Jump to content
Annons

Har ngn använt sig av Demoakuten?


suprapappa

Recommended Posts

Får de betalt av SAMI?

Vet inte om du menar Demoakuten?

De som spelar/sjunger på någons inspelning och är registrerade hos SAMI får betalt efter ett system.

Sen om man förhandlar fram annat är ju en annan femma.

Hej Fredrik!

Grahn frågade: Konceptet kan man väl likna med att hyra in studiomusiker? Eller?

musik svarade: Fast de hindrar dig ju från att sälja plattan - det gör ju inte studiomusiker.

Fredrik replikerade: Nej de hindrar inte dig men de får betalt per såld/nedladdad platta via SAMI o förmodligen är det ett liknande avtal med Demoakuten som gäller.

Därav min fråga ifall de på Demoakuten får betalt av SAMI eller om du menade personer som man privat anlitar. Fick intrycket av hemsidan att man inte fick använda låtarna alls för kommersiellt bruk, utan bara för demos.

😎

:musik

Vet inte exakt hur!

Finns tre alternativ:

1; Du får/kan inte förhandla dig till ett släpp med deras material (undrar varför man vill få nåt mastrat eller mixat av dem då?).

2; Du får o Demoakuten är de du gör upp med.

3; Du förhandlar med personen som spelar/sjunger på låten (vilket borde vara det rimligaste).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Visst fan är det tusen gånger bättre sedan de bearbetat inget snack om saken!!

Det beror väl kanske på vad man lägger för innebörd i ordet "bättre". Visst är det mer kommersiellt, på ett fabriksaktigt sätt men första versionen är fär mig bättre i det att låten då har en mer personlig prägel. Andra versionen låter som direkt från hitfabriken och det är kanske bra för en del... det säger jag inget om. Men visst kan man diskutera det! 😎 Å andra sidan tycker jag att låten i sig är helt intetsägande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst fan är det tusen gånger bättre sedan de bearbetat inget snack om saken!!

Det beror väl kanske på vad man lägger för innebörd i ordet "bättre". Visst är det mer kommersiellt, på ett fabriksaktigt sätt men första versionen är fär mig bättre i det att låten då har en mer personlig prägel. Andra versionen låter som direkt från hitfabriken och det är kanske bra för en del... det säger jag inget om. Men visst kan man diskutera det! 😎 Å andra sidan tycker jag att låten i sig är helt intetsägande.

Nu pratar jag rent ljudtekniskt den konstnärliga biten bör man väl göra redan när man spelar in o skriver låten.

I detta fallet hade de väl gjort en hel produktion men det visar ju bara upp kvaliteten som är bra o veta om jag tex vill anilta dem till att lira piano på min låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att syftet med Demoakuten är helt enkelt att de som skriver låtar men som inte orkar/kan producera kan få hjälp av dem. Låten får helt enkelt lite mer glättigt omslag.

/Daniel

Det finns ju sådana som G son o Kindbom (Kindbom som startade demoakuten av den anledningen) som slänger ur sig hundra låtar om året o de har inte tid/intresse av att prodda osv utan de vill skriva musik.

När det gäller G:son så stämmer det inte alls... Han gör 95% av sina låtar hemma i uthuset...

Dom är då färdiga för produktion...

När det gäller Kindbom så har han ganska mycket annat och stå i... Sen är han helt kass på att spela 🙂, men skriva kan han han ju onekligen... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller G:son så stämmer det inte alls... Han gör 95% av sina låtar hemma i uthuset...

Dom är då färdiga för produktion...

menar du att dom då är färdiga produktioner eller låtskisser färdiga att producera?

Det beror väl lite på till vem han skriver...

Men det mesta som lämnar hans hus är i kvalité för pressa, alltså färdigt.

Om jag ska gå ut på lite halare is tror jag att han egentligen "bara" producerat många av dom låtarna som han står som delad upphovsman på...

Det är en del utav en deal när han spelar´in och proddar låten...

Jag tycker iaf det luktar så... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden...jag är rätt full nu så jag kan ha missat 😉

Det KAN INTE vara samma kille som sjunger de två versionerna. Det KAN INTE vara nån från "första gänget" inblandad från idé till arrangering och inspelning av andra versionen, förutom final cut om vad som ska användas och inte. Vad är då poängen med att anlita DEMOakuten om man bara ger dom en låtidé och sen fixar dom en radiovänlig Anders Johansson-låt, i det här fallet...

Min poäng är: varför fixa en DEMO så att man inte gjort den själv?! Använder de bara namnet Demoakuten för att de inte är såpass bra att de blir anlitade av professionella musiker?! :rolleyes:

Kan förutom det hålla med Fredrik Karlsson om att det verkar jävligt smidigt att "beställa" sax-solon om sånt... Skål! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden...jag är rätt full nu så jag kan ha missat 😉

Det KAN INTE vara samma kille som sjunger de två versionerna. Det KAN INTE vara nån från "första gänget" inblandad från idé till arrangering och inspelning av andra versionen, förutom final cut om vad som ska användas och inte. Vad är då poängen med att anlita DEMOakuten om man bara ger dom en låtidé och sen fixar dom en radiovänlig Anders Johansson-låt, i det här fallet...

