TobbeE Postat 14 januari 2004 Postat 14 januari 2004 Hejsan just nu har ja ett Mackie Micro Series 1202 en gammal liten 12ch ska byta upp mig mot ngt större. Vad rekomenderar ni jag kör me ett Waveterminal 192M jag vill kunna koppla bordet in i ljudkortets 6 in dvs ha någon form av bussar eller va det heter. Det ja spelar in är sång gitarr bas osv kanske nån synth då o då osso det är för hemmabruk och ska vara i en rimlig prisklass beggat som nytt spelar ej roll .. tacksam för svar mvh Tobbe
Mange Postat 14 januari 2004 Postat 14 januari 2004 Jag köpte för ett tag sedan en Behringer Eurorack 1622FX-Pro som jag är helnöjd med. Tyckte jag fick mycket mixer för pengarna.. fungerar utmärkt för en hemmapulare. Kolla på den serien är mitt tips!
Claes Holmerup Postat 14 januari 2004 Postat 14 januari 2004 En sak att fundera på om du har planer på att byta, är varför du byter. Du har ju ordentligt med ingångar på ditt ljudkort - räcker det inte med dem, eller har du behov av annan extern utrustning som måste kopplas i mixern? Spelar du in alla ljudkällorna samtidigt, så kanske du måste ha en extern mixer - men om du bara spelar in en källa i taget, så verkar det ganska onödigt... Om du vill få högre ljudkvalitet genom ditt byte, så kanske du skulle överväga att inte gå in via mixern - utan i stället bara använda mixern för monitorlyssning på ett enkelt sätt (kräver förstås att du kan få låg latency på lyssningen för att det ska gå att jobba så...) och kanske skaffa en extern micpreamp för de tillfällen när du spelar in med mic. Ljudkortet verkar ha 12V fantommatning, men det normala är 48V, så risken finns troligen att vissa micar inte fungerar optimalt om du kopplar dem direkt till ljudkortets micingångar, så jag skulle föredra en extern preamp. Om du går in direkt genom ljudkortet, så gör du all mixning i sequencerprogrammet (Cubase?), i stället för i mixern - där det är risk att du adderar mer brus än nödvändigt...
TobbeE Postat 15 januari 2004 Trådstartare Postat 15 januari 2004 Okej men jag har ju en JV1010 en novtaion basstation en nord rack 2 och en sampler också som jag vill använda .
Plus o Minus Postat 15 januari 2004 Postat 15 januari 2004 som eurorack ägare känner jag till det omtalade bruset som går genom produkten. vilket i detta fall inte rekomenderas som inköp med mindre du gillar missljud av olika slag. det jag därimot rekomenderar är soundcraft [ http://www.soundcraft.com/index.asp ] produkter som enligt min erfarenhet levererar ett cleant sound som passar i alla väder. sedan tycker jag som claes ... ta reda på vad du behöver inom just dina produktions områden, så det inte slutar med ett hav av onödiga produkter på köksgolvet 😲
Mange Postat 16 januari 2004 Postat 16 januari 2004 som eurorack ägare känner jag till det omtalade bruset som går genom produkten.vilket i detta fall inte rekomenderas som inköp med mindre du gillar missljud av olika slag. Det här bruset du snackar om.. vet du om det är ett problem som återfinns i samtliga eurorack modeller? ...tycker min låter schysst.. hör jag dåligt? 😳
Plus o Minus Postat 16 januari 2004 Postat 16 januari 2004 som eurorack ägare känner jag till det omtalade bruset som går genom produkten.vilket i detta fall inte rekomenderas som inköp med mindre du gillar missljud av olika slag. hör jag dåligt? 😄 det är förmodligen en definitions fråga i detta fall, eftersom du är nöjd med ditt ljud, eller ska vi säga inte hör bättre för att veta bättre ... nä skämt åsido 🙂 allt är väll som oftast relativt utifrån vad respektive användare finner använbart, och visst kan man som dom säger få mycket mixer för pengarna, men jag hör bruset oavsett i detta fall 😳
alexfree Postat 24 januari 2004 Postat 24 januari 2004 Jag köpte för ett tag sedan en Behringer Eurorack 1622FX-Pro som jag är helnöjd med. Tyckte jag fick mycket mixer för pengarna.. fungerar utmärkt för en hemmapulare. Kolla på den serien är mitt tips! tänkte fråga hur mik-preampen är på mixerbordet och hur de inbyggda effekterna fungerar??
Mange Postat 24 januari 2004 Postat 24 januari 2004 tänkte fråga hur mik-preampen är på mixerbordet och hur de inbyggda effekterna fungerar?? Jag köpte modellen med inbyggda effekter för att kunna köra med mixern i replokalen med så lite andra prylar som möjligt.. och för det ändamålet så fungerar de utmärkt. Men jag använder inte dem när jag spelar in... När det gäller preampen så är jag helnöjd! men jag måste erkänna att jag inte har så mycket att referera till... jag är som sagt bara hemmapulare 😮
Funk-Sess Postat 25 januari 2004 Postat 25 januari 2004 det kommer veldig mye ann på hvor mange kanaler du trenger. jeg ville nok foreslått en behringer med 16 kanaler.
Newsec Postat 18 februari 2004 Postat 18 februari 2004 (redigerat) Eftersom det redan fanns en tråd så tänkte jag ställa frågan här istället... Vad är egentligen skillnaden mellan Digitalt och Analogt Mixerbord? Om jag ska micka upp en gitarrförstärkare,spela in sång och miditrummor,är det Digitalt eller Analogt mixerbord som gäller då? Eller om jag kör gitarren via en pod? Gärna något litet tips på ett billigt mixerbord som räcker för mig också 😕 Redigerat 18 februari 2004 av Newsec
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.