerad)
Postat
Hej!

Ibland tror jag konflikter skapas i onödan. Någon säger emot en och man måste vrida till sin replik ännu mer, bara för att jäklas. Egentligen är ni nog mer ense än ni tror.

Jag håller med Burnin Sven i att det vore roligt om fler skivor som görs nuförtiden lät lite mer naturligt, att de när de spelade in dem utnyttjade inspelningsrummets egen akustik. Tyvärr är det kanske omöjligt i de fall då inspelningsrummet är döddämpat och inte erbjuder så mycket efterklang. Jag är inte särskilt förtjust i kompressorer heller - och som Claes nämnde så är en hel del radio idag alltför komprimerad. Som exempel. Men sånt där går i vågor också och som Rainydays berörde så finns det bra sådan "naturlig" musik som görs idag också. Jag tror ändå med det längre perspektivet att Burnin Sven har rätt i det att en större andel av musikutbudet sett över tid var inspelat mer "live" eller vad jag ska kalla det, förr.

Jag håller med Claes också om att det är bra att ha så bra utrustning som möjligt då man mixar sin produktion. Därför är det alltså så att jag gör det i mina bättre högtalare, sen låter jag materialet ta en sväng i cd-radion, datorhögtalarna och tv:n också, samt inte minst i ANDRAS stereoanläggningar. Sedan blir det kanske en liten kompromiss - mest beroende på de andra stereoanläggningarna då, men mina högtalare styr ändå helt klart. De är ändå såpass bra, inbillar jag mig. 😆

Att mixningen görs i riktigt bra naturliga frekvensraka högtalare som inte förvränger ljudet, har ingenting med effekter, kompressorer och brist på lämplig och trevlig inspelningslokal att göra.

Själv använder även jag effekter också, men vill försöka göra lite mer naturligt djup i inspelningarna - så det inte blir platt. Kör man t.ex. Wah-wah på en orgel eller gitarr, så kan man väl ändå göra det i en hyfsat bra inspelningsrum? Lyssnar en del på Katie Melua på sistone. Tycker det materialet är väl avvägd och inte alls sönderkomprimerat. Men det brukar ju inte jazzaktiga grejer vara. Så hela diskussionen om bearbetningen av audiospåren direkt och i efterhand beror ju också till stor del på vilket musikmaterial vi har att jobba med. Naturlig akustisk dynamik som i jazz och klassisk musik kan vara på väg tillbaka. Det är Katie Meluas extrema framgångar ett bevis på om inte annat.

😉

FANTASTISKT BRA inlägg! Blir nästan tårögd.

:rolleyes:😳😄🙂🙂

Postat
Hej!

Jag håller med Claes också om att det är bra att ha så bra utrustning som möjligt då man mixar sin produktion. Därför är det alltså så att jag gör det i mina bättre högtalare, sen låter jag materialet ta en sväng i cd-radion, datorhögtalarna och tv:n också, samt inte minst i ANDRAS stereoanläggningar. Sedan blir det kanske en liten kompromiss - mest beroende på de andra stereoanläggningarna då, men mina högtalare styr ändå helt klart. De är ändå såpass bra, inbillar jag mig.  😉

🙂

FANTASTISKT BRA inlägg! Blir nästan tårögd.

😆😄🙂😄😉

Tycker jag oxå, du är min pöjk minsann musik, det är helt lugnt det är inte ditt fel det är Claes som är lite konservativ bara 😄 . OK då lite rätt har han väl då men det är jag som har mest rätt på riktigt bara så du vet 😄.

Skämt åsido så var det nog så att vi kapade din tråd för ett personligt meningsutbyte nåt man förmodligen borde sköta via PM istället och inte besvära forumet med.

Puss och kram från Sya

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.