Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har precis ställt in 6st bredbandiga basfällor av standard DIY mått samt 2 st cylindriska basfällor o tänkte jag skulle mäta upp akustiken i mitt mixrum. Har laddat hem några program bla ETF från Aucostisoft. Problemet är ju att jag inte har en kallibrerad mätmicrofon o när jag kallibrerar den mic jag har så gör jag det ju i rummet jag skall mäta upp så jag då även får rummets fel i kallibreringen.

Finns det nåt sett att komma runt detta problem???

Har tillgång till En bra SPL ljudnivåmätare så jag skulle kunna skicka ut olika frekvenser vid samma volym och mäta vad jag har i lyssningspossition. Jag får väl dock inte reda på efterklangen i rummet utan bara direkt ljudet antar jag. Är detta en bra variant????

Är det nån här som har mätt upp rum o har lite tips på hur man kan göra detta???

Det är ju bara en hemstudio så att köpa program o kallibrerade mickrofoner för bortåt 5000 känns inte som en option.

Alla tips är välkommna o jag antar att jag inte är ensam om detta problem. Tillsammans kan vi nog hjälpa varandra.

Mvh Magnus

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Vart kan man hitta mer om den där ETF?

Postat

Tjena!

Jo ställt ut fällorna där jag tror att dom skall stå har jag gjort o det har gjort en klar förbättring men vore ju kul om man kunde få det så bra det gick.Annars hade jag ju inte behövt skaffa dom i förstaläget för jag tyckte att det lät bra redan innan men jag vet inte hur bra det kan bli o det är ju dit jag vill komma. Man vill ju inte kasta ut en hel del pengar på monitorer mm om rummet är dåligt.

Men nog är det väl fler än jag som är intresserade att få sin lyssning så optimal som det gårför en rimlig peng. Alla tips är välkommna, så kanske vi kan hjälpas åt att hitta nån bra lösning på på att mäta upp rummet.

Mvh Magnus

Postat

Nej men vad trevligt! Någon som TÄNKER innan de HANDLAR.. du kan ju börja med att räkna ut din optimala mixposition utefter dimensionerna på rummet. Om du har dimensioner kan du använda följande excel dokument och få ut vilka stående frekvenser du får och var du ska sätta dina basfällor. Tänker du dig en vanlig uppsättning med "lösa" monitorer eller flush-mount i en basdämpad låda?

Wall Bounce Calculator 2D

Roomtune

room mode calculatorn kommer här strax..!

a

🥰

Postat

Program finns väl några olika. Ett kan vara

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Rekommenderar att du använder "äkta" tryckmätande rundtagande mickar, omni. Oavsett vilken du då tar så har de så mycket bättre frekvenskurva än ditt rum + högtalare så det spelar ingen roll för oss vanliga dödliga. Felet i micken brukar vara några dB, felet i rummet kan vara 30dB, dvs många gånger mer.

För att se rätt ljudnivå har väl Clas Olssson nån mätare.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.