eddde Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Jag funderar på att införskaffa en Ibanez RG. Men jag har hört att det ska vara krångel med Floyd Rose-stallen, Folk säger att man inte kan stämma ned gitarren utan att sitta å krångla i två timmer, men om den stämmer ur sig ur standardstämningen då? är det inte bara att korrigera det eller är det två timmars jobb det oxå? vem fan orkar med en sån gitarr? 🙂 jag antar att det finns endel folk här som lirar på Ibanezgitarrer så ni kan väl reda ut dethär? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 de e ju inte bara ibanez som har floydsvaj! har en gammal jackson från -97 som är sånt svaj på, det är lite pill med det, men det är bara skoj! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eddde Postat 3 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 3 augusti 2006 det finns förståss inga Ibanez RGs utan Floyd Rose stall? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Var det inte du som hade problem med att stämma gitarren och stämma ner? Ett Floyd Rose kräver en del kunskap för att det inte ska låta ostämt typ hela tiden. Jag skulle inte rekomendera dig ett sånt stall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 (redigerat) det finns förståss inga Ibanez RGs utan Floyd Rose stall? här är en! edit: den har vanligt stall som man kan svaja i, dessa gitarrer är även lite billigare oftast!!! Redigerat 3 augusti 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eddde Postat 3 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 3 augusti 2006 så det är samma typ av stall som på en vanlig strata då? alltså jag använder aldrig svaj, så jag vill helst inte ha nåt med den typen av stall att göra alls men jag vill hemskt gärna ha en RG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 så det är samma typ av stall som på en vanlig strata då? alltså jag använder aldrig svaj, så jag vill helst inte ha nåt med den typen av stall att göra alls men jag vill hemskt gärna ha en RG kan man nästan säga, ja! sätt dig på en musikaffär o pröva ordentligt o känn efter ifall du kommer behöva svaj. spelar du inte pudelrock kommer det nog inte behövas 😱 ne, men jag tycker att man kommer långt med ett fast svaj. va lirar du för musik, och varför i hela världen vill du ha just en RG!? 🙂 jag hade en ibanez 7a för många år sen, som jag bytte till mig mot en gammal jackson eller dylikt. tror inte det var en RG, men det var ngn liknande modell, och jag tyckte det var det ruggigt otäckt o spela på den.. iofs är det bara jag. sen bytte jag tillbaks mot jackson igen, o senare lades den typen av musik på hyllan..!! va var det jag skulle säga nu igen.. hmm jo just det. kolla på andra grejjer än ibanez med. grejjen är att dom låter inte så gött.. tycker personligen att dom låter jävligt plastigt o instängt. har du kollar in Schecter!? peace! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eddde Postat 3 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 3 augusti 2006 Jag har redan en Les Paul med P90 mickar, den funkar fint för klassisk rock osv, men den hänger inte riktigt med när man ska lira tyngre grejer, jag har polare som har RGs å jag tycker de verkar funka bra till metal. Jackson var jag oxå inne på ett tag men jag tycker de har så jävla fula huvuden på sina gitarrer 😱 detdär märket får jag ta å kolla upp! var kom förresten bilden på den flammiga RGn ifrån? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Här hittar du alla aktuella modeller... går i samma tanker som du, gillar Ibanez; hur de låter och hur de är att spela på, har också en Gibson LP men vill ha en modernare gura OCH jag vill inte ha något svaj överhuvudtaget! 😱 Schecters gitarrer ser j-t fina ut - har tänkt provspela i helgen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Jag funderar på att införskaffa en Ibanez RG. Men jag har hört att det ska vara krångel med Floyd Rose-stallen, Folk säger att man inte kan stämma ned gitarren utan att sitta å krångla i två timmer, men om den stämmer ur sig ur standardstämningen då? är det inte bara att korrigera det eller är det två timmars jobb det oxå? vem fan orkar med en sån gitarr? 