Jump to content
Annons

Har ngn använt sig av Demoakuten?


suprapappa

Recommended Posts

Annons

Ingen aning. Men jag vet att någon medlem (som kom och sen gick, jag kommer inte ihåg vem?) här på forumet presenterade en liknande grej från en utländsk (USA?) site. Resultatet kändes lite ljummet, om jag minns rätt.

***

Min spontana tanke är väl att det borde finnas tillräckligt med kompetens precis här på forumet, om man vill ha hjälp med något.

jaja... jag spånar bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det är superkonstigt att lägga ut en referenslåt före och efter deras arbete och byta språk på den ; )

Inte bara DET är konstigt. Det är FANTASTISKT att de hittade nåt alls att putsa på den "rawdemon" 😉😉

Gillade första versionen bättre jag, känns lite Ulf Lundell goes Vikingline 😉

Förlåt...nej jag har inte testat dom, men blev bra sugen nu 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det är superkonstigt att lägga ut en referenslåt före och efter deras arbete och byta språk på den ; )

Tänk om man får tillbaka sin låt på ett annat språk? Vad snopen man skulle bli. 😉

Tänk er telefonsamtalet:....jo, ljudet är kanon....men....varför sjunger han på Serbokroatiska.....?

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

De fick fina recensioner i bla mm.

Det som kan vara kul med dom är att man kan få ett sax solo eller nåt annat roligt för några hundralappar.

Tyvärr får man inte använda inspelningen utan tillstånd om man skulle vilja släppa det på "riktigt".

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
...om man skulle vilja släppa det på "riktigt".

Vad innebär det? Räknas en egenproducerad cd också som att man har släppt den på riktigt? Eller är det då fortfarande bara en demo, även om man själv inte anser det. Om man registrerar företag och kommer på ett skivbolagsnamn, vars logga man sätter på plattan, är det först DÅ som man släppt cd:n "på riktigt"? Eller går gränsen vid om den säljs i affärer och inte bara krängs via hemsidan?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ful för att det inte var en massa flashiga bilder eller störande bakgrunder som gjorde att man inte kunde läsa den väsentliga texten? Jag tycker den var enkel, klar, tydlig och lättöverskådlig. Snabb att öppna sidorna, ett stort plus.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ful för att det inte var en massa flashiga bilder eller störande bakgrunder som gjorde att man inte kunde läsa den väsentliga texten? Jag tycker den var enkel, klar, tydlig och lättöverskådlig. Snabb att öppna sidorna, ett stort plus.

🙂

Njae, men framförallt loggan är ju ganska så skrämmande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ful för att det inte var en massa flashiga bilder eller störande bakgrunder som gjorde att man inte kunde läsa den väsentliga texten? Jag tycker den var enkel, klar, tydlig och lättöverskådlig. Snabb att öppna sidorna, ett stort plus.

🙂

nej ful för att den är osammanhängande, motbjudande bakgrunder, dålig layout, de har skalat bilder med img-taggen vilket gör att de är oproportioneliga och pixliga, orange på blått!, en massa kludd. ser ut som en treåring har gjort den ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

...om man skulle vilja släppa det på "riktigt".

Vad innebär det? Räknas en egenproducerad cd också som att man har släppt den på riktigt? Eller är det då fortfarande bara en demo, även om man själv inte anser det. Om man registrerar företag och kommer på ett skivbolagsnamn, vars logga man sätter på plattan, är det först DÅ som man släppt cd:n "på riktigt"? Eller går gränsen vid om den säljs i affärer och inte bara krängs via hemsidan?

🙂

:musik

Det betyder tex att du kan använda deras pålägg för att skicka en låt till melodifestivalen skulle du sedan komma med så måste du göra om de aktuella påläggen eller få deras tillstånd (att jag valde melodifestivalen som exempel är för att det är kompositören till Fames låt Gimme your love som är en av två ägare till Demoakuten).

Så demo går bra men så fort du släpper eller spelar upp offentligt behöver du tillstånd.

Jag förmodar att de redan tänkt på detta så förmodligen är det ingen jätte avancerad process att göra upp med dem om det skulle bli fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men inte har de väl gjort något med låten som inte skulle klaras av inom forumet? Eller eller är det så proffsigt? Tycker det låter rätt stelt och "sequenceaktigt".

nja.....inte för att jag tycker låten låter bra såtillvida att jag tycker om det men nog låter det iallafall sådär tråkigt proffsigt och extremt anonymt som det ofta låter på p3 och dyl. vilket i ett kommersiellt sammanhang tyvärr kan vara en fördel.

nog finns det intressantare och musikalist bättre alster och produktioner så studioforum men i "proffsighet" har jag nog inte hört mkt här som överträffar detta men kom gärna med exempel så ska jag lyssna

: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Min undran är vad är det som de kan bättre. Tycker inte att de spelar mer än kompetent (i den här låten alltså) men det räcker ju här. Jo allt sitter på plats, men det finns det folk här som kan det med. Jag antar att det alltså är ljudbilden som de lyckas med - så där radioaktig. Vet inte om den kunskapen saknas här då jag sällan lyssnar på sådana låtar. Alla eftersträvar knappast en sådan ljudbild.

