Jump to content
Annons

Spela in trummor på olika spår

Number2

Recommended Posts

Tjena!

Jag skulle behöva hjälp, jag har nyss köpt ett USB mixerbord 6 mikrofonkanaler och trummickar och Cubase SE3.

Nu skulle jag vilja spela in mina trummor, men på olika spår, te.x virvel på ett spår, hi-hat på ett spår osv. Jag vill ha 6 olika spår. Men jag förstår inte hur man gör det. Jag har läst manualen men det står inget där 😕

Snälla hjälp mig snarast.

Ps. Jag vet att den här tråden redan finns, men snälla hjälp.

Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Jag skulle behöva hjälp, jag har nyss köpt ett USB mixerbord 6 mikrofonkanaler och trummickar och Cubase SE3.

Nu skulle jag vilja spela in mina trummor, men på olika spår, te.x virvel på ett spår, hi-hat på ett spår osv. Jag vill ha 6 olika spår. Men jag förstår inte hur man gör det. Jag har läst manualen men det står inget där 

Har ditt ljudkort sex olika kanaler in ? om inte är det svårt att spela in sex kanaler på separata spår , Du kan troligtvis dock spela in ett stereospår med kanalerna via mixerbordet.

Dela på andra sajter

Tjena!

Nu skulle jag vilja spela in mina trummor, men på olika spår, te.x virvel på ett spår, hi-hat på ett spår osv. Jag vill ha 6 olika spår. Men jag förstår inte hur man gör det. Jag har läst manualen men det står inget där  

Har ditt ljudkort sex olika kanaler in ? om inte är det svårt att spela in sex kanaler på separata spår , Du kan troligtvis dock spela in ett stereospår med kanalerna via mixerbordet.

Han hade ju en usb mixer, nu har han ju inte skrivit vad han har för mixer men jag antar att själva mixern funkar som ljudkort.

Dela på andra sajter

Man kan ju inte skicka in 6 mickar i en mixer med 1 stereoutgång och tro att man kan få 6 separata kanaler i Cubase, eller kan man det?

Edit: Man måste väl ha minst 6 separata ingångar på ljudkortet, måste man inte?

Redigerat av Bebopkeys
Dela på andra sajter

Men hans mixerbord var ju kombinerad mixer/ljudkort och inte en mixer med stereoutgång. Finns det då 6 XLR-inputs borde det väl gå att spela in 6 kanaler samtidigt i Cubase?

Skapa 6 monospår i Cubase. Till vänster har du inställningar för varje kanal. Välj olika ingångar (där det står "In:") på varje spår. Typ på spår 1 sätter du ingång 1, på spår 2 ingång 2 osv.. Sen aktiverar du alla spår så att den röda rec-knappen lyser på samtliga (brukar räcka med att hålla in shift och markera alla spår i ett klick).

Sen är det bara att spela in 😉

Dela på andra sajter

vad är det för mixer/ljudkort? du får lättare hjälp om talar om det. 😏

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.