Jump to content
Annons

Mixfärdig, typ.


Recommended Posts

LÅTNAMN: a life in bliss

ARTIST/GRUPP:slowmoboy

GENRE: pop/rock

LÅTLÄNGD: 3:49

KOMPOSITÖR: (m) Rikard Sandberg (t) daniel Wahlström, Rikard Sandberg)

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK:

STATUS: Måste börja på bli klar nu.

Tja boyz!

En låt som jag lagt ut tidigare men som ska vara färdig nu strax.. Har suttit en hel del och rattat.. Om nån vill tycka till och ge tips om t.ex gitarr, trummor, piano så vore det väldigt trevligt och uppskattat.. 😱

(Har fixat med lite grejor som Flintan, Lundin & hellpig poängterat.. har rattat å komprimerat på tfn-rösten, lite allmänna nivågrejor och försööökt att dra ner på krämen i volymen.. vet inte alls om det hörs att det är mindre tweakat nu.. eller om det funkar? Nån som har koll?) 🙂

A Life In Bliss

 

"How do you feel about you may die tonight?

Im prepared to die for this family if i have to for freedom, thank you dad."

 

Jim Jones vision of a holocaust

his words echoed throught the crowd

 

Tonight

we'll brake away

from aches in life

and take an endless ride

 

You'll never be alone

trough centuries we'll roam

to the brink of time

i'm always by your side as of tonight

 

Jim Jones shepherd of a blinded flock

a tale that set the world in chock

 

Tonight

a promised land

a fearless man

will show us paradise

 

You'll never be alone

trough centuries we'll roam

to the brink of time

i'm always by your side as of tonight

 

"Just remember, nothing is worse than putting someone in the corner

when they tried over and over and over to do righteousness and no one

recieve it. You get them in the corner theyre extremely dangerous,

extremely dangerous, arent they? I think you can sense the hands of

this people that we are non-violent people but we are extremely dangerous..."

 

Tonight

we'll raise our glass

one final time

and give our father praise

 

You'll never be alone

trough centuries we'll roam

to the brink of time

i'm always by your side as of tonight

 

"All the days of my life ever since I've been born

I never heard a man speak like this man before..."

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jävvlar vilken bra låt! Har inte hört den förut, så antingen missade jag den sist, eller så var det före min tid.

Hittar faktiskt inget som jag inte gillar. Bra mix. Snygga gitarrer, snygga sångstämmor. Kalas.

EDIT: Stavvade fäl

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

LÅTNAMN: a life in bliss

ARTIST/GRUPP:slowmoboy

GENRE: pop/rock

LÅTLÄNGD: 3:49

KOMPOSITÖR: (m) Rikard Sandberg (t) daniel Wahlström, Rikard Sandberg)

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK:

STATUS: Måste börja på bli klar nu.

Tja boyz!

En låt som jag lagt ut tidigare men som ska vara färdig nu strax.. Har suttit en hel del och rattat.. Om nån vill tycka till och ge tips om t.ex gitarr, trummor, piano så vore det väldigt trevligt och uppskattat.. 😱

Låter jättebra!

Bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt men ... runt 0:27 känns det som den "lutar till vänster" i mina lurar. Det är nog nåon gitarr som stjäl balansen tror jag. Annars är den grymt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

WOW!!!!!!!!!!!!!!!!!! Va snyggt o vilka harmonier o vilken helhet o ..*host*.. det enda jag kan tycka är att ljudbilden är lite för hårt tweakad.. det låter hårt som faen ( fult hårt alltså.)

Ojojojojojoj om ni gör detta lite varmare och mjukare..jädrar i min låda vad det går att spela sånt här överallt där det finns radioapparater.

men vaffasen är det för skadad alkoholist som linkar in i studion klockan 03:11????????????

Ge honom ett nådaskott för böfvelen, han lider.. det hörs... 😳

Finns inte någon endaste liten skitgrej, förutom lidande alkoholister och hårt tweakade ljud, jag inte gillar i det här..det gick rakt in i själen som en torped...

1000 poäng från ståckholmsjurrrryn..

..måste spela igen.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och snyggt arr. Gillar dom samplade rösterna och att du har fått till snygga kontraster och varierat sound.

Lite som en konstig morf av typ Muse, Cardigans och Anthony & the Johnsons och nåt annat...du.

