stoffie Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Jag har en dator med 250 gb och har haft den sen november förra året. Nu är det dags för en uppfräschning och jag tänker börja att ominstallera windows och drivrutiner. Men jag har lite frågor.... 1. Hur fan gör man, nä men jag menar, jag har redan massa grejer på hårdisken men jag har backat upp dom på en extern så det är lugnt. Men skall jag nu gå till "den här datorn" och högerklicka på min enda partition och trycka formatera? 2. När ni väl har hjälpt mig genom det så undrar jag hur stor systemdisken behöver vara, vad är lagom? Själva operativet tar väl bara några gb va men varför har jag hört att det är lagom med 20-50 gb på systemdisken? 3. Och efter det, så om jag har fattat rätt så är det en bra idé att göra en musikpartition och en spel/annat- partition? Ja, det var det jag undra, tacksam om ni kan hjälpa mig... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linkowich Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Stoppa i Windows-installationsskivan och boota från den (kontrollera i BIOS att du har Boot from CD-ROM påslaget.) All partitionering och formatering gör du sedan inifrån installationsprogrammet. Du behöver inte två systempartitioner om du istället kikar på Maskinvaruprofiler som jag tipsade om i en annan tråd. Däremot bör du som sagt partitionera disken så du har en systempartition och en för egna filer & dokument (tex ljud & musik) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stoffie Postat 3 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 3 augusti 2006 tack för det här och det andra svaret om maskinvaruprofiler! jävligt schysst! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Tänk på att en del spel osv lägger data i din systempartition vare sig du vill eller inte. Ta gärna 15-20 gb så står du säkert. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.