SirAlex Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Hej. Jag är än så länge i upprustning av min första ordentliga studio. För gitarreffekter har jag en Boss GT-3, men är detta efterlegat, eller rent av fel? Rackar med massa effekter verkar ju finnas i varenda studio, men jag är inte alls påläst på det området. Vad är fördelen med kompressorerna/effekterna i racken, jämfört med t.ex. GT-3? Om man hittat ett bra ljud, hur får man samma ljud live? mvh /Alex Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Boss GT-3, men är detta efterlegat, eller rent av fel? nepps! boss gt3 är en superb pedal som låter asbra om man pillar lite med den. jag har använt den ibland att köra ut sång o lite allt möjligt! gt3an är ju en muliteffektpedal, o är gjord för gitarrbruk, o innehåller dist/OD, chorus flanger, phaser etcetc. you know the deal. i rack så har man allt möjligt, iaf ja.. 😕 kompressorer, hårdvarureverb/rymdsklang. allt är ju en smaksak. man kan ju ha pluggar istället, o skippa allt som heter hårdvara!! men det är inte lika snyggt! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 3 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 3 augusti 2006 exakt vad gör en kompressor? och hur använder man dessa enheter på rätt sätt (grundsyftet) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 exakt vad gör en kompressor? och hur använder man dessa enheter på rätt sätt (grundsyftet) En kompressor trycker ner topparna i ljudet, gör ljudet mindre dynamiskt. Alltså sänker volymen på ljudet som överskrider ett visst tröskelvärde. En kompressor används till flera saker. tex att kontrollera dynamiken, att få starkare volym, att få instrument att komma fram i mixen, att få mer sustain in elgitarr, oftast för att få mer bett och tryck i ljudet. Finns säkert många som beskrivit det här bättre. Det finns massor att läsa om kompressorer på nätet om du gogglar lite och även här på forumet om orkar göra en sökning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 3 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 3 augusti 2006 tack hans. brukar söka runt lite, men jag är så pass nybörjare att det är svårt att hitta de verkliga grunderna. vill ta allt from the top. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 tack hans.brukar söka runt lite, men jag är så pass nybörjare att det är svårt att hitta de verkliga grunderna. vill ta allt from the top. Se om du inte kan gå en kvällskurs eller nåt då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Om du kollar uppe i den högra hörnan så ser du en reklambanner för Studios hemstudio special. Låter som något för dig. Köp den bums! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 3 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 3 augusti 2006 ska försöka bevara självdistansen när jag skriver det här. 🙂 har spelat in musik förut, och spelat i band cirkus ett år. att koppla in en studio och spela in är inga problem, men det är ändå så otroligt mkt man inte kan (på RIKTIGT). ville bara hålla min värdighet uppe.. 😛 är lite smårädd för att köpa en bok för nån som nyss sett ett mixerbord för första gången. men förmodligen ligger jag ändå i den klassen 😆 vad jag svamlar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 ska försöka bevara självdistansen när jag skriver det här. 🙂 har spelat in musik förut, och spelat i band cirkus ett år. att koppla in en studio och spela in är inga problem, men det är ändå så otroligt mkt man inte kan (på RIKTIGT). ville bara hålla min värdighet uppe.. 😛 är lite smårädd för att köpa en bok för nån som nyss sett ett mixerbord för första gången. men förmodligen ligger jag ändå i den klassen 🙂 vad jag svamlar Ja det gör du definitivt om du inte vet hur en kompressor fungerar (alla har vart där nån gång 😆) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 3 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 3 augusti 2006 nu är den beställd 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 nu är den beställd 😱 bra gjort! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.