Men mixen känns lite spretig och prestationsmässigt ojämn.

"Telefon-dist" sången på verserna skulle du kanske kunna jobba lite mer med, uttrycket sångmässigt. Den känns även lite klen ljudmässigt, kanske högre volym bara eller mer kompressor.

För mig känns trummorna och flygeln i slutet lite för cleana. Kanske skära lite diskant, jobba mer med EQ och dista. 😕

Gitarr, bas och sång på resten kan jag inte komma på nåt att klaga på.

Riktigt nice!

Link to comment
Dela på andra sajter

mjaco0 - kul!

Lundin - Oj vilka ord! Blir grymt glad av att höra! 🙂 Pressar ju volymen långt över röda på masterkanalen bara för att få upp i hög volym, borde kanske lugna mig lite med det.. Råkade i ett tidigt stadium sätta både kompressor å limiter på masterregeln och är lite låst.. men borde nog dra ner lite på master! 😕 Tack för inlägg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade i ett tidigt stadium sätta både kompressor å limiter på masterregeln och är lite låst.. men borde nog dra ner lite på master! 😕 Tack för inlägg!

Ajajaj.. du har inte spåren kvar i separat form?

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade i ett tidigt stadium sätta både kompressor å limiter på masterregeln och är lite låst.. men borde nog dra ner lite på master! 😕  Tack för inlägg!

Ajajaj.. du har inte spåren kvar i separat form?

Jorå, det har jag, men det sitter en kompressor och limiter på regeln och jag har gjort mixen med dem på.. (tror jag förstod dig rätt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha.. fint.. har du inte kompressorer på buss-kanaler eller på separata spår då? mixar du med kompressorer på kanalerna eller grupperar vissa instrument genom separata bussar ( och kompressor på dessa då) ska det inte behövas så mycket tryck på masterbussen..

Jag jobbar på samma sätt med en L2-limiter på masterbussen under mix, men kör bypassen flitigt för att inte lura örat att göra för grova justeringar.

( Nu låter det som om jag trodde att du kör allt genom Cubase.. men förfarandet gäller i samma utsträckning vilken rigg du än använder...)

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt sjukt bra! 😕

Sticket med röstsamplingen och pianoklinket vid 1:56 var riktigt, riktigt snyggt! Det kom just som jag satt och var övertygad om att det inte kunde bli mycket bättre än såhär.

Bästa jag hört i studio-forumet någonsin.. Snacka om potential! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

FLintan - Ska verkligen kolla upp det du påpekar.. Förstår inte riktigt åt vilket håll man skulle ta telefonrösten men får titta på det.. Muse tar jag verkligen åt mig av! 😕 Tack så mycket för bra tips-

gsol - Fan vad gött att du tyckte det var bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha.. fint.. har du inte kompressorer på buss-kanaler eller på separata spår då? mixar du med kompressorer på kanalerna eller grupperar vissa instrument genom separata bussar ( och kompressor på dessa då) ska det inte behövas så mycket tryck på masterbussen..

Jag jobbar på samma sätt med en L2-limiter på masterbussen under mix, men kör bypassen flitigt för att inte lura örat att göra för grova justeringar.

( Nu låter det som om jag trodde att du kör allt genom Cubase.. men förfarandet gäller i samma utsträckning vilken rigg du än använder...)

Ska försöka trixa å sen om det går att få det hela lite mindre hårt tweakat! Får testa å skruva..(har ingen stenkoll på mastringsbiten! 😕 )

Link to comment
Dela på andra sajter

men vaffasen är det för skadad alkoholist som linkar in i studion klockan 03:11????????????

Ge honom ett nådaskott för böfvelen, han lider.. det hörs... 😎

Det är en sampling från en ganska så peppad sektmedlem! 😄 (Tror att det rör sig om en kvinna, men är inte helt säker 😮 )

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

As skönt det här du!!! Svängig och härlig låt som tusan...fina melodier...ett riktigt hantverk.

Om sen också mixen fixas med lite mer värme och lite mindre tunnhet så tror jag det här blir toppklass. Mer smet i botten tror jag på! Lite svårt att höra vad som sjungs..i uttal alltså, men det tycker jag faktiskt mycket av det som spelas på radion gör i alla fall.