Min poäng är: varför fixa en DEMO så att man inte gjort den själv?! Använder de bara namnet Demoakuten för att de inte är såpass bra att de blir anlitade av professionella musiker?! :rolleyes:

Kan förutom det hålla med Fredrik Karlsson om att det verkar jävligt smidigt att "beställa" sax-solon om sånt... Skål! 😄

Nej förmodligern är det en annan kille som sjunger!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är då poängen med att anlita DEMOakuten om man bara ger dom en låtidé och sen fixar dom en radiovänlig Anders Johansson-låt, i det här fallet...

Min poäng är: varför fixa en DEMO så att man inte gjort den själv?! Använder de bara namnet Demoakuten för att de inte är såpass bra att de blir anlitade av professionella musiker?! 😉

poängen är att det är möjligt att vara en begåvad låtskrivare utan att egentligen traktera ett enda instrument och ännu mindre ha full koll på produktion.

förr i tiden (har vi hört den förut?) så hade vi kompositörer, arrangörer, tekniker, musiker och slutligen artister.....i mer sällsynta fall sammanföll flera funktioner i en person...

jag säger inte att det med nödvändighet var bättre förr men var person bidrog med det den var bra på.....nu ska en person ofta behärska hela paketet....

för min egen del är det så att jag anser mig vara bättre på att skriva låtarna än att producera dom.....det behövs naturligtvis inte en sak som demoakuten för att råda bot på det utan det skulle räcka med att hitta en person som delar min smak...är lite bättre på att producera låtar än att skriva dom...och som funkar med mig på ett personligt plan....OCH DET ÄR INTE SÅ JÄVLA LÄTT ATT HITTA!! :rolleyes:😄

om jag kunde fokusera på att bara skriva och låta någon annan sköta proddandet så skulle jag få fram fler låtar.....sedan tycker jag iofs att proddandet är roligt men det skulle vara effektivt att låta ngn annan sköta det...

därför tycker jag att en grej som demoakuten är en bra idé MEN i praktiken tror jag att jag skulle bli grymt missnöjd med slutresultatet men därav denna fråga

jag är inte heller överdrivet förtjust i totalt könlös, plastinpackad bruksmusik (jag menar...jag älskar motörhead för helvete) men jag kan ändå se kvaliteterna i kommersiell musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om demoakuten:

// Mest till för låtskrivare som vill bli sedda/hörda av skivbolag.

// Har inte haft ett enda heavy metaljobb hittills, men skulle vara kul då många av producenterna är gamla hårdrockare som insett att man kan leva drägligt på att skriva/prodda kommerciell musik.

// Det går att få tillstånd att använda inspelningarna efter ett snack med oss om till vad och var osv.

// Mastra en demo är ju inte så dumt även om det är för demobruk(?). Nu är jag visserligen inte full men jag antar att det blir bättre och det är väl det man är ute efter..

// Sidan ÄR skitful men kommer väl så småningom bli gjord av en firma. Hinner inte med att finslipa. Fast vi tycker väl att budskapet gått fram mer än väl allt till trots.

// Har haft en uppsjö låtskrivare som inte trakterar ett enda instrument, utan nynnat och sjungit in sina melodier på nån kassettbandspelare som senare tagit digital form hos nån datakunnig granne. Låtarna har sen visat sig vara väldigt kommerciella i fullproduktion och satt sig på hjärnan, vilket man kanske inte trodde efter första mp3-lyssningen.

\\ Kommer inte ihåg alla funderingar i den roliga tråden men hoppas det gav lite iaf. *

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni missat att Studio satte dom på prov i samband med att tjänsten lanserades?

Ladda ner vår demolåt och jämför med deras version här:

http://studio.idg.se/tjanster/laddaner/sho...72&EditionID=25

Och för att förekomma eventuella frågor. Det är inget blindtest, utan dom visste att det var vi som testade tjänsten. Kanske ansträngde dom sig lite extra, vem vet... :rolleyes:

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni missat att Studio satte dom på prov i samband med att tjänsten lanserades?

Ladda ner vår demolåt och jämför med deras version här:

http://studio.idg.se/tjanster/laddaner/sho...72&EditionID=25

Och för att förekomma eventuella frågor. Det är inget blindtest, utan dom visste att det var vi som testade tjänsten. Kanske ansträngde dom sig lite extra, vem vet... 🙂

/Mats

jag hade verkligen tok-missat det.......hmm efter att jag lyssnat blev jag inte så sugen tyvärr.....skulle väldigt gärna vilja höra fler exempel

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju att skruva ljud som är det roliga arbetet med musikproduktion 🙂

/Daniel

Det e tur att det finns såna som dig 🙂 Du kan få skruva hur mycke du vill på mina låtar, d e typ d tristaste som finns 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju att skruva ljud som är det roliga arbetet med musikproduktion 😆

/Daniel

Det e tur att det finns såna som dig 🙂 Du kan få skruva hur mycke du vill på mina låtar, d e typ d tristaste som finns 🙂

Njäe, jag skruvar helst på mina egna låtar 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Helloo.

Kvalitén på låten avgör vi själva om det duger. Vi måste göra så för den prislappen, annars skulle gubbarna få sitta veckovis med att arra om låtar. Då blir det ju liksom en skivproduktion och de kostar ju en del som ni vet.

Det har hänt en gång att en kund var missnöjd med "för lite jul-atmosfär" vilket vi givetvis åtgärdade. (Bjällerklang osv) Det är ju liksom inga problem, men inte att man kan be om ett nytt arr liksom. Kunderna beskriver och gör liknelser vid kända låtar och därefter blir det. Jag & Calle avgör produkten.

/danne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...