Förtydligande: Jag menade inte att de misslyckats med att förändra låten och göra den mer stabil och radiomässig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att syftet med Demoakuten är helt enkelt att de som skriver låtar men som inte orkar/kan producera kan få hjälp av dem. Låten får helt enkelt lite mer glättigt omslag.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att syftet med Demoakuten är helt enkelt att de som skriver låtar men som inte orkar/kan producera kan få hjälp av dem. Låten får helt enkelt lite mer glättigt omslag.

/Daniel

Det finns ju sådana som G son o Kindbom (Kindbom som startade demoakuten av den anledningen) som slänger ur sig hundra låtar om året o de har inte tid/intresse av att prodda osv utan de vill skriva musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
nej ful för att den är osammanhängande, motbjudande bakgrunder, dålig layout, de har skalat bilder med img-taggen vilket gör att de är oproportioneliga och pixliga, orange på blått!, en massa kludd. ser ut som en treåring har gjort den ju.

Den är mycket väl sammanhängande. Rubriktext med få pixels för snabbare nedladdning. Inget kludd alls, men inte så vacker kanske. Calle Kindbom - oh fan är det han...

Dåligt att vissa textavsnitt inte har rak högermarginal alla gånger. Stavfel som stör, gratäng och kommersiell felstavas som gratain och kommerciell.

Inget jag skulle anlita.

😛

p.s. Tror trådskaparen ville diskutera tjänsterna och inte design på hemsida. d.s.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Konceptet kan man väl likna med att hyra in studiomusiker? Eller?

😮

Ja jo men ja.. jomenvisst.

Fast de hindrar dig ju från att sälja plattan - det gör ju inte studiomusiker.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Konceptet kan man väl likna med att hyra in studiomusiker? Eller?

😮

Ja jo men ja.. jomenvisst.

Fast de hindrar dig ju från att sälja plattan - det gör ju inte studiomusiker.

😛

Nej de hindrar inte dig men de får betalt per såld/nedladdad platta via SAMI o förmodligen är det ett liknande avtal med Demoakuten som gäller.

Hur skulle det annars kännas om du sjung på en låt för 995:- som sålde hundratusentals ex utan att få nåt för det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Konceptet kan man väl likna med att hyra in studiomusiker? Eller?

😮

Ja jo men ja.. jomenvisst.

Fast de hindrar dig ju från att sälja plattan - det gör ju inte studiomusiker.

😛

Nej de hindrar inte dig men de får betalt per såld/nedladdad platta via SAMI o förmodligen är det ett liknande avtal med Demoakuten som gäller.

Hur skulle det annars kännas om du sjung på en låt för 995:- som sålde hundratusentals ex utan att få nåt för det ?

Ja jo... det är klart... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

dessutom heter det DEMOakuten och det finns en poäng i det.....

jag tycker själva idén är bra.....däremot har jag som låtskrivare ett alldeles för stort kontrollbehov för att bara tro att jag kommer få tillbaka ngt jag är nöjd med...

det skulle vara otroligt intressant att slänga iväg en hel låt för total produktion men 5000:- är rätt mkt för ett experiment......eh...skrammelbössa kanske : )

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Konceptet kan man väl likna med att hyra in studiomusiker? Eller?

😮

Ja jo men ja.. jomenvisst.

Fast de hindrar dig ju från att sälja plattan - det gör ju inte studiomusiker.

😛

Nej de hindrar inte dig men de får betalt per såld/nedladdad platta via SAMI o förmodligen är det ett liknande avtal med Demoakuten som gäller.

Hur skulle det annars kännas om du sjung på en låt för 995:- som sålde hundratusentals ex utan att få nåt för det ?

Får de betalt av SAMI? - jag trodde det stod att man inte fick använda prylen för kommersiellt bruk. Det är mycket intressant detta med insatser på andras skivor. Det finns en kul tråd om det nånstans, men jag vet inte vad den hette, så det var svårt att hitta den med Sökfunktionen. Har för mig att en hel del där tyckte att det räckte med en klapp på axeln och en pizza om man deltagit på någons platta med sång eller instrument. Särskilt om den inbjudne är relativt okänd. Antingen skulle man skriva ett kontrakt med betalning per såld skiva eller så gjorde man upp direkt med några hundringar. Det var väl kontentan av den heta tråden.

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Får de betalt av SAMI?

Vet inte om du menar Demoakuten?

De som spelar/sjunger på någons inspelning och är registrerade hos SAMI får betalt efter ett system.

Sen om man förhandlar fram annat är ju en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Får de betalt av SAMI?

Vet inte om du menar Demoakuten?

De som spelar/sjunger på någons inspelning och är registrerade hos SAMI får betalt efter ett system.

Sen om man förhandlar fram annat är ju en annan femma.

Hej Fredrik!

Grahn frågade: Konceptet kan man väl likna med att hyra in studiomusiker? Eller?

musik svarade: Fast de hindrar dig ju från att sälja plattan - det gör ju inte studiomusiker.

Fredrik replikerade: Nej de hindrar inte dig men de får betalt per såld/nedladdad platta via SAMI o förmodligen är det ett liknande avtal med Demoakuten som gäller.

Därav min fråga ifall de på Demoakuten får betalt av SAMI eller om du menade personer som man privat anlitar. Fick intrycket av hemsidan att man inte fick använda låtarna alls för kommersiellt bruk, utan bara för demos.

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...