I like....I like it alot!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok låt. Ni har jobbat hårt med att få till sången vilket är bra.

Det enda som inte låter lika bra som sången i övrigt är vid 0:27, 1:20 då

sången låter lite för nära micken samtidigt som den inte är mixad som

den övriga sången. Det blir lite splittrat, men går säkert att ratta till.

Sen partiet vid 3:00-3:49 borde ni göra om eller helt ta bort. Den drar ner

tempot och dynamiken som låten har i övrigt. Vad har ni fått tag på dom amerikanska

rösterna ifrån ?

Annars är låten bra gjord, bra mix, ingen hit-låt men klart godkänd på en platta.

Får ni till något i samma stil med hit-potential så kan det gå långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillhör helt klart bland det bättre jag hört på forumet! Grundmaterialet är bra!

Mixen är fan också bra, men jag vet att denna låt skulle kunna lyftas ca

30% till perfektion med ett ännu bättre sound =)

Som sagt, jävligt bra jobbat din lilla Muse Copycat! 🙂😉

Me like alot! 😛

Äh va fan, den får en 10 av mig! Ett lite skitigare piano med mera rymd

så får du en 11! He he 😉

Denna åker in i MP3 samlingen! Nr. 2 av alla låtar som publicerats

här som får göra det, så känn dig stolt! 😄

Redigerat av drifter7508
Link to comment
Dela på andra sajter

catch22 (oregistrerad)

Ja den här minns jag väl, kan dock inte säga om den förändrats så mycket... minnet är inte så bra:) Men jag gillar det skarpt, tillskillnad från vissa andra så tycker jag att samplingen på slutet är genialisk... det låter precis så illa att det blir lysande! Sen sätter det en kuslig ton på melodin... kanon!

Men när är det dags för lite nya alster, för den här är väl rätt gammal nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

spaceman - Ska kolla upp det du tar upp.. Förstår hur du menar med slutet, men gillar det för mycket för att ta bort. 😮 De flest låtar är väl inte såhär rockiga direkt.. brukar hamna lite olika rent stilmässigt men kul att du tycker det funkar. Måste kolla upp var filerna grävdes upp nånstans.. gissar någonstans på internet! 😛 Tack för inlägg.

Moberg - Tackar!

drifter7508 - Najs att det gillas.. Även om jag inte hade muse i tankarna när jag gjorde musiken så blev det åt det hållet.. tar det som en komplimang iaf. Riktigt gött att höra att det sparas!

Catch22 - (Du börjar bli lite av en stammis! 😮 ) Jo, den har ett antal månader på nacken, men håller på jobbar samtidigt med åtta låtar som ska bli helt färdiga för att läggas ut på hemsida, så det tar en liten stund, men om ett par veckor ska väl allt vara klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar..jag skrev över första låten..så nu har jag inget att jämföra med..

Tycker mig höra att det låter lite bättre, men det är någon konstigt hårdhet i övre mid'en som jag fasen inte kan sätta fingret på var den uppstår ifrån.

Låten är ju jäkligt bra, men har tyvärr fortfarande en störig grej i mixning för att man ska sätta den på loop en eftermiddag 😉

p.s om du tänkt att det ska låta som sång genom telefon får du tweaka vidare..nu låter det halvhjärtat och mer som en eq-miss än något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt.

Men det saknas saker i låga miden. Speciellt i refrängerna. Finns lite olika sätt att rädda upp:

Ge basen mer utrymme där. Add-dista?

På med en grumlig gitarr bara för att fylla ut?

Skitigare trumset? Det låter störande slickt nu i förhållande till allt annat. Virveln i synnerhet.

Vet inte om jag gillar pianot. Dels låter det synthigt och dels känns det lite töntigt. Rhodes med lite overdrive istället kanske? Sen är harmisarna där oerhört frikyrkliga på ett dåligt sätt. Idén är bra men gör nåt annat (om jag skulle få bestämma) och skippa tersbasarna alternativt färga ackorden kärvare. Nu mår man lite illa av allt det sockriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade den förra versionen också men den här känns mer krämig!

Jag gillar harmonin, kanske att det blir lite mycket filtereffekt i verserna ibland men det beror nog mer på min personliga smak än vad det gör på själva inställningarna.

Härlig låt att ta sin första bira till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...