😱 jag antar att det finns endel folk här som lirar på Ibanezgitarrer så ni kan väl reda ut dethär? alla svajstall behöver justeras ifall du byter strängtjocklek, eller stämmer ner. om man skall vara lite petig, så gäller det även gitarrer utan svajstall, då behöver du justera dragstången så att halsen är rak och anpassad efter det nya strängtrycket. räds icke ett foyd rose, justering tillhör vanligt underhåll på alla elgitarrer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 som itzhak nämner så är det! 😳 men justeras måste alla gitarrer till slut! den flammiga rgn hittade jag på denna sajten potäter på gång! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eddde Postat 4 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 4 augusti 2006 en annan grej som skrämmer mig Med dethär är att jag har hört att endel modeller har "non-locking-tuners" det enda jag kan få ut av det är att man måste skruva åt stämskruvarna med mejsel för att de ska stanna i rätt pitch, för så är det på min ukelele. Men så kan det väl inte vara på en gitarr?? 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 5 augusti 2006 Dela Postat 5 augusti 2006 en annan grej som skrämmer mig Med dethär är att jag har hört att endel modeller har "non-locking-tuners" det enda jag kan få ut av det är att man måste skruva åt stämskruvarna med mejsel för att de ska stanna i rätt pitch, för så är det på min ukelele. Men så kan det väl inte vara på en gitarr?? 😏 Det fanns i alla fall på en del Ibanezmodeller på 80-talet. Man "klämde" fats strängarna precis mellan hals/huvud med en platta/skruv, sedan fick man stämma på stallet. Precis värdelöst om man inte gillar att mecka gitarren. Det är ungefär som att köpa en Harley om du vill köra motorcykel. :/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 5 augusti 2006 Dela Postat 5 augusti 2006 en annan grej som skrämmer mig Med dethär är att jag har hört att endel modeller har "non-locking-tuners" det enda jag kan få ut av det är att man måste skruva åt stämskruvarna med mejsel för att de ska stanna i rätt pitch, för så är det på min ukelele. Men så kan det väl inte vara på en gitarr?? 😆 Det fanns i alla fall på en del Ibanezmodeller på 80-talet. Man "klämde" fats strängarna precis mellan hals/huvud med en platta/skruv, sedan fick man stämma på stallet. Precis värdelöst om man inte gillar att mecka gitarren. Det är ungefär som att köpa en Harley om du vill köra motorcykel. :/ låter som ni beskriver floyd rose!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 5 augusti 2006 Dela Postat 5 augusti 2006 (redigerat) en annan grej som skrämmer mig Med dethär är att jag har hört att endel modeller har "non-locking-tuners" det enda jag kan få ut av det är att man måste skruva åt stämskruvarna med mejsel för att de ska stanna i rätt pitch, för så är det på min ukelele. Men så kan det väl inte vara på en gitarr?? 😛 Å andra sidan, stämskruvar är så lätta att byta att du kan göra det själv utan några problem. Så låt det inte hindra dig om du hittat en gitarr du vill ha. Stall är lite värre däremot. Floyd-rose är ett elände och bara värt besväret om man använder väldigt mycket svaj. Och om du inte vill ha svaj alls så går det ju att låsa det om du hittar en gitarr du gillar som råkar ha svaj. Redigerat 5 augusti 2006 av rainydays Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 6 augusti 2006 Dela Postat 6 augusti 2006 Floyd rose tycker jag enbart är nödvändigt om man ska göra VÄLDIGT extrema saker med svajet. Jag kan med lätthet spela allt jag vill med svajet på min USA standard stratocaster. Feta divebombs, china svaj, bad horsieeffekter mm. utan att den stämmer ur sig. Tricket är att alltid se till att strängarna är ordentligt stretchade och att man har en lättflytande olja eller lite nerskrapad grafit under strängarna i sadeln och på stallsadlarna. Skulle den stämma ur sig så dräm till svajet snabbt neråt så blir den den stämd igen! Jag spelar mycket surfmusik och har aldrig sett ett annat svaj som övertäffar fender svaj i finkänslighet och mjuk känsla. Det optimala svajet för mig 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jari Postat 14 september 2006 Dela Postat 14 september 2006 Rg321 är utan svaj. inte så dyr heller. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.